ברוורמן: "לא רק שהממשלה לא עזרה בפרויקט הרכב החשמלי אלא תקעה מקלות בגלגלים"
ועדת הכלכלה של הכנסת דנה היום בהשלכות הפירוק של חברת בטר פלייס. יו"ר הוועדה אבישי ברוורמן, אמר בפתח הדיון כי "המטרה היא לא לדון בחזון ושברו, אלא לראות כיצד ניתן לסייע ללקוחות ולעובדים".
מפרקת בטר פלייס, עו"ד סיגל רוזן רכב, אמרה כי היא שמה לנגד עיניה את העובדים והלקוחות, כאשר לחברה כ-900 לקוחות מתוכם 200 הם עובדי החברה שקיבלו רכבים. לדבריה, "הגענו למסקנה שאפשר לתת שירות באותה רמה לזמן קצר בלבד. קצב שריפת המזומנים של החברה הוא 7 מיליון דולר בחודש, בעוד בקופה יש 8-9 מיליון דולר מתוכם התחייבויות שכר של כ-2 מיליון דולר. כל תחנות ההפעלה ובמוקדים ימשיכו לתת שירות עד ה-13 ביוני".
המפרקת התייחסה לפטנט של החברה ואמרה כי "קבוצת בטר פלייס כוללת 14 חברות שרק 4 מהן נמצאות בישראל. אחת החברות מצויה בשוויץ והיא מחזיקה את ה-IP של החברה".
ברוורמן ביקש לוודא שלא יקרה מצב שהפטנט יימכר והעובדים והלקוחות לא יראו מזה כסף. בתגובה אמרה רוזן רכב כי "יש כוונה להגיש בקשה לפרק את החברה השוויצרית בישראל". עוד הוסיפה המפרקת כי בשעה שבה התקיים הדיון החל התהליך הקשה של פיטורי שני שלישים מהעובדים. לדבריה, מדובר ב-209 עובדים שחלקם כבר פוטרו ועוד 160-170 פוטרו הבוקר, כאשר עוד 111 עובדים ימשיכו להיות מועסקים בחברה.
רצון טוב מצד רנו
באשר לסוללות, שחלקן משועבדות לרנו, אמרה המפרקת כי כבר נפגשה עם נציגי רנו ויש רצון טוב להגיע למענה שיאפשר פתרון ללקוחות. לדבריה, המפרקים מתכוונים לנסות למכור את החברה ולהוציא אותה הכי אטרקטיבית שאפשר. עוד היא ציינה כי אין אפשרות להחזיר את הרכב ולקבל פיצוי וכי הלקוחות הופכים לנושה כמו כל נושה אחר. רוזן רכב הוסיפה כי העובדים צפויים לקבל את משכורת מאי במועד. היא ביקשה לשחרר את הערבות שניתנה למשרד התחבורה, על מנת להשתמש בכסף לטובת העובדים והלקוחות וביקשה ממשרד התחבורה לשחרר רכבים שלקוחות מחכים להם.
מנהל אגף הרכב במשרד התחבורה, אבנר פלור, אמר בתגובה כי המשרד שמע בתקשורת על הפסקת הפעילות, ומאחר שלא הצליח להשיג את החברה החליט הפסיק את רישום הרכבים החדשים כדי לצמצם את מספר הלקוחות. עוד הוסיף פלור כי אין כוונה לחלט את הערבות וכי הוא מבקש להיפגש בהקדם עם המפרקים כדי לדון ביתר הנושאים שעל הפרק.
עו"ד אופיר רונן שייצג את העובדים העריך כי כדי שהעובדים יקבלו את מלוא זכויותיהם חסרים בקופתם כ-5 עד 10 מיליון שקלים. לדבריו, העובדים מאמינים כי עידן עופר והחברה לישראל שהשקיעו במיזם יירתמו לתשלום חלקם בכספים החסרים של העובדים.
אף לקוח לא רוצה להחזיר את הרכב - מביעים שביעות רצון
בדיון השתתפו גם מספר לקוחות החברה, שציינו כי הם לא מכירים ולו לקוח אחד שמעוניין להחזיר את הרכב. כולם הביעו שביעות רצון מהמכונית ומהחברה, אך הביעו חשש כי ללא תפעול תחנות ההחלפה טווח הנסיעה ברכב יוגבל ל-120 קילומטר בלבד. מנכ"ל חברת ג'ינרג'י המספקת עמדות ומערכות ניהול טעינה, רן אלויה, התייחס לעמדות הטעינה הביתיות ואמר כי אין לו ספק שאפשר לתפעל אותן ברווחיות.
ח"כ דוד צור אמר כי המדינה נתנה כר נרחב לפעולה של חברה פרטית, אולם הטענות שהועלו לגבי היעדר שיתוף הפעולה של המדינה הן צודקות. הוא הוסיף כי אינו רואה מצב שהמדינה תלאים את החברה אך ציין כי כספי הערבות חייבים ללכת לטובת הלקוחות והעובדים.
ח"כ רונן הופמן הוסיף כי הממשלה צריכה לקיים דיון בין-משרדי בעניין הזה, בהשתתפות מומחים בתחום, כדי לתת את דעתה לדברים שעלו בדיון. המפרקת, עו"ד רוזן רכב, התייחסה לתרומת המדינה ואמרה כי המדינה יכולה לעשות יותר בתחום של עידוד שימוש ברכב חשמלי, בהטבות מס, בהעדפה במכרזים ממשלתיים ועוד. ח"כ צור הוסיף כי בנושא רכש ממשלתי הוא מתכוון להגיש הצעת חוק פרטית לפיה 15-20 אחוז מהרכבים הממשלתיים יהיו חשמליים.
ברוורמן, סיכם את הדיון ואמר כי "הוועדה קוראת למפרקים לא לחסוך במאמץ כדי למצוא פתרון ארוך טווח, ולאפשר טעינה ביתית וטעינה במקומות ציבוריים ללקוחות". עוד הוא דרש מהמפרקים להעביר כבר בשבוע הבא את מסקנותיהם לוועדה. ממה שהובא בפנינו, נראה שעד כה הממשלה לא רק שלא עזרה אלא תקעה מקלות בגלגלים של פרויקט הרכב החשמלי".
- 5.עזרא דרוקר 30/05/2013 21:04הגב לתגובה זויחשיבת הועדה הייתה הצגה. אבישי ברוורמן הוא באופוזיציה ולא קובע כלום. המפרקת קיבלה על הראש כנראה מהבוס שלה כי לפי החוק הנושים קודמים לפני הלקוחות והעובדים. בחדשות 8 בטלויזיה העובדים הודיעו שאם המפרקת לא תחזור בה הם יפסיקו לאלתר את שירות תחנות ההחלפה ואת נקודות הטעינה.
- 4.YL 30/05/2013 14:19הגב לתגובה זומחירים הזויים של מונופול על חלפי רנו כדוגמה חלף שעולה ב גרמניה 125 יורו לאומת רקקקקק 2800 שח בארץ
- 3.בישלתם שקשוקה שהציבור לא אהב - תוכלו אותה (ל"ת)מנהיג המהפכה 30/05/2013 13:38הגב לתגובה זו
- 2.רונן 30/05/2013 13:38הגב לתגובה זומדינת ישראל עשתה ככל שיכלה לטובת המיזם. כולם שוכחים שהמיסוי על רכב חשמלי הוא 10% לעומת 90% על רכב בנזין ובכל זאת בטר פלייס ניסתה לשווק את המכוניות במחיר שווה למחיר רכב בנזין מקביל וללא הסוללה מה שהניב לה רווח של כ- 50 אלף ש"ח לרכב . בנוסף ביוזמת בטר פלייס משרד התחבורה התקין תקנות של הטענה מבוקרת כך שלא ניתן להטעין את הרכב משקע חשמי רגיל בבית (חסימה רגולטורית ולא טכנית) אלה רק האמצעות שקעים של מתקין מורשה ושוב בטר פלייס תכננה להרוויח על מחיר החשמל. אל תיתנו לאף אחד להטעות אתכם בטר פלייס הייתה רעיון עסקי גרוע לא צריך פרה כדי לשתות כוס חלב אולם צריך להוריד את הכובע בפניה שכן היא הניעה תהליך כלל עולמי של תכנון וייצור רכבים חשמליים, ועל כך כולנו נודה לה.
- 1.עידן והטעיות 30/05/2013 13:30הגב לתגובה זורוב הלקחות הם לא מהשוק החופשי זה ברובם עובדי החברה וחלקם אנשים שקנו את הרכב בשנה האחרונה שכבר היתה הזהרת עסק חי וקיבלו 50% הנחה

בשורה למורים - כל מורה יקבל בממוצע 14 אלף שקל; על הפשרה בין המדינה לקרנות ההשתלמות של המורים
עודפים שהצטברו בקרן ההשתלמות של המורים ינותבו להשקעה בתשתיות חינוך ובתי ספר ותשלומים למורים העמיתים בקרן (וגם ליורשיהם)
למי שייך הכסף? בקרנות ההשתלמות של המורים הצטברו סכומי עתק שהיו מעבר להפרשות השוטפות למורים. המורים אמרו "זה שלנו". המדינה אמרה - "זה שלנו". נקבעה פשרה. המורים יקבלו בממוצע כ-14 אלף שקל.
ההסכם הזה נחתם לאחר הליך משפטי ממושך, והוא נוגע לחלוקת העודף הכספי שנצבר בקרנות ההשתלמות של הסתדרות המורים. המתווה גובש בשיתוף עם החשב הכללי, הלשכה המשפטית והממונה על השכר במשרד האוצר, פרקליטות המדינה- היחידה לאכיפה אזרחית ופרקליטות מחוז תל-אביב, רשות שוק ההון, הסתדרות המורים והקרנות, והובא לאישור בית הדין האזורי לעבודה בת"א-יפו.
בשנת 2022 הוגשה על ידי פרקליטות המדינה תביעה נגד קרנות ההשתלמות של הסתדרות המורים במסגרתה נדרשו הקרנות להשיב סך של כ-2 מיליארד שקל לקופה הציבורית. בזמנו האשים משרד האוצר כי קרנות ההשתלמות של המורים "התעשרו שלא כדין על חשבון הציבור." התביעה הזו הגיעה לאחר שהקרנות צברו 3 מיליארד שקלים משנת 1955 שנחשבים עודפים כאשר ההסתדרות תכננה לחלקו ל-165 אלף מורים בסכום של 12 אלף שקלים. כעת הגיעו הצדדים להסדר פשרה שבמסגרתו יועברו למדינה 1.05 מיליארד שקל בגין רכישת זכויות העבר, אשר ישמשו בין היתר לשיקום מערכת החינוך באזורים שנפגעו במלחמת "חרבות ברזל", וכן לקיום הכשרות ופעולות אחרות לצורך שיפור מעמדם של עובדי ההוראה. סכום של כ-2.25 מיליארד שקל יחולק ל-165 אלף עמיתי הקרנות הזכאים וליורשיהם. כמו כן, יחלו הקרנות לרכוש זכויות פנסיה תקציבית לעובדי הוראה היוצאים לשבתון החל משנת הלימודים תשפ״ג (2022-2023) ואילך.
קריאה מעניינת: השכר האמיתי של המורים בישראל: לא נמוך כמו שנדמה לכם
- המדריך המלא למציאת מורה פרטי (שבאמת יעזור לילד שלכם)
- פער של 30% בשכר, 60% עזבו את העבודה: דוח השכר במערכת החינוך
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
חלוקת הכספים תיעשה באופן ממוכן לחשבונות העמיתים או באמצעי תשלום דיגיטליים, בהתאם לנהלים שאושרו על ידי רשות שוק ההון. במקביל, הוחלט לשמור על כרית ביטחון אקטוארית של 4% לפחות, לטובת יציבות הקרנות ורווחת העמיתים בעתיד.

הפתעה חיובית באוצר: גביית המסים צפויה לשבור שיא עם 520 מיליארד שקל, הגירעון יהיה נמוך מהצפוי
לביזפורטל נודע כי באוצר מעריכים שתקבולי המסים יהיו כ-520 מיליארד שקל, הרבה מעל התקציב שעמד על 493 מיליארד שקל; תחזית הגירעון - 5.2% כשבפועל על רקע נתוני אוקטובר, יש הערכה שזה יסתיים בפחות
נתוני הגבייה לאוקטובר 2025 מספקים בשורה - גביית המסים ממשיכה לשבור שיאים ועומדת על 432.3 מיליארד שקל בעשרת החודשים הראשונים של השנה - עלייה מרשימה של 15.3% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. לביזפורטל נודע כי בהערכות פנימיות מצפים לכ-520 מיליארד שקל של הכנסות מסים ואף מעבר לכך עד סוף השנה. הרבה מעבר לתקציב המקורי שהיה על 493 מיליארד שקל. הסיבה היא גבייה טובה ומואצת, מלחמה בהון השחור (לרבות פרויקט והטמעת "חשבוניות ישראל") וכן תשלומי מס מוגברים בעקבות חוק הרווחים הראויים לחלוקה. הגידול כתוצאה מהחוק שדוחף בעצם לחלק דיבידנד ולשלם עליהם מס יימשך עד סוף השנה.
ביצועי שיא למרות האתגרים
הנתונים החיוביים בשורת ההכנסות ממסים בולטים במיוחד על רקע המלחמה המתמשכת. בחודש אוקטובר לבדו נגבו 40.7 מיליארד שקל ממסים, עלייה ריאלית של 5% שמעידה על חוסן מרשים. המסים הישירים זינקו ב-8% במצטבר מתחילת השנה, כשהניכויים משכר עלו ב-13%, סימן ברור לשוק עבודה חזק ויציב. במקביל, גביית המסים משוק ההון זינקה ב-62% באוקטובר, והגיעה ל-1.4 מיליארד שקל.
המסים העקיפים, שעלו ב-3% במצטבר, מראים על המשך צריכה פרטית יציבה. הגביה ממע"מ באוקטובר עלתה ב-10%, מה שמעיד על פעילות עסקית ערה. גם הגביה מבלו דלק רשמה עלייה של 10%, המשקפת חזרה לשגרה בפעילות הכלכלית.
למעשה, מירידה בקצב שנתי של 8% בגביית המסים שנרשמה מאמצע 2022 ועד סוף 2023, עלתה הגבייה מתחילת 2024 לקצב של 11%. זה שינוי מגמה שמעיד על התאוששות מהירה של המשק והסתגלות מוצלחת למציאות המלחמה.
- הטבה לעידוד העלייה: אפס אחוז מס לעולים חדשים
- הישג ל-ICL? - תקבל 2.5 מיליארד דולר על החזרת זיכיון ים המלח למדינה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
סך ההכנסות הממשלתיות מכל המקורות הגיע ל-457.5 מיליארד שקל בעשרת החודשים - עלייה של 14.8% שעולה על כל התחזיות המוקדמות. הביצועים החזקים האלה הם שמאפשרים לממשלה לממן את הוצאות המלחמה תוך שמירה על יציבות פיסקלית.
