"דחיית 0% מע"מ הובילה לאובדן אמון בממשלה - מחיר הדירות ינסוק"

"רצוי ששרי הממשלה ינקבו בתאריך יעד על מנת שחוסר הוודאות בציבור לא ימשיך את מצב השוק הנוכחי, המחירים ימשיכו לעלות"
לירן סהר | (13)
נושאים בכתבה יאיר לפיד מע"מ 0%

הבוקר דיווחנו כי חוק מע"מ 0% שנועד להקל על רוכשי דירה ראשונה לא יעבור במושב הכנסת הנוכחי, זאת בעקבות למעלה מ-2,000 הסתייגויות שהוגשו לחוק, רובן מצד חברי כנסת חרדים שרצו למשוך זמן. לאור האמור החוק לא צפוי להיות מחוקק לפני אוקטובר.

ראול סרוגו , מנכל חברת סרוגו ויו"ר ארגון קבלני ראשל"צ, אמר: "אני קורא לאוצר להחיל את הטבת המע"מ החל מ- 1.9 גם אם החוק יבוא בשלב מאוחר יותר על מנת שהשוק יחזור למסלולו. חייבים לשחרר לחץ, מפני שגם כך, אותם אלו שישבו על הגדר עד כה, יחזרו לשוק בבת אחת וכתוצאה מכך יעלו המחירים. אני מאמין שהממשלה וועדת הכספים ידעו למצוא מקורות תקציביים, למרות עלות מבצע צוק איתן, מבלי לפגוע בהכרזה לפטור ממע"מ. המצב בשוק קשה, קבלנים לא מוכרים דירות, במיוחד מי שבונה באזורי הפריפריה והדרום".

לדברי נדב בריח , סמנכ"ל השיווק בחברת נווה העיר: "מטרת חוק מע"מ 0, על פי הצהרות האוצר, הייתה אמנם להוריד את מחירי הדיור בישראל, אך בפועל, צוואר הבקבוק שנוצר בשוק הנדל"ן בעקבות ההמתנה של הרוכשים להחלטה מביא שוב לריבוי בביקושים לצד ההיצע הנמוך. על מנת להביא לשינוי אמיתי במצב השוק ולהורדת מחירים צריך היה לקדם את הצעת החוק לפני שיוצאים בשלל הצהרות וכותרות פופוליסטיות. אם כבר נוצרת דחייה בכניסתו של חוק המע"מ לתוקף, ראוי שמקבלי ההחלטות יטפלו בנושא הגדלת ההיצע, ויפה שעה אחת קודם! אחרת אנו עלולים לראות עלייה שוב במחירי הדירות. ברור לכל כי בכדי להביא לאפקטיביות של תוכנית יישום המע"מ יש ליצור במקביל הגדלה משמעותית בתחרות שאותה יוצרים בכלי אחד בלבד - הגדלת היצע הדירות באופן ניכר".

נחמה בוגין , שמאית המקרקעין והמשפטנית, אומרת: "על מנת שנראה ירידה ממשית במחירי הדירות בישראל, כך שיהיו נגישים ליותר קהלים ובייחוד לצעירים שמחפשים לרכוש את דירתם הראשונה, יש לנצל את זמן הדחייה ולטפל בנושא הגדלת ההיצע. יש לזרז הפשרת קרקעות חקלאיות בקרבת אזורים מבונים למטרות בנייה למגורים, שכן ברגע שיהיה יותר היצע, המחיר יירד בהדרגה. ישנם כרגע דיבורים על שינוי תוכנית המתאר תמ"א 35, אולם היא חייבת לבוא בד בבד עם פיצוי הגיוני וראוי כלפי המחזיקים בקרקע. קרקעות זמינות למגורים הם צורכי ציבור בדיוק כמו גני ילדים וכבישים אחרת לא צפוי שינוי משמעותי בכמות הדירות בשוק או במחירן לכן יש לתת פיצוי ראוי לבעלי הקרקע ולרוץ קדימה עם תוכנית הפשרה מאסיבית ומיידית כדי שהפתרון האמיתי ייראה באופק".

אלי גבאי , מנהל הפיתוח העסקי בקבוצת גבאי : " הדרך בה משלה המדינה את הזוגות הצעירים בעניין הפטור ממע"מ היא ביזיון והדחייה באישור החוק גורמת לציבור לאבד אמון בהתנהלות הממשלה. החברה החליטה להיערך לקראת היום בו החוק יאושר והגדילה את ההיצע של הדירות המתאימות לזוגות צעירים העומדים בקריטריונים של הפטור ממע"מ בפרויקט שלנו באשקלון. יש לנו התעניינות של למעלה מ 50% על יח"ד הדיור באחד משלבי הפרויקט על מנת שהרוכשים הצעירים יוכלו להגשים את החלום שלהם ולרכוש דירה בהנחה משמעותית ב 1 בספטמבר כשחוק המע"מ ייכנס לתוקף. כעת הוחלט כי הדיונים בחוק יידחו והרוכשים נאלצים להמתין עד אוקטובר ולדעתי גם זה כבר לא בטוח שיאושר בגלל בעיות תקציביות של המדינה שנגרמו בעקבות המלחמה".

יקי אמסלם , מנכ"ל קבוצת אלמוג: "רצוי ששרי הממשלה ינקבו בתאריך יעד על מנת שחוסר הוודאות בציבור לא ימשיך את מצב השוק הנוכחי. בכל אופן, אני סבור שגם אם הצעת החוק תעבור בעתיד, היא לא באמת תתרום לירידת מחירי הדירות. זאת מכיוון שהשמאי הממשלתי יחשב מחיר למ"ר לדירות שיכללו במסגרת החוק שהינם נמוכים משמעותית ממחירי הדירות החדשות בשוק כיום ובכך יקטן עוד יותר היצע הדירות לזכאים. דוגמא לכך היא באר יעקב, לאחרונה התחלנו לבנות ולשווק פרויקט מגורים שבו המחיר למ"ר הוא כ-14,000 שקל. על פי חישוב צפוי של השמאי הממשלתי, הזכאות תינתן לדירות חדשות שמחירן לא עולה על 12,000 שקל למ"ר. מדובר כאן בפער שלעולם לא יצטמצם וירחיק עוד יותר את חלום הדירה ממי שעבורם נחקק החוק".

תגובות לכתבה(13):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    נופר 02/08/2014 09:46
    הגב לתגובה זו
    של כאילו אני עושה. יש המון אפשרויות, יש בינוי פינוי בינוי שכונות וותיקות ומתפוררות שלא עושים כלום להזיז ומעלים את המחירים במרכז לרמות בלתי אפשריות שזוגות צעירים לא יכולים לעמוד בהם עם מעמ או בלי, וגם המעמ לא מיועד להן, למה לא עושים שינוי והתחדשות שכונתיים???
  • 10.
    שיעלו למליון דולר לאורווה . נראה מי יקנה (ל"ת)
    מחירי דיור 30/07/2014 15:53
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    שה 30/07/2014 14:06
    הגב לתגובה זו
    כמו שלא ניתן לעצור את התחזקות השקל כך זה עם מחיר הדירות. תהליך הירידה יחל רק כאשר ההיצע יהיה גבוההמהביקוש. ביטול המעמ יפגע בזוגות צעירים שקנו בשנתיים האחרונות דירה ומאחר והשווי של הדירה שלהם תרד ואולי מתחת לגובה ההתחיבויות שלהם.
  • ל 9 30/07/2014 15:54
    הגב לתגובה זו
    ואם זה יפגע באלו שלקחו מליון שח משכנתא אז מגיע להם
  • 8.
    בדבכט 30/07/2014 14:01
    הגב לתגובה זו
    הציבור מוכן יכול ורוצה לשלם את הנסיקה לדעתי רמות המחירים מיצו את עצמם הציבור התפכח המלחמה גרמה לזעזוע קשה בקרב הציבור הישראלי והמצב הכלכלי בהמשך מאוד לא אופטימי בלשון המעטה כך שעליות זה נגמר
  • 7.
    אפשר חוות דעת ממישהו שהוא לא קבלן????? (ל"ת)
    מיואש... 30/07/2014 13:02
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    ליאור 30/07/2014 12:49
    הגב לתגובה זו
    אני בענף הנדלן כבר 20 שנה. ומניסיון, אחרי תקופת קיפאון שהרוכשים בטוחים שהמחירים יירדו, בסופו של דבר המחירים עולים. מי שיכול לרכוש עכשיו ואינו זכאי להטבת המעמ, מוטב לו לבצע את הרכישה כעת. ההאטה גורמת לכך שהקבלנים ייאחזו בכל לקוח והרוכשים יכולים ״לסחוט״ הטבות.
  • 5.
    ח"כ סלומיאסקי מטרפד את החוק (ל"ת)
    שוב החרדים 30/07/2014 12:25
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    בחירות הבאות לבחור לפיד. אסור שביבי והחרדים יתחזקו (ל"ת)
    אין לנו ברירה 30/07/2014 12:22
    הגב לתגובה זו
  • ביבי 30/07/2014 15:57
    הגב לתגובה זו
    הסיסמא שלו היא לדחות למחרתיים מה שאפשר לדחות למחר אלוף הבלוף והדחיינות אין לו כושר מנהיגות ועכשיו מובן למה שרה שולטת. האיש חסר החלטיות. נרדם בשמירה בכל תחום
  • 3.
    צריך לבטל את החוק המיותר הזה שרק יעלה מחירים (ל"ת)
    הטבה מוגזמת לפלח קטן 30/07/2014 12:21
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    משה 30/07/2014 12:16
    הגב לתגובה זו
    הישראלים האלה נתנו להם כמה שנים של שקט והם ניצלו את לעלות את המחירים ה 300%. להזכיר לכולם שיש מזרח תיכון חדש, אבל עזה יש רק אחת. בימים כאלו צריך להגיד ב"ה שיש עזה שמגנה עלינו מעוצם ידינו.
  • 1.
    בודק ומתעניין 30/07/2014 12:14
    הגב לתגובה זו
    אם המחירים יעלו זה טוב להם לא?!?! יותר הכנסות, לא??? אולי באמת אף אחד לא ייקנה, אין באמת צוואר בקבוק, כמות הזכאים הינה 11000 איש בערך, לכמה מתוכם יש את ההון העצמי וההכנסה לקנות במחירים המטורפים של היום???
הטבה של חצי מיליון שקל. קרדיט: רשתות חברתיותהטבה של חצי מיליון שקל. קרדיט: רשתות חברתיות

הקבלנים בלחץ: אזורים נותנת לרוכשי הדירות הנחה של 500,000 שקל בלי לקרוא לזה הנחה

הלוואה של מיליון שקל ל-10 שנים ללא ריבית והצמדה מגלמת חיסכון שנתי של כ-55-60 אלף שקל, בעשור זה כ-500 אלף שקל. מהלכי מימון יצירתיים של יזמים משנים את שוק המבצעים, מורידים את המחירים בפועל באופן דרמטי. 

צלי אהרון |

הקבלנים מתגלים כיצירתיים מאוד בכל הקשור למכירת דירות. היה 80/20, היה גם 90/10 זה עדיין קיים, אבל בנק ישראל הגביל את העסקאות האלו של שלם 10% עכשיו ו90% במסירה. אבל אל תדאגו - הקבלנים יצירתיים וראה שלאחרונה המבצעים כבר הגיעו לרף חדש - ועדיין, כל זה קורה בלי שאף אחד יקרא לזה בטעות "הנחה". או "ירידת מחיר". לקבלנים חשוב לבלבל את "האויב". הם לא מוכנים לקרוא לזה הנחה, הם רוצים שמחיר המחירון לא יירד - ככה הלמ"ס לא יתמחר את הירידה הזו וככה המחירים לא ירדו. זה עובר בין הקבלים באופן גורף, סוג של יד נעלמה עוברת בינהם ומיישרת אותם לכלל הזה - "אל תורידו מחיר. תתנו מבצע, הנחה, אבל בלי להוריד מחיר מחירון".

זה עובד. המחירים על פי הלמ"ס ירדו ב-2% בלבד, בפועל הם ירדו בין 5% ל-10%. 

בפועל ההטבות שמקבלים רוכשי דירות גדלו משמעותית. מה שנחשב בעבר למבצע נקודתי הפך לכלי תמחור מרכזי במכירות של הקבלנים, שבו הם מעניקים לקונים ערך כספי גבוה - לעיתים מאות אלפי שקלים. התוצאה היא “הנחות” שעומדות נכון לעת עתה בדרישות של הבנקים שהם אלו שאמורים לאשר הנחות לציבור (כשהם מאשרים הלוואה על פי טופס 4 הם מורים לקבלן שלא לעשות הנחות ללא אישורם). חשוב לציין - בפועל ההטבות מצמצמות את עלות הרכישה בצורה מהותית, בחישוב שערכנו ההנחה מגלמת כ-10% מערך הדירה שנכללת בהטבות השונות בממוצע.

הדוגמה הבולטת ביותר מגיעה כאמור מחברת אזורים אזורים 1.26%  , שהשיקה מהלך שבו הרוכש מקבל הלוואה של מיליון שקל ל-10 שנים, ללא ריבית, ללא הצמדה וללא החזר שוטף. המשמעות הכלכלית יחסית פשוטה: אם רוכש רגיל היה נוטל מיליון שקל מהבנק, הוא היה משלם ריבית של אזור ה-55-60 אלף שקל בשנה. על פני עשור. גם לאחר היוון של התזרים לערך נוכחי היום, מדובר בהטבה שמצטברת לכ-500 אלף שקל. מדובר למעשה במבצע שמגלם חצי מיליון שקל הנחה בפועל, רק בלי להשתמש במילים “הנחה” או “ירידת מחיר”. המחיר הרשמי נשאר קבוע, אבל עלות הרכישה האמיתית יורדת דרמטית.

כדי להבין את הסיבה לכך, ואת הגורמים לעובדה שהקבלנים יעשו הכל כדי לא לפגוע במחיר הרשמי, אפשר להכנס לכאן - מחירי הדירות יורדים, אבל לא מספיק; הציבור הוא זה שממשיך לממן את בעלי האינטרסים. באופן כללי - נראה שלא משנה עד כמה המכירות ייפגעו עבור הקבלנים והיזמים, הם פשוט לא יכולים להרשות לעצמם להוריד מחיר באופן רשמי, הסיבה האינטואיטיבית והברורה מכל היא הפחד מכדור שלג, דרך אגב: הם גם עושים את זה בשלל צורות. כך למשל כתבנו על ויסות מחירי הדירות: הקבלנים בונים לאט וההיצע יצטמצם - כאן - מדובר על שיטה נוספת של הקבלנים ליצור שליטה במלאי הקיים כדי לא לגרום להצפה גדולה יותר כבר ממה שקיים כרגע. מלאי אדיר של מעל ל-82 אלף דירות כבר צף, ונראה שבשנתיים- שלוש האחרונים המזל כבר לא מאיר פנים עבור היזמים  - והוא גם לא נראה באופק.

5% תשואה על ההון העצמי

אזורים לא לבד, והמהלך שלה מצטרף לשורה של פתרונות דומים מצד יזמים אחרים, שמזהים קהל קונים שמחפש ודאות ומימון נוח יותר, ולאו דווקא ירידת מחיר רשמית. כך למשל, יובלים סיטי-בוי מציעה לרוכשי דירות בתל אביב תשואה שנתית  של 5% על ההון העצמי מהרגע שבו נחתם חוזה ועד האכלוס. ההטבה הזו הופכת את המקדמה, שבדרך כלל “שוכבת” ללא רווח - לנכס שמניב החזר שנתי קבוע שגדול מפיקדון בנקאי בכ-2%. עבור רוכשים שמחזיקים הון עצמי גבוה, הצבירה יכולה להגיע לעשרות ואף מאות אלפי שקלים בתקופת הבנייה, בהתאם לגובה המקדמה והזמן שנותר עד למסירה.

מטרו
צילום: מטרו

חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו

הפרויקט שאמור לשנות את פני התחבורה בגוש דן: כל הפרטים על מכרז המטרו הגדול בישראל

רן קידר |
נושאים בכתבה מטרו

מכרז ענק בהיקף של 65 מיליארד שקל יוצא לדרך כחלק מפרויקט המטרו. הפרויקט שעליו מדווח מתמקד בשלב א' של רשת המטרו באזור מטרופולין גוש דן, מערכת שנועדה להוות נדבך משמעותי במערכת התחבורה הציבורית במרכז הארץ. הרשת כוללת שלושה קווים תת-קרקעיים, קו M1, קו M2 וקו M3, אשר בתכנון יהיו באורך כולל של כ-150 ק"מ ויכללו כ-109 תחנות.

הרשת מיועדת לשרת כ-24 רשויות מקומיות באזור גוש דן והסביבה, במטרה להפוך את התחבורה הציבורית למתחרה אמיתית של הרכב הפרטי. הפרויקט נחשב לעצום בהיקפו עם עלות כוללת מוערכת של מעל ל-150 מיליארד שקלים. השלב הנוכחי כולל הקמה של כ-78 ק"מ של מנהרות כפולות ו-59 תחנות תת-קרקעיות, במסגרת מיזם בהיקף של כ-65 מיליארד שקלים. מדובר בבוננזה ענקית לחברות התשתיות שלמעשה הצמיחה שלהן בהכנסות כמעט מובטחת. 

חברת נת"ע פתחה הליך מיון מוקדם עבור חבילות העבודה הראשונות במיזם. במסגרת זו ייבחרו הקבוצות והחברות שיוזמנו להתמודד במכרזים הבאים. הצעד הזה מאפשר סינון ראשוני של שחקנים לפי קריטריונים כמו ניסיון בהקמת מנהרות ומתחמי תחנות, יכולת כלכלית, ניהול סיכונים ועמידה בדרישות בטיחות ותשתית.


השקעות ענק בתשתיות

במקביל, כבר פורסמו מכרזים בהיקפים של מיליארדי שקלים, כולל מכרז שיפוץ של כ-27,000 דירות הנמצאות בקרבת תוואי המטרו כדי למזער את ההפרעה לתושבים. הוועדה המנהלת של הפרויקט אישרה ביוני 2022 את פרסום המכרז לניהול ותכנון הקווים.

מדובר באתגר הנדסי אדיר של הקמת מאות קילומטרים של תשתית תת-קרקעית בתוך סביבת מטרופולין פעילה וצפופה. חפירת המנהרות הכפולות משלבת טכנולוגיות קידוח מתקדמות, חפירות שטח פתוח ותיאום מורכב עם מערכות קיימות של מים, ביוב, חשמל ותקשורת. התחנות התת-קרקעיות החדשניות תפעלנה כמרחבי תחבורה המקשרים לתחבורה הציבורית הקיימת, כולל אוטובוסים, רכבת קלה ורכבת ישראל, תוך חיבור למרכזי מגורים ותעסוקה.