לא תאמינו בכמה מעריכים בקרדיט סוויס את הנזק לפולקסווגן

הסקנדל הגדול בקונצרן הרכב הגרמני עלול לעלות למשקיעים הרבה יותר ממה שהם חושבים
מתן בן ברוך | (6)

בנק ההשקעות השוויצרי קרדיט סוויס לקח על עצמו את המשימה לעריך את כמות הנזק בפרשת זיהום האוויר של פולקסווגן והתוצאות פשוט מפחידות עבור המשקיעים. בבנק מעריכים כי במקרה הגרוע ביותר, קונצרן הרכב הגרמני יאלץ להוציא מן הכיס סכום עתק של 78 מיליארד אירו (או 87 מיליארד דולר) עבור הטיפול בפרשה. על פי יצרנית הרכבים הגרמנית, כ-11 מיליון רכבים מעורבים בפרשה - יותר מסך כל הרכבים שהחברה מוכרת בשנה אחת.

רק בכדי לסבר את האוזן ב-2010 הסתבך תאגיד הנפט הענק 'BP' באסון הסביבתי הגדול בהיסטוריה - דליפת הנפט במפרץ מקסיקו ועל פי קרדיט סוויס הסכום אותו יצטרכו לשלם בפולקסווגן יהיה גדול ב-60% ממה ששילמה בזמנו BP.

"השוק לא מעריך את האפקטים השליליים על החברה במלואן, גם ההוצאות על הריקול והקנסות על החברה עוד לא ברורים" מסבירים האנליסטים בקרדיט סוויס.

כזכור, החברה הגרמנית הודיעה כבר כי היא מקצה סכום של 6.5 מיליארד אירו בכדי לטפל בסקנדל, אך בבנק השוויצרי מעריכים כי גם בתרחיש "האופטימי" עבור החברה ההוצאות יעמדו על כ-23 מיליארד אירו - כלומר פי 3.5 ממה שפולקסווגן הקצתה.

עוד נציין כי על פי הדוחות הכספיים של החברה, יש בקופת החברה 21.5 מיליארד אירו ועדיין נראה כי צפוי לחץ עצום על מאזן החברה כאשר אם התחזית הפסימית של קרדיט סוויס תתממש אזי מדובר בסכום שהוא שווה ערך לרווח הנקי של החברה בשנה שעברה - כפול 7.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    משה 04/10/2015 18:09
    הגב לתגובה זו
    ולא רק בענף הרכבהקפיטליזם החזירי מביא אנשים לשגעון של במע כסף ורווחים.
  • 4.
    שי 04/10/2015 06:24
    הגב לתגובה זו
    תפסו אותם ברמאות זה כמו חברות הסלולר אצלנו...אצלנו עוד היו שוכחים אבל לא באמריקה.
  • 3.
    חברה גמורה (ל"ת)
    יותר פיצויים מהנאצים 03/10/2015 21:30
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    [email protected] 03/10/2015 12:51
    הגב לתגובה זו
    אין אירוע שיותר מתאים מזה למושג "אחריות הנהלה". היו"ר (ועוד כמה) צריכים ללכת לכלא, ההנהלה כולה צריכה להתחלף, על ההנהלה החדשה לבנות החברה מחדש. הלקוחות - לתבוע פיצויים, ו הציבור - להגדיר רגליו מהחברה.
  • 1.
    זכריה שנער 03/10/2015 11:08
    הגב לתגובה זו
    זה מה שקורה לאיגוד/חברה שצמחה הגדולה בעולם אשר המנהלים שאין כוחות אשר יעצרו אותה בצמיחה יצר הגדלות של מנהליה העביר אותם על דעתם מה חשבו שזה לא יתגלה עליהם להישפט בכל חומרת הדין שתשמש כדוגומא לשאר החברות אשר מנסים להונות את הציבור . הם הרסו תדמית ליכולת והטיב של המוצרים הגרמניים לדורות הידועים בעולם.
  • שמזלזלת בצרכנים! 03/10/2015 19:17
    הגב לתגובה זו
    יצרני הרכב בטוחים שהפראיירים שקונים את תוצרתם הם אידיוטים מושלמים וניתןלמכור להם כל זבל בצרוף של פרסומת צבע יפה ושמות מפוצצים.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ביטקוין ירידות
צילום: רוי שיינמן

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו

המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר

אדיר בן עמי |

ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc 1.99%  , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.


הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.


נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ. 


 כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר

מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.


מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.