הלילה ב-00:30: זה האירוע שעשוי להטיס את אחת הבורסות הגדולות - אל תפספסו

בזמן שרוב הישראלים ילכו לישון (בהמתנה למשחק מס' 3), הסוחרים הכבדים בעולם ימתינו בדריכות לדיווח הקריטי 
מערכת Bizportal | (7)
נושאים בכתבה סין

זה הולך להיות לילה דרמטי, בלי קשר למשחק מס' 3 בסידרת גמר ה-NBA. בשעה 00:30 תחשוף חברת המדדים הגדולה בעולם MSCI האם היא מצרפת למדד השווקים המתעוררים את מניות החברות הסיניות הנסחרות במטבע המקומי - היואן. צריך להבין שעד כה נכללו במדד זה מניות מסוג 'China H' בלבד שנסחרות בהונג קונג. לפי הערכות הכלכלנים בשוק, הכללה במדד של המניות הסיניות מסוג A שנסחרות בבורסות בשנחאי ושאנזן, עשויה להביא לזינוק אדיר בבורסות בסין - וזאת כאשר הן ניצבות בשיא של 7 שנים. ענקיות כמו דויטשה בנק, UBS ושרודרס כבר ביצעו את ההכנות לביצוע רכישה של מניות סיניות מסוג A.

מדובר ללא ספק בסיפור ענק. אם אכן חברת המדדים תאשר את הכנסת מניות מסוג 'China A' במדד MSCI שווקים מתעוררים, משקלן של המניות הסיניות במדד זה יטפס ב-13% ויעמוד על 38%. גופי ניהול הכסף הפאסיבי יזרימו באופן מיידי מיליארדי דולרים למניות הסיניות שנכנסות למדד, אבל ההשפעה הגדולה תהיה בטווח הארוך יותר. לפי הודעת חברת MSCI, הכללת מניות A הסיניות במדד השווקים המתעוררים - תביא במשך הזמן לכניסת כספים בהיקף של 400 מיליארד דולר לבורסות הסיניות. שוקי המניות בסין מוערכים ב-9 טריליון דולר. כלומר מדובר בסכום אדיר עבור הבורסות שצפוי להשפיע בצורה דרמטית. 

ב"וול סטריט ג'ורנל" כבר דווחי כי קרנות בארה"ב התחילו לאסוף סחורה לקראת ההכרעה, מנגד, MSCI עשויה לעכב את ההחלטה למאוחר יותר השנה כדי לאמוד בצורה מקיפה יותר את הנתונים. מהלך זה עלול לצבוע את המסכים באסיה באדום ולגרור את שנחאי אחורה משיא של 7 שנים.

"הסיכוי שהמניות הסיניות יצטרפו למדד עד יוני 2016 גדול מ-80%", אמר איליה פייגין מ- WallachBeth קפיטל שבניו יורק. להערכתו, הכרזה חיובית לא בהכרח תחייב הכללה של המניות באופן מיידי אלא הצהרת כוונות לעתיד בהתחשב לצמיחה של הכלכלה השנייה בגודלה בעולם. "אי אפשר להתעלם מהחשיבות של סין מבחינת שווי שוק והתרומה הכלכלית שלה", סיכם פייגין.

נזכיר כי לפני 5 שנים עברה ישראל ממדד ה-MSCI שווקים מתעוררים, למדד MSCI שווקים מפותחים. המהלך הוביל ליציאת כספים מאסיבית מצד משקיעים זרים, כספים שעד היום לא חזרו לבורסה בת"א. המשפט המוכר בעניין זה הוא "מראש לשועלים לזנב לאריות". משקלה של ישראל במדד השווקים המתעוררים עמד על כ-4%, ואילו בשווקים המפותחים המשקל עומד על הרבה פחות מ-1%, ומכאן חוסר העניין בשוק המקומי מצד הזרים. 

מדד שנחאי בשנה האחרונה, עלייה של 152%. האם זו רק ההתחלה?

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    המדדים בסין הם בועת ענק עם תמחורים הזויים (ל"ת)
    לימונית 09/06/2015 19:21
    הגב לתגובה זו
  • המקצוען 09/06/2015 22:31
    הגב לתגובה זו
    וללא עתיד .טי חוציס בלשוי חוי נא ז'ופא
  • 5.
    יואב 09/06/2015 18:49
    הגב לתגובה זו
    כמעט לא משנה באיזה נושא ובאיזו חשיבות הכותרות תמיד בומבסטיות. תפסיקו את זה בבקשה.
  • 4.
    דני 09/06/2015 18:42
    הגב לתגובה זו
    קניתי תעודות סל של סין
  • 3.
    הכל מנופח 09/06/2015 17:14
    הגב לתגובה זו
    זהירות
  • 2.
    קשקוש כשישראל הצטרפה , אפילו לא עלתה באחוז ! (ל"ת)
    בני 09/06/2015 16:05
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    ממשיך להחזיק תעודת סל תכלית סין, מומלצת מאוד (ל"ת)
    סוחר וותיק 09/06/2015 15:59
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.