תמ"א 38

חיים כהן: "הצלת חיים גוברת על כל ערך אחר, לא אכפת לי מחנייה או חסימת אור"

כך אמר מהנדס עיריית רמת גן בכנס תמ"א 38. מהנדס עיריית תל אביב אמר מנגד - "אני לא יודע מה חשוב יותר הסכמים עם אונסק"ו או חיזוק בתמ"א 38"
לירן סהר | (5)

ביקורת רבה מותחת בפני עיריית תל אביב אשר לפי רבים "גוררת רגליים" בחיזוק בניינים במסגרת תמ"א 38, זאת בניגוד לשכנתה רמת גן אשר עושה מאמצים לחיזוק כמה שיותר מבנים. בכנס חידושים וסוגיות בתמ"א 38/3 של התאחדות בוני הארץ, הסבירו מהנדסי שני הערים את משנתם.

"אין שום רלבנטיות למה עיריית תל אביב חושבת על תמ"א 38 או על פינוי שדה דב, ברגע שיש החלטת ממשלה אנחנו פועלים, יש לנו מה לומר כמובן ברמה המקצועית וטוב שכך", אמר עודד גבולי, מהנדס עיריית תל אביב. "ברמה הפרדוקסלית התמ"א עברה את כל השינויים בגלל הערות של עיריית תל אביב. אני מאוד מאמין בפינוי בינוי, אך גם לזה יש מחיר וצריך להבינו. נוצר מצב אבסורדי כאילו אנחנו מנסים להוסיף קומות בתחום העיר הלבנה ואנחנו מוצאים את עצמנו סותרים את עצמנו בהסכמים מול אונסק"ו. אני לא הגורם שיודע מה יותר חשוב הסכמים עם אונסק"ו או מצב החירום במקרה של רעידת אדמה."

גבולי הוסיף כי "נוצר מצב אבסורד כאילו אנחנו מנסים להוסיף קומות בתחום העיר הלבנה ואנחנו מוצאים את עצמנו סותרים את עצמנו בהסכמים מול אונסק"ו. אני לא הגורם שיודע מה יותר חשוב הסכמים עם אונסק"ו או מצב החירום במקרה של רעידת אדמה. עיריית תל אביב הקימה צוות בעזרא וביצרון שמטפל בכ-500 פניות של בניינים ברחבי תל אביב. אם מדובר במבנים עד שנות ה-80, מה נעשה בעוד 20 שנה כשיהיו עוד מבנים ישנים, היכן נוכל להוסיף זכויות?"

"עיריית רמת גן החליטה שערך הצלת חיים גובר על כל ערך אחר, על חסימת אור ואוויר ולכן תאושר בנייה על קו אפס, על פטור ממקומות חנייה כשאי אפשר להוסיף", אמר חיים כהן, מהנדס עיריית רמת גן. "בישראל בממוצע כל 80 שנה יש רעידת אדמה ברמה של 7-8 בסולם ריכטר. ברמת גן יש 5000 בניינים שנבנו לפני 1980, 30 אלף דירות בהן חיים כמאה אלף איש, רעידת אדמה תגרום נזקים עצומים בתל אביב וברמת גן ולא בפריפרייה כי שם יש מעט מאוד דירות."

כהן הוסיף כי הוא שמח שוועדת הערר דוחה 90% מהעררים - "דחינו בקשה של אישה אחת זקנה שהתנגדה, ביקשה עוד שנתיים, אמרו לה שערך הצלת חיים עולה על כל דבר. לא יהיה בניין ברמת גן שהתושבים יירצו לחזק ולא נמצא את הדרך לעשות זאת. שינוי מספר 3 ניסה להתלבש על התמ"א גם לעניין בעיית היצע הדירות, וזה בסדר, ברגע שהשינוי קובע שאפשר להרוס בניין של קומה בן 50 מ"ר ולבנות בניין עם זכויות מעודדים פינוי בינוי."

"הפתרון הוא לא בוד"לים בתל אביב אלא בדרך של פינוי בינוי או תמ"א 38", מסביר כהן, "אך יש חסם אחד גדול והוא כמות הדירות, מדובר בעסקת קומבינציה לכל דבר. ברמת גן טיפלנו בזה מזמן, כעת צריך לעשות תיקון מספר 4 ולבטל את הגבלת מספר הדירות, הריסה ובנייה מחדש היא הרבה יותר יקרה וכמות הדירות היא קריטית. אנחנו עשינו תיקון לתמ"א וביטלנו כמעט לחלוטין את מגבלת הדירות. הדירות בבניינים הישנים קטנות ובעסקאות האלה נותנים לכל אחד את הדירה בשטח שלו + ממ"ד."

ומה לגבי המחסור במקומות החנייה? "שואלים אותי מה אתם מוסיפים עוד דירות? צפוף, פקקים, אין חניה", אמר כהן. "התשובה שלי ייחודית אני רואה את המכונית כאוייב האנושות, מי שבוחר לנוע במכונית מגיע לו, אם אוכל ללכת ברגל אלך ברגל, אם אוכל להתנייד באופניים אעשה זאת. אני נוסע הרבה באוטובסים, לא אכפת לי כל כך מהחנייה."

עו"ד ענת בירן, מומחית בדיני תכנון ובנייה, ציינה כי האתגר העומד כיום בפני הענף הוא להבין איך כל רשות ורשות מפרשת את תמ"א 38. "תמ"א 38 היא היום אופציה שניתנת לרשויות ולכן ניתן לראות איך עיריית רמת גן מקדמת את הנושא ומאפשרת את ניצול הזכויות לעומת עיריית תל אביב ששומרת על זכותה לא לאשר תמ"א 38 ברוב שטחי העיר. על פי המפה שועדת התכנון הוציאה ועומדת לקבל אישור , מרבית השטחים במרכז העיר תל אביב לא יקבלו זכויות לתוספת זכויות במסגרת התמ"א ואנשים שירצו לחזק את הדירות שלהם יצטרכו להכניס את היד לכיס כי לא ינתנו זכויות נוספות."

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    אבל יש גם גבול כמה אפשר לפגוע בתושבים,בטח עם תחבורה כזו (ל"ת)
    א7 13/09/2012 12:22
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אוריאל 12/09/2012 16:03
    הגב לתגובה זו
    מהנדס העיר לא מגלה מדוע הם מתנגדים לחיזוק בניינים בשכונת רמת חן (תשאלו מי גר שם?).אגב, למהנדס העיר יש מקום חניה צמוד בעירייה- כדאי שיוותר עליו אם הוא מגיע לעבודה באוטובוס. ויש עוד פתרון מאוד פשוט לחיזוק מבנים מבלי לפגוש באיכות החיים של תושבים העיר - לאפשר חיזוק מבנים תמורת ניוד זכויות לשכונות רמת חן, שיכון ותקים ודומיהן. תחשבו על זה.........גם איכות החיים בשכונות הצפופות בעיר וגם ניתן יהיה לבנות בשכונות היוקרתיות. בהצלחה אדוני מהנדס העיר. אגב, מדברך אני מבין שהתפקיד הבא שלך יהיה מפקד פיקוד העורף..
  • 2.
    12/09/2012 14:00
    הגב לתגובה זו
    למה לא לחשוב צעד אחד נוסף ושכולם יהנו? זה לחשוב גם על העתיד היותר רחוק למה שיהיה מחסור בחניה? שיבנו עם חניה. מר כהן הנכבד נוסע באוטובוסים נראה אותו נוסע כל בוקר עם תינוק על הידיים וגם ילד בגן ואמא שממהרת לעבודה באוטובוסים. צרות אופקים ורשעות זה מהות המדינה הזאת
  • 1.
    מתי 12/09/2012 13:18
    הגב לתגובה זו
    יש להחריב את רוב גוש דן ולבנות מחדש, ניצול מזעזע של קרקעות, צריך לבנות בניינים מודרניים ובטוחים ולא להתחשב בהתנגדויות של ישראלים תאבי בצע
  • רק להרוס ולבנות כמו שצריך . טלאים יש רק במכנסיים (ל"ת)
    12/09/2012 14:00
    הגב לתגובה זו