קרדיט: ישראל אירופה
קרדיט: ישראל אירופה

ישראל-אירופה תקים 854 דירות חדשות במתחם מרכזי בנתניה בהיקף של 1.5 מיליארד שקל

החברה הגיעה לרוב הדרוש במתחם יצחק שדה–אסף שמחוני–טרומפלדור ותוביל פרויקט פינוי-בינוי מהגדולים בעיר, במקומן של 270 דירות ישנות יוקמו ארבעה מגדלים בני 35 קומות ומבנים בבנייה מרקמית

אביחי טדסה |
נושאים בכתבה אלעד אפרגן דוניץ

חברת ישראל-אירופה המצויה בבעלות אלעד אפרגן וחברת דוניץ-אלעד דוניץ -4.02%   הציבורית, מדווחת היום, כי החתימה למעלה מ-75% מבעלי הדירות במתחם פינוי-בינוי והגיעה לרוב הדרוש במתחם המבוקש הממוקם בצפון מרכז העיר נתניה וכי היא צפויה להקים 854 דירות חדשות בהיקף מכירות הצפוי לעמוד על למעלה מ-1.5 מיליארד שקל. הפרויקט החדש כולל הריסה של 15 מבנים ישנים, שנבנו בשנות ה-60 של המאה הקודמת, ובמקומם יוקמו ארבעה מגדלים בני כ-35 קומות לצד ארבעה מבנים בבנייה מרקמית בני כ-10 קומות. החברה מקדמת את תכנון המתחם בשיתוף המנהלת להתחדשות עירונית בעיר ועל תכנון המתחם אמון משרד כנען שנהב אדריכלים, ממשרדי האדריכלים המובילים בישראל.


אלעד אפרגן, בעלים ומנכ"ל ישראל אירופה: "כחברה שהחלה את פעילותה בנתניה וצמחה ממנה, אנחנו גאים להמשיך ולהוביל את תחום ההתחדשות העירונית בעיר, עם ההגעה לאבן דרך משמעותית, שמוכיחה שאנחנו זוכים לאמון מלא מדיירי אחד המתחמים הגדולים והמשמעותיים שעתידים לשנות את מרכז העיר נתניה. החזון והאמונה שלנו במרכז העיר קורם עור וגידים לנגד עינינו ואין גאים מאיתנו להמשיך ולהוביל את מהפכת ההתחדשות העירונית שהעיר המיוחדת הזאת כל כך צמאה לה. מתחם יצחק שדה-אסף שמחוני-טרומפלדור הוא פרויקט קלאסי של פינוי בינוי שכן הוא משלב אזור מבוקש בצפון מרכז העיר עם מחסור בקרקעות ריקות המאפשרות בנייה של פרויקטים חדשים. בשיתוף פעולה עם המנהלת להתחדשות עירונית ומהנדס העיר יתווספו מאות דירות חדשות לאחד האזורים המבוקשים ביותר בעיר, יגדילו את היצע הדירות לתושבי העיר ויאפשרו את חידוש מרכז העיר כולו."


רונן יפו, מנכ"ל דוניץ-אלעד: “בהיותנו אחת מחברות הנדל”ן הגדולות והמובילות את תחום המגורים בישראל, אנו רואים בהתחדשות העירונית מנוע צמיחה אסטרטגי משמעותי בפעילותנו. ישראל-אירופה, כחברה משותפת שלנו, מהווה זרוע חשובה ביישום החזון הזה, והיא ממשיכה לבסס את מעמדה כמובילה בתחום ההתחדשות העירונית בישראל. ההתקדמות בפרויקטים רחבי היקף בנתניה, כמו מתחם יצחק שדה-אסף שמחוני-טרומפלדור, לצד פרויקטים נוספים בעיר, משקפת את המחויבות שלנו להשבחת מרכזי הערים וליצירת מרחבים אורבניים מודרניים, איכותיים וברי-קיימא. אנו נמשיך להוביל את התחום עם חזון תכנוני, שותפויות אסטרטגיות וניסיון מוכח, תוך העצמת חוויית המגורים של הדורות הבאים בישראל.”

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
נתנאל שכונת המשתלה
צילום: אסף פרץ

קניתם דירה ב-80/20 לפני שנתיים - האם תוכלו לבטל את העסקה?

גל של ביטולים צפוי להגיע למבצעי ה-90/10, 80/20, אבל במקרים רבים הרוכשים לא יוכלו לבטל - הנה התרחישים הצפויים

רן קידר |

הרוכשים במבצעים של 80/20 ו-90/10 מגלים שהעסקה שעשו פחות טובה ממה שהעריכו. בשלוש השנים האחרונות השוק היה מוצף בהצעות כאלו, ומסתבר שבמקרים רבים על רקע הירידה במחירי הדירות, העסקה כבר לא משתלמת. כלומר, ההנחה שמתבטאת במבצע המימוני נמוכה מהירידה במחיר הדירה בפועל. כלכלית - הרוכש אמור לקום וללכת. משפטית - הוא לא תמיד יכול.

הביטולים החלו השנה ומוערכים בקרוב ל-2,000 בעיקר בדרום - רוכשים שלא יכלו לעמוד בתנאים, ובעסקאות יוקרה בת"א בהם רוכשים הפסידו והעדיפו לצאת מהעסקה. אבל זה יכול להיות כדור שלג שיתעצם. אנחנו לפני גל של מסירות וביטולים משיקולים כלכליים. אבל לרוכשים יש כמה משוכות לעבור.

ראשית, הם צריכים להבין שהמקדמה ששמו כנראה הלכה "לפח".  האם שווה להפסיד את המקדמה של ה-10%, או 20% כקנס כדי להימנע מההפסד הכלכלי על הדירה שמסתכם כנראה בכמה אחוזים (ירידת מחירים של 5%-10% מול הנחת מימון של כ-5%)? השאלה מה ההסכם מול הקבלן. מבירורים שערכנו עולה כי ברוב המקרים הקנס מסתכם ל-10% מערך הדירה. כלומר במבצעים של 90/10  אתם אמורים להשאיר את ה-10% אצל הקבלן. בעסקאות של 80/20  (בהנחה שזה לפי המודל של קנס 10%) אתם אמורים לקבל החזר מהקבלן כי שילמתם כבר 20%. לכו תרדפו אחרי הקבלן וגם יהיו לכם משוכות משפטיות - סילוק המשכנתא שלקחתם במקביל לרכישה שהיתה בערבות של הקבלן שמימן אותה (עד למסירה). גם בעסקאות בשיעורי מבצעים אחרים יהיה כמובן צורך להסיר את המשכנתא. בסוף המשכנתא עליכם וכדי להסיר אותה צריך הסכמה של הקבלן ושל הבנק.

עורכי דין בתחום הנדל"ן מספרים שיש צורות שונות של הסכמי רכישה בעסקאות כאלו. יש הסכמים עם הגנות על הרוכשים ויש שחשופים לחלוטין לחסדי הקבלן. כלומר, יכול להיות שלמרות שצפוי גל של ביטולים בגלל הפסדים, התוצאה תהיה אחרת כי הקבלנים לא יוותרו לרוכשים ואלו יצטרכו לשלם את ה-80%-90% או להגיע למאבק משפטי מול הקבלן.  

מאבק משפטי זה לרוב נזק לשני הצדדים. יכול להיות שלפני השלב הזה, הצדדים ינסו להידבר. השלב הזה של המו"מ - השלב המסחרי עשוי להיות חבל הצלה לשני הצדדים. הקבלן רואה כעת שוק קשה. שוק של קונים. היקף העסקאות יורד, המחירים יורדים. הדבר האחרון שהוא צריך זה ביטולי עסקאות. הוא ינסה לשמור על העסקה וכדי לשמור עליה הוא עשוי לספק לרוכש הנחה נוספת - כספית או מימונית. הוא לא ירצה להגיע לבית משפט או למצב שהרוכש לא יכול או לא ישלם לו את היתרה של ה-80%. במקרה כזה הלכה העסקה, וזה עלול להיות בעיה גדולה מול הבנק הממן-מלווה ובכלל - לא רק שאין מכירות יהיו ביטולים (מכירות שליליות).

רז אברהם. קרדיט: רון כהןרז אברהם. קרדיט: רון כהן
מחירי הדירות

מבצעי הייאוש של הקבלנים מלמדים שירידת מחירי הדירות תימשך

רז אברהם, משפטן ושמאי מקרקעין, על המלאי הענק, הטריקים להשארת מחיר הדירה הרשמי יציב כשבפועל המחיר בירידה דרמטית

רז אברהם |
נושאים בכתבה מחירי הדירות

שוק הדיור הישראלי עבר בשנתיים האחרונות שינוי משמעותי: יותר תנודתיות והרבה יותר יצירתיות שיווקית מצד יזמים. מי שמחפש תשובה פשוטה (עולה/יורד) מפספס את הסיפור. מי שמנסה להבין מה באמת קורה למחיר - לא צריך להסתכל על המספרים, אלא על מה שמנסים להסתיר מאחוריהם.

עודף מלאי חדש: כשההיצע נהיה שחקן פעיל

עפ״י נתוני הלמ״ס בסוף אוקטובר 2025 נותרו למכירה כ־83,580 דירות חדשות, עם 29.2 חודשי היצע. כלומר בקצב המכירות הנוכחי יידרשו מעל שנתיים עד לסיום מכירת המלאי הקיים. כבר כאן עולה מצוקת היזמים על פני השטח: כשיש כל כך הרבה דירות על המדף, הקבלן חייב למכור כדי לפתור לעצמו בעיות מימון, תזרים וודאות.

ועוד נתון שמחדד איפה הלחץ יושב: כ-32% מהמלאי שנותר למכירה נמצא במחוז תל אביב (26,570 דירות) וכ-25% במחוז המרכז (20,750 דירות). כלומר: עודף המלאי מתרכז באזורי ביקוש - בדיוק המקומות שבהם הקונים הכי רגישים למחיר, לריבית ולתחושת הסיכון.

בשלושת החודשים אוגוסט- אוקטובר 2025 נמכרו כ-19,870 דירות (חדשות + יד שנייה, ירידה של 9.8% לעומת שלושת החודשים הקודמים). מתוך זה, 40.2% דירות חדשות (כ-7,990), ומתוכן כ־35.6% מהדירות החדשות שנמכרו היו במסגרת סבסוד ממשלתי.

זה אומר משהו לא נעים לקבלנים אבל אמיתי: כשחלק גדול מהפעילות נשען על מסלולים מסובסדים, השוק החופשי מאותת שהוא מתקשה לייצר ביקוש במחירים שהיזמים רוצים - והפער הזה הוא הדלק למבצעים.