הנגיד: "שיעור המכרזים ברמ"י ללא קבלן זוכה עלה. צריך להוריד חסמים"
נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון, השתתף הבוקר בישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה. בדיון בנושא "השפעת הירידה בהתחלות הבנייה על היצע הדיור ועל מחירי הדיור בטווח הבינוני והארוך", ירון התייחס למצב הנדל"ן בישראל.
לפני הציטוטים, הוועדה הוצגו נתונים לפיהם מחירי הדיור, כפי שאנחנו כבר יודעים, הגיעה לשיא ב-2022 ומאז נמצאת בירידה תלולה בהיקף העסקאות וחזרו לרמה נורמלית בנתוני הקצה, לתקופה שלפני הקורונה. "רואים את השינוי במחירי הדירות, הם עלו ביותר מ-20% והחל לרדת עד החודש האחרון. שינוי השיעור החודשי - שם בולט כי בששת החודשים האחרונים מחירי הדירות לא עלו ומעט ירדו. זה שינוי משמעותי במגמה. מצד שני, היקף הבניה הפעילה גבוה מאוד. המשקיעים מוכרים יותר דירות מאשר קונים". עוד נמצא כי חברות רוצות ומחפשות עובדים חדשים. בנתוני סקר המגמות של הלמ"ס נמצא כי החברות לא נמצאות במקום שבו הן מצמצמות פעילות, אלא להפך.
בנוסף לפרופ' ירון דיבר בוועדה גם חבר הכנסת יעקב אשר. "צריך להבין איפה יש חסמים כדי להגדיל ההיצע", אמר הנגיד פרופ' ירון. "ביקוש מושפע בין היתר מתחבורה ציבורית שמצליחה להביא אנשים לתוך העיר. יש כאן חוק כלים שלובים, זה לא רק דיור, זה קשור לתשתיות ועוד דברים. הגשנו לממשלה במהלך השנים מספר הצעות בנושא. אתייחס לגבי שוק הדיור ואחר כך לשרשרת התכנון והבניה. כולנו ערים לזה שמ-2008 יש גידול בבניה ובמחירים. מתחילת שנת 2023 אנחנו רואים ירידה קלה בנתוני הקצה. ההתמתנות באה לידי ביטוי במספר הדירות, בעליה במלאי הדירות הקיימות בשוק. התרי הבניה הועלו עלו משנת 2022, מה שתרם לעליה בקצב גמר הדירות. ברבעון הראשון של 2023 ראינו מגמת ירידה בהתרים. כשמסתכלים על הרמה, היא עדיין גבוהה ביחס לשנים עברו".
"מספר ההתרים היה גבוה בשנה האחרונה", המשיך פרופ' ירון. "כשיש היתר, זה כנראה יגיע לקו הסיום. זה ישפיע בטווח חיובי על התחלות הבניה לטווח קצר. יש מחסנית ובטווח הקצר נראה הקטנת פער בין התחלות הבניה ביחס להיתרים. אנחנו רואים את מספר המשרות בענף הבניה, סקר מגמות של הלמ"ס - והצפי של הקבלנים הוא להתרחבות הפעילות. ויש פה אבל, לטווח הארוך יותר - שני שלבים קריטיים של שרשרת הייצור - התכנון והשווק. שלב התכנון מבוצע על ידי הוועדות המחוזיות והותמ"ל. היקף התכניות שאושרו בשנים 2020-21 בעקבות משבר הקורונה עלה ב-2022. זה הפוטנציאל. כדי לתמוך בהיצע, צריך להגדיל את התכנון על ידי השקעה בתחבורה ותשתיות, דגש על תחבורה ציבורית. צריך לשפר את התמריצים לרשויות המקומיות. השלב הבא הוא השיווק. תהליך ההתאמה של השוק החל בחלקו, כדי שלא נראה את המחיר עולה - מחיר הקרקע צריך להתאים את עצמו. ברקע, כדי שמכונת ההיצע תמשיך, אנחנו חייבים ששלב התכנון יקודם".
- הנגיד מודאג מחרם על תוצרת ישראלית, סיום המלחמה לא מבטיח הורדת ריבית
- הנגיד בחר בדרך הקלה - ואז מה אם לעם קשה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במהלך המצגת הציגו הצדדים נתונים לגבי שיווקי קרקע של רמ"י. בשנת 2023 נרשמה כ-20% הצלחה במכרזים, לעומת 56% בשנה שעברה ומעל 90% בממוצע כשמדובר בשיווק שנסגר ב-2022. "הייתה פה עליה גדולה של מחירי הקרקעות בשנים האחרונות. צריך לטפל בעלויות המימון שגדלו", נאמר בוועדה. ח"כ יעקב אשר שאל את הנגיד: "איזה כלי משרד האוצר יכול להיות חלק מהמשחק הזה. יש כאן משהו שאנחנו פוחדים ממנו בעוד שנה וחצי ושנתיים. צריך לראות איזה כלים נוספים אפשר לתת".
ינקי קוינט מנכ"ל רמ"י אמר: "אני רוצה לחזור על נתון חשוב - בשנתיים האחרונות, מתחילת 2021, היקף פרסום יחידות הדיור - מודעה לפני חוברת המכרז וסגירת המכרז וקשירת עסקה, כלומר חוזה - אנחנו סופרים את התוצאות במכרזים וגם עסקאות פטור ממכרז. השיא גבוה מהרבה מאשר בתחילת שנות ה-90 ובטח מול השנים האחרונות - זה אומר שעשינו עבודה מאומצת. רמ"י ומשרד השיכון מקדמים את עיקר התכנון בישראל. השוק צריך כ-60 אלף יחידות דיור בשנה. בשנים האחרונות יש עליה במכרזים, רוב העסקאות של רמ"י במכרזים הם מחיר למשתכן וכו', רוב היחידות הן בהנחה משמעותית. ההנחה הממוצעת היא לפחות 400-500 אלף שקל. ככל שהריבית עולה יש פחות עסקאות, רואים את זה באופן מובהק. יש ירידה בכמות המציעים. הבעיה הגדולה תהיה בפריפריה. יש ירידת מחירים וזה מבורך, אבל עליה וקוץ בה - העליה תהיה בפריפריה".
- ההרשמה להגרלת "דירה בהנחה" הוארכה עד 22 באוקטובר
- חדרה: דירות ליד הים ב-2 מיליון שקל - ואולי לא לעוד הרבה זמן
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- הקבלן הוותיק: "קיים מלאי גדול של דירות בשוק - רק לאחר שהוא...
במהלך הוועדה נשמעה ביקורת על נושא השכירות. לדברי חלק מהנוכחים, הבעיות הן לא בתכנון והקרקע. רמ"י משווקת קרקעות, יש הרבה מה לתקן, אבל כפי שהנגיד אמר בעבר - הבעיה היא בתשואות של היזמים והקבלנים. "ככל שהריבית עולה הנטל עולה משמעותית ומפיל פרויקטים על חוסר כדאיות כלכליות", נאמר. ח"כ יעקב אשר הציב את הריבית כעובדה ושאל האם בנק ישראל יכול לתרום בכלים אחרים כדי לתמוך בבנקים על ידי הקטנת הלימות ההון והורדת עמלות לקבלנים. "הבנקים מגיבים - אם בעבר יכולנו לקבל ליווי על פרוייקט של 12% היום זה לא עובר", נאמר. "כולם מגיבים, היזמים, הקבלנים והרשויות והבנקים. מי שלא מגיב זה ממשלת ישראל. הבעיה היא ברמת גובה הריבית וגם ברמת הסיכון של הקבלנים - שלא בונים לשכירות ארוכת טווח. אולי צריך לבטל מס רכישה על המשקיעים. אם רוצים להגדיל דירות להשכרה צריך לעודד משקיעים, זה ייתן ביטחון לקבלנים לבנות יותר. צריך הפחתה של מס רכישה".
לגבי שלב השיווק, על ידי רמ"י בעיקר, אמר הנגיד פרופ' ירון: "היקף השיווק עמד על פחות מ-40 אלף לשנה. בשנת 2021 זה עלה. בשנה וחצי האחרונות קצב השיווק ירד, בנוסף, שיעור המכרזים שנסגרים ללא זוכה עלה. כדי לקדם את שיווקי הקרקע מתוך המלאי התכנוני, צריך לפעול להסרת חסמים, לייצר שיווקי קרקעות מוצלחים ואחת התאמת מחירי הקרקע לביקושים המשתנים".
הנגיד התייחס גם לתהליך מחזור המשכנתא. "הוא עשוי להיות ארוך ומתיש, לפעמים הוא דורש הגעה פיזית לבנק של יותר מפעם אחת. אנחנו מנסים לפשט את התהליך, מורידים חסמים כדי שהלקוח יוכל להודיע לבנק על כוונתו לבצע מחזור ולקבל באופן מקוון את כלל המידע והטפסים. בנוסף, הלקוח יוכל לבצע פרעון מוקדם מול הבנק ללא צורך להגעה לסניף. מחזור בקליק, בערך. רוב החסמים יירדו. גיבוש ההוראה נעשה עם ח"כ יעקב אשר, זאת דוגמא טובה ששיח ענייני ומקצועי יכול להביא לתוצאות מצוינות".
ח"כ יעקב אשר: "רפורמת התפוחים, אני קורא לזה. לפני פחות משבועיים עברה הצעת חוק שלי. אם נצליח להוריד את מחירי הדירות והריבית - זה יהיה אפקטיבי לאנשים כדי לסדר את הוצאות כי זה יוקר המחיה הכי גדול כיום".
- 10.צריך להביא דחוף קבלנים ועובדים מחו"ל הם יבנו לנו דירות ברבע מהזמן וברבע מהמחיר שבונים הקבלנים בישראל שלא בונים בכלל היום.לשים סוף לקרטל הקבלנים. (ל"ת)קרטל הקבלנים מסוכן למדינה 25/07/2023 16:53הגב לתגובה זו
- 9.רון 23/07/2023 22:33הגב לתגובה זוכולם רוצים מחירים גבוהים?
- 8.דבר ברור פרופ'!!!! 20/07/2023 11:41הגב לתגובה זואו שימשיכו לא למכור
- 7.פקיד טיפש 19/07/2023 19:53הגב לתגובה זותתפטר...לפני שהכלכלה תלך לאובדון ...איח לך מושג בכלכלה
- 6.כלכלן 19/07/2023 14:58הגב לתגובה זוהנגיד חייב להמשיך להעלות את הריבית כדי להוריד את המחירים, לא יתכנו כמות המשכורות שזוג צריך היום כדי לרכוש דירה, לא יתכן שאנשים ישעבדו את עצמם לבנקים ל30 שנה. הנגיד חייב להעלות את הריבית עוד ועוד ועוד, גם במחיר של משבר חמור בבנקים!!!
- חושף אידיוטים 19/07/2023 17:18הגב לתגובה זוכמה פעמים אפשר לחזור על השקר הגס של המחסור? איפה בדיוק מתגוררים אותם מאות אלפים שכביכול "אין להם דירות" ולפי החמ"ס, צפיפות משקי הבית בכלל בירידה
- 88 21/07/2023 19:37תתפלא כמה כאלה יש.
- 5.מאיר 19/07/2023 13:15הגב לתגובה זומספיק עם זריית החול בעיני הציבור והמשחקים של המכרזים שלא מביאים שום בשורה למחוסרי הדיור. במקום מכרזים על קרקעות , תפרסמו מכרזים לקבלני ביצוע , קבלנים שיבנו דירות לאזרחי ישראל , בלי יזמים מתווכים שמנפחים את מחיר הדירות !!! תפעלו בשיטת : "בנה ומכור" זו השיטה היחידנ שתביא לשינוי. כל שאר הפעולות הן סתמיות וללא תועלת !!!
- 4.רועי 19/07/2023 13:11הגב לתגובה זוהנגיד רומז שבנו יותר מדי מ2008 בחסות הריבית האפסית אני לא מבין אין מחסור .....וב2023 הכל יתהפך בגלל שהריבית התחילה לעלות.....מחסור זאת הונאת העשור
- 3.סבטלנה 19/07/2023 13:03הגב לתגובה זוצריך לשכנע את החרדים הפרזיטים לצאת לעבוד ולהגדיל את הפריון במשק.
- 2.מבין2 19/07/2023 12:48הגב לתגובה זוצריך לפטר אותו כבר היום
- 1.בגדי המלך החדשים 19/07/2023 12:33הגב לתגובה זוהריבית הפרועה שלו שלא הורידה את האינפלציה אלא רק העשירה את חבריו מהבנקים ולבעלים הפקדונות השמנים והדשנים
- בצלאל 19/07/2023 14:12הגב לתגובה זונראה לך שזו באמת החלטה של הנגיד? מדובר על כוחות שוק שגדולים עליו עליי ועליך. צא ולמד חביבי.

מחירי הדירות בנתניה והפצצה שמחכה לנו בתחילת השנה הבאה?
כמה עלו המחירים בנתניה, מה מחירי של דירה ממוצעת? וגם - האם יהיה גל של ביקושים לדירות מזכאים שיתאכזבו מירידה בסיכוי לזכות בדירה בהנחה, ולמה בצלאל סמוטריץ וחיים כץ יהיו אשמים באם מחירי הדירות יעלו?
מחירי הדירות בנתניה עלו בכ-7%-8% בשנה בעשור האחרון, זה בערך הממוצע הארצי. הבדיקה שלנו כללה דירות שנמכרו בזמן האחרון שיש להם היסטוריה ב-12 השנים האחרונות של עסקאות קודמות (כלומר בטווח של 12 שנים יש שתי עסקאות) וכך אפשר לקבל תמונה יחסית מהימנה על השינוי במחיר הדירה הספציפית. עם זאת, זה עדיין לא תמונה מלאה כי יש דירות שהושבחו בגלל התחדשות עירונית ויש דירות שעברו שיפוץ והנכס הושבח לפני המכירה כשאנחנו לא יודעים להעריך את העלות, ועדיין - זה המידע הכי נכון שאפשר למצוא כי במקביל לשיפוץ גם יש בלאי אמיתי של הדירה, וככל שהמדגם גדול (לקחנו כמה עשרות) אז הוא מייצג דירות "ממוצעות" - לא חדשות ולא ישנות מאוד. כך שהממצאים האלו משקפים את המציאות
בשנה האחרונה יש חולשה מסוימת במחירים, אבל לא גדולה מדי כשבשנתיים האחרונות, העלייה יחסית נבלמה - המחיר החציוני הממוצע של דירת 5 חדרים בנתניה עומד על 3.35 מיליון שקל בדומה למחיר לפני כשנתיים-שנתיים וחצי.
מחירי הדירות בארץ ירדו בשנה האחרונה ב-5%-10%, יש חשש גדול שסיום המלחמה והחזרת החטופים החיים, יובילו לאופוריה וביקושים מצד כאלו שישבו על הגדר, ואז המחירים יחזרו לעלות. מעבר לכך, שר האוצר ושר השיכון והבינוי לא מייצרים תחליף לדירה בהנחה ופתרון הולם להפחתה דרמטית של דירות והנחות במסגרת המבצעים העתידיים. זה אומר ש150 אלף זכאים מבינים כעת שהסיכוי שלהם לזכות בדירה שהיה בערך 5% בכל הגרלה, יורד דרמטית. חלקם יוותרו על כרטיס ההגרלה ויחפשו דירה. זוג ועוד זוג, ועדו שכאי ועוד זכאית וככה הביקושים נערמים והמחירים יעלו. באוצר מנפנפים אותנו עם תשובה שמעידה על חוסר הבנה ואכפתיות - ההזדמנות לירידת מחירי הדירות ולמה היא עלולה להתפספס? אם השרים לא יפעלו בנידון, יש סיכוי לא קטן שמגמת הירידה במחירים תתהפך - כשזה יקרה תזכרו שהאחראים העיקרים הם בצלאל סמוטריץ' וחיים כץ.
ונחזור לנתניה. הנה עסקאות מהזמן האחרון:
בשדרת האגמים: דירת 5 חדרים, 130 מ"ר, קומה 2 מתוך 6, עם שני מקומות חניה, נמכרה ב־3.43 מיליון שקל (26.4 אלף שקל למ"ר).
בשדרות ח"ן: דירת 4 חדרים, 94 מ"ר, קומה 6 מתוך 7, נמכרה ב־2.11 מיליון שקל (22.5 אלף שקל למ"ר).
ברחוב קליר, במרכז העיר: דירת 4 חדרים, 131 מ"ר, קומה 15 מתוך 26, נמכרה ב־2.60 מיליון שקל (19.8 אלף שקל למ"ר).
ברחוב חיים כהן מגורי: דירת 4 חדרים, 92.86 מ"ר, קומה 4, נמכרה ב־2.40 מיליון שקל (25.8 אלף שקל למ"ר).
ברחוב בר יהודה: דירת 4 חדרים, 77 מ"ר, קומה 3 מתוך 3, נמכרה ב־1.86 מיליון שקל (24.2 אלף שקל למ"ר).
ברחוב אהרון צבי פרופס: דירת 4 חדרים, 89.9 מ"ר, קומה 5, נמכרה ב־2.18 מיליון שקל (24.2 אלף שקל למ"ר).
ברחוב הגלבוע: דירת 3 חדרים, 79 מ"ר, קומה 2 מתוך 4, נמכרה ב־1.75 מיליון שקל (22.2 אלף שקל למ"ר).
ברחוב אנילביץ, בשכונת רמת אפרים: בית בן 3 חדרים, 57 מ"ר, נמכר ב־1.60 מיליון שקל (28.1 אלף שקל למ"ר).
ברחוב יאנוש קורצ'ק: דירת 3 חדרים, 67 מ"ר, קומה 5 מתוך 7, עם חניה, נמכרה ב־1.96 מיליון שקל (29.3 אלף שקל למ"ר).
ברחוב מאיר עמית: דירת 5 חדרים, 117 מ"ר, קומה 6 מתוך 12, עם שני מקומות חניה, נמכרה ב־2.82 מיליון שקל (24.1 אלף שקל למ"ר).
ברחוב בני ברמן: דירת 4 חדרים, 111.4 מ"ר, קומה 6, נמכרה ב־3.79 מיליון שקל (34.0 אלף שקל למ"ר).
בשדרות ניצה, בצפון העיר סמוך לחוף: דירת 3 חדרים, 99 מ"ר, קומה 2 מתוך 17, נמכרה ב־2.00 מיליון שקל (20.2 אלף שקל למ"ר).
ברחוב הרב רפאל: דירת 3 חדרים, 62.95 מ"ר, קומה 2, נמכרה ב־1.67 מיליון שקל (26.4 אלף שקל למ"ר).

רמ"י דורשת מיליונים ממשרתי מילואים שזכו במגרשים בהאון - אך המועצה מונעת בנייה
80 חיילי מילואים שזכו במכרז המיוחד למגרשים על שפת הכנרת מתבקשים לשלם עכשיו בין 1 ל-2 מיליון שקל, אבל המועצה האזורית עמק הירדן מסרבת להנפיק היתרי בנייה ובג"ץ טרם הכריע
רשות מקרקעי ישראל פרסמה בנובמבר 2024 את תוצאות שני המכרזים לשיווק 171 מגרשים לבנייה צמודת קרקע בקיבוץ האון שבחוף הדרומי של הכנרת. 80 מהמגרשים שווקו במסלול מיוחד למשרתי מילואים, שראו בכך הזדמנות נדירה לבנות בית באזור מבוקש במחיר מופחת. אלא שהמועצה האזורית עמק הירדן הודיעה עוד לפני פרסום תוצאות המכרז כי לא תאפשר מתן היתרי בנייה בשלוש השנים הקרובות, ובמקביל הגישה עתירה לבג"ץ נגד רמ"י.
למרות המבוי הסתום, רשות מקרקעי ישראל שלחה לזוכים דרישות תשלום בהיקפים של של 1-2 מיליון שקל, עוד לפני שניתן מועד ברור לתחילת העבודות. הזוכים נדרשים לשלם בתוך 90 יום, בזמן שהתב"ע החדשה למתחם טרם אושרה וההליך המשפטי עדיין מתנהל. הזוכים מתארים מצב אבסורדי שבו נדרשים מהם סכומים עצומים בזמן שבפועל לא ניתן להתחיל לבנות.
60 מיליון שקל חובות והסדר עם המדינה
שורש הסכסוך נעוץ במשבר כלכלי עמוק שאליו נקלע קיבוץ האון בסוף שנות התשעים, אז הצטברו חובותיו לכ-60 מיליון שקל. בשנת 2002 הוחלט על הסדר כולל: המדינה תקבל לידיה כ-300 דונם של שטחים חקלאיים וקרקע למגורים, ובתמורה יוסדרו חובות הקיבוץ, תובטח פנסיה לחבריו וישופצו בתי המגורים של 60 מהם. הכוונה המקורית הייתה להקים יישוב קהילתי חדש במקום הקיבוץ, מהלך שאמור היה לייצר הכנסות ולהחזיר את השטח לפעילות.
אלא שבפועל, הפרויקט נתקע בין אינטרסים מנוגדים: מצד אחד רמ"י שמבקשת למכור את המגרשים בשוק חופשי, ומצד שני המועצה האזורית שמבקשת לשמור על צביון מקומי ועל השפעתה התכנונית. המועצה טוענת כי רמ"י פעלה שלא בתום לב, תוך התנערות מהבנות קודמות עם הקיבוץ ועם משרד הבינוי והשיכון. לטענתה, הבעיה המרכזית אינה מי יקנה את המגרשים אלא איך יוקם היישוב החדש, ובעיקר מי יישא בהוצאות הפיתוח העצומות.
- מי ינצח בחוף האון? המועצה האזורית הודיעה על הקפאת היתרים ל-3 שנים
- "לא חוקי": מועצת עמק הירדן וקיבוץ האון ערערו לעליון נגד רמ"י
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
סלע המחלוקת בין רמ"י לבין המועצה האזורית עמק הירדן הוא נושא הפיתוח: מי ישלם על הקמת התשתיות, הכבישים והחיבורים לחשמל ולביוב. לפי הערכות, מדובר בהוצאה של עשרות מיליוני שקלים, אולי אף יותר ממאה מיליון שקל במצטבר. רמ"י טוענת כי דמי הפיתוח אמורים להיות משולמים על ידי הרוכשים בהתאם למפורט במכרז, וכי כל המשתתפים היו מודעים מראש למורכבות התכנונית של המתחם. מנגד, המועצה גורסת כי הרשות מנסה להעביר אליה באופן שרירותי את האחריות לביצוע עבודות שאינן בסמכותה, וכי ללא הסדר מוסכם וברור, לא ניתן יהיה להנפיק היתרי בנייה בשטח.