"נראה ירידה בביקוש לדירות בספטמבר, המחיר יעלה בשנתיים הקרובות"
הביקושים לדירות עלו במהלך חודשי הקיץ, לרמה של כ-8,500 עסקאות מידי חודש (שיובילו למספר עסקאות שנתי של כ-95,000), ולפי נתוני משרד האוצר לשוק חזרו גם הזוגות הצעירים וגם המשקיעים. עם זאת, לפי מכון גיאוקרטוגרפיה מסתמן כי בחודש הקרוב, פחות משקי בית יתעניינו ברכישת דירות ומספר העסקאות צפוי לרדת בשיעורים ניכרים. הדבר נובע לפי המכון הן בגלל תקופת החגים שעומדת בפתח והן בשל העובדה ששנת הלימודים החלה והורים שלא הספיקו לרכוש דירה לקראת השנה החדשה, יעשו זאת אולי בהמשך השנה, בפחות לחץ.
רינה דגני, מנכ"ל הקבוצה אומרת כי בחודשיים האחרונים מחירי הדירות נותרו יציבים, למעט שינויים קלים מחודש לחודש של אחוז או שניים לכל כיוון ביישובים שונים. "חשוב לציין שלאור התנודתיות הזו, אין להסתכל על שינויים אלה כמעידים על המגמה הכללית בשוק, שכן חוסר הוודאות הכלכלי הרובץ על משקי הבית בחודשים אלו, וציפייה לא מבוססת לירידת מחירים, למרות הגידול בביקושים, יכולים לבלום את מגמת העלייה שנרשמה במחצית הראשונה של 2012."
לפי דגני, "המחקר מלמד גם שהציפייה ששררה בשוק לירידת מחירי הדירות תמשיך להישאר בגדר ציפייה לאחר שבמהלך שלושת הרבעונים האחרונים האטו הקבלנים את התחלות הבנייה, ובכך מנעו מצב שהשוק יוצף בהיצעים בתקופה שהביקושים נשארו נמוכים".
הירידה בביקושים לדירות החלה במהלך 2011 לצד הלחץ להורדת מחירים הובילו את הקבלנים לבלום את התחלות בנייה, ובכך למנוע מצב של מלאי דירות ויוביל לירידת מחירים שאינה רצויה להם. במחצית הראשונה של 2012 היו בישראל כ-83,000 יחידות דיור בתהליכי בנייה (רק 9% מהן דירות קטנות מ-4 חדרים). לדברי דגני, המשך האטה בהתחלות הבנייה עשוי להוביל להעמקה במחסור ביחידות דיור חדשות ובטווח של השנה-שנתיים הקרובות להוביל לעלייה מחודשת במחירי הדירות.
- 4.דמגוגיה לפראייר=מחיר הזוי מעל50%=בועה בפיצוץ מיתון!!!!! (ל"ת)פרו-נדלן=בלוף 10/09/2012 14:55הגב לתגובה זו
- 3.עזבו את אורנג תוכלו לחסוך לדירה (ל"ת)עושק מורשה 10/09/2012 12:15הגב לתגובה זו
- 2.ממתין למחירים נמוכים 10/09/2012 12:05הגב לתגובה זוכמו משבר כלכלי שאנו נמצאים בפיתחו - האטה , מיתון , אבטלה וחוסר ודאות .אפשר לראות זאת דרך תשואות האג"חים .כמו כן פעילות בנק ישראל והממשלה שלקראת הבחירות יפעלו להורדת מחירים , בהמשך למה שמנסים לעשות מאז הצהרותיהם המפוארות , אך מעט תוצאות בינתיים , רק בינתיים !!!
- רוני הקבלן 10/09/2012 12:52הגב לתגובה זוהבורסות שוברות שיאים, הקניונים מפוצצים, שדה התעופה שובר שיאים של ישראלים שיוצאים לחו"ל, התפוסה בצפון ובדרום מלאה אי אפשר למצוא חדר לכל תקופת החגים, אנחנו מוכרים יותר דירות במחירים יותר גבוהים, שיא כל הזמנים.
- 1.רוני הקבלן 10/09/2012 12:05הגב לתגובה זוכדאי לקנות. מי שחיכה ישלם לחיר יותר גבוה. אין סיכוי שנימכור במחיר יותר נמוך מהיום. נראה למישהו שלא נרוויח מהעבודה שלנו? מאיפה נוריד במחיר? כל יום העלות שלנו עולה, דלק, חומרים, עובדים. זה מגולגל הלאה במחיר הדירות.
משכנתא (גרוק)ירידה קלה בריבית המשכנתאות; מזרחי טפחות שוב עם ריבית גבוהה
בפיקדונות הריבית ירדה, במשכנתאות ובהלוואות היא יורדת, אבל בפחות. "התמסורת" של השוק עובדת לטובת הבנקים. כשהם בצד המשלם אז הורדת הריבית תהיה משמעותית, כשהם בצד המקבל היא תהיה צנועה. אבל הנתונים מלמדים על מגמה. ריבית המשכנתא בדרך לרדת, גם בשל הורדת ריבית בנק ישראל שצפויה בסוף החודש וגם כי מחירי אגרות החוב כבר ירדו דרמטית והן משמשים למקורות למימון המשכנתאות.
למעשה, בשלושה חודשים ירדה ריבית המשכנתא בכ-0.3% בחודש ספטמבר הריבית ירדה ב-0.05%, ועל פי ההערכות היא ירדה כ-0.1%-0.15% באוקטובר.
בראש הטבלה של הריביות היקרות ממשיך לעמוד מזרחי טפחות, עם ריבית ממוצעת של 5.25%, בעוד הבינלאומי שומר על המקום שלו כזול במערכת עם 5.03% בלבד,אם כי להבינלאומי דרך בנק אוצר החייל יש פעילות משכנתאות מול משרד הביטחון בתנאים טובים ופעילות זו מורידה את הריבית הממוצעת לכולם.
לאומי מציג ריבית של 5.21%, הפועלים 5.19%, ודיסקונט 5.14%. מרכנתיל עומד על 5.20%, ואילו בנק ירושלים ממשיך להיות חריג עם 7.55%, ואף הציג עלייה מאוגוסט והוא גבוה משמעותית מהממוצע הארצי. הנתונים האלה מראים השוק עכשיו עדיין בקיפאון כשהבנקים לוקחים צעד אחורה וממתינים שהנגיד יקח את היוזמה הבנקים מחכים לראות אם הנגיד אכן יכריז על הורדת ריבית ב־24 לחודש, ורק אז יחליטו אם להמשיך להוריד מחירים או לשמור על הסטטוס קוו. אנחנו עדיין רואים תחרות קשה בין הבנקים אבל היא לא מקבלת ביטוי בריביות אלא בעיקר בתנאים מיחזורים והקלות בעמלות.
המגמה בשלושת החודשים האחרונים
בחודש יולי נרשם המפנה הראשון אחרי תקופה ארוכה של ריביות גבוהות. התחרות בין הבנקים התחממה, תשואות האג"ח הממשלתיות ירדו, והציפיות להפחתת ריבית בנק ישראל הלכו והתגברו. הבנקים החלו להוריד מחירים, לעיתים בצורה אגרסיבית, כדי למשוך לקוחות חדשים ולמחזר הלוואות קיימות. הריבית הממוצעת ירדה אז בכמעט 0.2% - ל־5.28%, אחרי חודשים של קיפאון.
- עלייה בפיגורי המשכנתאות - האם זה אות אזהרה למשק?
- משכנתאות ב-8.9 מיליארד שקל בספטמבר - למרות הירידה במכירות דירות - הכיצד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הירידה הזו באה אחרי חודש יוני, שבו נרשמו ריביות שיא של השנים האחרונות 5.44% בכלל המערכת, רמה שנחשבה אז כמעט חסרת תקדים. הבנקים שמרו אז על תמחור גבוה במיוחד, הציבור התקשה לעמוד בהחזרים,
והמערכת כולה פעלה תחת תנאי אשראי נוקשים בהרבה.

חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו
הפרויקט שאמור לשנות את פני התחבורה בגוש דן: כל הפרטים על מכרז המטרו הגדול בישראל
מכרז ענק בהיקף של 65 מיליארד שקל יוצא לדרך כחלק מפרויקט המטרו. הפרויקט שעליו מדווח מתמקד בשלב א' של רשת המטרו באזור מטרופולין גוש דן, מערכת שנועדה להוות נדבך משמעותי במערכת התחבורה הציבורית במרכז הארץ. הרשת כוללת שלושה קווים תת-קרקעיים, קו M1, קו M2 וקו M3, אשר בתכנון יהיו באורך כולל של כ-150 ק"מ ויכללו כ-109 תחנות.
הרשת מיועדת לשרת כ-24 רשויות מקומיות באזור גוש דן והסביבה, במטרה להפוך את התחבורה הציבורית למתחרה אמיתית של הרכב הפרטי. הפרויקט נחשב לעצום בהיקפו עם עלות כוללת מוערכת של מעל ל-150 מיליארד שקלים. השלב הנוכחי כולל הקמה של כ-78 ק"מ של מנהרות כפולות ו-59 תחנות תת-קרקעיות, במסגרת מיזם בהיקף של כ-65 מיליארד שקלים. מדובר בבוננזה ענקית לחברות התשתיות שלמעשה הצמיחה שלהן בהכנסות כמעט מובטחת.
חברת נת"ע פתחה הליך מיון מוקדם עבור חבילות העבודה הראשונות במיזם. במסגרת זו ייבחרו הקבוצות והחברות שיוזמנו להתמודד במכרזים הבאים. הצעד הזה מאפשר סינון ראשוני של שחקנים לפי קריטריונים כמו ניסיון בהקמת מנהרות ומתחמי תחנות, יכולת כלכלית, ניהול סיכונים ועמידה בדרישות בטיחות ותשתית.
השקעות ענק בתשתיות
במקביל, כבר פורסמו מכרזים בהיקפים של מיליארדי שקלים, כולל מכרז שיפוץ של כ-27,000 דירות הנמצאות בקרבת תוואי המטרו כדי למזער את ההפרעה לתושבים. הוועדה המנהלת של הפרויקט אישרה ביוני 2022 את פרסום המכרז לניהול ותכנון הקווים.
- מס המטרו יוצא לדרך - בעלי נכסים שקרובים לרכבת יממנו חלק ממנה
- הפקיעו את הקרקע – ועכשיו גם את הפיצוי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מדובר באתגר הנדסי אדיר של הקמת מאות קילומטרים של תשתית תת-קרקעית בתוך סביבת מטרופולין פעילה וצפופה. חפירת המנהרות הכפולות משלבת טכנולוגיות קידוח מתקדמות, חפירות שטח פתוח ותיאום מורכב עם מערכות קיימות של מים, ביוב, חשמל ותקשורת. התחנות התת-קרקעיות החדשניות תפעלנה כמרחבי תחבורה המקשרים לתחבורה הציבורית הקיימת, כולל אוטובוסים, רכבת קלה ורכבת ישראל, תוך חיבור למרכזי מגורים ותעסוקה.
