זו הסיבה לנפילות היום בבורסות המרכזיות באירופה - שרק הלכו והחריפו
המדדים המובילים ביבשת אירופה חתמו היום (ג') בירידות שערים שהלכו והחריפו כאשר הדאקס צלל 2.6% והוביל את המגמה השלילית בשל ריבוי חברות יצואניות.
הסיבה ללחץ המכירות היא המהלך של ממשלת סין שביצעה הלילה פיחות אגרסיבי במטבע היואן הסיני (לכתבה המלאה), פעולה שהביאה לנפילה היומית החדה ביותר מאז 1994 במטבע הסיני. כלומר הדולר זינק ובשוק מדברים על כך שהממשל הסיני הצית "מלחמת מטבעות" ועל כך שייתכן והיה זה רק צעד ראשון בנושא, ועוד נראה פיחות נוסף ביואן מצד הממשל הסיני. מחירי הסחורות היו אולי הראשונים להגיב - הנפט עם הידיעה נחתך 1.5%, אבל גם המניות חוטפות, בדגש על החברות היצואניות.
על הנפט לחצו כאן
הצעד הסיני בא לאחר פרסום נתוני ייצוא חלשים מאוד לחודש יולי במדינה (ירידה של 8.3% מול חודש מקביל אשתקד, וזאת לעומת תחזיות לירידה של 1.5% בלבד), וגם נתוני ייצור חלשים מהתחזיות. החולשה הסינית גוררת תגובה קשה בקרב היצואניות האירופיות, שכן סין היא יעד ייצוא מרכזי, וכעת המוצרים האירופים הופכים ליקרים יותר עבור הצרכנים הסינים. כך לדוגמה, מניית ענקית הרכב BMW צללה היום 4.4% ומניית ענקית הרכב דיימלר צנחה 5.4%. פולסוואגן ירדה 3.7%, ומניית סימנס ירדה 2.9%.
בעניין מלחמת המטבעות, הדולר האמריקני מתחזק היום לא רק מול היואן הסיני אלא גם מול כל מטבעות השווקים המתעוררים. מול הדולר הסינגפורי קופץ הדולר האמריקני ב-1.3%, מול הדולר הטיוואני ב-1.5%, וכך הלאה.
בנוסף, הירידות בגרמניה קשורות גם לנתון אמון המשקיעים (ZEW) שפורסם היום ורשם ירידה לרמה של 25 בחודש אוגוסט, מרמה של 29.7 ביולי. מדובר כעת ברמה הנמוכה ביותר מאז נובמבר 2014, וזאת למרות הרגיעה בכל הקשור לזירה היוונית. הצפי היה בכלל לעלייה לרמה של 32.
- סין נגד ארה"ב - איך מצליחה סין להגדיל ייצוא, למרות ירידה של 30% בייצוא לארה"ב
- ג'יימי דיימון: "כלכלת אירופה בבעיה אמיתית - ואם היא תיפול, כולנו נשלם את המחיר"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
דאקס
CAC 40
פוטסי
מילנו
- 10.מחירי הדירות בישראל יחטפו את הירידות החזקות ביותר (ל"ת)כלכלן בכיר 12/08/2015 10:45הגב לתגובה זו
- 9.בורסקאי 11/08/2015 20:39הגב לתגובה זוחמישי שישי היו ירידות באירופה וארהב ופה בקושי ירד 0.20%קל לחפש תירוצים למה ירד אבל ראבק המדדים בשיאים ומתומחרים ביוקר זה הזמן לתיקון ושום סיבות חול חאלס ...גילוי נאות יש לי פוטים ותעודות סל שורטהבורסה השנה שלילית ת פ נ י מ ו
- 8.איציק 11/08/2015 17:53הגב לתגובה זועלוקות.....מפחיתים את השרות....מצמצמים סניפים וכא עמלות מטורפות 100 ש על מניות באירופה......חוזקם פיקטיבי....הם קונים מניות של עצמם....
- 7.שלומי 11/08/2015 16:54הגב לתגובה זוזהירות ממניות הבנקים
- 6.מתחיל ההנעה למטה (ל"ת)מהפך מתחיל 11/08/2015 16:02הגב לתגובה זו
- 5./// 11/08/2015 15:23הגב לתגובה זוהעניין.
- 4.יש לי בתיק GG + AGQ להגנה מתרחישים כאלה (ל"ת)אחד 11/08/2015 14:16הגב לתגובה זו
- 3.מיתון בסין והבועה תתפוצץ בקרוב (ל"ת)רון 11/08/2015 14:09הגב לתגובה זו
- 2.מה הקשרjQuery203046537313470616937_1439289855106?? (ל"ת)בבוקר נסחר בעליות 11/08/2015 13:53הגב לתגובה זו
- 1.מהפך מתחיל 11/08/2015 13:51הגב לתגובה זוהעולם מכין את עצמו לנחיתה , השווקים חנוקים
- חחחח בתל אביב רק עליות. (ל"ת)מני 11/08/2015 14:21הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה
האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%
הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.
המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.
אינפלציה נמוכה מהצפוי
הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.
נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.
- לאומי מספק מימון של 1.7 מיליארד לקיסטון בריבית טובה וזה עדיין מעל ריבית המשכנתא שלכם
- טראמפ: אם השווקים חזקים יו״ר הפד צריך להוריד ריבית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים
מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.
