עיר תחתית: נפתחה הדרך התת קרקעית בשרונה בת"א - צפו בתמונות
היום (ב') נפתח לתנועה החלק הראשון של מנהרת אריה לובה אליאב מתחת למתחם שרונה בדרום הקרייה, תל אביב. מדובר במקטע שהכניסה אליו היא לכיוון מערב על קפלן, והיציאה היא לכיוון מזרח על אותו רחוב.
מקטע זה מאפשר כניסה לחניון קריית הממשלה, דבר אשר יקל על מצוקת החניה של הבאים למתחם שרונה. הדרך תוביל לכ-10 חניונים של בנייני מגורים ומשרדים, המכילים כ-10,000 מקומות חנייה, מתוכם 30% מיועדים לשימוש הציבור.
1.2 מיליון מ"ר שטח בנוי ברוטו
פיתוח כל המתחם הינו פרי מיזם משותף של רשות מקרקעי ישראל ועיריית תל-אביב יפו. רשות מקרקעי ישראל תכננה את מתחם דרום הקרייה ושיווקה אותו ליזמים. למעשה פרויקט דרום הקריה משתרע על של כ- 190 דונם במרכז העיר תל אביב בין הרחובות קפלן, דרך בגין, חשמונאים/הארבעה ולאונרדו דה וינצ'י, וכולל בנייה של 500,000 מ"ר שטח עיקרי שהם כ- 1.2 מיליון מ"ר שטח בנוי ברוטו בשתי טבעות בניינים, אשר נשענים על פארק מרכזי בשטח של כ- 40 דונם.
בטבעת הפנימית מגדלי מגורים עם 648 יח"ד מעל מסחר ומשרדים, 20-30 קומות, סה"כ כ- 90,000 מ"ר שטחים עיקריים. בטבעת החיצונית מגדלי משרדים ומעל מסחר כ- 370,000 מ"ר שטחים עיקריים, ובית מלון בהיקף של 800 חדרים, כ- 40,000 מ"ר עד 40 קומות.
- קנדה ישראל ואקרו זכו במכרז לבניית 2 מגדלי ענק בקרייה - ב-821 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בפרויקט אין כבישים עיליים והגישה אל החניונים במבני היזמים נעשית דרך כביש תת קרקעי הדרך התת קרקעית הנפתחת היום והיא דרך ייחודית מסוגה בארץ.
הקטע הראשון
הקטע הראשון שנפתח לתנועה, עובר תחת שצ"פ (שטח ציבורי פתוח) ובוצע כולו על ידי רשות מקרקעי ישראל. שאר חלקי הדרך עוברים מתחת לבנייני המגורים והמשרדים והם יבוצעו על ידי היזמים, שיבנו את המעטפת ורשות מקרקעי ישראל תזווד את המקטעים הללו במערכות משוכללות. לפני כשבוע מסרה רשות מקרקעי ישראל המחלק הראשון של הדרך התת קרקעית לאחריותה וניהולה של עיריית תל אביב - יפו.
הדרך התת קרקעית בנויה כרחוב עירוני המכיל את כל המערכות הנדרשות לתפעולו. הדרך הינה באחריות עיריית תל-אביב ותופעל באמצעות חברת "אחוזות החוף". בסה"כ מתוכננות 7 כניסות ויציאות מהרחוב התת קרקעי אל הרחובות המקיפים. אורך הדרך כ-1.5 קילומטר, רוחבה כ- 12-15 מטר, וגובהה כ- 4.85 מטר.
הדרך מוקמת בשלבים על ידי היזמים הפרטיים המקימים את מגדלי רבי הקומות בשרונה. תכנון הדרך נעשה על ידי צוות המתכננים של התב"ע ונמסר כהנחיה ללא יכולת שינוי לכל יזם הרוכש מגרש במתחם. בסמיכות לדרך התת קרקעית הוקם מרכז בקרה ושליטה, אשר ירכז את הניהול, הבקרה, השליטה, ההפעלה, האחזקה והתפעול של הדרך התת קרקעית ושל השטחים הציבוריים העיליים בפרויקט. השלב הבא של הדרך צפוי להיפתח לציבור במארס 2015, ויכלול את המקטע הדרומי ובו הכניסות למגדלים הקיימים, מילניום, פלטינום והתיכון, יחד עם מגדלי גינדי החדשים.
- 76.5 אלף דירות החלו להיבנות השנה - אבל ברבעון האחרון הקצב הואט
- עסקת ענק בלב תל אביב: JFrog שוכרת 20 אלף מ"ר מרבוע כחול ב-650 מיליון שקל
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- רשות המסים לא קונה את המשחקים של הקבלנים - דורשת מע"מ על...
- 5.כניסה לכיוון מערב ויציאה לכיוון מזרח? לא יכל להיות (ל"ת)מר ציפן 01/12/2014 16:36הגב לתגובה זו
- 4.עבודה בעיניים 01/12/2014 14:41הגב לתגובה זוהפטוצ'ני במתח, העגבניות בחזרות והקופה בעדכון מחירים.
- 3.אבי 01/12/2014 13:19הגב לתגובה זואבל לשרונה מתחם של עשרים יש 10000 אלף מקומות חניה ! ראש עיר צובע לנו את המדרכות שלנו הכול באדום לבן ! שגם אם מישהוא יבוא לקנות יקבל דוח 500 שקלים ןלא יגיע יותר לשוק ! הוא רק מעוניין במתחמים של עשרים ןלמחוק את עמך !!!! פשוט בןשה שאתם עושים להם פרסומת חיינם !!! תעשו השווה בין המחרים שם וכאן ! ורמת השרות והמסעדות בתקווה !! מספיק ללקק לעשרים כול הזמן ! רדו לעם !
- 2.ישראל 01/12/2014 13:00הגב לתגובה זולהקים מגדלים. רק מקמרקעי ישראל יכולה לזלזל כך בפוטנציאל של אדמה כה מרכזית בלב תל אביב, גוש דן ומדינת ישראל. להשאיר רבע מהמתחם תוך שימורו היה די והותר. המקום מרכזי אסטרטגי מדי כפארק ירוק.
- 1.דוד 01/12/2014 12:51הגב לתגובה זוהיא צריכה לשמור על אדמות המדינה ולסלק כל פולש, שפלש בלי היתר, בניגוד לחוק התכנון והבניה.מדובר בפלישה נרחבת בכל אזורי הארץ כולל הנגב והגליל.היא נכשלה כישלון מהדהד.צריך לפרקה ולבנות רשות חדשה.במקום למלא את תפקידה, היא עוטפת אותנו בקורי צבע על מנת לענג אותנו וטשטש את מחדליה באי שמירה על אדמות המדינה.

מחירי הדירות יורדים, אבל לא מספיק; הציבור הוא זה שממשיך לממן את בעלי האינטרסים
מחירי הדירות נמצאים כבר חמישה חודשים ברצף של ירידות, כך לפי נתוני הלמ"ס. שגם ככה מודדים בצורה לא נכונה. אבל נניח שהם כן היו מודדים באופן שמשקף את המציאות - עדיין, מאחורי הנתון של הירידות מסתתרת תמונה מורכבת הרבה יותר, כזו שבה המחירים בשטח יורדים בקצב חד יותר, אבל “על הנייר” הם מוצגים גבוהים יותר.
ההסבר לכך טמון בצורת המדידה של הלמ"ס ובאינטרס של גורמים מרכזיים בשוק לשמור על “מחיר רשמי” גבוה. לפי הלמ"ס, נרשמה ירידה של כ-0.2% במחירים בחודש האחרון, ובסך הכול ירידה מצטברת של 16% במספר העסקאות בשנה החולפת. אבל חשוב להבין: הנתונים עצמם מתפרסמים בעיכוב של כחודשיים וחצי, הם מתבססים על שכר דירה ולא על מחירי דירות למכירה, ובעיקר - אינם משקללים לתוכם את מבצעי המימון וההטבות שמעניקים היזמים כדי להניע מכירות.
במילים אחרות, התמונה שמוצגת לציבור רחוקה מלשקף את מה שקורה באמת בשטח. ובשטח, הקבלנים עושים הכול כדי לא להוריד את תג המחיר הרשמי של הדירות. במקום זה, הם מציעים חבילות שמגלמות הנחות משמעותיות: משכנתאות של עד מיליון שקל ל-15 שנה בריבית אפס, מימון מלא של שכר דירה עד האכלוס, ואף ריהוט ושדרוגים חינם.
ערכן של הטבות כאלו יכול להגיע למאות אלפי שקלים, כלומר מדובר בהנחות לכל דבר - רק שהן מוחבאות היטב ולא נרשמות בנתונים הרשמיים. מי שעומדים מאחורי הרצון לשמור על מחירים גבוהים הם שלושה גורמים עיקריים: הבנקים, שמחזיקים תיקי משכנתאות ענקיים וירידת מחירים חדה תפגע ישירות בשווי הבטוחות שלהם. וכפועל יוצא מכך תסכן את המערכת הפיננסית. בנוסף, רשות המסים אשר מבוססת על גביית מס רכישה ומס שבח, ולכן ירידות חדות במחירי הדירות משמען ירידה חדה בהכנסות המדינה. וגם המממנים החיצוניים, ובראשם גופים מוסדיים שהעמידו ליזמים הלוואות וליווי פרויקטים, אשר ירידת ערך חדה עלולה להוביל אצלם לפגיעה בקובננטים (אמות מידה) פיננסיים ולסכן את כספי המשקיעים.
- ינקי קוינט לביזפורטל: "יצרנו אפקט דומינו בשדה דב ומחירי הדירות החלו לרדת בכל הארץ"
- מחירי הדירות בגבעתיים ועסקאות אחרונות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במצב הזה, כל המערכת פועלת יחד - גם אם לא במודע כדי לשמר את רמות המחירים. התוצאה היא קיפאון: ירידה אמיתית שמורגשת בשטח, מול שמירה מלאכותית על מחיר רשמי גבוה במדדים ובנתונים שמוצגים לציבור. כל זאת מבלי להסביר לציבור את מה שהוא לא יכול להבין וכל בר-דעת לא יבין. הרי שיעור ראשון בכלכלה הוא שמחיר שיווי משקל נקבע בידי ביקוש והיצע. אז איך יכול להיות מצב שבו כמעט ואין עסקאות בשוק הדירות - ולראייה הקצב הנמוך שמתרחש בשוק הנדל"ן למגורים - שעל פי נתוני סקירת הכלכלן הראשי באוצר - הוא עומד על הרמה הנמוכה ביותר מאז תחילת שנות האלפיים. ועדיין - הירידות במחירי הדירות הם לא כפי שהיה אמור להיות - לולא היו נשלטות בפועל וזזות בהתאם לרצון הגורמים בעלי האינטרס.

76.5 אלף דירות החלו להיבנות השנה - אבל ברבעון האחרון הקצב הואט
נתוני הלמ"ס מצביעים על עלייה שנתית של 22% בהתחלות הבנייה, אבל ברבעון השני נרשמה ירידה של 5.5% לעומת תחילת השנה כשבין הערים נרשמים פערים גדולים ותלות גוברת בהתחדשות עירונית - איזה עיר מובילה ומי נשרכת מאחור?
הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מפרסמת שברבעון השני של 2025 החלה בנייתן של 18,553 דירות חדשות, מספר גבוה משמעותית מזה שנרשם בתקופה המקבילה בשנה שעברה עלייה של 42.3%. עם זאת, ביחס לרבעון הראשון של השנה אפשר לראות ירידה של כ-5.5% במספר התחלות הבנייה. במקביל, גמר הבנייה עלה והסתכם ב-14,385 דירות, עלייה של 17.7% לעומת הרבעון הראשון ושל 13.1% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. התמונה הכוללת לשנה החולפת מצביעה על שוק בנייה פעיל יותר, אך לא אחיד בין המחוזות השונים.
פיזור גיאוגרפי ומגמות במחוזות
יש פערים גדולים בין האזורים. מחוזות המרכז ותל אביב הובילו את הפעילות ברבעון השני, עם כמעט מחצית מכלל הדירות החדשות - 4,519 במרכז ו-4,384 בתל אביב. במחוז הדרום החלה בנייתן של 3,984 דירות, שהיוו כ-21% מכלל הפעילות הארצית, והמספרים שם זינקו ב-62% לעומת הרבעון הקודם. לעומת זאת, בצפון ובירושלים חלה האטה משמעותית: ירידה של 55.7% בצפון, 27.1% בירושלים ו-22% בחיפה.
בכל הנוגע להיתרי בנייה, ניתנו ברבעון השני 17,189 היתרים - עלייה קלה של 1.7% לעומת הרבעון הראשון, אך יציבות ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. הפילוח לפי מחוזות מגלה כי במחוז המרכז חל זינוק של כמעט 40% בהיתרי הבנייה, בעוד שבמחוזות אחרים המגמה הייתה שלילית ירידה של כ-8% בתל אביב ועד 13.9% בירושלים.
התחדשות עירונית מובילה
כ-5,030 התחלות בנייה ברבעון השני היו במסגרת פרויקטי התחדשות עירונית – כ-27% מכלל ההתחלות. מרבית הדירות נבנו במתכונת של הריסה ובנייה מחדש, בעיקר בפרויקטי פינוי-בינוי ותמ"א 38/2, שהיוו כ-81% מהתחלות ההתחדשות. לעומת הרבעון הקודם מדובר בירידה של 7.7%, אך בהשוואה לשנה שעברה עלייה של 31.3%. בנוסף, החלה בנייתן של כ-1,141 דירות כתוספות בנייה לבניינים קיימים, נתון המשקף עלייה של 14.4% לעומת הרבעון הראשון.
- למה משלמים על עבודה שלא בוצעה? הקבלנים דורשים להקפיא את שכר העובדים הזרים
- ירידה בהתחלות הבנייה בשנה האחרונה, כ-60 אלף בלבד: "המחירים יעלו"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בהסתכלות רחבה על 12 החודשים האחרונים, בין יולי 2024 ליוני 2025, החלו להיבנות 76.5 אלף דירות – עלייה של 22.3% לעומת השנה שקדמה לה. לאחר ניכוי הדירות שנהרסו במסגרת התחדשות עירונית, מדובר ב-70.6 אלף דירות חדשות – עלייה של 23.5%. גם מספר היתרי הבנייה בשנה זו עלה, והסתכם ב-80.4 אלף עלייה של 8.9%.