רומני מיט
צילום: Getty images Israel

הדרך של מיט רומני לעושר המופלג: לפי ה'ביזנס אינסיידר' - שיטת חלוקת מניות

הרבה מצופה מהמתמודד לנשיאות ארה"ב; אך הלך הרוח והכוונות המסתתרים בטפסי המס הסודיים שלו עלולים להיות כמקלות בגלגלים
עידן קייסר | (6)

כאשר הציבור בעולם, ובמיוחד האזרחים בארה"ב, מחכים שמיט רומני, המועמד לנשיאות ארצות הברית, יפסיק להיות המועמד הנשיאותי היחיד בעשורים האחרונים ששומר את פירוט תשלומי המס שלו בסוד - בביזנס אינסיידר מנסים לפצח את המסתורין הסובב את תשלומי המס של מיט רומני, שחלק מהם מנסה להתחקות אחר השאלה כיצד צבר המתמודד בין 21 מיליון ל-102 מיליון דולרים בחשבון כספי פנסיה לעת פרישתו.

יש לומר, באופן גלוי ומעורר ההערצה, כי מיט רומני בסופו של יום הרוויח מיליונים בשיטה שהמון אנשים יתחברו אליה באופן מיידי ויכבדו אותה; הוא הקים ובנה חברה מאפס שבסופו של דבר הייתה שווה המון. זה החלום האמריקני, וצריך להיות קנאי או פשוט 'מריר' על מנת לפתח סלידה מכך.

אבל ישנו כלי נוסף, פיננסי-הנדסי בעקרונו, שנראה כאילו הוא תוכנן ועוצב על מנת שמיט רומני יוכל להתחמק מתשלום מס מוגדל. להלן יובא פירוט ה'תרגיל' המיסויי אותו ביצע רומני, כפי שהוסבר בצורה יפה בכתבתו של מארק מארמונט מהוול סטריט ג'ורנל:

כאשר חברת ביין (Bain), אותה הקים וניהל מיט רומני, קנתה חברות; היא שינתה את מבנה ההון שלהן ל-2 סוגים של מניות.

הסוג הראשון, מניות 'מועדפות' מסוג L (שם הסדרה הוא לצורך הדוגמה) - אלו מניות שתנאיהן מביאות אותן להרבה פחות אפסייד ממניות רגילות, אך הן גם הרבה יותר בטוחות. מניות אלו מרוויחות ריבית, והן מציעות הגנה הונית מפני כשלון אפשרי של ההשקעה.

הסוג השני, מניות 'רגילות' מסוג A (שם הסדרה הוא לצורך הדוגמה) - אלו מניות שתנאיהן מביאות אותן ליחס תשואה/סיכון הרבה יותר גבוה, ולאפסייד פוטנציאלי גבוה בהרבה מהמניות מהסוג הראשון. אם ההשקעה בחברה עובדת, הם מחזירות תשואה גבוה הרבה יותר מאשר מניות מסוג L.

אז איך עבד התרגיל המיסויי?

רומני ועובדים נוספים בחברת ביין שמו את המניות הבטוחות יותר מסוג L בחשבונות ההשקעה הרגילים שלהם, חשבונות השקעה הממוסים על הרשויות. והם שמו את המניות המסוכנות יותר מסוג A בחשבונות 'לעת הפרישה' שלהם, עליהם הם לא ממומסים בשיעור רגיל.

בגלל האופן בו המניות מסוג A עבדו, כמעין אופציות על ההשקעה, זה כמו לשים אופציות ממונפות בחשבון השקעה עם 'מקלט מס'. אם ההשקעות לא צלחו - אז המניות המסוכנות אבדו. אך במקרה המעניין בו ההשקעה בחברה צלחה - בינגו - רומני והשותפים שלו היו עושים קופות ענק, נקיות ממס.

בעסקה אחת אותה מארק מארמונט ציין, מניות מסוג A של ביין עשו 'קופה', החברה הצליחה להכפיל את שווי ההון של החברה שרכשה פי 36 תוך 20 חודשים. אך ערך המניות מסוג A באותו פרק זמן זינקו פי 583.

לסיכום, החלק הראשון של התרגיל היה לפצל את ההון של החברה הנרכשת ל-2 סוגי מניות, כאשר המטרה היא לשייך את המניות עם התשואה המועטה, הבטוחה, בתיק עליו יש לשלם מסים, ואת המניות בעלות התשואה הבלתי-רגילה, מניות ה"ג'קפוט", בתיק עליו לא משלמים מס. החלק השני של התרגיל הוא לשוות למניות אלו (מסוג A) כמה שפחות ערך, וככה ניתן 'לדחוף' לתיק ההשקעות שאינו ממוסה יותר מניות שיכולות להגיע לרווחים ולערכים עצומים (כיוון שלתיק כזה יש הגבלה שנתית לכמות הכסף שניתן להכניס אליו).

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    גיל 15/07/2012 09:46
    הגב לתגובה זו
    הוא איש עסקים נבון, שפעל במסגרת החוק וניהל סיכונים בצורה מוצלחת. וזאת במקום לשלם מליוני דולרים במס. אם האמריקאים ממורמרים מהקומבינה שעשה כדי לשלם פחות מס ניתן פשוט לשנות את החוק. אגב, לדעתי גם בלי התרגיל הוא היה אדם מאוד עשיר. (אולי 20% פחות עשיר...)
  • 5.
    אילן 14/07/2012 14:53
    הגב לתגובה זו
    לא פלא שובמה שונא את ביבי
  • 4.
    שמישהו יעשה משהו 14/07/2012 13:41
    הגב לתגובה זו
    לחייב מיליארדרים לתרום את המקסימום לחברה! קארל מרקס צדק... אנחנו טועים
  • 3.
    רומני לא ייבחר, משום מה האמריקנים אוהבים את אובמה (ל"ת)
    אביעד 14/07/2012 13:40
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    חחח 14/07/2012 13:40
    הגב לתגובה זו
    העשירים צוחקים עלינו פעמיים
  • 1.
    כתבה מעניינת. תודה. (ל"ת)
    דן 14/07/2012 13:14
    הגב לתגובה זו
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: