מתחם יוסטפל החדש (הדמייה קייזר)מתחם יוסטפל החדש (הדמייה קייזר)

תוכנית התחדשות עירונית בציר יוספטל בחולון: 1,620 דירות ו-160 אלף מ"ר למסחר ותעסוקה

מדובר על תוספת של 1,120 דירות - מעל 3,000 אנשים במתחם החדש

עמית בר |


הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה תל אביב אישרה לאחרונה תוכנית משמעותית להתחדשות עירונית בציר יוספטל, בכניסה הצפונית לחולון, שצפויה להפוך את האזור למרכז מטרופוליני מרכזי בגוש דן. התוכנית, שהוכנה על ידי הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית בשיתוף הוועדה המקומית חולון, משתרעת על שטח של כ-70 דונם, בין רחוב אילת במערב לנתיבי איילון במזרח. היא ממוקמת בסמיכות לתחנת הרכבת יוספטל ובמרחק הליכה מתחנת הרכבת הקלה בבת ים, כאשר בעתיד יתווספו שתי תחנות מטרו (קווים 1M ו-3M) שיחברו את המתחם לרשת התחבורה המטרופולינית. התוכנית מיישמת את עקרונות תמ"א 70 לפיתוח צפוף סביב תחנות מטרו ותמ"א 65 לשיפור קישוריות בין מערכות תחבורה.

התוכנית כוללת הקמת 1,620 יחידות דיור חדשות שיחליפו כ-500 יחידות דיור קיימות ב-14 בנייני מגורים מיושנים, רובם בני ארבע קומות, וכן מבנה מסחרי קטן, גני ילדים ומרכז קהילתי. בנוסף, היא מקצה כ-160 אלף מ"ר לשטחי תעסוקה ומסחר, הכוללים משרדים ומרכזים מסחריים, וכ-100 אלף מ"ר לשימושים ציבוריים, כולל קריית ממשלה עתידית לשיפור השירותים לתושבים. הפרויקט מחולק לארבעה מתחמי פינוי-בינוי עצמאיים, המאפשרים יישום הדרגתי תוך התאמה לצרכים כלכליים ומקומיים.

הבינוי משלב מגדלים רבי-קומות, שיוקמו בעיקר לאורך נתיבי איילון ויתמקדו בתעסוקה ומסחר, עם בנייה מרקמית בגובה 6-9 קומות באזורי המגורים הפנימיים, כדי לשמור על אופי שכונתי. לאורך שדרות יוספטל, המוגדר כציר עירוני מרכזי, יוקמו חזיתות מסחריות פעילות עם חנויות ושירותים, לצד מרחב ציבורי נגיש להולכי רגל. התוכנית כוללת כיכר עירונית מרכזית לחיבור תחנות המטרו, מעבר עילי מעל שדרות יוספטל וקישוריות משופרת לתחנת הרכבת, תוך קידום תשתיות להולכי רגל ורוכבי אופניים.

כדי לענות על צורכי אוכלוסיות מגוונות, הוועדה קבעה כי 20% מהדירות יהיו קטנות (עד 55 מ"ר), המיועדות לצעירים וזוגות, ו-10% נוספות יהיו דירות בינוניות (עד 75 מ"ר) למשפחות צעירות. התוכנית מאפשרת גמישות, כולל המרת זכויות תעסוקה למגורים והפחתת דרישות חניה עד להפעלת המטרו, כדי לעודד שימוש בתחבורה ציבורית.

מינהל התכנון ציין כי התוכנית מאזנת בין כדאיות כלכלית לבין יצירת מוקד מטרופוליני, תוך שמירה על שטחי ציבור נרחבים. במהלך התכנון נבחנו חלופות רבות, והוחלט לפצל מתחמים לקידום מהיר תוך הקפדה על איכות המרחב הציבורי. התוכנית מדגישה פיתוח צפוף המותאם לתחבורה ציבורית, עם דגש על עירוב שימושים ואיכות חיים.

התוכנית משתלבת במגמת ההתחדשות העירונית בחולון, הכוללת תוכניות להקמת עשרות אלפי דירות חדשות, ותורמת לחיזוק מעמדה של העיר כמרכז מטרופוליני. היא צפויה למשוך תושבים חדשים, לעודד פעילות כלכלית ולשפר את השירותים הציבוריים, תוך התמודדות עם אתגרי צמיחה דמוגרפית ומחסור בקרקע. עם זאת, הפרויקט דורש תיאום מורכב והשקעות תשתית משמעותיות, וכרוך באתגרים כמו התנגדויות תושבים לשינויים במרקם הקהילתי.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה