ברגע האחרון: הסנאט ובית הנבחרים אישרו את העלאת תקרת החוב בארה"ב
הקטסטרופה הכלכלית נמנעה, כצפוי, שעה וחצי לפני הדד-ליין הקצוב וארה"ב לא נקלעה למצב של חדלות פירעון. לאחר 16 ימי השבתה של הממשל הפדראלי שהביאה לפגיעה קשה בפופולריות של המפלגה הרפובליקאית בקרב הציבור האמריקני, הסנאט אישר הלילה (ה') ברוב מוחץ של 81 סנאטורים למול התנגדות של 18 סנאטורים בלבד החלטה שמסיימת את השבתת הממשל הפדראלי ובמקביל מעלה את תקרת החוב של ארה"ב. לאחר מכן, הכדור עבר לבית הנבחרים, שבתום דיונים נמרצים וכשעה וחצי לפני שעת הש' אישר את ההחלטה ברוב של 285 תומכים אל מול 141 מתנגדים.
על פי ההחלטה שאושרה ע"י הסנאט ובית הנבחרים, ושהנשיא אובמה צפוי לחתום עליה היום, הממשל הפדראלי יחזור לתפקד ויוכל להמשיך לפעול עד ל-15 בינואר ובמקביל תקרת החוב תועלה עד ל-7 בפברואר. למעשה, הממשל הפדרלי יחזור לתפקד היום בתום השבתה ארוכה ומשרד האוצר האמריקני יוכל ליטול הלוואות עד לתחילת חודש פברואר.
נזקי ההשבתה לכלכלה האמריקנית: סוכנות S&P עדכנה תחזית הצמיחה ברבעון הרביעי מ-3% ל-2%
למרות האופטימיות שניצתה בשווקים בארה"ב אמש, ההחלטה שעברה אמש בסנאט ובבית הנבחרים למעשה דוחה את המחלוקות בין הניצים פעם נוספת ולארבעה וחצי חודשים, אז סאגת תקרת החוב צפויה להתעורר מחדש ולעמוד במרכז תשומת הלב כבפעמים הקודמות. בסיכום 16 ימי ההשבתה הפדראלית, ניתן כבר עכשיו לסמן את המפסידה הגדולה בקרב - המפלגה הרפובליקאית. מטרתם של האחרונים לבטל ולחילופין לפגוע ברופרמת הבריאות של הנשיא אובמה (ObamaCare) נחלה כישלון חרוץ, ואובמה עצמו סירב לנהל מו"מ בעניין. האסטרטגיה לפיה ביקשו להשבית את הממשל הפדראלי הביאה למפולת בסקרי דעת קהל ולפגיעה קשה במוניטין הציבורי.
לפי אומדן שערכה סוכנות הדירוג הבינ"ל S&P, עולה כי ההשבתה הפדראלית חוללה נזק בהיקף אדיר של 24 מיליארד דולר, שמשמעה גילוח של לפחות 0.6% מהתמ"ג ברבעון הרביעי של 2013. כפועל יוצא, סוכנות הדירוג עדכנה את תחזית הצמיחה בארה"ב ברבעון הרביעי של 2013 מ-3% ל-2%.
הנשיא אובמה נשא נאום קצר לאחר היוודע תוצאות ההצבעה המכוננת שמנעה הדרדרות של ארה"ב לתהום של חדלות פירעון. לדבריו, "אני רוצה להודות לראשי המפלגות בבית הנבחרים ובסנאט שהגיעו להסכמה לפתוח את פעילות הממשל הפדראלי מחדש ולהסיר את איום חדלות הפירעון מעל הכלכלה האמריקנית. יש בידינו ההזדמנות להתמקד בגיבוש תקציב שיהא אחראי ושיסייע לאזרחים החרוצים בארץ הזו. יש לנו הרבה מאוד עבודה להחזיר לנו את האמון של הציבור האמריקני".
איל סגל מנכ"ל תכלית תעודות סל התייחס להעלאת תקרת החוב ואישור התקציב בארה"ב ואמר כי "השווקים מבינים שלאור השביתה, ישנה סבירות גבוהה לדחייה בצמצום ההרחבות המוניטאריות, לפחות עד תחילת 2014 ואולי אף הצמצום לא יחול בתקופתו של ברננקי. הסיבה לכך נעוצה בעובדה שהשביתה פגעה בצמיחה האמריקאית בשיעור של 0.2% בכל שבוע וקצב הצמיחה אינו מספק גם ללא הפגיעה הזו".
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- הרשת החברתית, אחת מסמלי בועת הדוטקום, מגיעה לנאסד"ק ונוסקת ב-600% ביום
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותלהיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים
"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?
נטפליקס Netflix, Inc 0.61% רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית
עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.
על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.
איפה המרצ'נדייז?
אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות
האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.
הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט
בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים.
רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.
- אמזון קופצת ב-13%, מה קורה בנטפליקס, אפל ועל המניות הבולטות בוול סטריט
- נטפליקס בספליט של 1:10 - מה זה אומר ולמה המניה מזנקת?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32% (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro
Inc. (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר
סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.
