נעילה באירופה: על רקע המצב הביטחוני - הקאק ירד 0.6%
המדדים המובילים בבורסות אירופה פתחו אמנם בירידות שערים של עד 1.2%, בין היתר אחרי הערב המתוח מבחינה בטחונית שעברה היבשת, אך ננעלו בסיום בירידות מתונות יותר כאשר הפוטסי הבריטי אף נצבע בירוק בהיר. נזכיר כי אתמול עברה היבשת ראלי מרשים, כשמדד הקאק הצרפתי זינק אתמול ב-2.7%.
דאקס
CAC 40
פוטסי
המצב הבטחוני באירופה העיב על המסחר ביבשת, לאחר שמחבלת מתאבדת פוצצה עצמה בפריז, ואחרי שאמש פונו שני אצטדיונים מחשש להטמנת פצצות. לאחר הפיגוע הרצחני בסוף השבוע הסוחרים ביבשת לא נבהלו, כשביום המסחר העוקב (יום שני) המדדים נסחרו ביציבות, ולמחרת (אתמול) כבר זינקו בשיעורים מרשימים. השפעת הטרור על הכלכלה עשויה לבוא מכיוון הגירעון בתקציב הממשלה, שיגדל בגלל העליה בהוצאות הביטחון.
עם זאת - מבחינה פסיכולוגית, המשקיעים עלולים להביע חשש לצמיחת הכלכלה ביבשת, כשצירוף מספר רב של אירועים בסמיכות זמנים עשוי לסמן 'תקופה חדשה' ביבשת.
מחלקת מחקר של פריים ברוקר מסרה כי "אתמול הסוחרים נרגעו מעט, והשפעת הפיגוע בפריז דעכה. המדד הצרפתי ה-CAC40 אף עלה לאחר שהמשקיעים העריכו כי להתקפות לא תהיה השפעה ארוכת טווח על הכלכלה הצרפתית: "הכלכלה מגוונת ותלויה במגזרים רבים. התיירות היא ענף חשוב מאוד בצרפת, והוא לא צפוי להיפגע עד כדי כך שכל המשק הצרפתי יסבול", אמר אנליסט בברוקראז' אירופאי. "יכולה להיות השפעה לטווח הקצר, כי אנשים יכולים לבטל הזמנות למלונות בפריז. אך בתמונה הגדולה, הכלכלה הצרפתית לא תיפגע מאירוע כזה באופן משמעות".
בניגוד למדדים האירופיים, האירו לא הצליח להתאושש, זמן שהסוחרים שקלו את הסיכויים להעלאת ריבית הפד בחודש הבא. זאת, בניגוד לבנק המרכזי של אירופה שעדיין צפוי להגדיל את תכנית ההקלה הכמותית ביבשת. בתוך כך, ה-EUR/USD רשם שפל של 7 חודשים.
- סין נגד ארה"ב - איך מצליחה סין להגדיל ייצוא, למרות ירידה של 30% בייצוא לארה"ב
- ג'יימי דיימון: "כלכלת אירופה בבעיה אמיתית - ואם היא תיפול, כולנו נשלם את המחיר"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
- 5.דניאל אלון 19/11/2015 02:59הגב לתגובה זופריים ברוקר עוזרים לי בהשקעות, כל יום סקירות
- 4.פיגוע אחרי פיגוע 18/11/2015 09:40הגב לתגובה זוהיום אירופה תרד חזק.
- 3.ממתי העורך הוא פסיכולוג? הוא בס"כ מפחידן (ל"ת)ביאליק 18/11/2015 09:35הגב לתגובה זו
- 2.0.1 זו ירידה? (ל"ת)ניר 18/11/2015 09:25הגב לתגובה זו
- 1.תפסיקו להפחיד אנשים סתם! (ל"ת)רמי 18/11/2015 09:19הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
ארדואן טורקיה (X)טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?
טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.
התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.
דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק
דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.
בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.
- המדינה הראשונה שקובעת יעד אינפלציה רשמי ומה קרה היום לפני 24 שנה
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.
