לינדנשטראוס מאשים את ישי ושטייניץ במחדלי האסון בכרמל: "שני השרים נקטו לאורך זמן ב'גישות קצה' - הכל או כלום"
דו"ח מבקר המדינה לבדיקת מחדלי אסון הכרמל שפורסם היום (ד') מטיל באופן ישיר את האחריות לרמת המוכנות וההיערכות הנמוכה במיוחד של שירותי הכבאות וההצלה על שר הפנים אלי ישי ושר האוצר יובל שטייניץ.
נזכיר כי השריפה הקטלנית שפרצה ב-2 בפרואר 2010 גבתה מחיר כבד חסר תקדים בהיקפו וגבתה את חייהם של 44 בני אדם, ביניהם 37 אנשי שב"ס שהיו בדרכם לסייע בחילוץ והצלה של אסירים בכלא דמון, שלושה קצינ משטרה, שני כבאים, נער צופה אש ואזרח.
רק 10% ממלאי מעכבי הבעירה הנדרש
בדו"ח הנרחב והמקיף חושף מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, שורה ארוכה של כשלים ומחדלים חמורים. להלן מספר דוגמאות:
1. על פי המדיניות, המלאי השוטף של החומרים מעכבי הבעירה צריך לכלול 250 טון ומלאי חירום 200 טון. אף על פי כן, ביום פרוץ השריפה היו במלאי הכולל של חומרים מעכבי הבעירה של מדינת ישראל 20 טון בלבד - 10% מהמלאי הנדרש.
2. בכ-34% מהאירועים שנבדקו וסווגו כמסוכנים ביותר הוזנק רק צוות כיבוי אחד במקום שניים. בביקורת עלה כי לא נקבעו זמני ההגעה לאירועים המבצעיים כנדרש. ממסמך השוואה בין-לאומית שהכין משרד הפנים בפברואר 2010 עולה כי בישראל מספר הכבאים ורכבי הכיבוי היוצאים לאירוע הוא כמחצית מהממוצע במדינות האחרות וכי זמן ההגעה לאירוע כמעט כפול.
3. בעקבות גילוי תקלה בטיחותית במסוקי הכיבוי שהפעיל צה"ל, הורה מפקד חיל האוויר בשנת 2002 על ביטול הכשירות של המסוקים למשימות של כיבוי שריפות. ישי פנה באותה השנה לשר הביטחון דאז, בנימין בן אליעזר והתריע כי ללא כל חלופה אחרת לכיבוי מהאוויר יש להשאיר את נוהל הכיבוי האווירי, אולם ביוני 2002 החליטה הממשלה לבטל את ההסדר עם חיל האוויר ומאז הכיבוי האווירי נעשה באמצעות מטוסי ריסוס חקלאי בלבד.
"שטייניץ סבר שתפקידו הייחודי הוא לשמור על מסגרת התקציב"
מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס מסביר בדו"ח כי "שני השרים נקטו לאורך זמן רב מדיי 'גישות קצה'. שר האוצר דבק בעמדה 'רפורמה תחילה' ורק לאחר מכן הקצאת תקציב לנושאים השוטפים שזעקו לסיוע מיידי. שר הפנים הבין את מצוקת מערכת הכבאות ואת הסכנה הציבורית הכרוכה בכך, אך גם הוא אימץ את הגישה 'הכל או לא כלום'. הוא דרש מאות מיליוני שקלים לתוכנית הבראה כוללת של מערך הכבאות, אך לא איתר את הצרכים החיוניים והדחופים ביותר ולא עשה מאמץ למציאת פתרונות מתוך משאביו."
"שר האוצר סבר כי תפקידו הייחודי הוא לשמור על מסגרת התקציב וסבור כי תפקידו, כחבר ממשלה, שונה במהותו מתפקידם של שרים אחרים... הוא בגדר 'מתאם' ו'שומר סף' בלבד", אמר לינדנשטראוס בראשית הדו"ח. "בדיוק 12 יום לאחר השרפה הנוראה בכרמל, אמר שר האוצר - 'אני מודה שלא ראיתי את האפשרות לשריפה הזו, הגדולה ביותר, החמורה ביותר, חסרת התקדים בתולדות ישראל'. אי צפיית האפשרות הזו על ידי שר בממשלה הוא כשל משמעותי."
לטענות שר האוצר יובל שטייניץ לפיהן תוספת תקציב למערך הכבאות ללא רפורמה היא בזבזנית והרת אסון, נאמר בדו"ח: "טענות אלו אינן פוטרות את השר מלהביא בחשבון את העובדה שחובתו וחובת הנהלת משרד האוצר הייתה לעמוד על תוצאותיה הקשות של ההתניה ארוכת השנים של תוספת התקציב בביצוע רפורמה והפגיעה המסוכנת בביטחון הציבור שעלולה להיגרם בגינה. על כן היה עליהם לעמוד על כך שלא ניתן להמשיך במדיניות ההתניה במשך שנים כה רבות בלי להתחשב במצבו הרעו של מערך הכבאות."
הדוח ממשיך: "נוכח הניגוד בעמדות של שר האוצר והיועץ המשפטי של משרד האוצר לבין זו של שר הפנים, מתעוררת השאלה מדוע החריש שר האוצר כששר הפנים דרש להקצות תקציב תוספתי לצרכים הדחופים והקריטיים של מערך הכבאות ולא הציג בפניו חלופות לשינויים פנימיים בתקציב משרד הפנים ולאיתור מקורות פנים תקציביים לצרכים וזאת גם אם לשיטת שר האוצר הדרישה הייתה אותה עת כוללנית, מופרזת ובלתי מאורגנת."
ישי: "בדיונים עם הכבאות לא מכניסים אותי לפרטים"
בנוגע למחדליו של ישי, קובע הדו"ח כי לא עמד על המרכיבים ההכרחיים כמו מידת כשירותו של מערך הכבאות ובכלל זה מוכנות לאירועים חריגים - "השר לא פעל להבחנה בין הצרכים לשיפור מוכנותו של המערך בטווח הארוך במסגרת התוכנית הכוללת ובין הצרכים המיידיים שמענה להם עשוי היה לשקם את המערך כבר בטווח הקצר... פעולות הכרוכות בהשקעת משאבים קטנה בהרבה יחסית לתוכנית הכוללת ... השר לא גילה נכונות לבחון אפשרות לאתר מקורות מימון מתוך משאביו הפנים משרדיים ולא דרש לקיים עבודת מטה משולבת עם נציגי משרד האוצר על מנת לדון בעניינים אלו."
"רק לאחר שנציגי משרד מבקר המדינה הבהירו בפני השר ישי, בתחילת מאי 2010, את חומרת הליקויים שנמצאו בביקורת שנעשתה באותה עת ולאחר שהתקיים דיון בנושא עם מנכ"ל משרד ראש הממשלה, הביאה פעילותו של שר הפנים ב-4.7.10, כ-15 חודשי לאחר שהתמנה לתפקיד לקבלת החלטת ממשלה ולפיה יוקצו 100 מיליון שקל לטובת המערך מתקציבי משרד הפנים, הרשויות המקומיות ומשרד האוצר."
לדברים אלו השיב ישי: "חלק גדול מהדברים אגב אני כשר הפנים אפילו לא יודע מהם, משום שבדיונים עם הכבאות, לא מכניסים אותי לפרטים, לרזולוציות מקצועיות. אני מקבל מקצין הכבאות, מנכ"ל המשרד את המצוקה שיש בגדול. עכשיו אני שומע דברים שאני כשר לא עודכנתי עליהם בכלל. הדרג המקצועי צריך להציב בפניי מה הבעיות, מה בסדר ומה לא בסדר ולא משנה באיזה רזולוציה, כל פרט. שיעדכנו אותי בפרטי פרטים מה חסר, אימונים, חסר זה, חסר זה."
בתגובה השיבו ממשרד המבקר: "דווקא משום שמדובר במערך מציל חיים חיוני שהשר יתעניין ויתעמק בפעולות המערך... חוסר מעורבותו של השר ישי מבחינת המוכנות המבצאית של מערך הכבאות, והעובדה שעל אף ההתראות שהופיעו בדוחות הוועדות השונות ועל אף שהוא היה מודע לאי מוכנות המערך ומצבו ה"קטסטרופאלי", כדבריו, מעידים על חוסר שימת לב למשמעויות של חומרת הסכנה ושל ההמתנה לתוספת התקציב זאת בשעה שנדרשה מעורבותו הפעילה והישירה בהתנהלות... אין מדובר בחוכמה שלאחר מעשה, אף לא בתרחיש בלתי צפוי, שכן הכתובת הייתה על הקיר."
שר נוסף הנושא באחריות הינו השר לביטחון פנים יצחק אהרונוביץ', אשר נושא באחריות הכוללת לענייני משרדו ובכלל זה הגופים הכפופים אליו, המשטרה והשב"ס, שבדרגי הביצוע שלהם נמצאו כשלים ומחדלים משמעותיים במהלך השריפה.
"לדרג השלטון חובה בסיסית לספק לציבור את מידת הביטחון לה הוא ראוי"
לינדנשטראוס מותח ביקורת גם על תיפקודו של ראש הממשלה בנימין נתניהו - "ראש הממשלה נושא מתוקף תפקידו ומעמדו באחריות כוללת לפעולות הממשלה. אל שולחנו התנקזו במשך זמן רב הטענות והמחלוקות שבין משרד הפנים ומשרד האוצר, והיה עליו להכריע בעניינן. אולם במשך תקופה ארוכה מדי נמנע ראש הממשלה מלהטיל את כובד משקלו לצורך הסדרת מחלוקת זו."
"ממשלות ישראל לדורותיהן ערות זה למעלה מ-25 שנה לצורך בשינו המבנה הארגוני של מערך הכבאות שאינו ממלא כנדרש את ייעודו - מניעת סיכון ממשי לאזרחי המדינה. הממשלות קיבלו פעם אחר פעם החלטות שמטרתן לקדם את תהליך ההסבה של מערך הכבאות למערך ממלכתי ארצי. שרי הפנים והאוצר הצטוו בהחלטות לקיים עבודת מטה משותפת שתביא להשגת פתרון הכבאות אך הם לא עשו כן."
לסיכום, מאשים הדו"ח את כלל חברי הממשלה בכך שנקטו במדיניות מתנערת מכל אחריות אישית לכל מעשה או מחדל שבתחום משרדו "ולגלגל אותה ממנו והלאה לדרג הכפוף לו או לאחרים"... מידת הכשל והמחדל שנתגלו בפרשה זו, אי צפיית פני העתיד וההיערכות הבלתי הולמת לאירועי חירום מסוג השריפה בכרמל עד כדי עצימת עיניים מהסכנה, אשר מיוחסים לקברניטי המדינה, מחייבים להציב בפני הדרג הממשלתי באופן נוקב, את החובה ליתן הסבר ומענה באשר לסיבות למציאות זו ולהזנחה המתמשכת; מדובר, בחובה בסיסית של דרג השלטון לספק לציבור האזרחים את מידת הביטחון לה הוא זכאי וראוי."
- 10.בר ברע 26/06/2012 23:11הגב לתגובה זוב-1998 פרצה שריפת בכרמל, שבמהלכה פונו באישון לילה תושבי שכונת דניה. מאז חיממו את כיסא שר הפנים: רוני בראון מאיר שטרית פורז פינס ישי שרון סוויסה שרנסקי רמון. ומה הם עשו כדי למנוע מגה-שריפה, ומה הם עשו כדי להיערך למגה- שריפה. כמובן יש לחקור את כולם (פרט את מי שבזמן כהונתו נושא הכיבוי היה בידי אחר). כל מה שניתן לומר על שרותי הכבאות היום, היה ניתן לומר מאז 1998. יש לבדוק את דוחות המבקרים במשך 10 השנים שקדמו לדוח האחרון. ולבדוק האם בוצע מעקב אחר מסקנות, אפ בכלל היו.
- 9.יעקב 21/06/2012 08:58הגב לתגובה זואנכנו האזרחים לא נשתוק ! לא נעבור לסדר יום ! עד שהנורמה הזו תחלף ממשטרנו הרקוב !!!!
- 8.זנבר 20/06/2012 21:28הגב לתגובה זורק הליכה לבגץ ו והעמדתם לדין של שני השרים מקומם צריך להיות מחוץ לממשלה
- לכלא . במדינה נורמלית היו הולכים לכלא!! (ל"ת)יעקב 21/06/2012 09:02הגב לתגובה זו
- 7.מאיר 20/06/2012 20:27הגב לתגובה זואני חושב שמבקר המדינה עושה את עבודתו נאמנה לטובת כלל אזרחי מדינת ישראל.הוא לא מרפה ומציג את האשמים והמחדלים. כל הזמן קיים אצלנו "אפקט הש"ג האשם".במקרה זה ועוד אחרים הוא מצביע על האשמים האמייתים מי יותר ומי פחות.במדינה מתוקנת הנושאים באחריות היו קמים ומתפטרים ,אצלנו נוהגים כמו במדינת בננות נותנים לפרי להמשיך להבשיל עד שהוא מעלה רימה(תולעים).במחדלי המשט המרמרה האשמים לא לוקחים אחריות.מלחמת לבנון השניה אין אחראים גם פה אין אחראים.עד מתי? די לזלזל בציבור ובאזרחים שבחרו בכם.אתם לא ראויים לשמש בתפקיד. אתם גרמתם למותם של אנשים וכן להוצאות כספיות אדירות.ראש הממשלה זוקף לזכותו את הטנקר(המטוס האדיר לכיבוי השריפה) אך באותה עת לא נוטל אחריות על חוסר התיפקוד שלו בעניין לפני.די כולכם נמאסתם.
- 6.דוד 20/06/2012 17:26הגב לתגובה זו1.לאובמה יש אוניה גדולה לביבי קטן=האם רשלנות ופשלה זו היא ראשונה|בנגריון לא טעה אותם ערבים רוצים היום עיר נצרת לעצמם 2.רבין וחבריו האם יכלו לנקות סביב לכותל וגם למנוע גלשת המון ערבי שבנו סביב הרבה בתים 3.וכן לא חדש שס,חרידים,מפדל=דרעי גנבו הרבה שנים כספי ציבור\ומה ואיפה וכמה מקולקל-\-אנו לא יפאן גם לא גרמנייה נדבקים במטרה ועושים זה עד הגמר 4.שורה סופי\רשיות,חשמל,נמל,רכבת, ועוד החברות רבות תקציבם מקופה מי מזמין ומי מעסיק === רק חברות הבטחה ושמירה\ישימו שומרים ביערות במקום לזרוק הון רק לכיבוי ==\=\תיקונים מלא אך אנו לא רציניים מתקנים רק עם קורה משהוא{וכן מעט אחריות תקשורת לא יזיק לפינתינו } =תקשורת יכול להדריך לכוון לעזור ולייעל יש לו כל הכלים==
- 5.ראש העיר 20/06/2012 17:07הגב לתגובה זוללא מסקנה נגד ישי העיתונות היתה מתנכלת למבקר
- 4.ניר בן זאב 20/06/2012 16:43הגב לתגובה זוהם כל כך אוהבים כסף שהם עיוורים ! אם שלי יחימוביץ או יוסי אזרח היו ראשי ממשלה זה לא היה קורה !! חבל...
- 3.מירב 20/06/2012 16:42הגב לתגובה זולפטר את שטיניץ וישי מיד חבורת אפסים שלא מוכנים לקחת אחריות ורק לשמור על סיר הבשרשלהם בכל מדינה נורמלית הם היו כבר מזמן יושבים בכלא
- רון 20/06/2012 19:15הגב לתגובה זומעניין שהמשטרה והשב"ס נשארו נקיים- הרי הם אישרו לאוטובוס לעלות להר כשהיה ברור שהכביש חסום ושהכול מסביב עולה באש... - ותחשבי על זה .
- 2.טל 20/06/2012 16:38הגב לתגובה זורק בארץ בכירי ציבור לא מגלים אחריות לבוחריהם וממשיכים לזלזל בנו בנוכחותם הנפשעת
- 1.נועם 20/06/2012 16:37הגב לתגובה זועוד כסת"ח שלא ישנה דבר, בכל מדינה אחרת בעולם מזמן היו מפטרים אותם, כאן נמשיך לסבול את שני הפושעים
- ליוסי אזרח זה משנה ! העיקר שזיכו אותו, כל הכבוד למבקר.. (ל"ת)ניר בן זאב 20/06/2012 16:51הגב לתגובה זו
- צודק מאה אחוז !! יוסי אזרח זכאי (ל"ת)רמי פורטיס 20/06/2012 17:00

בשורה למורים - כל מורה יקבל בממוצע 14 אלף שקל; על הפשרה בין המדינה לקרנות ההשתלמות של המורים
עודפים שהצטברו בקרן ההשתלמות של המורים ינותבו להשקעה בתשתיות חינוך ובתי ספר ותשלומים למורים העמיתים בקרן (וגם ליורשיהם)
למי שייך הכסף? בקרנות ההשתלמות של המורים הצטברו סכומי עתק שהיו מעבר להפרשות השוטפות למורים. המורים אמרו "זה שלנו". המדינה אמרה - "זה שלנו". נקבעה פשרה. המורים יקבלו בממוצע כ-14 אלף שקל.
ההסכם הזה נחתם לאחר הליך משפטי ממושך, והוא נוגע לחלוקת העודף הכספי שנצבר בקרנות ההשתלמות של הסתדרות המורים. המתווה גובש בשיתוף עם החשב הכללי, הלשכה המשפטית והממונה על השכר במשרד האוצר, פרקליטות המדינה- היחידה לאכיפה אזרחית ופרקליטות מחוז תל-אביב, רשות שוק ההון, הסתדרות המורים והקרנות, והובא לאישור בית הדין האזורי לעבודה בת"א-יפו.
בשנת 2022 הוגשה על ידי פרקליטות המדינה תביעה נגד קרנות ההשתלמות של הסתדרות המורים במסגרתה נדרשו הקרנות להשיב סך של כ-2 מיליארד שקל לקופה הציבורית. בזמנו האשים משרד האוצר כי קרנות ההשתלמות של המורים "התעשרו שלא כדין על חשבון הציבור." התביעה הזו הגיעה לאחר שהקרנות צברו 3 מיליארד שקלים משנת 1955 שנחשבים עודפים כאשר ההסתדרות תכננה לחלקו ל-165 אלף מורים בסכום של 12 אלף שקלים. כעת הגיעו הצדדים להסדר פשרה שבמסגרתו יועברו למדינה 1.05 מיליארד שקל בגין רכישת זכויות העבר, אשר ישמשו בין היתר לשיקום מערכת החינוך באזורים שנפגעו במלחמת "חרבות ברזל", וכן לקיום הכשרות ופעולות אחרות לצורך שיפור מעמדם של עובדי ההוראה. סכום של כ-2.25 מיליארד שקל יחולק ל-165 אלף עמיתי הקרנות הזכאים וליורשיהם. כמו כן, יחלו הקרנות לרכוש זכויות פנסיה תקציבית לעובדי הוראה היוצאים לשבתון החל משנת הלימודים תשפ״ג (2022-2023) ואילך.
קריאה מעניינת: השכר האמיתי של המורים בישראל: לא נמוך כמו שנדמה לכם
- המדריך המלא למציאת מורה פרטי (שבאמת יעזור לילד שלכם)
- פער של 30% בשכר, 60% עזבו את העבודה: דוח השכר במערכת החינוך
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
חלוקת הכספים תיעשה באופן ממוכן לחשבונות העמיתים או באמצעי תשלום דיגיטליים, בהתאם לנהלים שאושרו על ידי רשות שוק ההון. במקביל, הוחלט לשמור על כרית ביטחון אקטוארית של 4% לפחות, לטובת יציבות הקרנות ורווחת העמיתים בעתיד.

הפתעה חיובית באוצר: גביית המסים צפויה לשבור שיא עם 520 מיליארד שקל, הגירעון יהיה נמוך מהצפוי
לביזפורטל נודע כי באוצר מעריכים שתקבולי המסים יהיו כ-520 מיליארד שקל, הרבה מעל התקציב שעמד על 493 מיליארד שקל; תחזית הגירעון - 5.2% כשבפועל על רקע נתוני אוקטובר, יש הערכה שזה יסתיים בפחות
נתוני הגבייה לאוקטובר 2025 מספקים בשורה - גביית המסים ממשיכה לשבור שיאים ועומדת על 432.3 מיליארד שקל בעשרת החודשים הראשונים של השנה - עלייה מרשימה של 15.3% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. לביזפורטל נודע כי בהערכות פנימיות מצפים לכ-520 מיליארד שקל של הכנסות מסים ואף מעבר לכך עד סוף השנה. הרבה מעבר לתקציב המקורי שהיה על 493 מיליארד שקל. הסיבה היא גבייה טובה ומואצת, מלחמה בהון השחור (לרבות פרויקט והטמעת "חשבוניות ישראל") וכן תשלומי מס מוגברים בעקבות חוק הרווחים הראויים לחלוקה. הגידול כתוצאה מהחוק שדוחף בעצם לחלק דיבידנד ולשלם עליהם מס יימשך עד סוף השנה.
ביצועי שיא למרות האתגרים
הנתונים החיוביים בשורת ההכנסות ממסים בולטים במיוחד על רקע המלחמה המתמשכת. בחודש אוקטובר לבדו נגבו 40.7 מיליארד שקל ממסים, עלייה ריאלית של 5% שמעידה על חוסן מרשים. המסים הישירים זינקו ב-8% במצטבר מתחילת השנה, כשהניכויים משכר עלו ב-13%, סימן ברור לשוק עבודה חזק ויציב. במקביל, גביית המסים משוק ההון זינקה ב-62% באוקטובר, והגיעה ל-1.4 מיליארד שקל.
המסים העקיפים, שעלו ב-3% במצטבר, מראים על המשך צריכה פרטית יציבה. הגביה ממע"מ באוקטובר עלתה ב-10%, מה שמעיד על פעילות עסקית ערה. גם הגביה מבלו דלק רשמה עלייה של 10%, המשקפת חזרה לשגרה בפעילות הכלכלית.
למעשה, מירידה בקצב שנתי של 8% בגביית המסים שנרשמה מאמצע 2022 ועד סוף 2023, עלתה הגבייה מתחילת 2024 לקצב של 11%. זה שינוי מגמה שמעיד על התאוששות מהירה של המשק והסתגלות מוצלחת למציאות המלחמה.
- הטבה לעידוד העלייה: אפס אחוז מס לעולים חדשים
- הישג ל-ICL? - תקבל 2.5 מיליארד דולר על החזרת זיכיון ים המלח למדינה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
סך ההכנסות הממשלתיות מכל המקורות הגיע ל-457.5 מיליארד שקל בעשרת החודשים - עלייה של 14.8% שעולה על כל התחזיות המוקדמות. הביצועים החזקים האלה הם שמאפשרים לממשלה לממן את הוצאות המלחמה תוך שמירה על יציבות פיסקלית.
