אושרה הקמת עיר חדשה עבור 100 אלף נפש - למי היא מיועדת?
ועדת המשנה לנושאים תכנוניים עקרוניים של המועצה הארצית לתכנון ובנייה, הולנת"ע, החליטה אמש (ג') להמליץ למועצה הארצית לאשר את התכנית להקמתה של כסיף, העיר החרדית החדשה בנגב, שתכלול עד 100 אלף נפש.
שר הבינוי אורי אריאל אמר בעקבות אישור התכנית: "משרד הבינוי מוביל יחד עם משרד הפנים הקמת עיר חדשה בנגב שתעודד את ההתיישבות בנגב ותיתן פתרון דיור נוסף למגזר החרדי בשנים הבאות. נמשיך למצוא פתרונות להגדלת ההיצע ולהורדת מחירי הדיור לכלל האזרחים והמגזרים".
העיר החדשה מתוכננת לכלול כ-16,000 יחידות דיור, עם אוכלוסייה של 80-100 אלף נפש, המאופיינת במשקי בית צעירים וגדולים של המגזר החרדי. העיר צפויה להשתרע על כ-6,400 דונם ותאופיין בדירות גדולות בבנייה רוויה של כ-4-5 קומות, וצמודי קרקע בשיעור של כ-15%-20% מסך יחידות הדיור בישוב.
העיר תכלול שטחי מסחר ותעסוקה ייחודיים למגזר החרדי בתוך תחומי היישוב ויהיו בה הקצאות קרקע גבוהות למוסדות חינוך ודת.
במסגרת ההליך התכנוני לשינוי תכנית המתאר המחוזית, התקבלו מספר מועט של התנגדויות. ההתנגדויות מוקדו סביב שלושה תחומים עיקריים: (1) תכנוני/סביבתי, (2) כלכלי, (3) חברתי.
- טרקטור הוצת ביהוד, אאורה מזהירה: "בפעם הבאה זה עלול להיגמר בחיי אדם"
- סנקציות אישיות על סרבני גיוס חרדים - מה זה כולל והאם זה יהיה אפקטיבי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בתאריך 1 באפריל 2014 הסמיכה המועצה הארצית את הולנת"ע לשמוע את ההתנגדויות לתכנית, ולהמליץ ביחס להן בפני המועצה הארצית. בישיבת הולנת"ע אמש (ג'), שמעו חברי הוועדה את ההתנגדויות לתכנית. במסגרת התייחסותם של חברי הוועדה, משרד הבינוי הציג את השיקולים המקצועיים לתכנית כמו גם התייחסותו לכל ההתנגדויות שהוגשו מנגד. נציג הוועדה המחוזית התייחס גם כן להתנגדויות ודחה אותם על הסף.
בסיום הליך הדיון, הוועדה החליטה לדחות את ההתנגדויות שהוגשו וקבעה שתמליץ למועצה הארצית לאשר את התכנית שתובא בקרוב לאישורה הסופי של המועצה.
- 15.תודה מראש . 17/01/2015 08:15הגב לתגובה זוהאם יש בארץ מיגזר שאינו חרדי ?
- 14.אז איפה הכתב הנכבד היה רוצה שהם יגורו? למה הוא לא דואג (ל"ת)לזה?... 15/01/2015 07:09הגב לתגובה זו
- 13.מה עים לשכת גיוס לצה"ל לטפילים החרדים (ל"ת)רק לא לליכוד המושחת 14/01/2015 22:50הגב לתגובה זו
- 12.hartkh 14/01/2015 16:27הגב לתגובה זובגרושים למקורביו. שר שיכון גרוע.
- 11.עמנואל 14/01/2015 15:45הגב לתגובה זוכבר לא טוב להם לגור ביננו? :)
- 10.דור 14/01/2015 15:28הגב לתגובה זוכל השאר רוצים פתרונות דיור במרכז ...
- 9.עופר 14/01/2015 15:20הגב לתגובה זופשעיו ומעילותיו בתפקידו בענין מכירות הדירות למקורביו ואנשי שלומו
- אכן כן. זה לא קורה כי ישראל היא מדינת בננות מושחתת. (ל"ת)אזרח 14/01/2015 15:38הגב לתגובה זו
- 8.אילן 14/01/2015 15:00הגב לתגובה זולאכלוסיה החרדית יש קושי רב להשיג עבודה עקב רמת הלימודים שלהם במתמטיקה אנגלית וכולי , אם הם יהיו רחוקים מאזורי התעסוקה הסיכוי שהם ישתלבו באופן מלא בתעסוקה ירד מאוד , מצד שני זה טוב שיהיה להם עיר בעלת צביון שתתאם להם מבלי שיפריעו לאורח חייהם , צריך לוודות שלעיר המתוכננת עבורם תהיה תחבורה מהירה למרכז הארץ .
- 7.נמרוד 14/01/2015 14:20הגב לתגובה זודמוקרטיה במיטבה.
- 6.דירות ימכרו ב 400 אלף ומעמד הביניים שילך קיבינימט (ל"ת)תוםתום 14/01/2015 14:08הגב לתגובה זו
- זה יקרה אם חס וחלילה הימין יזכה בבחירות (ל"ת)עופר 14/01/2015 15:21הגב לתגובה זו
- 5.יניב חובזה 14/01/2015 13:59הגב לתגובה זובונים עיר עניה ללא זכות קיום שתשתה את המיסים של החילוניים. יש נסיון עם אלעד, ביתר עילית. ישובים חרדיים עניים ומסכנים.
- 4.רז 14/01/2015 13:41הגב לתגובה זוככה לא יהיה ממי לחלוב ארנונה בשביל החרדים.
- 3.אושרה זה אומר שהיא תתחיל להיבנות רק ב 2050 (ל"ת)שאפיק 14/01/2015 13:29הגב לתגובה זו
- 2.פעם רביעית . מזכיר את התמונה מ"סלאח שבתי". (ל"ת)נגבי 14/01/2015 13:26הגב לתגובה זו
- 1.מעולה-מספיק הצפיפות של בני ברק (ל"ת)אבי 14/01/2015 13:07הגב לתגובה זו
משכנתא (גרוק)ירידה קלה בריבית המשכנתאות; מזרחי טפחות שוב עם ריבית גבוהה
בפיקדונות הריבית ירדה, במשכנתאות ובהלוואות היא יורדת, אבל בפחות. "התמסורת" של השוק עובדת לטובת הבנקים. כשהם בצד המשלם אז הורדת הריבית תהיה משמעותית, כשהם בצד המקבל היא תהיה צנועה. אבל הנתונים מלמדים על מגמה. ריבית המשכנתא בדרך לרדת, גם בשל הורדת ריבית בנק ישראל שצפויה בסוף החודש וגם כי מחירי אגרות החוב כבר ירדו דרמטית והן משמשים למקורות למימון המשכנתאות.
למעשה, בשלושה חודשים ירדה ריבית המשכנתא בכ-0.3% בחודש ספטמבר הריבית ירדה ב-0.05%, ועל פי ההערכות היא ירדה כ-0.1%-0.15% באוקטובר.
בראש הטבלה של הריביות היקרות ממשיך לעמוד מזרחי טפחות, עם ריבית ממוצעת של 5.25%, בעוד הבינלאומי שומר על המקום שלו כזול במערכת עם 5.03% בלבד,אם כי להבינלאומי דרך בנק אוצר החייל יש פעילות משכנתאות מול משרד הביטחון בתנאים טובים ופעילות זו מורידה את הריבית הממוצעת לכולם.
לאומי מציג ריבית של 5.21%, הפועלים 5.19%, ודיסקונט 5.14%. מרכנתיל עומד על 5.20%, ואילו בנק ירושלים ממשיך להיות חריג עם 7.55%, ואף הציג עלייה מאוגוסט והוא גבוה משמעותית מהממוצע הארצי. הנתונים האלה מראים השוק עכשיו עדיין בקיפאון כשהבנקים לוקחים צעד אחורה וממתינים שהנגיד יקח את היוזמה הבנקים מחכים לראות אם הנגיד אכן יכריז על הורדת ריבית ב־24 לחודש, ורק אז יחליטו אם להמשיך להוריד מחירים או לשמור על הסטטוס קוו. אנחנו עדיין רואים תחרות קשה בין הבנקים אבל היא לא מקבלת ביטוי בריביות אלא בעיקר בתנאים מיחזורים והקלות בעמלות.
המגמה בשלושת החודשים האחרונים
בחודש יולי נרשם המפנה הראשון אחרי תקופה ארוכה של ריביות גבוהות. התחרות בין הבנקים התחממה, תשואות האג"ח הממשלתיות ירדו, והציפיות להפחתת ריבית בנק ישראל הלכו והתגברו. הבנקים החלו להוריד מחירים, לעיתים בצורה אגרסיבית, כדי למשוך לקוחות חדשים ולמחזר הלוואות קיימות. הריבית הממוצעת ירדה אז בכמעט 0.2% - ל־5.28%, אחרי חודשים של קיפאון.
- עלייה בפיגורי המשכנתאות - האם זה אות אזהרה למשק?
- משכנתאות ב-8.9 מיליארד שקל בספטמבר - למרות הירידה במכירות דירות - הכיצד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הירידה הזו באה אחרי חודש יוני, שבו נרשמו ריביות שיא של השנים האחרונות 5.44% בכלל המערכת, רמה שנחשבה אז כמעט חסרת תקדים. הבנקים שמרו אז על תמחור גבוה במיוחד, הציבור התקשה לעמוד בהחזרים,
והמערכת כולה פעלה תחת תנאי אשראי נוקשים בהרבה.
מטרו קינג ג'ורג' (הדמייה נת"ע)חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו
הפרויקט שאמור לשנות את פני התחבורה בגוש דן: כל הפרטים על מכרז המטרו הגדול בישראל
מכרז ענק בהיקף של 65 מיליארד שקל יוצא לדרך כחלק מפרויקט המטרו. הפרויקט שעליו מדווח מתמקד בשלב א' של רשת המטרו באזור מטרופולין גוש דן, מערכת שנועדה להוות נדבך משמעותי במערכת התחבורה הציבורית במרכז הארץ. הרשת כוללת שלושה קווים תת-קרקעיים, קו M1, קו M2 וקו M3, אשר בתכנון יהיו באורך כולל של כ-150 ק"מ ויכללו כ-109 תחנות.
הרשת מיועדת לשרת כ-24 רשויות מקומיות באזור גוש דן והסביבה, במטרה להפוך את התחבורה הציבורית למתחרה אמיתית של הרכב הפרטי. הפרויקט נחשב לעצום בהיקפו עם עלות כוללת מוערכת של מעל ל-150 מיליארד שקלים. השלב הנוכחי כולל הקמה של כ-78 ק"מ של מנהרות כפולות ו-59 תחנות תת-קרקעיות, במסגרת מיזם בהיקף של כ-65 מיליארד שקלים. מדובר בבוננזה ענקית לחברות התשתיות שלמעשה הצמיחה שלהן בהכנסות כמעט מובטחת.
חברת נת"ע פתחה הליך מיון מוקדם עבור חבילות העבודה הראשונות במיזם. במסגרת זו ייבחרו הקבוצות והחברות שיוזמנו להתמודד במכרזים הבאים. הצעד הזה מאפשר סינון ראשוני של שחקנים לפי קריטריונים כמו ניסיון בהקמת מנהרות ומתחמי תחנות, יכולת כלכלית, ניהול סיכונים ועמידה בדרישות בטיחות ותשתית.
במקביל, כבר פורסמו מכרזים בהיקפים של מיליארדי שקלים, כולל מכרז שיפוץ של כ-27,000 דירות הנמצאות בקרבת תוואי המטרו כדי למזער את ההפרעה לתושבים. הוועדה המנהלת של הפרויקט אישרה ביוני 2022 את פרסום המכרז לניהול ותכנון הקווים.
- מס המטרו יוצא לדרך - בעלי נכסים שקרובים לרכבת יממנו חלק ממנה
- הפקיעו את הקרקע – ועכשיו גם את הפיצוי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מדובר באתגר הנדסי אדיר של הקמת מאות קילומטרים של תשתית תת-קרקעית בתוך סביבת מטרופולין פעילה וצפופה. חפירת המנהרות הכפולות משלבת טכנולוגיות קידוח מתקדמות, חפירות שטח פתוח ותיאום מורכב עם מערכות קיימות של מים, ביוב, חשמל ותקשורת. התחנות התת-קרקעיות החדשניות תפעלנה כמרחבי תחבורה המקשרים לתחבורה הציבורית הקיימת, כולל אוטובוסים, רכבת קלה ורכבת ישראל, תוך חיבור למרכזי מגורים ותעסוקה.
