איך לבדוק את דוח הפנסיה השנתי שלכם?
בימים אלה נשלחים הדוחות השנתיים מקרן הפנסיה המסכמים את נתוני 2019 ואת התשואות שהושגו - מה מגיע לכם מקרן הפנסיה? מהם דמי הניהול שאתם משלמים? באיזה מסלול השקעה אתם נמצאים? כדאי לשים לב
בימים אלה נשלחים אליכם הדוחות השנתיים מקרן הפנסיה. הדוח שנשלח מסכם את נתוני 2019 ומציג את התשואות שהושגו במהלך אותה השנה. למרות הירידות שחווינו בחודש האחרון חשוב לזכור כי שנת 2019 היתה שנה מצוינת לחוסכים בקרנות הפנסיה והקרנות הציגו תשואה של 9.4% במסלולים לחוסכים המבוגרים ותשואה ממוצעת של 13.6% לחוסכים במסלולים עד לגיל 50%.
את הירידות של שנת 2020 נראה רק בדוח לרבעון הראשון לשנת 2020 שישלח במהלך השנה.
הדוח שנשלח אליכם במייל או ב-SMS הוא הדוח המקוצר, דוח בפורמט שנקבע על ידי הרשות לפיקוח על שוק ההון המכיל עמוד אחד. באתר האינטרנט ניתן למצוא דוח מפורט, דוח שמכיל מידע נרחב יותר אודות הכיסויים הביטוחים שלכם.
מה מגיע לכם מקרן הפנסיה?
החלק העליון של הדוח מתאר את הכיסויים הקיימים בקרן ואת התשלומים הצפויים לך בפרישה ובמקרה של אבדן כושר עבודה ואת הקצבאות שישולמו למשפחתך במקרה של מוות.
לדוגמה, החוסכת שבתמונה צברה עד כה 1,679 שקל כקצבה חודשית לפנסיה. חישוב הקצבה החודשית נעשה בהתאם ליתרה שמופיעה לה בדוח השנתי, נכון לסוף שנת 2019, במידה והיא תמשיך לחסוך ולהפקיד כספים לקרן הפנסיה, קצבת הזקנה שלה בגיל 67 תהייה גבוהה יותר.
- חובות של 800 מיליון אירו והפסדי ענק: האם אינטר בדרך לפשיטת רגל?
- אינטר מזנקת ב-24% אחרי שהודיעה שתגייס 38 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למה יש לשים לב?
לצד הטבלה מופיעה בועית אדומה, שקוראת לנו לבדוק האם סכומי הביטוח מתאימים לצרכינו.
הכיסוי הביטוחי בקרן הפנסיה מחושב בהתאם לשכר המבוטח שלכם בקרן. לדוגמה עובד המפקיד מידי חודש משכר של 10,000 שקל יהיה מבוטח על שכר זהה בקרן הפנסיה. עלינו לבדוק:
- האם הקצבה החודשית לאלמן/ה עומדת על 60% מהשכר החודשי?
- האם קצבת הנכות שלי עומדת על 75% מהשכר החודשי?
מהם דמי הניהול שאתם משלמים?
דמי הניהול בקרן הפנסיה מורכבים משניים, דמי ניהול מהפקדה ודמי ניהול מחיסכון. דמי הניהול מהפקדה נגבים בכל חודש מהפקדה החודשית בעוד שדמי הניהול מהחיסכון נגבים גם הם על בסיס חודשי מצטבר מסך החיסכון בקרן.
למה יש לשים לב?
בדוח השנתי מוצגים לצד דמי הניהול אותם אתם משלמים גם דמי הניהול הממוצעים בקרן הפנסיה. עליכם לבחון מה גובה דמי הניהול שאתם משלמים ביחס לדמי הניהול הממוצעים בקרן הפנסיה שלכם.
- נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
- מהו הסיכון הגדול למשקיעים ב-2026 ואיך הוא יכול להיות דווקא הזדמנות בשבילכם?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- המטוס מספר 1 של מדינת ישראל
חשוב לזכור כי בקרנות ברירת המחדל ניתן לקבל היום דמי ניהול מוזלים במיוחד, במידה ואתם משלמים דמי ניהול גבוהים יותר באפשרותכם לבחון את הכדאיות למעבר לאותם הקרנות. את הכדאיות למעבר ניתן לבחון באמצעות מחשבון דמי הניהול של רשות שוק ההון (קישור למחשבון).
הוצאות ניהול השקעות
הוצאות ניהול השקעות, אינן דמי ניהול והן אינן מועברות לחברה המנהלת. הוצאות ניהול השקעות הן עמלות קניה ומכירה, דמי משמורת של ניירות ערך ובהן גם עלויות ניהול השקעות שעברו לידי גופים חיצונים. הוצאות ניהול ההשקעות מחושבות ביחס לכלל הנכסים במסלול.
בניגוד לדמי הניהול הוצאות ניהול השקעות זהות לכלל החוסכים ולא ניתן להתמקח עליהן.
באיזה מסלול השקעה אתם נמצאים?
בקרנות הפנסיה קיימים מסלולי השקעה מותאמי גיל. במסלולי השקעה אלו רמת הסיכון הולכת וקטנה ככל שמתקרב מועד היציאה לפנסיה.
חשוב לדעת כי התשואה שמופיעה בדוח השנתי היא תשואת המסלול ולא התשואה שאתם עשיתם. התשואה האישית יכולה להיות גבוהה או נמוכה יותר מתשואת המסלול והיא תלויה במועד ההפקדה וסכום החיסכון שהיה בקרן בתחילת השנה.
למה יש לשים לב?
האם אתם נמצאים במסלול השקעה המותאם לגילכם? בחלק מהקרנות החוסכים נמצאים במסלולי השקעה כלליים, במסלולים אלו רמת הסיכון עשויה להיות גבוהה מידי לחוסכים המתקרבים לגיל הפרישה ונמוכה מידי עבור החוסכים מתחת לגיל 50. במידה ואתם לא נמצאים במסלול תלויי גיל באפשרותכם לעבור למסלול אחר ברמת סיכון גבוהה או נמוכה יותר.
עקבו אחר התנועות בחשבון
טבלה ב’ בדוח מרכזת את התנועות בחשבון מתחילת השנה. במידה והעברתם כספים מקרן אחת לקרן שניה יש לבדוק שהסכום שעבר בין הקרנות אכן מופיע בדוח. בנוסף הטבלה מציגה את העלויות בפועל של הכיסויים הביטוחיים אותם ראינו בטבלה א’ ודמי הניהול שראינו בטבלה ג’.
למה יש לשים לב?
בקרן הפנסיה קיים כיסוי ביטוחי למקרה של מוות, הכיסוי ניתן לכלל החוסכים בקרן כברירת מחדל. במידה ואתם רווקים, גרושים או אלמנים באפשרותכם לוותר על הכיסוי והסכום יופנה להגדלת החיסכון. בדוגמה שלנו החוסך שילם על עלות כיסוי למקרה מוות 1,020 שקל, במידה והוא רווק הוא יכל לוותר על הכיסוי והסכום יופנה לחיסכון.
בדקו שכל ההפקדות מופיעות בחשבונכם
הטבלה שמופיעה בתחתית הדוח מרכזת את פירוט ההפקדות החודשי לחשבונכם, הטבלה מורכבת מהפקדות העובד, המעסיק והפיצויים.
למה יש לשים לב?
התחלתם עבודה חדשה? חזרת מחופשת לידה?
עליכם לבדוק האם כל ההפקדות מופיעות בטבלה, האם חלק תגמולי העובד זהה למה שירד לכם בכל חודש? במידה ולא, יש לפנות לבדיקה ראשונית לקרן הפנסיה או למעסיק.
בשורה התחתונה
הדוח השנתי מקנה לכם תמונת מצב של החיסכון הפנסיוני שלכם כפי שהיה בחודש דצמבר האחרון. זאת ההזדמנות שלכם לבדוק כי ההפקדות בוצעו כהלכה ואתם נמצאים במסלולי הביטוח והשקעה המתאימים לגילכם ומצבכם המשפחתי.
הכותב הינו נדב טסלר, סמנכ"ל מקצועי בהלמן אלדובי קופות גמל ופנסיה, בעל רישיון משווק פנסיוני, מרצה במכללת נתניה ובעל הבלוג: פנסיוני, להבין את הפנסיה.
* אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.
משקיע מבצע ניתוח טכני, נוצר ע"י מנדי הניג באמצעות Geminiמהו הסיכון הגדול למשקיעים ב-2026 ואיך הוא יכול להיות דווקא הזדמנות בשבילכם?
הכנסות ותחזיות ל-2026. האם מניות פנסוניק וסימנס מעניינות? ומה הכיוון של אירופה?
אנחנו מתחילים את ההכנות שלנו להמראת 2026. אפשר להדק חגורות. כמיטב המסורת נקרא ונצליב בין תחזיות הגופים הגדולים שמעסיקים את מיטב המומחים והאסטרטגים ונבדוק אותן על הגרף. הגרף יכריע!
ג׳י פי מורגן מסכמים את התחזית שלהם באמירה ש״הסיכון הגבוה ביותר למשקיעים ב-2026 הוא אי חשיפה לכוחות שמעצבים את הכלכלה בעשור הקרוב.״ מה הם הכוחות?
1. מהפכת ה-AI ושלושת מרכיבי הענף: חברות הטכנולוגיה הגדולות, חברות שרשרת האספקה וחברות שמטמיעות AI.
2. מגלובליזציה לפיצול עולמי ויצירת גושים עולמיים. שיקולי ביטחון, אנרגיה ושרשראות אספקה גוברים על שיקולי יעילות. מודגשות המגמות הבאות: אירופה – השקעה בתחומי הגנה, ארצות הברית – השקעה במפעלים מקומיים (INTC זוכה לציון מיוחד), סין - השקעה ב-AI ודרום אמריקה כמקור למשאבי טבע קריטיים.
- פנסוניק מורידה תחזיות: שוק הסוללות נחלש, ומה הקשר לטסלה?
- טאואר מאריכה את ההסכם עם פנסוניק, ההכנסות ייחתכו
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3.אינפלציה גבוהה ובלתי יציבה. התשובה היא השקעה בנכסים ריאליים וסחורות. ציון מיוחד מקבלות קרנות ה-REIT בתחום מרכזי הנתונים. כמו כן משתמע ביקוש לנדל״ן בארה״ב וממנו נגזר ביקוש לתשתיות נדל״ן.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIנחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק
ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.
ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.
האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.
בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.
- תקלה קריטית במטוסי איירבוס: אלפי מטוסים דורשים עדכון תוכנה מיידי בשל סכנה בטיחותית
- המטוס מספר 1 של מדינת ישראל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.
