ג'ים אוניל: מדינות ה-MIST שכוללות את מקסיקו וטורקיה הן הדבר הבא

ילודה גבוהה, שיעורי צמיחה מדהימים ואחוז ניכר של צעירים תורמים להזרמת כספים אל תוך הכלכלות המתעוררות הבאות. תעודת סל שהושקה בגולדמן זאקס היכתה את רוב התעודות על מדינות ה-NRIC
ג'וש דוקרקר | (2)

ג'ים א'וניל, יו"ר חטיבת ניהול הנכסים כיום בגודלמן זאקס, היה האיש שכבר ב-2001 הביא לעולם את המושג "מדינות ה-BRIC" (ברזיל, רוסיה הודו וסין) לשוק. כידוע, בעשור האחרון מדינות אלו אכן ריכזו עניין בקרב המשקיעים והאיצו את הצמיחה הגלובלית.

השנה, יו"ר חטיבת ניהול הנכסים טובע מושג חדש - MIST שכולל את המדינות מקסיקו, אינדונזיה, דרום קוריאה וטורקיה. מדינות אלו הן הגדולות מבין 11 כלכלות בעלות פוטנציאל גדול שנכללות במדד חדש שהושק על ידי הבנק. את עוצמת התשואה שמעניקות המדינות ניתן להסיק מביצועי התעודה שהשיקו בגולדמן. המדד שעוקב אחר 11 המדינות המתעוררות השיג תשואה טובה יותר מ-93% מהמכשירים הפיננסים שעוקבים אחר מדינות ה-BRIC. תעודת הסל המובילה על ה-BRIC לעומת זאת פיגרה אחרי 89% מהמכשירים האחרים.

"אנו רואים זרימה של כספים לעבר 11 המדינות המתעוררות בכל שבוע" אמר א'וניל בראיון לסוכנות בלומברג, "הן לא מושפעות מהאכזבה מכלכלת ארה"ב ובוודאי לא ממשבר החוב האירופי או מהשווקים המתעוררים של מדינות ה-BRICS".

אוניל הסביר שהרעיון לכיוון החדש קפץ לראשו בעת טיול בערך בסין ודרום קוריאה לפני שנתיים. האוכלוסיה במדינות אלו צעירה מאוד יחסית לארה"ב ואירופה ושיעורי ילודה גבוהים. בנוסף, הן צומחות בצל מדינות ה-BRICS שבהן הצמיחה מאטה והמשקיעים מושכים כספים החוצה.

על פ הנתונים, כלכלות ה-MIST הכפילו את גודלן במהלך העשור האחרון. במקסיקו הכלכלה השנייה בגודלה באמריקה הלטינית, יצוא הרכבים שבשיא סייע לעבור את הצמיחה בברזיל בשנתיים האחרונות. אינדונזיה הפתיעה רבים עם צמיחה של 6.37% ברבעון השני בלבד, מעל כל התחזיות שצפו הכלכלנים.

המדינות האחרות שנכנסות לרשימת הכלכלות המתעוררות הבאות הן בנגלדש, מצרים, ניגריה, פקיסטן, הפיליפינים ווויאטנם. עוד מדינה שאוניל ואחרים לא יכולים להשקיע בה בגלל סנקציות שמופעלות נגדה היא אירן.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    קישוא ממולא 08/08/2012 09:42
    הגב לתגובה זו
    אם אי אפשר לסמוך על השקעות מערביות במצרים ואירן אז מה זה שוה? אבל אינדונזיה נראית מבטיחה
  • 1.
    אהרון 07/08/2012 21:13
    הגב לתגובה זו
    מה יש במצרים רק הרג הרס ואיסלם קיצון
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.