רוביני: "תוכניות ההקלה הכמותיות לא עובדות", הנה הסיבה למה

המינוף הגבוה של העולם העסקי והציבורי לא הצליח עדיין לגרום לעליה באינפלציה מסביב לעולם. מהן הסיבות לכך על פי דר' דום?
אלמוג עזר | (7)
נושאים בכתבה רוביני

שבוע וחצי לאחר פרסום היציאה בהקלה כמותית באירופה, כאשר זו מצטרפת להקלות קיימות קודמות בסין ויפאן, פרסם היום (ב') נוריאל רוביני המכונה "דר' דום" (DR DOOM) התייחסות מפורטת לבעייתיות בתוכניות אלו. רוביני בחר להתייחס לסיבות העיקריות מדוע תוכניות אלו כשלו עד כה ומה מונע מהן להצליח גם בעתיד, לפחות בכל הנוגע בתמיכה במחירים ועידוד האינפלציה.

הסיבה לכשלון המתמשך, לדעת רוביני הינה פשוטה. לדבריו, "אנו חיים בעולם שבו הביקוש נמוך מדי וההיצע גבוה מדי. התוצאה היא דיפלציה עקבית ואם הדיפלציה לא מתרחשת ממש, היא לוחצת על השווקים". רוביני זכה ב"הכרה" כמנתח שווקים לאחר שחזה באופן מדויק את התמוטטות שוק המשכנתאות בארה"ב והקריסת וול סטריט מתוך כך.

"התוכניות אינן עובדות משום שהשיקום של הכלכלות לאחר המשבר בשנת 2008, נותר אנמי, למרות המינוף הגבוה שסופק לשווקים גם במגזר הציבורי ובמגזר העסקי", כך אמר. כמן כן לדעתו לחימה בדיפלציה על בסיס הדפסת כסף הינה משחק סכום אפס, כאשר היא לא פותרת את הבעיה אלא מעבירה דיפלציה משוק אחד לאחר.

לדעת רוביני ישנן גם סיבות חברתיות לביקוש הנמוך בשווקים, "המחירים לא עולים משום שיש גם המוני מובטלים שמתמודדים על מספר מועט של עבודות. כמו כן העליה באי השיוויון בהכנסות על ידי העברת הכנסות מאלו שמוציאים יותר לאלו שחוסכים יותר, גם משפיעה על ביקוש נמוך."

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    עוד משוגע אמיתי 03/02/2015 10:01
    הגב לתגובה זו
    לא להקשיב לאיש .. במשך שנים ארוכות מדבר שטויות
  • 6.
    עידן, חיפה 03/02/2015 06:36
    הגב לתגובה זו
    כבר 7 שנים אומר שתהיה נפילה ואין...
  • 5.
    דוד 02/02/2015 22:41
    הגב לתגובה זו
    בסוף זה יקרה והוא יגיד אמרתי לכם
  • 4.
    גם רוביני לא עובד... (ל"ת)
    OFER 02/02/2015 17:56
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    א 100 02/02/2015 17:40
    הגב לתגובה זו
    הכינוי המדוייק של רוביני הינו DOCTOR DOOM וחוץ..עלי לציין שאתה בחור נחמד וכותב יפה ולעניין.
  • 2.
    נדי 02/02/2015 16:56
    הגב לתגובה זו
    DOOM כמו אבדון ולא בום כמו BOOM שזה מה ...?
  • 1.
    נו????????????? 02/02/2015 16:37
    הגב לתגובה זו
    נמאסתם
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.