עיר תחתית: נפתחה הדרך התת קרקעית בשרונה בת"א - צפו בתמונות
היום (ב') נפתח לתנועה החלק הראשון של מנהרת אריה לובה אליאב מתחת למתחם שרונה בדרום הקרייה, תל אביב. מדובר במקטע שהכניסה אליו היא לכיוון מערב על קפלן, והיציאה היא לכיוון מזרח על אותו רחוב.
מקטע זה מאפשר כניסה לחניון קריית הממשלה, דבר אשר יקל על מצוקת החניה של הבאים למתחם שרונה. הדרך תוביל לכ-10 חניונים של בנייני מגורים ומשרדים, המכילים כ-10,000 מקומות חנייה, מתוכם 30% מיועדים לשימוש הציבור.
1.2 מיליון מ"ר שטח בנוי ברוטו
פיתוח כל המתחם הינו פרי מיזם משותף של רשות מקרקעי ישראל ועיריית תל-אביב יפו. רשות מקרקעי ישראל תכננה את מתחם דרום הקרייה ושיווקה אותו ליזמים. למעשה פרויקט דרום הקריה משתרע על של כ- 190 דונם במרכז העיר תל אביב בין הרחובות קפלן, דרך בגין, חשמונאים/הארבעה ולאונרדו דה וינצ'י, וכולל בנייה של 500,000 מ"ר שטח עיקרי שהם כ- 1.2 מיליון מ"ר שטח בנוי ברוטו בשתי טבעות בניינים, אשר נשענים על פארק מרכזי בשטח של כ- 40 דונם.
בטבעת הפנימית מגדלי מגורים עם 648 יח"ד מעל מסחר ומשרדים, 20-30 קומות, סה"כ כ- 90,000 מ"ר שטחים עיקריים. בטבעת החיצונית מגדלי משרדים ומעל מסחר כ- 370,000 מ"ר שטחים עיקריים, ובית מלון בהיקף של 800 חדרים, כ- 40,000 מ"ר עד 40 קומות.
- קנדה ישראל ואקרו זכו במכרז לבניית 2 מגדלי ענק בקרייה - ב-821 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בפרויקט אין כבישים עיליים והגישה אל החניונים במבני היזמים נעשית דרך כביש תת קרקעי הדרך התת קרקעית הנפתחת היום והיא דרך ייחודית מסוגה בארץ.
הקטע הראשון
הקטע הראשון שנפתח לתנועה, עובר תחת שצ"פ (שטח ציבורי פתוח) ובוצע כולו על ידי רשות מקרקעי ישראל. שאר חלקי הדרך עוברים מתחת לבנייני המגורים והמשרדים והם יבוצעו על ידי היזמים, שיבנו את המעטפת ורשות מקרקעי ישראל תזווד את המקטעים הללו במערכות משוכללות. לפני כשבוע מסרה רשות מקרקעי ישראל המחלק הראשון של הדרך התת קרקעית לאחריותה וניהולה של עיריית תל אביב - יפו.
הדרך התת קרקעית בנויה כרחוב עירוני המכיל את כל המערכות הנדרשות לתפעולו. הדרך הינה באחריות עיריית תל-אביב ותופעל באמצעות חברת "אחוזות החוף". בסה"כ מתוכננות 7 כניסות ויציאות מהרחוב התת קרקעי אל הרחובות המקיפים. אורך הדרך כ-1.5 קילומטר, רוחבה כ- 12-15 מטר, וגובהה כ- 4.85 מטר.
הדרך מוקמת בשלבים על ידי היזמים הפרטיים המקימים את מגדלי רבי הקומות בשרונה. תכנון הדרך נעשה על ידי צוות המתכננים של התב"ע ונמסר כהנחיה ללא יכולת שינוי לכל יזם הרוכש מגרש במתחם. בסמיכות לדרך התת קרקעית הוקם מרכז בקרה ושליטה, אשר ירכז את הניהול, הבקרה, השליטה, ההפעלה, האחזקה והתפעול של הדרך התת קרקעית ושל השטחים הציבוריים העיליים בפרויקט. השלב הבא של הדרך צפוי להיפתח לציבור במארס 2015, ויכלול את המקטע הדרומי ובו הכניסות למגדלים הקיימים, מילניום, פלטינום והתיכון, יחד עם מגדלי גינדי החדשים.
- חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו
- הקבלנים בלחץ: אזורים נותנת לרוכשי הדירות הנחה של 500,000 שקל בלי לקרוא לזה הנחה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- המדינה הכריזה על 25 מתחמים חדשים: כ-15 אלף דירות בדרך
- 5.כניסה לכיוון מערב ויציאה לכיוון מזרח? לא יכל להיות (ל"ת)מר ציפן 01/12/2014 16:36הגב לתגובה זו
- 4.עבודה בעיניים 01/12/2014 14:41הגב לתגובה זוהפטוצ'ני במתח, העגבניות בחזרות והקופה בעדכון מחירים.
- 3.אבי 01/12/2014 13:19הגב לתגובה זואבל לשרונה מתחם של עשרים יש 10000 אלף מקומות חניה ! ראש עיר צובע לנו את המדרכות שלנו הכול באדום לבן ! שגם אם מישהוא יבוא לקנות יקבל דוח 500 שקלים ןלא יגיע יותר לשוק ! הוא רק מעוניין במתחמים של עשרים ןלמחוק את עמך !!!! פשוט בןשה שאתם עושים להם פרסומת חיינם !!! תעשו השווה בין המחרים שם וכאן ! ורמת השרות והמסעדות בתקווה !! מספיק ללקק לעשרים כול הזמן ! רדו לעם !
- 2.ישראל 01/12/2014 13:00הגב לתגובה זולהקים מגדלים. רק מקמרקעי ישראל יכולה לזלזל כך בפוטנציאל של אדמה כה מרכזית בלב תל אביב, גוש דן ומדינת ישראל. להשאיר רבע מהמתחם תוך שימורו היה די והותר. המקום מרכזי אסטרטגי מדי כפארק ירוק.
- 1.דוד 01/12/2014 12:51הגב לתגובה זוהיא צריכה לשמור על אדמות המדינה ולסלק כל פולש, שפלש בלי היתר, בניגוד לחוק התכנון והבניה.מדובר בפלישה נרחבת בכל אזורי הארץ כולל הנגב והגליל.היא נכשלה כישלון מהדהד.צריך לפרקה ולבנות רשות חדשה.במקום למלא את תפקידה, היא עוטפת אותנו בקורי צבע על מנת לענג אותנו וטשטש את מחדליה באי שמירה על אדמות המדינה.
משכנתא (גרוק)ירידה קלה בריבית המשכנתאות; מזרחי טפחות שוב עם ריבית גבוהה
בפיקדונות הריבית ירדה, במשכנתאות ובהלוואות היא יורדת, אבל בפחות. "התמסורת" של השוק עובדת לטובת הבנקים. כשהם בצד המשלם אז הורדת הריבית תהיה משמעותית, כשהם בצד המקבל היא תהיה צנועה. אבל הנתונים מלמדים על מגמה. ריבית המשכנתא בדרך לרדת, גם בשל הורדת ריבית בנק ישראל שצפויה בסוף החודש וגם כי מחירי אגרות החוב כבר ירדו דרמטית והן משמשים למקורות למימון המשכנתאות.
למעשה, בשלושה חודשים ירדה ריבית המשכנתא בכ-0.3% בחודש ספטמבר הריבית ירדה ב-0.05%, ועל פי ההערכות היא ירדה כ-0.1%-0.15% באוקטובר.
בראש הטבלה של הריביות היקרות ממשיך לעמוד מזרחי טפחות, עם ריבית ממוצעת של 5.25%, בעוד הבינלאומי שומר על המקום שלו כזול במערכת עם 5.03% בלבד,אם כי להבינלאומי דרך בנק אוצר החייל יש פעילות משכנתאות מול משרד הביטחון בתנאים טובים ופעילות זו מורידה את הריבית הממוצעת לכולם.
לאומי מציג ריבית של 5.21%, הפועלים 5.19%, ודיסקונט 5.14%. מרכנתיל עומד על 5.20%, ואילו בנק ירושלים ממשיך להיות חריג עם 7.55%, ואף הציג עלייה מאוגוסט והוא גבוה משמעותית מהממוצע הארצי. הנתונים האלה מראים השוק עכשיו עדיין בקיפאון כשהבנקים לוקחים צעד אחורה וממתינים שהנגיד יקח את היוזמה הבנקים מחכים לראות אם הנגיד אכן יכריז על הורדת ריבית ב־24 לחודש, ורק אז יחליטו אם להמשיך להוריד מחירים או לשמור על הסטטוס קוו. אנחנו עדיין רואים תחרות קשה בין הבנקים אבל היא לא מקבלת ביטוי בריביות אלא בעיקר בתנאים מיחזורים והקלות בעמלות.
המגמה בשלושת החודשים האחרונים
בחודש יולי נרשם המפנה הראשון אחרי תקופה ארוכה של ריביות גבוהות. התחרות בין הבנקים התחממה, תשואות האג"ח הממשלתיות ירדו, והציפיות להפחתת ריבית בנק ישראל הלכו והתגברו. הבנקים החלו להוריד מחירים, לעיתים בצורה אגרסיבית, כדי למשוך לקוחות חדשים ולמחזר הלוואות קיימות. הריבית הממוצעת ירדה אז בכמעט 0.2% - ל־5.28%, אחרי חודשים של קיפאון.
- עלייה בפיגורי המשכנתאות - האם זה אות אזהרה למשק?
- משכנתאות ב-8.9 מיליארד שקל בספטמבר - למרות הירידה במכירות דירות - הכיצד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הירידה הזו באה אחרי חודש יוני, שבו נרשמו ריביות שיא של השנים האחרונות 5.44% בכלל המערכת, רמה שנחשבה אז כמעט חסרת תקדים. הבנקים שמרו אז על תמחור גבוה במיוחד, הציבור התקשה לעמוד בהחזרים,
והמערכת כולה פעלה תחת תנאי אשראי נוקשים בהרבה.

חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו
הפרויקט שאמור לשנות את פני התחבורה בגוש דן: כל הפרטים על מכרז המטרו הגדול בישראל
מכרז ענק בהיקף של 65 מיליארד שקל יוצא לדרך כחלק מפרויקט המטרו. הפרויקט שעליו מדווח מתמקד בשלב א' של רשת המטרו באזור מטרופולין גוש דן, מערכת שנועדה להוות נדבך משמעותי במערכת התחבורה הציבורית במרכז הארץ. הרשת כוללת שלושה קווים תת-קרקעיים, קו M1, קו M2 וקו M3, אשר בתכנון יהיו באורך כולל של כ-150 ק"מ ויכללו כ-109 תחנות.
הרשת מיועדת לשרת כ-24 רשויות מקומיות באזור גוש דן והסביבה, במטרה להפוך את התחבורה הציבורית למתחרה אמיתית של הרכב הפרטי. הפרויקט נחשב לעצום בהיקפו עם עלות כוללת מוערכת של מעל ל-150 מיליארד שקלים. השלב הנוכחי כולל הקמה של כ-78 ק"מ של מנהרות כפולות ו-59 תחנות תת-קרקעיות, במסגרת מיזם בהיקף של כ-65 מיליארד שקלים. מדובר בבוננזה ענקית לחברות התשתיות שלמעשה הצמיחה שלהן בהכנסות כמעט מובטחת.
חברת נת"ע פתחה הליך מיון מוקדם עבור חבילות העבודה הראשונות במיזם. במסגרת זו ייבחרו הקבוצות והחברות שיוזמנו להתמודד במכרזים הבאים. הצעד הזה מאפשר סינון ראשוני של שחקנים לפי קריטריונים כמו ניסיון בהקמת מנהרות ומתחמי תחנות, יכולת כלכלית, ניהול סיכונים ועמידה בדרישות בטיחות ותשתית.
השקעות ענק בתשתיות
במקביל, כבר פורסמו מכרזים בהיקפים של מיליארדי שקלים, כולל מכרז שיפוץ של כ-27,000 דירות הנמצאות בקרבת תוואי המטרו כדי למזער את ההפרעה לתושבים. הוועדה המנהלת של הפרויקט אישרה ביוני 2022 את פרסום המכרז לניהול ותכנון הקווים.
- מס המטרו יוצא לדרך - בעלי נכסים שקרובים לרכבת יממנו חלק ממנה
- הפקיעו את הקרקע – ועכשיו גם את הפיצוי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מדובר באתגר הנדסי אדיר של הקמת מאות קילומטרים של תשתית תת-קרקעית בתוך סביבת מטרופולין פעילה וצפופה. חפירת המנהרות הכפולות משלבת טכנולוגיות קידוח מתקדמות, חפירות שטח פתוח ותיאום מורכב עם מערכות קיימות של מים, ביוב, חשמל ותקשורת. התחנות התת-קרקעיות החדשניות תפעלנה כמרחבי תחבורה המקשרים לתחבורה הציבורית הקיימת, כולל אוטובוסים, רכבת קלה ורכבת ישראל, תוך חיבור למרכזי מגורים ותעסוקה.
