ג'וזף גרינקורן: הנפקת עליבאבא היא הנפקה חלומית, תזנק ב-200%

מנכ"ל מוריס גרופ, מומחה למסחר במניות טכנלוגיה ומדיה חברתית - עליבאבא תעלה בשנתיים יותר מ-200% לשווי של חצי טריליון דולר
מתן בן ברוך | (1)

ההנפקה של עליבאבא היא הנפקה חלומית, לא רק שהחברה תצליח להשלים גיוס היסטורי של כ-25 מיליארד דולר, השווי שלה צפוי יותר מלהכפיל את עצמו בשנתיים הקרובות אל עבר חצי טריליון דולר. כך אמר ג'וזף גרינקורן, מנכ"ל מוריס גרופ ומומחה להשקעות בתחום הטכנולוגיה בנוגע להנפקת ענקית המסחר האינטרנטי עליבאבא שעומדת לצנוח ישר לסטאטוס של חברת האינטרנט השלישית בגודלה בוול סטריט אחרי גוגל ופייסבוק.

לדברי גרינקורן, לעליבאבא יש פוטנציאל צמיחה עצום בשוק הסיני בו היא שולטת כיום, 95% מהעסקאות בין לקוח ללקוח ברשת האינטרנט בסין מתבצעות דרך עליבאבא, 70% מהחבילות בסין נשלחות דרך שירותי החברה, לחברה יש כיום רק בסין 280 מיליון משתמשים פעילים מתוך 630 מיליון סינים שמחוברים לאינטרנט. רק בסין מספר המשתמשים באינטרנט צפוי לזנק ב-2015 ל-850 מיליון מתוך 1.4 מיליון תושבים. הזינוק הצפוי של כ-35% במספר משתמשי האינטרנט צפוי להוביל לצמיחה מהותית בשוק המרכזי של עליבאבא - השוק הסיני מספר.

גרינקורן מציין כי עליבאבא מתכננת להיות שחקן מוביל בכל שוק מכירות מוצרים באינטרנט אליו היא תחדור כולל השוק האמריקני, אירופה ואסיה כשהמדינה החשובה ביותר על הכוונת שלה היא הודו עם אוכלוסיה של 1.2 מיליארד תושבים כשקצב החדירה של רשת האינטרנט לשם הולך וגדל.

פרט חשוב לגבי ההנפקה של עליבאבא בוול סטריט היא קופת המזומנים של החברה. לדברי גרינקורן, יש לעליבאבא כבר עכשיו כ-9 מיליארד דולר במזומן, סכום שצריך להיות מוכפל עם ההנפקה. עליבאבא עם שאיפות ההתרחבות והצמיחה שלה רכשה עד היום 26 חברות בסכום מצטבר של 16 מיליארד דולר לכן הרכישות והמיזוגים של חברות לתוך עליבאבא שצפויה לרכוש אותן הוא עניין של זמן, עליבאבא לא תשב על הגדר ותסתפק בתפקיד משני בתחומים בהם היא מתמחה בשווקים כמו אירופה, ארה"ב ואסיה.

עוד הוסיף גרינקורן כי למתחרות של עליבאבא בארה"ב אמאזון ואיביי יש סיבה אמיתית לדאגה בקרב על לב המשקיעים. בשורת הרווח הגולמי, עליבאבא רושמת עלייה שנתית במכירות של 45% ורווח גולמי יציב של 54%, זאת לעומת 26.7% באיביי ו-5.7% בלבד באמזון. עליבאבא תהווה תחרות עבור החברות האלה אך יוצאת מתוך הנחה נכונה כי השוק העולמי ימשיך להתרחב, כך שהרווחיות תהיה שאלה גם של גודל השוק ולא רק של נתח השוק, מבחינת עליבאבא, בשוק העולמי פוטנציאל הצמיחה שלה הוא כמעט אין סופי.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    בינתיים המנייה ירדה מתחת לשווי ההנפקה שלה (ל"ת)
    יוני 01/05/2015 17:06
    הגב לתגובה זו
ג'ף בזוס אמאזון אמזון
צילום: AFP

סיפורה של חברה: אמזון חוגגת השבוע 25 שנים להיווסדה

מחנות למכירת ספרים קטנה לענקית טכנולוגיה ששווה היום קרוב לטריליון דולר. אלו הנק' המרכזיות בהיסטוריה של החברה ששינתה את כללי המשחק
עמית נעם טל |
ענקית הטכנולוגיה אמזון (סימול:AMZN) חוגגת השבוע 25 שנים להיווסדה, וזו הזדמנות מצוינת להיזכר בנקודות החשובות שמסבירות כיצד הפכה אמזון מחנות למכירת ספרים לענקית טכנולוגיה ששולטת כמעט בכל תחום, ושווה נכון להיום קרוב ל-960 מיליארד דולר.  החברה נוסדה ב-1994, והתפרסמה בתחילה בעיקר בזכות מכירות הספרים. ג'יף בזוס משמש ההקמה כיו"ר, נשיא ומנכ"ל החברה. האתר עצמו נפתח ב-1995 ופעל בתחילה בארה"ב בלבד. בהדרגה בפתח בזוס את האתר למדינות נוספות.   ב-1999 הפכה אמזון לפלטפורמת מכירות הספרים באונליין הגדולה בעולם, והיא מחליטה להיכנס לשוק נוסף: מכירות של מוזיקה ו-DVD, כאשר סל המוצרים שהציעה החברה ממשיך לגדול בהדרגה. ב-2008, אמזון הפכה להיות חברת המכירות הגדולה בעולם. ב-2018 הסתכמו המכירות שהתבצעו באתר של החברה ב-524 מיליארד דולר, או 45% מסכום כלל המכירות שבוצעו באינטרנט.  ב-2005 משיקה החברה את AMZN פריים, מועדון הלקוחות של החברה, שמציע שירות מהיר יותר, והנחות עבור מוצרים ספציפיים. נכון להיום, לחברה יש יותר מ-100 מיליון חברים במועדון זה, מועדון החברים השני בגודלו בעולם. ב-2007 משיקה החברה את הקינדל, רואה הספרים האלקטרוני ששינה את שוק הספרים בארה"ב. הרעיון של "חנות ספרים" במכשיר, שמאפשרת למשתמשים להוריד כל ספר בתוך שניות ללא תלות במיקום, היה חדשני וגרם להרבה כאב ראש עבור תעשיית המו"לות.  בתוך כך, הסיפור העיקרי של החברה בשנים האחרונות היה ההכנסות משירות הענן של החברה. הפלטפורמה הרשמית של Amazon Web Services) AWS) הושקה ביולי 2002, והתבססה בתחילה על מספר מצומצם של כלים ושירותים. ב-2004 הציע מהנדס בחברה להשתמש בתשתית המשמש לתפעול פעילות המסחר של החברה, וכך התרחבה משמעותית תחום שירותי הענן של החברה. הכנסות החברה מאז ההנפקה ב-1997 החברה הונפקה לראשונה ב-1997, ובאופן מפתיע, הרוכשים הראשונים סבלו מתשואות נמוכות במיוחד, כאשר התפוצצות בועת הדוט.קום זמן קצר לאחר מכן העיבה על הסנטימנט סביב חברות האינטרנט. המשבר הכלכלי של 2008-2009 וה"כסף הזול" שמציף את השווקים מאז, שינו את המשוואה עבור אמזון. ב-5 השנים האחרונות זינקה החברה ביותר מ-460%.