חיים כהן: "הצלת חיים גוברת על כל ערך אחר, לא אכפת לי מחנייה או חסימת אור"
ביקורת רבה מותחת בפני עיריית תל אביב אשר לפי רבים "גוררת רגליים" בחיזוק בניינים במסגרת תמ"א 38, זאת בניגוד לשכנתה רמת גן אשר עושה מאמצים לחיזוק כמה שיותר מבנים. בכנס חידושים וסוגיות בתמ"א 38/3 של התאחדות בוני הארץ, הסבירו מהנדסי שני הערים את משנתם. "אין שום רלבנטיות למה עיריית תל אביב חושבת על תמ"א 38 או על פינוי שדה דב, ברגע שיש החלטת ממשלה אנחנו פועלים, יש לנו מה לומר כמובן ברמה המקצועית וטוב שכך", אמר עודד גבולי, מהנדס עיריית תל אביב. "ברמה הפרדוקסלית התמ"א עברה את כל השינויים בגלל הערות של עיריית תל אביב. אני מאוד מאמין בפינוי בינוי, אך גם לזה יש מחיר וצריך להבינו. נוצר מצב אבסורדי כאילו אנחנו מנסים להוסיף קומות בתחום העיר הלבנה ואנחנו מוצאים את עצמנו סותרים את עצמנו בהסכמים מול אונסק"ו. אני לא הגורם שיודע מה יותר חשוב הסכמים עם אונסק"ו או מצב החירום במקרה של רעידת אדמה." גבולי הוסיף כי "נוצר מצב אבסורד כאילו אנחנו מנסים להוסיף קומות בתחום העיר הלבנה ואנחנו מוצאים את עצמנו סותרים את עצמנו בהסכמים מול אונסק"ו. אני לא הגורם שיודע מה יותר חשוב הסכמים עם אונסק"ו או מצב החירום במקרה של רעידת אדמה. עיריית תל אביב הקימה צוות בעזרא וביצרון שמטפל בכ-500 פניות של בניינים ברחבי תל אביב. אם מדובר במבנים עד שנות ה-80, מה נעשה בעוד 20 שנה כשיהיו עוד מבנים ישנים, היכן נוכל להוסיף זכויות?" "עיריית רמת גן החליטה שערך הצלת חיים גובר על כל ערך אחר, על חסימת אור ואוויר ולכן תאושר בנייה על קו אפס, על פטור ממקומות חנייה כשאי אפשר להוסיף", אמר חיים כהן, מהנדס עיריית רמת גן. "בישראל בממוצע כל 80 שנה יש רעידת אדמה ברמה של 7-8 בסולם ריכטר. ברמת גן יש 5000 בניינים שנבנו לפני 1980, 30 אלף דירות בהן חיים כמאה אלף איש, רעידת אדמה תגרום נזקים עצומים בתל אביב וברמת גן ולא בפריפרייה כי שם יש מעט מאוד דירות." כהן הוסיף כי הוא שמח שוועדת הערר דוחה 90% מהעררים - "דחינו בקשה של אישה אחת זקנה שהתנגדה, ביקשה עוד שנתיים, אמרו לה שערך הצלת חיים עולה על כל דבר. לא יהיה בניין ברמת גן שהתושבים יירצו לחזק ולא נמצא את הדרך לעשות זאת. שינוי מספר 3 ניסה להתלבש על התמ"א גם לעניין בעיית היצע הדירות, וזה בסדר, ברגע שהשינוי קובע שאפשר להרוס בניין של קומה בן 50 מ"ר ולבנות בניין עם זכויות מעודדים פינוי בינוי." "הפתרון הוא לא בוד"לים בתל אביב אלא בדרך של פינוי בינוי או תמ"א 38", מסביר כהן, "אך יש חסם אחד גדול והוא כמות הדירות, מדובר בעסקת קומבינציה לכל דבר. ברמת גן טיפלנו בזה מזמן, כעת צריך לעשות תיקון מספר 4 ולבטל את הגבלת מספר הדירות, הריסה ובנייה מחדש היא הרבה יותר יקרה וכמות הדירות היא קריטית. אנחנו עשינו תיקון לתמ"א וביטלנו כמעט לחלוטין את מגבלת הדירות. הדירות בבניינים הישנים קטנות ובעסקאות האלה נותנים לכל אחד את הדירה בשטח שלו + ממ"ד." ומה לגבי המחסור במקומות החנייה? "שואלים אותי מה אתם מוסיפים עוד דירות? צפוף, פקקים, אין חניה", אמר כהן. "התשובה שלי ייחודית אני רואה את המכונית כאוייב האנושות, מי שבוחר לנוע במכונית מגיע לו, אם אוכל ללכת ברגל אלך ברגל, אם אוכל להתנייד באופניים אעשה זאת. אני נוסע הרבה באוטובסים, לא אכפת לי כל כך מהחנייה." עו"ד ענת בירן, מומחית בדיני תכנון ובנייה, ציינה כי האתגר העומד כיום בפני הענף הוא להבין איך כל רשות ורשות מפרשת את תמ"א 38. "תמ"א 38 היא היום אופציה שניתנת לרשויות ולכן ניתן לראות איך עיריית רמת גן מקדמת את הנושא ומאפשרת את ניצול הזכויות לעומת עיריית תל אביב ששומרת על זכותה לא לאשר תמ"א 38 ברוב שטחי העיר. על פי המפה שועדת התכנון הוציאה ועומדת לקבל אישור , מרבית השטחים במרכז העיר תל אביב לא יקבלו זכויות לתוספת זכויות במסגרת התמ"א ואנשים שירצו לחזק את הדירות שלהם יצטרכו להכניס את היד לכיס כי לא ינתנו זכויות נוספות."
- 4.אבל יש גם גבול כמה אפשר לפגוע בתושבים,בטח עם תחבורה כזו (ל"ת)א7 13/09/2012 12:22הגב לתגובה זו
- 3.אוריאל 12/09/2012 16:03הגב לתגובה זומהנדס העיר לא מגלה מדוע הם מתנגדים לחיזוק בניינים בשכונת רמת חן (תשאלו מי גר שם?).אגב, למהנדס העיר יש מקום חניה צמוד בעירייה- כדאי שיוותר עליו אם הוא מגיע לעבודה באוטובוס. ויש עוד פתרון מאוד פשוט לחיזוק מבנים מבלי לפגוש באיכות החיים של תושבים העיר - לאפשר חיזוק מבנים תמורת ניוד זכויות לשכונות רמת חן, שיכון ותקים ודומיהן. תחשבו על זה.........גם איכות החיים בשכונות הצפופות בעיר וגם ניתן יהיה לבנות בשכונות היוקרתיות. בהצלחה אדוני מהנדס העיר. אגב, מדברך אני מבין שהתפקיד הבא שלך יהיה מפקד פיקוד העורף..
- 2.12/09/2012 14:00הגב לתגובה זולמה לא לחשוב צעד אחד נוסף ושכולם יהנו? זה לחשוב גם על העתיד היותר רחוק למה שיהיה מחסור בחניה? שיבנו עם חניה. מר כהן הנכבד נוסע באוטובוסים נראה אותו נוסע כל בוקר עם תינוק על הידיים וגם ילד בגן ואמא שממהרת לעבודה באוטובוסים. צרות אופקים ורשעות זה מהות המדינה הזאת
- 1.מתי 12/09/2012 13:18הגב לתגובה זויש להחריב את רוב גוש דן ולבנות מחדש, ניצול מזעזע של קרקעות, צריך לבנות בניינים מודרניים ובטוחים ולא להתחשב בהתנגדויות של ישראלים תאבי בצע
- רק להרוס ולבנות כמו שצריך . טלאים יש רק במכנסיים (ל"ת)12/09/2012 14:00הגב לתגובה זו

מה עדיף - השקעה בדירה או השקעה במניות ובאיזה עיר היה כדאי לקנות דירה?
מניות, אגרות חוב, מסלולים כלליים, לעומת דירות, מה הניבה כל השקעה בחמש השנים האחרונות וגם: על המס, על תכנוני המס ועל העיר שהמחירים בה תקועים כבר שנים
מדדי המניות נתנו תשואה גבוהה בהרבה משוק הדירות במבחן של 5 השנים האחרונות. כשמדברים על שתוה ברוטו, מדדי המניות הבולטים הניבו תשואה פנומנלית של מעל 80% בחמש שנים וגם השקעה במסלולים כלליים שמערבבים מניות עם אג"ח היתה עם תשואה נהדרת של כ-53%. כלומר, השקעה בבורסה הניבה כ-9% בשנה והשקעה במניות בלבד הניבה כ-13% בשנה.
כאשר בוחנים תקופות ארוכות יותר, מתקרבים לבנצ'מרק המקובל - אגרות חוב מניבות בין 4% ל-5%, מניות בין 7% ל-9% בשנה (בשני העשורים האחרונים יש הטייה כלפי מעלה). מסלול כללי אמור לייצר תשואה של כ-6% וצפונה.
מניות, אג"ח, מסלול מעורבב או דירות - התשואה בחמש שנים
מול השקעה בשוק ההון - ישירות או דרך הגופים המוסדיים (ניהול תיקים, קרנות נאמנות, השתלמות, גמל ועוד) יש כמובן את אפשרות ההשקעה בנדל"ן ובעיקר בדירות למגורים. מה עדיף?
לפני המבחן הכלכלי, צריך להזכיר שיש הבדלים מהותיים - השקעה בבורסה היא נזילה (אם דרך קרנות השתלמות אז צריך לחכות 6 שנים), זו השקעה שיש לה מחיר כל יום ואתם כמשקיעים יודעים מה קורה שם באופן שקוף. אם אתם משקיעים ישירות אז אתם יודעם כל יום, אם זה בקרן נאמנות יש מידע מדי יום, בנכסים שנחסכים בהשתלמות וגמל המידע הוא פעם בחודש. אבל בעיקרון מדובר על נכסים לרוב נזילים ושקופים.
- כסף חדש: ילדים בני 12 משקיעים בבורסה דרך אפליקציות
- אקונרג'י תקבל השקעה של 50 מיליון אירו מקרן השקעות צרפתית; המניה קופצת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כשאתם קונים דירה להשקעה, אתם קונים נכס פיזי, זה לא על הנייר. אתם קונים קירות, וצריך לטפל בהם, צריך לנקות, לתקן, להשקיע. דירה להשקעה היא במקרים לא מעטים כאב ראש - הלך המזגן, צריך להביא טכנאי. השוכר מבקש לדבר איתך על המחיר. השוכר מבקש להכניס כלב לכמה חודשים. יש אסיפת בעלי דיירים חשובה. יש כאן השקעה של זמן. חוץ מזה - המימוש הוא לא מהיר והוא לוקח זמן ועלויות.

30 אלף שקל למ"ר: כך הפכה נס ציונה לעיר היקרה בשפלה
דירת 5 חדרים ב-4.4 מיליון שקל, עליות של פי 2 מהממוצע הארצי, ופערים של 15%-30% מול רחובות: העיר השקטה הפכה למכונת רווחים לבעלי נכסים
כשמשפחת כהן רכשה דירת 5 חדרים בשכונת סביוני נצר סירני בינואר 2010 תמורת 795 אלף שקל, הם לא דמיינו שהם עושים את עסקת חייהם. היום, 15 שנים מאוחר יותר, דירה זהה באותה שכונה נמכרת ב-3.4 מיליון שקל - תשואה של 327%, יותר מפי 2 מהממוצע הארצי.
הסיפור של משפחת כהן הוא רק קצה הקרחון בתופעה של הנדל"ן בנס ציונה - עיר של כ-50 אלף תושבים שהצליחה לעלות במחירים פי כמה מערים גדולות והפכה לאחת היקרות ביותר באזור השפלה.
הנתונים החדשים: מי משלם הכי הרבה ועל מה
ניתוח עסקאות יולי-אוגוסט 2025 מגלהכי העסקה הגבוהה ביותר נרשמה ברחוב משה גרר 64, שם נמכרה דירת 5 חדרים ענקית (156 מ"ר) תמורת 4.4 מיליון שקל.
דירות 4 חדרים, הן הסחורה החמה בעיר והן נמכרות בטווח מחירים של מ-2.4 מיליון שקל בעלייה 4 (שכונה ותיקה) ועד 3.5 מיליון שקל בהגלים. הפער של מעל מיליון שקל בין שכונות באותה עיר מוסבר בהבדל בין השכונות החדשות יחסית והאיכותיות יותר ביחס לשכונות הישנות.
- דירה בהנחה ברעננה - מעל 1,200 דירות ב-19 אלף שקל למ"ר
- דירה בהנחה יוצאת לדרך - הנה הפרטים המלאים; ולמה זכאים חייבים להשתתף?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
דירות 3 חדרים, נעות כיום בין 1.85 מיליון שקל (גורדאו 3, שכונה ותיקה) ל-2.4 מיליון שקל (רחבעם זאבי 36, שכונה חדשה). המחיר הממוצע למ"ר בעסקאות האחרונות עומד על 25,000-29,000 שקל, כאשר בשכונות הטובות זה מגיע ל-30,000 שקל למ"ר ויותר.