אסיה סגרה בעליות: הניקיי היפני הוסיף 0.7%, הקוספי זינק 0.8%

סין רשמה במארס גירעון מסחרי של 880 מיליון דולר על רקע עלייה בשיעור היבוא. ביתר מדדי היבשת: ההאנג סנג התקדם ב-0.75%
חן דרסינובר | (1)

בורסות אסיה סגרו את יום המסחר (ד') בעליות שערים, זאת כאשר המדד האיזורי השלים את רצף ימי העליות הארוך ביותר מזה שבעה שבועות. נראה כי המשקיעים התעודדו מהעליות אמש בוול סטריט, ושבירת שיא נוסף מצידם של מדדי הדאו ג'ונס וה-S&P500, אולם הפוקוס נותר על נתוני המאקרו מכיוונה של הכלכלה השנייה בגודלה בעולם.

בסיכום יום המסחר מדד שנחאי סגר ביציבות, מדד הניקיי הוסיף 0.73%, הקוספי ממשיך להתאושש והתקדם ב-0.75% וההאנג סנג סגר בעליות שערים של 0.75%. הדולר עולה מול הין היפני בשיעור של 0.4% לרמה של 99.45 ין לדולר.

מדד ה-MSCI אסיה פסיפיק התקדם ב-0.9%, ביחס של שתי מניות עולות על כל מניה אחת שיורדת במדד האיזורי. המדד משלים את רצף ימי העליות הארוך ביותר מאז ה-20 בפברואר, זאת לאור דיווחים לפיהם הסיכויים פחתו להידוק נוסף בכלכלה הסינית, שהינה הכלכלה השנייה בגודלה בעולם. בהקשר זה, נציין כי ראש הממשלה הסיני הטרי, לי קיישינג, אותת כי ממשלתו תנקוט בצעדים להפחתת התערבות המדינה בשיעורי הריבית במדינה כדי לעודד את הצמיחה הכלכלית שם.

בנוסף, סוכנות המכס במדינה חשפה נתונים נוספים מעניינים אודות הכלכלה השנייה בגודלה בעולם. כך, עולה כי הגירעון המסחרי של סין הסתכם ב-880 מיליון דולר בחודש מארס, זאת על רקע עלייה ביבוא בסין בשיעור של 14.1%, מעל התחזיות המוקדמות. במקביל, היצוא למדינה עלו ב-10% בלבד, כשהצפי האנליסטים של בלומברג היה לעלייה של 11.7%.

נראה כי קצב הסחר העולמי החלש של סין הינו אתגר נוסף בפני קיישינג, שמבקש לאפשר צמיחה כלכלית במקביל לצעדים שנוקט להגביל ענפי הבנקאות שאינה נחשבת מסורתית, במקביל למאמציו להוריד את מחירי הדיור במדינה.

"ההתאוששות הכלכלית בכלכלה העולמית מגיעה בהדרגה ונראה כי מרבית הסיכונים המערכתיים נמצאים מאחורינו", כך אמרה דפנה רות', ראש מחלקת המחקר בבנק ABN Amro שבסינגפור לבלומברג, "המחזוריות נורמלית יותר וזה טוב לאסיה כולה. קובעי המדיניות עושים את המוטל עליהם וזהו דבר חיובי למניות".

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    להזהר מאבנר ודלק - יום חמישי דילול למשקיעים! (ל"ת)
    אנונימי 10/04/2013 08:22
    הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.