הקבלנים: "הקיצוץ בתשתיות יגרום לעליית מחירי הדירות ולפיטורים"

כך אומר נשיא התאחדות בוני הארץ ביחס לכוונת האוצר לקצץ בפיתוח כבישים ורכבות
לירן סהר | (2)

חרב הקיצוצים מכוונת כעת לכיוון משרד התחבורה במשרד האוצר נבחן קיצוץ בהשקעה בהרחבות ובשידרוגים מתוכננים של כבישים, חלקם "כבישי דמים" מסוכנים ובסלילתם של כבישים חדשים.

בין הכבישים שבכוונת הרחבת כביש 38 בין בית שמש לבית גוברין לשני מסלולים, כביש הנחשב לכביש אדום, עלות הפרויקט כ-800 מיליון שקל; הרחבת כביש 75 מרמת ישי למגדל העמק בעלות של כ-200 מיליון שקל; שדרוג כביש 722 בין יקנעם לקריית טבעון; דחיית ביצוע כביש 16 בכניסה לירושלים שעלותו 1.5 מיליארד שקל וההארכה הדרומית של כביש 6 בין ערד לשוקת בהשקעה של 1.3 מיליארד שקל. הקיצוץ אף עשוי לעכב את פרויקט חישמול הרכבת.

נשיא התאחדות בוני הארץ, נסים בובליל טוען ש"קיצוץ בתקציבי התשתיות יגרום לעליית מחירי הדיור ועצירת המגמה של מעבר צעירים לפריפריה כפי שאנחנו רואים בשנים האחרונות. אנו רואים פריחה נדל"נית ביישובים לאורך כביש 6, כביש 431, ויישובים שבהם פתחו תחנות רכבת חדשות, ולמעשה חלום הממשלה להקטין את הביקושים לדירות במרכז הארץ ולעודד התיישבות בפריפריה התגשם, בעיקר בזכות פיתוח התשתיות. עצירה של מגמה זו היום תביא להגדלת הביקושים במרכז ולהמשך עליית המחירים".

מעבר לכך, לדבריו, קיצוץ בתקציבי התשתיות יפגע בקבלני התשתיות ויביא לפיטורי מאות עובדים. "אנו רואים כבר היום כי בשל קיצוץ תקציבים לטיפול במוקדי הסיכון, קבלנים שזכו במכרזים והתארגנו לביצוע, בפועל לא ביצעו אף עבודה מאז הרבעון האחרון של 2012. יש להבין שהקבלנים נערכו לפרויקטים העתידיים בתחום התשתיות באמצעות הצטיידות בכלי צמ"ה, קליטת עובדים ועוד. במכרזים שכבר יצאו לדרך קבלנים נערכו גם מבחינת אשראי בנקאי לצורך קבלת ערבויות המכרז וערבויות הביצוע. אם אכן תתבצע עצירה של פרויקטים שכבר נמצאים בביצוע זה יגרור פיטורים מיידים של מאות עובדים, לפגיעה קשה בחברות התשתיות ודרישה של הקבלנים לפיצויים בגין הפרת ההסכמים והנזקים שנגרמו להם".

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    עשו מיליארדים ע"ח העם הפראייר=בועה בפיצוץ בפני הגנבים!! (ל"ת)
    קבלן,בנק,ממשל=גנבים 10/04/2013 16:47
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מעניין 10/04/2013 15:33
    הגב לתגובה זו
    או חכו תראו את המחירים קופצים כשתהיה רכבת
רז אברהם. קרדיט: רון כהןרז אברהם. קרדיט: רון כהן
מחירי הדירות

מבצעי הייאוש של הקבלנים מלמדים שירידת מחירי הדירות תימשך

רז אברהם, משפטן ושמאי מקרקעין, על המלאי הענק, הטריקים להשארת מחיר הדירה הרשמי יציב כשבפועל המחיר בירידה דרמטית

רז אברהם |
נושאים בכתבה מחירי הדירות

שוק הדיור הישראלי עבר בשנתיים האחרונות שינוי משמעותי: יותר תנודתיות והרבה יותר יצירתיות שיווקית מצד יזמים. מי שמחפש תשובה פשוטה (עולה/יורד) מפספס את הסיפור. מי שמנסה להבין מה באמת קורה למחיר - לא צריך להסתכל על המספרים, אלא על מה שמנסים להסתיר מאחוריהם.

עודף מלאי חדש: כשההיצע נהיה שחקן פעיל

עפ״י נתוני הלמ״ס בסוף אוקטובר 2025 נותרו למכירה כ־83,580 דירות חדשות, עם 29.2 חודשי היצע. כלומר בקצב המכירות הנוכחי יידרשו מעל שנתיים עד לסיום מכירת המלאי הקיים. כבר כאן עולה מצוקת היזמים על פני השטח: כשיש כל כך הרבה דירות על המדף, הקבלן חייב למכור כדי לפתור לעצמו בעיות מימון, תזרים וודאות.

ועוד נתון שמחדד איפה הלחץ יושב: כ-32% מהמלאי שנותר למכירה נמצא במחוז תל אביב (26,570 דירות) וכ-25% במחוז המרכז (20,750 דירות). כלומר: עודף המלאי מתרכז באזורי ביקוש - בדיוק המקומות שבהם הקונים הכי רגישים למחיר, לריבית ולתחושת הסיכון.

בשלושת החודשים אוגוסט- אוקטובר 2025 נמכרו כ-19,870 דירות (חדשות + יד שנייה, ירידה של 9.8% לעומת שלושת החודשים הקודמים). מתוך זה, 40.2% דירות חדשות (כ-7,990), ומתוכן כ־35.6% מהדירות החדשות שנמכרו היו במסגרת סבסוד ממשלתי.

זה אומר משהו לא נעים לקבלנים אבל אמיתי: כשחלק גדול מהפעילות נשען על מסלולים מסובסדים, השוק החופשי מאותת שהוא מתקשה לייצר ביקוש במחירים שהיזמים רוצים - והפער הזה הוא הדלק למבצעים.

רז אברהם. קרדיט: רון כהןרז אברהם. קרדיט: רון כהן
מחירי הדירות

מבצעי הייאוש של הקבלנים מלמדים שירידת מחירי הדירות תימשך

רז אברהם, משפטן ושמאי מקרקעין, על המלאי הענק, הטריקים להשארת מחיר הדירה הרשמי יציב כשבפועל המחיר בירידה דרמטית

רז אברהם |
נושאים בכתבה מחירי הדירות

שוק הדיור הישראלי עבר בשנתיים האחרונות שינוי משמעותי: יותר תנודתיות והרבה יותר יצירתיות שיווקית מצד יזמים. מי שמחפש תשובה פשוטה (עולה/יורד) מפספס את הסיפור. מי שמנסה להבין מה באמת קורה למחיר - לא צריך להסתכל על המספרים, אלא על מה שמנסים להסתיר מאחוריהם.

עודף מלאי חדש: כשההיצע נהיה שחקן פעיל

עפ״י נתוני הלמ״ס בסוף אוקטובר 2025 נותרו למכירה כ־83,580 דירות חדשות, עם 29.2 חודשי היצע. כלומר בקצב המכירות הנוכחי יידרשו מעל שנתיים עד לסיום מכירת המלאי הקיים. כבר כאן עולה מצוקת היזמים על פני השטח: כשיש כל כך הרבה דירות על המדף, הקבלן חייב למכור כדי לפתור לעצמו בעיות מימון, תזרים וודאות.

ועוד נתון שמחדד איפה הלחץ יושב: כ-32% מהמלאי שנותר למכירה נמצא במחוז תל אביב (26,570 דירות) וכ-25% במחוז המרכז (20,750 דירות). כלומר: עודף המלאי מתרכז באזורי ביקוש - בדיוק המקומות שבהם הקונים הכי רגישים למחיר, לריבית ולתחושת הסיכון.

בשלושת החודשים אוגוסט- אוקטובר 2025 נמכרו כ-19,870 דירות (חדשות + יד שנייה, ירידה של 9.8% לעומת שלושת החודשים הקודמים). מתוך זה, 40.2% דירות חדשות (כ-7,990), ומתוכן כ־35.6% מהדירות החדשות שנמכרו היו במסגרת סבסוד ממשלתי.

זה אומר משהו לא נעים לקבלנים אבל אמיתי: כשחלק גדול מהפעילות נשען על מסלולים מסובסדים, השוק החופשי מאותת שהוא מתקשה לייצר ביקוש במחירים שהיזמים רוצים - והפער הזה הוא הדלק למבצעים.