חוששים מהתמחור של השווקים - הנה אסטרטגיית השקעות שעשויה להתאים לכם
האם שוק ההון האמריקאי יקר מדי? זו השאלה של רוב המשקיעים בחודשים ובשבועות האחרונים. מצד אחד, כבר ראינו שמכפיל הרווח (P/E Ratio) מאוד גבוה, המדדים הכלכליים הריאליים מורים על משבר ממשי, אבטלה גואה, פעילות כלכלית צולעת, ופחות השקעות ריאליות בפיתוח ובצמיחה. מאידך, שוק ההון האמריקאי עבר מהפכה של ממש: מירידות חדות באמצע חודש מרץ 2020 ועד עליות חדות ומשמעותיות מאז. באופן כללי, רוב מדדי השוק המרכזיים הצליחו למחוק את כל הפסדי הקורונה מלפני כשלושה חודשים ונמצאים במגמה ברורה של שבירת שיאים חדשים מדי יום.
למה השוק עולה אם הנתונים הכלכליים לא כל כך טובים?
יש הסברים רבים לפער בין המצב הכלכלי הממשי לבין הסנטימנט של המשקיעים שקונים עוד ועוד מניות. ההסבר הישיר ביותר נשען על ההבנה כי למרות שהמצב לא מזהיר בכלכלה האמריקאית, המשקיעים רואים לנגד עיניהם את התמיכה המאסיבית ויוצאת הדופן של הבנק המרכזי והממשל.
מדובר על הזרמות הכספים האימתניות והרכישות חסרות התקדים של הפד. העזרה הממשלתית נמדדת בטריליונים של דולרים (טריליון שווה ל- 1 ו- 12 אפסים; מיליון מיליונים). רק על מנת להבין את קנה המידה, בחוק האמריקאי שעבר במאי האחרון אושרו תשלומי העברה לציבור בהיקף של 3.5 טריליון דולר. רק החוק הזה, שהינו אחד בסדרה של חוקים דומים, היה מאפשר להזרים מיליון דולר לכל אזרח בגיר של מדינת ישראל ועוד היה נשאר עודף רב. מדובר בהרבה מאוד כסף. רובנו לא מבינים בכלל את קנה המידה אבל מבחינה כלכלית הבנק המרכזי האמריקאי הכריז שהוא "לוחץ על הגז עד הסוף" ומציף את שוק ההון בהרבה כסף זול ונגיש. נרחיב על כך עוד בשבוע הבא.
האם מדובר על בועה?
מצד שני, ישנם הטוענים כי השוק דווקא מבטא בצורה נכונה את המצב הכלכלי העדכני; השיפור הכלכלי של חברות הייטק, הגידול בהזמנות של אמזון בתקופת הקורונה וכו'. ישנם הטוענים כי במדדים הכלכליים המורים על מחירי מניות "בועתיות", המצב של השוק אינו גרוע כל כך.
- בנקים לונג - ביטוח שורט; האסטרטגיה הזו יכולה להצליח
- גידור, ספקולציה וארביטראז': 3 הדרכים לשימוש אופטימלי באופציות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אז מה עושים?
חוסר הוודאות אודות נגיף הקורונה, וההשפעות הכלכליות הצולבות הינה רבה. כשיש הרבה חוסר ודאות, ומאוד קשה לראות בבהירות את העתיד לטווח הנראה לעין – קשה לקבל החלטות מושכלות. אז מה יעשה המשקיע הנבוך, שמאוד רוצה להרוויח מעליית מדדי השוק המרכזיים בארה"ב, אך חושש מקריסת שערים אפשרית?
אפשרות אחת נקראת גידור סיכוני שוק. סיכון שוק הוא הסיכון הישיר של משקיע בניירות ערך. זה הסיכון להפסד כתוצאה מירידה במחיר. אם קנינו קרן סל על מדד שוק מרכזי כמו S&P 500 (500 התאגידים המרכזיים בארצות הברית) ומחירו ירד, נוצר לנו הפסד. החשש מהפסד שכזה נקרא סיכון שוק. חלקכם יופתעו לשמוע אבל ניתן לרכוש ביטוח כנגד סיכוני שוק בדמות אופציית מכר (Put).
מהי אופציית מכר (Put)?
אופציה היא חוזה בין שני צדדים עם תנאים מוגדרים. אופציית מכר הינה חוזה סחיר בו רוכש האופציה (Long) מקבל אפשרות, ללא התחייבות, למכור נייר ערך (כמו קרן סל על S&P 500), במחיר קבוע מראש, במועד עתידי (למשל בעוד שלוש חודשים). מוכר האופציה מתחייב לשלם את המחיר שנקבע מראש תמורת נייר הערך (נכס הבסיס). נשמע מסובך? לא ממש. מדובר על חוזה ביטוח קלאסי לכל דבר ועניין. בא ניתן דוגמא להמחשה: כשאתם מבטחים את הרכב שלכם בביטוח, אתם משלמים היום פרמיה תמורת היכולת לדרוש בעתיד מחברת הביטוח פיצוי מלא בגין ירידת ערך הרכב (כתוצאה מתאונה). אם ערך הרכב ירד משמעותית, חברת הביטוח מתחייבת לתת לכם כסף, לפי שווי הרכב (שנקבע מראש בחוזה הביטוח). יש לכם אופציה, האם לממש את הביטוח או לא. ברור שאם הערך של הרכב שלכם יורד מתחת למחיר שנקבע בחוזה הביטוח שווה לממש את האופציה ולקבל כסף. אם ערך הרכב לא יורד, אין סיבה לממש.
- מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
- על ניהול סיכונים: איך נזהה את הקרנף האפור?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
בדומה, ניתן לרכוש אופציית מכר (Put) על קרן סל S&P500 (נכס הבסיס) לשלושה חודשים (זמן לפקיעה) במחיר מימוש שמגלם את רמת מדד השוק העכשווית. רכישת האופציה דורשת תשלום מראש של כל הפרמיה (מחיר האופציה) שהיא לעיתים משמעותית, ומגלמת סיכון ממשי שהפרמיה תאבד (כמו בכל עסקת ביטוח).
אם השוק יצנח פתאום, ונראה ירידות חדות בשוק ההון האמריקאי, רוכש אופציית המכר (Put) יקבל פיצוי מסוים בגין הירידות, הפיצוי שיקבל יחפה במידת מה על ההפסדים שבחשיפה למדד. אם השוק ימשיך בנסיקה שלו כלפי מעלה, הפרמיה תאבד, והמשקיע ימשיך להרוויח מהחשיפה למדד.
משקיעים מאוד מתוחכמים, העומדים בפני חוסר ודאות רבה של השוק, ונמצאים בחוסר אונים מול הנתונים הכלכליים השונים, ייתכן ויבחרו באפשרות של גידור סיכוני שוק בדרך זו של קניית ביטוח; אופציית מכר (Put). ראוי לציין כי מסחר באופציות הינו מורכב, ודורש ידע והבנה ממשיים, ובישראל ישנם דרישות רגולטוריות נרחבות שמטרתן לשמור על הציבור.
אז מה היה לנו?
יש הרבה חוסר ודאות, נתונים כלכליים פחות טובים, מדדי שוק אמריקאיים שעולים ועולים וקשה לדעת מה המגמה של שוק ההון בארה"ב. משקיע המעט נבוך מהמצב, יכול להישאר בחשיפה ממשית למדדי השוק המרכזיים אך בד בבד לרכוש גידור סיכוני שוק, בדמות אופציית מכר (Put). זו לא פעולה פשוטה והיא דורשת הבנה מהותית ומעמיקה, אך היא יכולה להציל חלק ממשי מההון המושקע, במקרה של ירידות שערים חדות. תמיד חשוב לנתח את השוק בראיה רחבה ואסטרטגית ולהכיר בסיכונים השונים, החכמה הגדולה זה לזהות לאילו סיכונים אנחנו יכולים להרשות לעצמנו להיחשף, ומאילו סיכונים אנו מעדיפים להתרחק או לגדר.
הכותב הינו הלל בש; מנהל סיכונים פיננסים בחברת סמארט אופשנס בע"מ, מרצה במרכז האקדמי לב ובאוניברסיטת בר אילן.
* אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.
- 9.אנליסט 09/07/2020 15:37הגב לתגובה זומדד הנאסדק בדגש על נסדק 100 ומדגש על מניות הפנג עלה מאוד אולם מדדים אחרים ובמיוחד בניכוי טכנולוגיה ממש לא . מדדי בנקים ,נדלן,שרותים ,תיירות ועוד בשפל!!!
- 8.רז 09/07/2020 13:10הגב לתגובה זואגב, גם הנחושת יכולה לעלות כעת היות והיא "נוגדת קורונה", כך מסתבר. החיידק לא נשאר על נחושת.
- 7.אהבתי את ההסבר תודה (ל"ת)בני 08/07/2020 23:07הגב לתגובה זו
- 6.בקיצור, עדיף לקנות בית! (ל"ת)דן 08/07/2020 21:09הגב לתגובה זו
- 5.רז 08/07/2020 17:18הגב לתגובה זוחשוב להבין שכותב המאמר משלם כסף לביזפורטל בשביל לפרסם את המאמר וכך מספרם את החברה שלו.
- 4.גל 08/07/2020 17:16הגב לתגובה זובמאמר חסר הרבה מידע PUT כרגע עולה הרבה כסף
- אבי 08/07/2020 21:26הגב לתגובה זוחח אתה כל כך לא מכיר את הכותב שזה מביך. סוף סוף מביאים מקצוען לאתר שיכתוב.
- 3.למה אופ פוט ? שיש תעודות סל בחסר בסיכון קטן יותר! (ל"ת)האמיתי 08/07/2020 16:56הגב לתגובה זו
- אמיר 08/07/2020 19:13הגב לתגובה זווכך מרויחים פחות או מפסידים פחות והתוצאה דומה לרכישת אופצית פוט.
- 2.חוסר עונים? תקנו... (ל"ת)גוטסמן 08/07/2020 15:08הגב לתגובה זו
- 1.תיאוריה, בעולם המעשי עלויות ה PUT גבוהות ולא משתלמות (ל"ת)א 08/07/2020 14:35הגב לתגובה זו
- מה זה יקר? 08/07/2020 17:09הגב לתגובה זוכל נקודה בכסף היא 50 או 100? מדד כרגע 3150. לקחת 1פוט על הכסף(כמה הוא עולה)? פקע נניח, ב3100. חשבון 50*100 אן 50*50 תודה מראש.
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה
בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.
לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.
לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור.
היסטוריה
היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.
דלק מערכות רכב
דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.
ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה
בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.
לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.
לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור.
היסטוריה
היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.
דלק מערכות רכב
דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.
ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.
