זו הסיבה לנפילות היום בבורסות המרכזיות באירופה - שרק הלכו והחריפו
המדדים המובילים ביבשת אירופה חתמו היום (ג') בירידות שערים שהלכו והחריפו כאשר הדאקס צלל 2.6% והוביל את המגמה השלילית בשל ריבוי חברות יצואניות.
הסיבה ללחץ המכירות היא המהלך של ממשלת סין שביצעה הלילה פיחות אגרסיבי במטבע היואן הסיני (לכתבה המלאה), פעולה שהביאה לנפילה היומית החדה ביותר מאז 1994 במטבע הסיני. כלומר הדולר זינק ובשוק מדברים על כך שהממשל הסיני הצית "מלחמת מטבעות" ועל כך שייתכן והיה זה רק צעד ראשון בנושא, ועוד נראה פיחות נוסף ביואן מצד הממשל הסיני. מחירי הסחורות היו אולי הראשונים להגיב - הנפט עם הידיעה נחתך 1.5%, אבל גם המניות חוטפות, בדגש על החברות היצואניות.
על הנפט לחצו כאן
הצעד הסיני בא לאחר פרסום נתוני ייצוא חלשים מאוד לחודש יולי במדינה (ירידה של 8.3% מול חודש מקביל אשתקד, וזאת לעומת תחזיות לירידה של 1.5% בלבד), וגם נתוני ייצור חלשים מהתחזיות. החולשה הסינית גוררת תגובה קשה בקרב היצואניות האירופיות, שכן סין היא יעד ייצוא מרכזי, וכעת המוצרים האירופים הופכים ליקרים יותר עבור הצרכנים הסינים. כך לדוגמה, מניית ענקית הרכב BMW צללה היום 4.4% ומניית ענקית הרכב דיימלר צנחה 5.4%. פולסוואגן ירדה 3.7%, ומניית סימנס ירדה 2.9%.
בעניין מלחמת המטבעות, הדולר האמריקני מתחזק היום לא רק מול היואן הסיני אלא גם מול כל מטבעות השווקים המתעוררים. מול הדולר הסינגפורי קופץ הדולר האמריקני ב-1.3%, מול הדולר הטיוואני ב-1.5%, וכך הלאה.
בנוסף, הירידות בגרמניה קשורות גם לנתון אמון המשקיעים (ZEW) שפורסם היום ורשם ירידה לרמה של 25 בחודש אוגוסט, מרמה של 29.7 ביולי. מדובר כעת ברמה הנמוכה ביותר מאז נובמבר 2014, וזאת למרות הרגיעה בכל הקשור לזירה היוונית. הצפי היה בכלל לעלייה לרמה של 32.
- אירופה בעליות, החוזים בוול סטריט בירוק בוהק
- החוזים מצביעים על פתיחה שלילית, ומה קורה בקריפטו?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
דאקס
CAC 40
פוטסי
מילנו
- 10.מחירי הדירות בישראל יחטפו את הירידות החזקות ביותר (ל"ת)כלכלן בכיר 12/08/2015 10:45הגב לתגובה זו
- 9.בורסקאי 11/08/2015 20:39הגב לתגובה זוחמישי שישי היו ירידות באירופה וארהב ופה בקושי ירד 0.20%קל לחפש תירוצים למה ירד אבל ראבק המדדים בשיאים ומתומחרים ביוקר זה הזמן לתיקון ושום סיבות חול חאלס ...גילוי נאות יש לי פוטים ותעודות סל שורטהבורסה השנה שלילית ת פ נ י מ ו
- 8.איציק 11/08/2015 17:53הגב לתגובה זועלוקות.....מפחיתים את השרות....מצמצמים סניפים וכא עמלות מטורפות 100 ש על מניות באירופה......חוזקם פיקטיבי....הם קונים מניות של עצמם....
- 7.שלומי 11/08/2015 16:54הגב לתגובה זוזהירות ממניות הבנקים
- 6.מתחיל ההנעה למטה (ל"ת)מהפך מתחיל 11/08/2015 16:02הגב לתגובה זו
- 5./// 11/08/2015 15:23הגב לתגובה זוהעניין.
- 4.יש לי בתיק GG + AGQ להגנה מתרחישים כאלה (ל"ת)אחד 11/08/2015 14:16הגב לתגובה זו
- 3.מיתון בסין והבועה תתפוצץ בקרוב (ל"ת)רון 11/08/2015 14:09הגב לתגובה זו
- 2.מה הקשרjQuery203046537313470616937_1439289855106?? (ל"ת)בבוקר נסחר בעליות 11/08/2015 13:53הגב לתגובה זו
- 1.מהפך מתחיל 11/08/2015 13:51הגב לתגובה זוהעולם מכין את עצמו לנחיתה , השווקים חנוקים
- חחחח בתל אביב רק עליות. (ל"ת)מני 11/08/2015 14:21הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
