ההצבעה הסתיימה: הצעת החוק עברה בסנאט, תקרת החוב תעלה עד 2015

אמש אושרה הצעת החוק בבית הנבחרים, והערב אישר הסנאט האמריקני ברוב של 67 "בעד" מול 31 "נגד" - והמשקיעים יכולים לנשום לרווחה
ידידיה אפק | (4)
נושאים בכתבה תקרת החוב

לפני כשעה הסתיימה הצבעה בסנאט האמריקני שקבעה כי תקרת החוב תעלה עד לחודש מרץ 2015. תקרת החוב, אחד הנושאים שהדאיגו את ציבור המשקיעים בשנה האחרונה והביאו לירידות אגרסיביות בתחילת אוקטובר, כנראה כבר לא תדאיג את המשקיעים בוול סטריט בשנה הקרובה. ההצבעה בסנאט באה לאחר שאמש אישר בית הנבחרים את הצעת החוק להעלאת תקרת החוב ברוב של 221 מול 201 מתנגדים.

נציין שלאחר דיונים רבים, החליט דובר בית הנבחרים, הרפובליקני ג'ון ביינר, שלא להציב תנאים בהצעת החוק. מהלך זה גרם לרבים בגבעת הקפיטול להרים גבה ולנחש מדוע בחר ביינר "להתקפל", וייתכן שביינר פשוט לא חשב שהצעת החוק תעבור את הקריאה הראשונה בבית הנבחרים, שם שולט הרוב הרפובליקני.

כעת כאמור עבר הפוקוס לסנאט, שם שולט הרוב הדמוקרטי. ההצעה הראשונית עברה ברוב קולות, מה שאומר שתקרת החוב של ארה"ב תעלה עד ל-15 במרץ 2015, כלומר הרבה יותר וודאות למשקיעים.

כזכור, בחודש אוקטובר נפלו המדדים בשיעור חד כשהמועד הסופי להעלאת תקרת החוב התקרב, והפוליטיקאים בוושינגטון התכתשו ביניהם והמתינו עד לרגע האחרון לפני שחתמו על הסכם זמני שהבטיח שארה"ב לא תגיע לחדלות פירעון.

ההסכם דחה את הדיונים עד ל-7 בפברואר, אז הודיע שר האוצר האמריקני ג'ייקוב לו שאם לא יחתם הסכם בזמן, ארה"ב תגיע ל'דיפולט', או חדלות פרעון על חובותיה, ב-27 לחודש.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    רבי דוד, נהריה 13/02/2014 16:47
    הגב לתגובה זו
    מישהו מכם ניסה להתקשר לחברת האשראי ולבקש שיגדילו לו את מסגרת האשראי "עד 2015"...? האמת העירומה היא שזה צעד ראשון לקראת ביטול "תקרת החוב", שהפכה כבר מזמן לבדיחה. כבר עכשיו רשאי הממשל האמריקקי ללוות ולבזבז ללא גבול (הא... הגבול הוא 2015...). ככה מתים מטבעות. מהאימפריה הרומית, דרך הדולר של זימבבואה. דרך צלחה.
  • 3.
    יופיטר שוקי הון 12/02/2014 22:49
    הגב לתגובה זו
    סופרסל ולאומי 1500 יגיעו מחר?
  • 2.
    Very good all the best !!!!!! (ל"ת)
    המהדי האימם ה 12 12/02/2014 22:03
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    God bless USA 12/02/2014 19:49
    הגב לתגובה זו
    BCOM -6200 !!!!! Yesssss
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.