יילן מפתיעה: "הפד' יכול לבחור שלא להילחם באינפלציה"

אלמוג עזר | (13)
נושאים בכתבה ג'נט יילן

ג'נט יילן, ראש הבנק המרכזי בארה"ב, נאמה הערב ושלחה מסר לשווקים בנוגע לגישתו של הפד' לרמת האינפלציה וגובה הריבית. לטענת יילן, הפד' עשוי לתת לכלכלה האמריקנית להתחמם ולהגיע לתעסוקה מלאה ובתוך כך לבחור שלא להילחם באינפלציה. זאת לאור העובדה שלהתחממות הכלכלה יתרונות רבים, בודאי בתקופות שבהן מתקיימת חוסר ודאות במשק, בעוד הסיכונים שבעליית מחירים קטנים יותר. 

בימים כתיקונם, אחד התפקידים העיקריים של הבנק המרכזי הוא לשמור על יעד האינפלציה במדינה. בארה"ב היעד הינו 2% בשנה, אם כי על פי יילן, תקופת אי הודאות שאפיינה את כלכלת המדינה לאחר המשבר של העשור הקודם, גרמה לבנק לשנות את התייחסותו בנוגע למדד המחירים. 

במילותיה של יילן, "בשנים האחרונות, הכלכלה התאפיינה ביקושים נמוכים לעומת היצעים גבוהים. לכן הבנק המרכזי חייב לשאול עצמו, עד כמה הוא יכול לשנות את המגמה הזו, במידה ויבקש להרגיע את עליית המחירים על ידי הקטנת הביקושים". 

הרעיון העיקרי שיכול להיגזר מדבריה של יילן, הוא כי עלייה במדד המחירים לצרכן מעבר לרמה של 2% בשנה, לא בהכרח תביא לעלייה בריבית מצד הפד'. נכון להיום, צפי השוק חוזה סיכוי של 60% לכך שהבנק המרכזי יעלה את הריבית לשיעור של עד 0.75% בחודש דצמבר הקרוב.

עוד בנושא, היום פורסם שמדד המחירים ליצרן בחודש ספטמבר עלה בשיעור של 0.3%. מדד המחירים ליצרן הינו בעל חשיבות לאור התיאוריה הכלכלית שטוענת כי עליית מחירים בייצור לבסוף מגולגלת אל הצרכן ומגולמת בעלות המוצרים והשירותים. לכן קיים קשר הדוק בין מדד המחירים ליצרן לבין מדד המחירים לצרכן. מדד המחירים ליצרן, שנה על פני שנה, עלה בשיעור 0.7%. 

תגובות לכתבה(13):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    בא 16/10/2016 20:03
    הגב לתגובה זו
    הזאת, עובדה שאין עליות וחגיגה .
  • 10.
    מורה לספרות 16/10/2016 12:21
    הגב לתגובה זו
    חפני שאתם מעלים כתבה כדי שתלמדו הבנת הנקרא, היא התכוונה בדיוק ההיפך. כלומר שבקרוב היא תתחיל להעלות ריבית.
  • 9.
    בא 15/10/2016 18:44
    הגב לתגובה זו
    ה. הבעיה שהבורסה רוצה לישון .
  • 8.
    הבנת הנקרא 15/10/2016 17:47
    הגב לתגובה זו
    לא בטוח שילן תעלה ריבית גם אם המדד יעלה מעל 2%? זה נראה שהמדד בכלל מתקרב לשם? מה שהיא אמרה זה שהבנק יחדול לנסות להביא את האינפלציה ליעד שלו - 2% ויחל בהעלאת הריבית גם לפני שהמדד יגיע לשם
  • 7.
    אורי 15/10/2016 15:11
    הגב לתגובה זו
    היא ממש לא אמרה דבר כזה איך בדיוק אתם מתרגמים??? אלוהים ישמור!!
  • יגל 16/10/2016 11:01
    הגב לתגובה זו
    אז מה היא אמרה ?
  • 6.
    הולכת ונהית דומה לפלוג קרנית העלובה (ל"ת)
    משה 15/10/2016 14:57
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    עירית 15/10/2016 10:50
    הגב לתגובה זו
    אם היתה מעלה ריבית עכשיו זה היה טריגר לנחיתת השווקים שהיו משפעים על הבחירות. צודק טראמפ שיילן עוסקת בפוליטיקה לא בכלכלה,
  • 4.
    אייל 15/10/2016 09:27
    הגב לתגובה זו
    מי יכול להסביר איך הילארי תשפיע על מניות פארמה ? האם זה אומר שטבע מעכשיו תמשיך ליפול עד הבחירות ? ואם טראמפ ינצח אז הכל יפול ?
  • דוד 16/10/2016 14:38
    הגב לתגובה זו
    התרופות הגבוהים והלרי ביינתים מובילה בסקרים אז מניות הפרמה יורדות
  • 3.
    בר 15/10/2016 08:01
    הגב לתגובה זו
    הנגידים במערב חושבים שבאמת הם משפיעים על הכלכלה אבל הם לא יש להם שני כלים האחד הזרמת כסף לשוק והשני משחק בריבית היום הכלים האלה אינם יכולים להשפיע על השוק מאחר וקיים עודף היצע של כל הסחורות כבר שמונה שנים הם מנסים ליצר אינפלציה ולא מצליחים
  • 2.
    דודו 15/10/2016 03:27
    הגב לתגובה זו
    ההסטוריה תשפוט אותה ככזו . היא באמת עושה ימים ולילות לטובת הכלכלה של ארהב ושל העולם כולו. מעריך אןתה מאוד, ראויה לנובל .
  • 1.
    הילן הזאת פשוט בדיחה. (ל"ת)
    ר 15/10/2016 00:44
    הגב לתגובה זו
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: