אחרי ששברה שיא מתחילת השנה - זמן לצאת מאנדר ארמור?

אחד הקטליזטורים להייפ בקרב המשקיעים היה הצפי שהמכירות הבינלאומיות של החברה יעלו ואיתן גם היחסים הפיננסיים שהעיקו על מחיר המניה

מוטי כהן | (5)

אחד הטרנדים החזקים במחצית הראשונה של 2018 קשור לקמעונאיות הספורט הגדולות בראשן נייק (סימול: NKE) שעלתה מתחילת השנה 24%, עם אנליסטים שחוזרים להיות שוריים על החברה שהצליחה להציג תפנית בכל הקשור לרווחיות התפעולית של החברה בצפון אמריקה.

אבל, אתייחס דווקא למתחרה אחת שעלתה יותר מכפול מנייק - אנדר ארמור (סימול: UA). המניה הזו עלתה ב-58% מתחילת השנה ולפי דעתי כל מי שעשה כסף במניה הזו במחצית השנה הנוכחית טוב יעשה אם ינעל רווחים ויעזוב את המניה לדרכה.

 

יש לא מעט תחומים בוול סטריט בהם טרנד חיובי של חברה אחת משפיע בצורה כל כך חיובית על חברה אחרת - ראו ערך אפל וחברות השבבים. זה בערך הסיפור של אנדר ארמור בהקשר של נייק וכאן הוא גם נגמר כי אם נצלול למספרים של החברה נגלה שהעליות הללו מקורן באופטימיות יתר ללא קשר אמיתי לנתונים.

היקף ההכנסות הגדול ביותר בצפון אמריקה

בניגוד לנייק שהצמיחה בצפון אמריקה מתאוששת, באנדר ארמור עדיין רואים צמיחה שלילית וירידה של "רק" אחוז אחד במכירות ביחס לצפי החברה. הירידה בצמיחה, גם אם נמוכה מהצפי, אינה לתפיסתי הזדמנות להוציא את החצוצרות ולקנות מניות של חברה חבוטה.

 

צריך לזכור כי ב-2016 אנדר ארמור הציגה הכנסות בצפון אמריקה של 4 מיליארד דולר לעומת 3.5 מיליארד דולר ב-2015, ואילו ב-2017, במקום להציג צמיחה הציגה החברה ירידה ל-3.8 מיליארד דולר.

צפון אמריקה היה ונשאר האזור הגאוגרפי השולט מבחינת היקף ההכנסות והנתון הפשוט ביותר הוא כי שאר העולם הציג הכנסות כוללות של רק 1.08 מיליארד דולר.

 

אכן נראה שאנדר ארמור מנסה לצמצם את הירידה במכירות בצפון אמריקה באמצעות עלייה במכירות בשאר העולם, ולראייה בשנת 2016 היא מכרה ב-740 מיליון בגזרה זו. אמנם, גם שם אנחנו רואים צמיחה איטית ביחס לעבר ועדות בהחלט מסודרת ניתן ללמוד מהתרשים להלן שפורסם בדוחות החברה ברבעון הרביעי של 2017 בו ניתן לראות בבירור את יחסי הכוחות.

משקיעים רבים שוכחים ששוק המניות אמור להציג את הצפי כלפי העתיד ואם חברה עולה בשיעור דו ספרתי משמעותי היא חייבת לעמוד לא רק בציפיות שלה עצמה כי אם בציפיות מוגברות לצמיחה מול חברות מתחרות משמעותיות כמו אדידס נייק ופומה. כן, פומה גם היא מתחרה.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

 

אחד הקטליזטורים המשמעותיים שיצרו את ההייפ בקרב המשקיעים שהקפיצו את המניה הוא כל מה שקשור לגזרת המייצגים של החברה הכוללת את סטפן קארי, גולדן סטייט ווריירס, ודווין ג'ונסון "THE ROCK".

 

קטליזטור נוסף היה הצפי שהמכירות הבינלאומיות של החברה יעלו ואיתן גם היחסים הפיננסיים שהעיקו על מחיר המניה.

 

נכון לכרגע, אף אחת מהציפיות לא דווחה בדוחות החברה ועליות על סמך תחזיות בלבד, והרשו לי שמדובר בתחזיות מוחלשות, לא מספקות את הסיבה הדרושה להערכתי להמשיך להחזיק בנייר או חלילה לקנות אותו.

 

גוגל באה לעזרת המשקיעים

אחד הכלים המרתקים באמצעותם ניתן להעריך צמיחה במכירות של חברה שנלחמת בשטח תחרותי כמו קמעונאיות הספורט הוא גוגל טרנדס.

 

אם נבחן את מגמות החיפוש של גוגל שבוחנות את סך הגולשים שחיפשו ציוד ספורט בחמש שנים האחרונות בארה"ב אין ממש סימנים כי אנדר ארמור פתאום קופצת בפופולריות שלה ביחס לנייק או אדידס. ההיפך הוא הנכון מאחר וכרגע המונדיאל הוא זה שמרכז את תשומת הלב של הגולשים ואנדר ארמור מעולם לא היתה חלק מהמשחק הזה.

 

גם שאר המתחרות של אנדר ארמור כמו נייק ואדידס לא רואות נחת בשורת העניין שמגלים הגולשים, כך שהציפייה שפתאום אנדר ארמור תייצר טרנד חיובי משמעותי שיעלה על המתחרות שלה, אינה סבירה בעיניי.

מסקנה גורפת למשקיעים

מדובר בחברה עם סיכויי צמיחה מתונים הן בצפון אמריקה והן במגזר הבינלאומי. צפי הצמיחה השנתי של החברה לא אמור לעלות על 5% במקרה הטוב וזה לחלוטין לא מצדיק תמחור נוכחי של מכפיל רווחים עתידי של 58. החברה לא רווחית כרגע כך שאין לה כלל מכפיל.

בנוסף, לחברה יש רווח תפעולי נמוך של 3% ביחס לנייק עם 12% וזאת כנראה בגלל מכירות גבוהות שעוברות דרך מתווכים כדוגמת פוט לוקר ועוד חנויות ספורט שמוכרות עבורה את הציוד ועל הדרך גוזרות קופון שמוריד לה את הרווחיות.

 

כל האמור לעיל נוסף על התרשימים שמציגים את הטרנד הנוכחי, הן בגזרת המכירות בארה"ב והן בצמיחה המתונה, מביאים אותי להניח שמחיר המניה לא יתקדם מהמחיר הנוכחי למעלה וכי אין סיבה שהמניה תיסחר מעל 20 דולר.

 

מצורף גרף של הנייר ב-3 השנים האחרונות עם קו מגמה ארוך שאוסף את השיאים:

** אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית.  

הכותב הוא מוטי כהן, יועץ בשירות האיתותים של אלומות ואנליסט שווקים חו"ל מטעם בורסה גרף

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    לרון 10/07/2018 14:36
    הגב לתגובה זו
    כשאנליסטים שוריים או חוזרים להיות כאלה אני בורח מבלי להביט אחורנית
  • 3.
    לרון 10/07/2018 14:23
    הגב לתגובה זו
    כמו בעניין הכתבה על iq הסינית לגבי חברות אפנת הספורט כדאי גם לעקוב אחרי puma למרות שלעת הזו היא גבוהה וזהירות כאן מתבקשת
  • 2.
    שמואל 09/07/2018 22:29
    הגב לתגובה זו
    אכן כתבה לעיניין. מקווה שעוד אנשים קוראים את כתבותיך. יחד עם זאת תאריך הכתבה נרשם ונעקוב אחרי תחזיתך,מקווה שאם תשנה דעתך תודיע .
  • אפי 09/07/2018 23:46
    הגב לתגובה זו
    מוטי אני עוקב אחרי הטור שלך ושל שלמה ושניכם מייצרים ערך לקורא בניגוד למכשף גורביץ שקורא בקפה ולא רואה שום דבר חוץ ממנטרה חסרת ערך . תודה !
  • 1.
    יגאל 09/07/2018 19:11
    הגב לתגובה זו
    עוקב אחריך ובכל המאמרים אתה כותב לעניין, מסביר ומפרט, מספק סימוכין ואומר את דעתך ללא מקום לחשיבה נוספת, מקווה שכל הכותבים באתר יכתבו ברוח הדברים שלך! תודה שוב יגאל מנתניה
מטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexelsמטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexels

מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס

חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר. במרכז הזירה - שתי הענקיות המסורתיות. אבל בצד מתחמם סטארט-אפ שיכול להיות הראשון שיפעיל מטוס חשמלי מסחרי לטיסות קצרות 


עופר הבר |
נושאים בכתבה בואינג איירבוס


כשהנשיא ביל קלינטון אמר בתחילת שנות ה־2000 כי "המאבק על האקלים יהיה מבחן המנהיגות של דורנו", הוא לא העלה בדעתו עד כמה דבריו ינבאו את העתיד של עולם התעופה. הוא לא יכול היה לחזות שעשרים שנה מאוחר יותר הקרב בין ענקיות התעופה יתפתח לזירה חדשה לחלוטין - המרוץ אחר תעופה ירוקה, שבו גם סטארט-אפ קטן משבדיה מנסה לחטוף חלק מהשוק עם טכנולוגיות מהפכניות. 

תעופה ירוקה אינה רק חזון סביבתי, היא הזדמנות כלכלית ואסטרטגית. בעולם שבו תחבורה בת־קיימא הופכת לדרישה רגולטורית ולא רק מוסרית, מדינות וחברות שלא יאיצו את ההסתגלות יישארו על הקרקע בעוד האחרים ממריאים קדימה.

הקרב המסורתי בין בואינג לאיירבוס על שליטה בשמיים הפך כיום למרוץ מורכב יותר שבו יעילות הדלק, הפחתת פליטות פחמן וחדשנות סביבתית הן השדות החדשים שעליהם נחרץ עתיד התעופה האזרחית.

בעולם שבו שינויי האקלים הפכו לאיום גלובלי, גם השמיים נדרשים לעבור מהפכה. תעשיית התעופה, שאחראית לכ־3% מפליטת הפחמן הדו־חמצני בעולם, ניצבת בעשור האחרון בראש סדר היום הסביבתי. חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר.

דלקים חדשים - הלב של השינוי

המעבר לדלקי תעופה בני־קיימא (SAF - Sustainable Aviation Fuels) הוא המפתח המיידי ביותר להפחתת פליטות פחמן דו חמצני. דלקים אלה מופקים משמנים צמחיים, פסולת אורגנית או אפילו מימן ירוק, ומאפשרים ירידה של עד 80% בפליטות הפחמן לעומת דלק סילוני מסורתי. חברות כמו בואינג, איירבוס ורולס רויס כבר ביצעו טיסות ניסוי מוצלחות בדלק "ירוק", ומדינות באירופה אף החלו לחייב ערבוב שלו בדלקים המסחריים.