תחנת רכבת ישראל
צילום: רכבת ישראל

מחכים לרכבת: בבנק ישראל מסמנים את הבעיה העיקרית בכבישים

כמה מהעובדים בישראל מועסקים מחוץ ליישוב מגוריהם? כמה מגיעים בתחבורה ציבורית? ואיזה ציבור זוכה לנגישות הגבוהה ביותר לתחבורה הציבורית?
ערן סוקול | (7)

ככל שמתרחקים מערי המטרופולין הנגישות לתחבורה ציבורית יורדת, כך עולה מנתונים שפרסם היום (ב') בנק ישראל מתוך עבודת מחקר שבחנה את האפשרות להגיע לעבודה בתחבורה ציבורית מהיישובים השונים בישראל. לפי הממצאים, הנגישות לתחבורה ציבורית בפריפריה נמוכה, מנגד הנגישות הגבוהה ביותר נרשמה בישובים חרדיים.

"המשק הישראלי סובל מתלות יתר במכוניות פרטיות עקב מגבלות תשתית ותחבורה ציבורית בלתי יעילה", מציינים בבנק ישראל. "נושא זה עלה לדיון בשנים האחרונות בהקשרים רבים, לרבות העלאת הפריון במגזר העסקי, הרחבת היצע הדיור, באופן בו השקעה בתשתיות תחבורה תנגיש אזורי דיור מוזלים ותיצור אלטרנטיבה לאזורי הביקוש, הפחתת הצפיפות העירונית והגודש בכבישים, וצמצום בזיהום האוויר".

מהנתונים עולה כי ברוב יישובי הפריפריה ובמיוחד ביישובים הערביים, הנגישות היחסית לתחבורה ציבורית נמוכה ונובעת ממגבלות ההיצע של שירותי התחבורה. ביישובים יהודיים קטנים בפריפריה הנגישות נמוכה, אך רמתם הסוציו-אקונומית הגבוהה עשויה להעיד כי בהתחשב ברמת התחבורה הציבורית שניתן לספק להם, הנגישות הנמוכה נובעת מכך שהתושבים מעדיפים להשתמש ברכב פרטי. לעומת זאת, בערים ויישובים חרדיים הנגישות היחסית גבוהה.

לפי בנק ישראל, כ-60% מהעובדים בישראל מועסקים מחוץ ליישוב מגוריהם. מתוכם שני שלישים מגיעים לעבודה ברכב פרטי, כ-20% מגיעים בתחבורה ציבורית וכ-10% בהסעה מאורגנת שהמעסיק מספק, כאשר בין היישובים בישראל קיימים הבדלים בולטים מבחינת האפשרות להגיע למקומות העבודה באמצעות תחבורה ציבורית, יחסית לאפשרות להגיע באמצעות רכב פרטי. בבנק ישראל מציינים כי ניתוח שונות זו בנגישות היחסית יכול לסייע לפתח את התשתיות באופן מאוזן.

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    משה 24/07/2018 10:39
    הגב לתגובה זו
    אפשר לטפל בבעיה במיידי , אם מקימים ועדת השקעות ליעילות תחבורתית . לדוגמא : מכללות למורים ,הנדסאים , וכ.. צריכות להתמקם רק ברדיוס תחנת רכבת . זה אומר שלסטודנטים יהיה צד - יעד נגיש ב-100% בהגעה ובחזרה . העתקת מכללה זה לא פרוייקט הנדסי שצריך להביא מומחים מקנדה או סין בשביל זה . זה עניין של 3-6 חודשים בממוצע , וזה יתרום לעלייה מאסיבית בתנועת נוסעי הרכבת שזה שלעצמו , משפיע על מצבת כלי הרכב והגודש בכביש . שלב נוסף בתוכנית הוועדה ליעילות תחבורתית ,זה לתת מענקים לסילוק כל תחנות הדלק ,ממתחמי תחנות הרכבת .שזה גם חוסר יעילות . תחנת דלק יכולה להתמקם בכל מקום , ולא מול תחנת רכבת . פרוייקטיים גרנדיוסיים במיליארדים זה גם טוב , אבל צריך לטפל גם במיקרו וזה יכול לתת שיפור משמעותי ומיידי .
  • 4.
    אין פה תחבורה ציבורית (ל"ת)
    בלי סיפורים 24/07/2018 08:41
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    גיליתם לי את אמריקה (ל"ת)
    קולומבוס 24/07/2018 08:20
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אזרחית 23/07/2018 19:29
    הגב לתגובה זו
    גם תושבי העיר המבקשים להגיע למקום עבודתם ברכב, פרטי או ציבורי נזקקים לשעת נסיעה מפרכת. התחבורה הציבורית בישראל היא רק שם ולא תכלית.
  • 1.
    המצב לא ישתנה 23/07/2018 18:32
    הגב לתגובה זו
    בתשתיות צריך להשקיע ואילו מרכבים פרטיים המדינה מרוויחה והרבה, נתח גדול מתקציב המדינה מהווים מיסי הרכב, מיסי הדלק, הקנסות על נהיגה, גבייה עבור חניה ועוד. זהו מקור הכנסה גדול לממשלה ולשלטון המקומי. כל עוד זה המצב לא ישתנה דבר.
  • גם בחלק הזמן שקיים לא מדובר בתחבורה ציבורית (ל"ת)
    בדיחה 24/07/2018 08:42
    הגב לתגובה זו
  • צהלה 24/07/2018 08:33
    הגב לתגובה זו
    צריך לייקר בחזרה את מחיר הנסיעה הבסיסי , ההוזלה גרמה למעבר של נוסעים ממוניות שרות לאוטובוסים ,יצרה עומסים באוטובוס . מוניות שרות עבדו כתחבורה ציבורית מעבר לשעות הפעילות של האוטובוס .וסיפקו השלמה לתחבורה הציבורית
ביטוח לאומי תעסוקה אבטלה
צילום: תמר מצפי

ביטוח לאומי: מאות אלפי זכאים יקבלו עד 1,200 ש"ח בחשבון

מענק חימום לקראת החורף בסכום של 600 עד 1,200 שקל לזכאים; למי מגיע ואיך לבקש מענק כזה?

רן קידר |
נושאים בכתבה ביטוח לאומי מענק

המדינה תעביר מענקי סיוע לחימום - רובם ישולמו אוטומטית לחשבון הבנק של הזכאים. המוסד לביטוח לאומי בשיתוף משרד הרווחה יתחיל בימים הקרובים להעביר מענקי חימום לאזרחים הזכאים לכך, לקראת עונת החורף הקרבה.

מענק חד פעמי להקלה בחשבונות החימום

מדובר בתשלום חד פעמי, שמיועד להקל על ההוצאה של משקי בית מוחלשים בחשבונות החימום - בין אם מדובר בחשמל, גז, דלק או אמצעים אחרים. המענקים נעים בטווח של 600 עד 1,200 שקלים למשפחה, בהתאם לקריטריוני הזכאות. סכומים גבוהים יותר יועברו לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, כמו קשישים או ניצולי שואה. לפי נתוני ביטוח לאומי, המענק הסטנדרטי לשנת 2025 עומד על 649 שקלים - סכום שנקבע בהתאם למנגנון חישוב שנתי המשלב עדכון קצבאות והוצאות אנרגיה ממוצעות.

מי זכאי למענק ומתי ייכנס הכסף?

ברוב המקרים, הזכאים לא יצטרכו להגיש בקשה - המענק יוזרם באופן אוטומטי לחשבונם, לפי נתוני הזכאות שכבר קיימים בביטוח הלאומי. ההעברות צפויות להתבצע כבר בימים הקרובים, חלק מהתשלומים יוקדם למועד שלפני 28 באוקטובר - תאריך תשלום הקצבאות החודשי.

בין מקבלי המענק נמצאים:

  • מקבלי קצבת אזרח ותיק עם תוספת השלמת הכנסה
  • מקבלי קצבאות נכות וסיעוד
  • זכאים לקצבת שאירים שהגיעו לגיל פרישה
  • חיילים משוחררים ונפגעי פעולות איבה
  • ניצולי שואה
  • משפחות עם ילדים בהכנסה נמוכה

בנוסף, מי שקיבל גמלת אזרח ותיק מיוחדת או תוספת בגין השלמת הכנסה באחד מהחודשים האחרונים - יזכה אף הוא לקבלת המענק.

לאוניד נבזלין (צילום: רמי זרנגר)לאוניד נבזלין (צילום: רמי זרנגר)

לאוניד נבזלין ניצח את רוסיה - יכול לתפוס נכסים רוסיים בעולם ב-65 מיליארד דולר

פוטין הלאים לפני 20 שנה את יוקוס, חברת הנפט והגז הגדולה ברוסיה; נבזלין ובעלי השליטה שהם לא טלית שכולה תכלת, תבעו וזכו. פסיקת בית המשפט העליון ההולנדי היא סופית ומוכרת בעולם  ועכשיו מתחילה המלחמה האמיתית על נכסי רוסיה ברחבי העולם



רן קידר |

אחרי 20 שנות קרב משפטי מתיש, בית המשפט העליון בהולנד קבע את פסיקת הבוררות הגדולה בהיסטוריה, בסך של מעל 65 מיליארד דולר. זו פסיקה סופית, בלתי הפיכה וברת אכיפה נגד נכסי רוסיה ברחבי העולם. זהו סיום דרמטי לאחד מסיפורי הנקמה העסקיים המרתקים של העשור,  שבמרכזו עומד, לאוניד נבזלין לצד נוספים שסירבו להיכנע למשטר פוטין.

הסיפור מתחיל ב-2003, כאשר ולדימיר פוטין החליט לעשות "דוגמה" ממיכאיל חודורקובסקי, המנכ"ל של יוקוס, אז חברת הנפט הגדולה והמצליחה ביותר ברוסיה. חודורקובסקי ביקר בגלוי את השחיתות של הקרמלין, והקרמלין לא סלח לו. בתוך כמה חודשים, מיכאיל חודורקובסקי מצא עצמו בכלא בסיביר אחרי משפט ראווה, והחברה שבנה, בעלת שווי שוק של מעל 33 מיליארד דולר שהעסיקה 100,000 עובדים - הועברה בכפייה לידי חברת הנפט הממשלתית.

ההפקעה הבלתי חוקית של יוקוס היתה בשיתוף של כל מערכת אכיפת החוק הרוסית: משטרה, תובעים ובתי משפט והיתה דרמטית במיוחד בגלל גודלה, אבל היא ביטוי נוסף לשיטה של פוטין והממשל הרוסי. מי שלא מתיישר לקו של פוטין - נעלם ומחוסל. זה קרה בעסקים נוספים, זה גם התבטא בפעילות של רוסיה בגאורגיה ואוקראינה. מדינה ללא חוקים. השלטון קובע הכל ומכופף את החוקים כרצונו. 


נעשה כאן הפסקה קצרה, כדי להסביר שכמו תמיד הסיפור הוא לא שחור ולבן. נבזלין שהיה במקום הנכון בזמן הנכון קיבל יחד עם נוספים מניות שליטה בחברת הנפט והגז. למה, איך? מה זו המתנה הנדיבה הזו, וממי היא ניתנה? ברית המועצות היתה אז בנפילה וזה היה בית גידול לאוליגרכים שהיו בתפקידים פקידותיים או סמי-פקידותיים כמו בבנקים ממשלתיים וחברות ממשלתיות שהצליחו להעביר ולקבל נכסים רוסיים בנזיד עדשים. מאות רבות של אוליגרכים השתלטו על נכסים, בזכות ההתפרקות של המעצמה, והקרבה לשלטון.  אז אולי זה לא המצב של "גנב מגנב פטור", אבל יש כאן שני צדדים למטבע.  נבזלין אולי גם בשל הרקע התערה בחברה הישראלית , הוא תורם הרבה והוא רכש 25% ממניות עיתון הארץ כדי לייצר לו כסות מכובדת. 

 

המשקיעים לא ויתרו

שלושה בעלי מניות שליטה לשעבר ביוקוס, בהם הישראלי לאוניד נבזלין, לא ויתרו. ב-2005, הם יזמו הליכי בוררות נגד רוסיה במסגרת אמנת האנרגיה (ECT). תשע שנים אחר כך, ב-2014, הגיעה הפסיקה ההיסטורית: בית דין בוררות בלתי תלוי בהאג פסק פיצוי של מעל 50 מיליארד דולר, פסיקת הבוררות הגדולה ביותר שאי פעם ניתנה.