ההחלטה החשובה של ועדת הערר - שכל יזמית תמ"א 38 חייבת להכיר
יזמית קיבלה אישור ממהנדס העיר לחרוג מקווי הבניין בתמ"א 38, ובעקבות כך חויבה בהיטל השבחה. לטענתה, מכיוון שהחריגה מקווי הבניין הותרה במסגרת תמ"א 38, אין לראות בכך הקלה המחייבת בהיטל השבחה. הוועדה המקומית דחתה את הערעור, ושמאי מכריע קבע כי תוכנית רש/3838
קובעת שקווי הבניין בפרויקט שכזה יהיו בהתאם לתוכניות המאושרות, וכל חריגה מחייבת אישור ממהנדס העיר - ולכן מדובר בהקלה שמחייבת היטל השבחה
פסיקה תקדימית: ועדת הערר המחוזית לתכנון ובנייה קבעה כי כשתוכנית מפורטת מאפשרת בנייה בתנאים המותרים בתמ"א 38, אין לראות בכך הקלה המחייבת היטל השבחה - גם אם תוכנית בניין העיר (התב"ע) קובעת אחרת. ועדת הערר המחוזית לתכנון ובנייה במחוז תל אביב הכריעה באחרונה בערר שהגישה חברת יזמות בנוגע להיטל השבחה שהושת עליה בשל חריגה מקווי בניין במסגרת פרויקט התחדשות עירונית ברחוב ביאליק ברמת השרון. בהחלטתה קבעה ועדת הערר כי אין מדובר בהקלה המחייבת בתשלום היטל השבחה, מכיוון שהבנייה נעשתה בהתאם להוראות תמ"א 38 וללא חריגה מהוראותיה.
היזם, שביקש להרוס בניין קיים ולבנות במקומו אחד חדש עם 24 יחידות דיור, הגיש ב-2023 בקשה להיתר בנייה על פי תוכנית רש/3838 – תוכנית מכוח סעיף 23 לתמ"א 38. במסגרת הבקשה, אישרה הוועדה המקומית את הבנייה, אך קבעה כי החריגה מקווי הבניין שנקבעו בתוכניות בניין עיר תקפות מחייבת קבלת אישור ממהנדס העיר. לאחר אישור ההיתר, חייבה הוועדה המקומית את היזם בתשלום היטל השבחה בגין אישור זה, בסכום כולל של יותר מ-3.2 מיליון שקל.
היזם ערער על ההחלטה הזו, וטען כי מכיוון שהחריגה מקווי הבניין כבר הותרה במסגרת תמ"א 38, אין לראות בכך "הקלה" המחייבת בהיטל השבחה. לדבריו, תוכנית רש/3838 היא תוכנית המשכית לתמ"א 38, ולכן אינה יכולה להטיל חיובים נוספים מעבר לקבוע בתמ"א.
היזם טען שהשמאי המכריע שגה בפרשנות שנתן
בעקבות השומה שהטילה עליו הוועדה המקומית, פנה היזם לשמאי מכריע, שקבע כי אכן מדובר בהקלה החייבת בהיטל השבחה, וזאת לאור פסיקה חדשה בנושא. השמאי המכריע דחה את טענות היזם, וקבע כי תוכנית רש/3838 קובעת שקווי הבניין בפרויקט חיזוק, הריסה ובנייה יהיו בהתאם לתוכניות המאושרות, וכי כל חריגה מהם מחייבת אישור מהנדס העיר. לפיכך, פסק השמאי כי אישור החריגה מהווה הקלה החייבת בהיטל השבחה.
- זמן ההחלטה בוועדות הערר צנח בממוצע מ-77 ל-10 ימים בלבד
- תכנית בית העיתונאים בת"א אושרה, אך התושבים הגישו ערר: "לא חוקית"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בתגובה להחלטה זו, הגיש היזם ערר לוועדת הערר המחוזית, וטען כי הפרשנות שניתנה על ידי השמאי המכריע שגויה. לדבריו, "אין מדובר בהקלה, שכן הקלה שכזו אינה בסמכותו של מהנדס העיר ו/או הוועדה המקומית, ולמעשה החריגה מקווי הבניין כבר הותרה בתמ"א 38 עצמה". כמו כן, הוא ציין כי תוכנית רש/3838 היא תוכנית המשכית לתמ"א 38, ולכן הזכויות שניתנו במסגרתה פטורות מהיטל השבחה.
ועדת הערר קיבלה את הערר של היזם, וקבעה כי לא ניתן לראות באישור החריגה מקווי הבניין "הקלה" המחייבת בהיטל השבחה. בהחלטת הוועדה שפורסמה נכתב כי, "לאחר שבחנו את טענות הצדדים ושמענו אותם באריכות בדיון שהתקיים בפנינו, החלטנו כי דין טענות העוררת להתקבל במרביתן, מתוך נקודת מוצא שעסקינן בזכויות מכוח תמ"א 38, כאשר קווי הבניין שנתבקשו מכוח תכנית רש/3838 אינם חורגים מקווי הבניין המותרים בתמ"א 38 עצמה, הרי שלעמדתנו לא נדרשת במקרה זה 'הקלה', ולפיכך בהתאם אין מקום לחייב בגינה בהיטל השבחה".
במסגרת הדיון, בחנה ועדת הערר את ההיסטוריה התכנונית של תמ"א 38 ואת מטרתה המרכזית – עידוד חיזוק מבנים קיימים מפני רעידות אדמה תוך מתן תמריצים ליזמים. אחת מההקלות המובנות בתמ"א 38 היא התרת בנייה בקווי בניין מצומצמים יותר מאלה שנקבעו בתכניות בניין עיר ישנות. לפיכך, הוועדה קבעה כי כל עוד תוכנית רש/3838 לא מייצרת זכויות חדשות אלא רק מאפשרת מימוש זכויות מכוח תמ"א 38, אין לראות בה מתן "הקלה" במובן המחייב תשלום היטל השבחה.
- עשו אקזיט וניסו להימנע מתשלום מס - וזה עבד
- הנער הספיק לעבוד שעה - ויפוצה במיליון שקל
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- בוטל היתר בנייה למלון שתוכנן ברחוב הירקון בתל אביב
כמו כן, הוועדה התייחסה לטענה שהעלתה הוועדה המקומית, שלפיה יש הבחנה בין זכויות תמ"א 38 הניתנות ישירות מכוחה לבין תוכניות מפורטות כמו רש/3838, המחילות את עקרונות תמ"א 38. ועדת הערר דחתה את הטענה וקבעה כי תוכנית מכוח סעיף 23 לתמ"א 38 היא המשכית להוראות התמ"א ולא מייצרת חיובים נוספים. "תוכנית זו נועדה להסדיר יישום של תמ"א 38 בהתאם למאפיינים הייחודיים של היישוב, אך אינה מייצרת חיובים חדשים מעבר לקבוע בחוק ובתמ"א", נכתב בהחלטה שפורסמה.
עוד ציינה ועדת הערר כי פרשנות שלפיה יש לראות באישור הבנייה הקלה לא עומדת בקנה אחד עם מטרות תמ"א 38, שכן היא תגרום להכבדה כלכלית על יזמים ותפחית את האטרקטיביות של הפרויקטים להתחדשות עירונית. "אין זה מתקבל על הדעת שתוכנית שמטרתה לעודד חיזוק מבנים תביא להטלת חיובים נוספים שלא לצורך, דבר אשר יכביד על היזמים וירחיק אותם ממימוש פרויקטים", ציינה הוועדה בהחלטתה.
הוועדה אף הדגישה את החשיבות שבהגנה על עקרון הוודאות התכנונית. בהחלטתה נכתב כי, "לא ניתן לצפות מיזם לנבא כי הוראות תמ"א 38, שנועדו להקל עליו, ייהפכו במפתיע לעילה להיטלים נוספים. חובה
על רשויות התכנון לנהוג עקביות ולמנוע אי-ודאות שעלולה להרתיע יזמים".
ועדת הערר הורתה להשיב את הדיון לשמאי המכריע
משמעות החלטת ועדת הערר היא ביטולו של היטל ההשבחה שהטילה הוועדה המקומית בגין החריגה בקווי הבניין. בעקבות ההחלטה, הורתה ועדת הערר, כאמור, להשיב את הדיון לשמאי המכריע, כדי שזה יתקן את חישוביו בהתאם לעקרונות שקבעה ועדת הערר.
ההכרעה תקבע תקדים משמעותי עבור יזמי התחדשות עירונית, שכן היא מחדדת את ההבחנה בין זכויות בנייה שהוענקו בתמ"א 38 לבין הקלות המחייבות בתשלום היטל השבחה. בכך, היא תוכל להשפיע על יזמים המבקשים לממש פרויקטים דומים, ולמנוע מהם לשלם היטלים עבור זכויות שבמקור נועדו להיות פטורות מתשלום.
במקרה אחר, ועדת הערר המחוזית תל אביב הכריעה ביוני האחרון במקרה שבו ועדה מקומית לתכנון ובנייה דרשה היטל השבחה בדיעבד, גם לאחר הנפקת תעודה לרשם המקרקעין על היעדר חובות, אחרי שגילתה טעות בדרישת היטל ההשבחה המקורית. מדובר במקרה שבו בעלים של קרקע מכרו את זכויותיהם ב-2016, ברחוב בבלי 27 בתל אביב. המערערת היא חברת אלגרה בבלי (מוכרת הקרקע). הוועדה המקומית סברה במועד הרלוונטי להוצאת שומת היטל ההשבחה, כי ייעוד המקרקעין הוא לדיור מוגן. לכן היא חשבה כי אין תחולה לתוכנית ג'2 (תוכנית הגגות בתל אביב) החלה בייעוד למגורים, וכותצאה מכך היא לא סברה שהיא יכולה לבקש היטל השבחה. "חמש שנים לאחר שהעוררת מכרה את המקרקעין לצד שלישי, ארבע שנים לאחר שקיבלה אישור להעברת רישום בטאבו, הפיקה המשיבה שומת היטל השבחה לראשונה", נכתב בערעור. "העוררת שינתה מצבה לרעה נוכח העובדה שבידיה היה אישור חלוט בדבר העדר חובות כלפי המשיבה. כך, גם קבלת פיקדון להבטחת קבלת האישור כבר שוחרר והעסקה נסגרה לפני שנים רבות. המשיבה מנועה ומושתקת מלדרוש את תשלום היטל ההשבחה ולמעשה היא ויתרה באופן בלתי חוזר על תשלומו". כאמור, לימים, אחרי שכבר הנפיקה הוועדה המקומית תעודת לרשם המקרקעין להעברת הזכויות בלשכת רישום המקרקעין (אישור עירייה), הוגשה על ידי הקונים בקשה להיתר, בין היתר, מכוח תוכנית ג'2. הוועדה המקומית הפתיעה להוציא לבעלי הקרקע שומת היטל השבחה בדיעבד בגין תוכנית ג'2, בעקבות הפרשנות "המוטעית" שלה לגבי תחולת התוכנית על המקרקעין. כמה כסף דרשה הוועדה המקומית? לפי השומה, מדובר בדרישת תשלום בסכום כולל של 1,096,476 שקל.

הנער הספיק לעבוד שעה - ויפוצה במיליון שקל עקב תאונה
השופטת קבעה כי המפעל נתן לנער "הדרכה חפוזה ונמהרת" ולא פיקח על עבודתו, שעה בלבד אחרי שהתקבל לעבודה. קטיעת שלוש אצבעות ביד הדומיננטית הפכה את ימי הקיץ של התובע לסיוט רפואי מתמשך. העדויות שנשמעו בבית המשפט חשפו פערים גדולים בגרסאות, והובילו למסקנה חד־משמעית:
רשלנות המעביד היא שגרמה לתאונה. הפיצוי הכולל שישולם לנער מגיע ליותר מ-981 אלף שקל
הקיץ שאמור היה להיות פתיחת הדלת הראשונה של נער בן 15 לעולם העבודה הסתיים מהר הרבה יותר מכפי משחשב, ובצורה שאיש לא היה מאחל לעצמו. במקום שעות עבודה קלילות במפעל לייצור בקבוקים, התובע מצא את עצמו בחדר המיון של בית החולים העמק בעפולה, כשהוא סובל מפגיעה קשה בידו הדומיננטית. בתוך שעה בלבד מהרגע שנקלט לעבודה, שגרת החופש הגדול שלו התפוגגה והתחלפה בלילות של כאבים, טיפולים וניתוח בהרדמה כללית, לאחר ששלוש מאצבעותיו נקטעו בחלקן. פסק הדין שניתן בבית משפט השלום בחיפה חושף את רצף המחדלים שאיפשרו את התאונה, ומבהיר כי אחריות המפעל היא ברורה ומלאה.
על פי פסק הדין, התאונה התרחשה ב-30 ביולי 2018, כשהתובע, יליד 2003, הגיע למפעל לאחר ששמע מחבריו כי המקום נוהג להעסיק קטינים בתקופת הקיץ. השופטת מאג'דה ג'ובראן־מורקוס מתארת כיצד כבר בתחילת היום, בתוך רבע שעה מהגעתו, נמצא הנער עובד ללא פיקוח וללא הכשרה מספקת, בסביבה שבה פועלת מכונה תעשייתית כבדה לייצור בקבוקים. הוא סיפר כי ישב עם מנהל הנתבעת כ-15 דקות בלבד לפני תחילת העבודה, וכי לא נערך לו סיור במפעל, לא ניתן לו מידע על אופי המתקנים והסכנות, ולא הוסברה לו דרך העבודה עם המכונה. בעדותו היא אמר כי, "אז לא ידעתי מה המכונה הזו ואף אחד לא הדריך אותי איך לעבוד על המכונה… אני כקטין רוצה להראות את עצמי מבין, התחלתי לעבוד על המכונה".
העדות הזו עמדה מול גרסה אחרת לחלוטין שהציג מנהל הנתבעת, שטען כי התובע התקבל לעבודה פשוטה של הדבקת מדבקות על בקבוקים וכיסוי צנצנות, וכי לא ניתנה לו כל הוראה לעבוד על המכונה הכחולה המייצרת את הבקבוקים. לדבריו, העובד הנוסף שהיה מופקד על המכונה - אדם מנוסה ומוכשר - הוא זה שהיה אמור לעבוד עליה, ולתובע כלל לא היה תפקיד שקשור בה. המנהל אף טען כי ירד ממשרדו בקומה העליונה, הבחין בתובע יושב על המכונה "ומנסה לעבוד עליה", וכי צעק לעברו לרדת ולחזור לתפקידו, אך התובע התעלם וניסה להראות שהוא יודע להפעיל את המכונה.
העובד הנוסף לא הובא לעדות
אלא שגרסת הנתבעת לא הצליחה לעמוד במבחן הראיות. בית המשפט מציין כי העובד הנוסף, שלפי תצהיר המנהל היה תושב עזה שעבד במקום, לא הובא לעדות, אף שבטופס בל/250 שמולא בסמוך לאירוע נרשם עד אחר לחלוטין, תושב מאותו יישוב שבו נמצא המפעל. גם אשתו של מנהל הנתבעת, שנכחה במקום בזמן התאונה לפי דבריו, לא הובאה לעדות. השופטת קבעה בהכרעתה כי ההימנעות מהבאת עדים קריטיים משפיעה לרעת הנתבעת ומחלישה את גרסתה באופן מהותי. לצד זאת, היא ציינה כי העדות של התובע היתה עקבית, סדורה ואמינה, ואף נתמכה בכך שבמסמכים הרשמיים שהוגשו לאחר התאונה לא נרשם שהתובע חרג מהוראות כלשהן.
- בנקאי נורה מחוץ לביתו - והוכר כנפגע בתאונת עבודה
- תאונת עבודה – 90% מהתביעות נכשלות ללא ליווי: איך עו"ד ליאור אליטים משנה את הסטטיסטיקה לטובתך
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בכך קיבל בית המשפט את גרסת הנער, שלפיה מי שהפנה אותו ישירות למכונה היה מנהל העבודה עצמו. הוא לא הוזהר מפני הסיכון, לא קיבל כל הנחיה להימנע מקרבה למתקן, וההדרכה שניתנה לו היתה מינימלית, כללית ולא מתאימה לגילו. בחלק מרכזי בפסק הדין קבעה השופטת כי, "הנתבעת לא הסתייגה ולא פירטה בטופס 250 או בטופס הודעה על פגיעה למל"ל כי התובע פעל בניגוד להנחיות שניתנו", וכי הוראות הבטיחות שניתנו לו היו "חפוזות וכלליות". עוד היא כתבה בהכרעת הדין כי, "לא נערך לו סיור במבנה המפעל וישר התחיל לעבוד - ללא פיקוח".

עשו אקזיט וניסו להימנע מתשלום מס - וזה עבד
פסק דין חשוב של המחוזי מרחיב את ההבנה לגבי אופן קביעת שווי פעילות ונכסים במסגרת עסקות מחירי העברה. בתוך מסכת עובדות מורכבת, קבעה השופטת כי חבות מס עתידית של המוכר אינה חלק משווי המכירה, אך מבנה תשלומי ה-Holdback למייסדים דווקא כן מהווה רכיב אינהרנטי
בשווי זה. מדובר בהכרעה בעלת השלכות רוחב משמעותיות, המשנה את האופן שבו חברות בינלאומיות יידרשו לגשת לחישובי FAR לאחר רכישת מניות
כשחברת הייטק ישראלית נמכרת לענקית בינלאומית, נדמה לעתים שהדרמה האמיתית מתרחשת אחרי שהקמפיין החגיגי מסתיים. במקרים רבים, בתוך זמן קצר לאחר שהמניות עוברות רישום והתקשורת מפרסמת את שווי העסקה, מתחיל מאחורי הקלעים תהליך מורכב בהרבה: שינוי המבנה העסקי הפנימי, העברת הפעילות, ומכירת נכסים בלתי מוחשיים - תהליך שמערב שאלות מס מורכבות, שונות מכל מה שמוכר בעסקאות רגילות בין צדדים שאינם קשורים.
כך קרה גם בפרשה הבאה, שנדונה בפני בית המשפט המחוזי בתל אביב-יפו, שבמרכזה עמדה הקסהדייט, חברת סייבר שפעלה בישראל והוקמה ב-2014 על ידי שלושה מייסדים. החברה נמכרה למיקרוסופט ישראל לפי שווי של 75 מיליון דולר, בתמורה שנקבעה בעסקה בין צדדים שאינם קשורים. אלא שיום לאחר השלמת רכישת המניות, ביצעה החברה שינוי מבנה שבמסגרתו הועברה כל פעילותה ונכסיה למיקרוסופט. זהו הרגע שבו החלה המחלוקת שבמוקד פסק הדין.
הערעור עסק בשתי שאלות מס מרכזיות, שעד היום לא זכו להכרעה שיפוטית ישירה בהקשר של שינויי מבנה לאחר רכישת מניות. האחת נגעה לגילום המס, כלומר האם יש להוסיף לשווי הנכסים (FAR) את מס רווח ההון שהמוכר עתיד לשלם בגין המכירה. השנייה עסקה בסיווג תשלומי ה-Holdback (הולדבק) למייסדים, כשליש מהתמורה שחולקה להם רק אם ימשיכו לעבוד במשך שלוש שנים לאחר העסקה.
בית המשפט פתח את פסק דינו בהצגת המסגרת המושגית: שווי הממכר נקבע על בסיס מחיר הרכישה של המניות, מאחר שמדובר בעסקה בין צדדים בלתי קשורים המשקפת את שווי השוק האמיתי של החברה. אלא שבשלב הזה נדרשות התאמות שונות, וההתאמות האלה הן לב לבו של הערעור. כפי שתיארה השופטת ירדנה סרוסי בהכרעתה, "ערעור מס הכנסה זה עניינו בהתאמות שיש לבצע לתמורת המניות, על מנת להעריך את שווי מכירת הנכסים והפעילות".
- השכר נטו יעלה - אבל, לא לכולם; התוכנית של האוצר נחשפת
- 830 אלף שכירים היו אמורים לקבל החזרי מס בשווי 664 מיליון שקל - אך בערעור לבית המשפט העליון ההחלטה בו
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
רשות המסים לא דרשה זאת בעבר
הוויכוח הראשון, והמרכזי, היה האם צריך לגלם את מס רווח ההון שהחברה היתה חייבת בו בעת העברת הפעילות למיקרוסופט. פקיד השומה טען שכן, וטען שהתחשיב צריך לשקף את השיקולים הכלכליים שהרוכשת ידעה מראש, לרבות המס שיידרש בעתיד. לעומתו, הקסהדייט טענה כי רשות המסים עצמה לא דרשה זאת בעבר, וכי הדבר עומד בניגוד לקווי ההנחיה של ה-OECD ולחוזר 15/18 העוסק בשינויי מבנה.
