הבורסה ביוון צוללת - "פרישה תגרור כאוס חמור מאירוע ליהמן ברדרס"
דריכות לקראת הבחירות ביוון. בשבוע שעבר פוזר הפרלמנט היווני בעקבות אי הצלחה בגיוס תמיכה מספקת לצורך בחירת נשיא, והוכרזו בחירות בזק. התאריך שנקבע הוא ה-25 בינואר - כלומר עוד 3 שבועות. מבחינת השווקים הפיננסים, מדובר באירוע דרמטי ביותר. בתרחיש שהינו לא בלתי סביר, ביום שאחרי הבחירות - יוון עלולה למצוא את עצמה נזרקת מגוש האירו.
מפלגת השמאל הקיצוני סיריזיה נראית בדרכה לתפוס את השלטון ביוון, תוך הבטחה לניטרול משטר הצנע שנכפה על יוון מצד האיחוד האירופי (בתמורה לקבל הסיוע הכספי). צעדי הצנע כללו קיצוץ משמעותי בשכר במיגזר הציבורי, קיצוץ בתחום הבריאות, הפנסיה ונושאים נוספים. אם סיריזיה תהיה זו שתרכיב את הממשלה הבאה, הדבר עלול להוביל לעימות חריף מול קובעי המדיניות באיחוד האירופי.
מדד המניות המרכזי ביוון צלל 5.6% לשפל ומשלים נפילה של 34% מאז תחילת ספטמבר. מדד הדאקס ירד 3% ומדד ה-CAC 40 איבד 3.3%.
"פרישה של יוון מהגוש האירופאי תגרור כאוס בשווקים, חריף בהרבה מהמשבר שנוצר בעקבות קריסת ליהמן ברדרס". כך טוען בארי אייכנגרין, כלכלן היסטורי בכיר בברקלי בפאנל שנתי של האיגוד הכלכלי האמריקאי.
התבטאות זו צוטטה אתמול מפיו של אייכנגרין בפאנל שנתי של האיגוד הכלכלי האמריקאי. עוד עלה בפאנל כי אחת הסכנות המשמעותיות היא הסתערות המונית על הבנקים היוונים והטלת מגבלות חמורות על אחזקות הון מצד הממשל. דובר גם כי תרחיש של פיאסקו כלכלי ביוון עשוי להדביק מדינות נוספות באיחוד.
- להשקיע בבורסה במקום לקנות דירה - הצעירים משנים גישה
- בורסת תל אביב משיקה שלושה מדדים חדשים ומעדכנת את מדדי הדגל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אייכנגרין הוסיף ואמר כי להערכתו קרבניטי האיחוד יאלצו להתפשר ולגלות פרגמזים פרקטי על מנת לשמר את יוון באיחוד, כשהמשמעות האופרטיבית תהיה למזער את היקפי הרפורמות והקיצוצים שיוון נדרשת לבצע.
- 7.כותרת מוגזמת בעליל. (ל"ת)רקא 05/01/2015 19:16הגב לתגובה זו
- 6.שולי 05/01/2015 19:16הגב לתגובה זואין מנוס, הביטקוין הציל את קפריסין, הביטקוין מציל בימים אלו את ארגנטינה ורוסיה והביטקוין יציל גם את יוון.
- 5.רמי 05/01/2015 18:14הגב לתגובה זומה יש להם ביוון שיכול לתרום לכלכלה ? למה שם עובדים בכלל ?
- 4.הזה יוון הכול שטויות כאילו הזה כלכלה יש שם!!! (ל"ת)רמי 05/01/2015 18:13הגב לתגובה זו
- 3.גרין 05/01/2015 16:42הגב לתגובה זוהעם היוני לא רוצה לקבל את הכללים של האיחוד, ולכן צריך לאפשר לו ללכת בדרכו . חלק מהחור שישאיר אחריו העם היוני ייפול על האיחוד האירופי, אבל האיחוד יכול לעמוד בזה, בכך אין לי ספק.
- 2.רמי 05/01/2015 16:34הגב לתגובה זועל חסרי ביטחון ופחדנים עוד הזדמנות קניה באירופה ובוול סטרייט
- 1.נשר טורף 05/01/2015 16:11הגב לתגובה זו...ועם זאב ועוד ועוד.....אי אפשר שהם יסתדרו.בסוף כולם יצאו פצועים, שרוטים וחבוטים.אז יבואו נשרים ויעשו זלילה עליהם.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- הרשת החברתית, אחת מסמלי בועת הדוטקום, מגיעה לנאסד"ק ונוסקת ב-600% ביום
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר
ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc 1.99% , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.
הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.
נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ.
כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר
מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.
- שוק הקריפטו תחת לחץ: הביטקוין בדרך ל-100 אלף דולר
- הפרמיה נמחקה והמשקיעים הקטנים נשארו עם ההפסד - המקרה של זוז
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.
