ההכרעה הגורלית קרבה: איך שוק המניות הבריטי יגיב לברקזיט?
במשאל העם הבריטי לכל אחד מהצדדים יש טיעונים כאלו או אחרים לשאלה למה כדאי להישאר או לפרוש מהאיחוד האירופי. במאמר זה אנו לא מביעים תמיכה באף אחד מהצדדים אך מנסים להתמודד עם שאלה מאד פרקטית; בתור משקיע, לאילו סוגי מניות באנגליה כדאי להיחשף ומאילו כדאי להיזהר תחת שני תסריטים שונים- בריטניה מחליטה להישאר באיחוד האירופי או לחילופין, מחליטה לפרוש.
החברות הגדולות פחות חשופות לשוק הבריטי מהחברות הבינוניות
אפשר לפלח את שוק המניות הבריטי לחברות גדולות (מדד הפוטסי 100) ולחברות בסדר גודל בינוני אשר בד"כ נכללות במדד הפוטסי 250. כאשר אנו בוחנים את החשיפה של שני המדדים הללו למשק הבריטי המקומי, אפשר לראות שמדד המניות של חברות בינוניות (mid-cap) תלוי במידה רבה בביקושים מקומיים, כאשר 49% מהמכירות הנן לשוק הבריטי. לעומת זאת, מדד הפוטסי 100 כולל יותר חברות רב לאומיות ולכן ההכנסות בשוק המקומי מסתכמות בכ-24% הפרש בהשוואה למדד הפוטסי 250.
לכן אנחנו בדעה שאם הבריטים יחליטו לעזוב את האיחוד הארופי, ניתן להעדיף את מדד הפוטסי 100 על פני מדד הפוטסי 250. עם זאת, חשוב לזכור את המשקל הגבוה של חברות האנרגיה והכריה במדד הפוטסי 100. סקטורים אלו רגישים מאד לזעזועים כלכליים, ולכן אם בריטניה תחליט לפרוש, גם מניות הפוטסי 100 לא תהיינה חסינות.
חשיפה על בסיס גיאוגרפי
דרך נוספת לנסות ולמפות את ההשפעה של משאל העם על שוק המניות הבריטי הינה לפלח את החברות לא על בסיס גודלן, אלא אך ורק על בסיס החשיפה הגיאוגרפית - אילו חברות אנגליות תלויות בעיקר בשוק האירופי, אילו תלויות במידה רבה בשוק האמריקני ואילו מהן תלויות בעיקר בשוק המקומי.
- כלכלנים: הפגיעה מהברקזיט חמורה מההערכות
- ראשת הממשלה ששינתה את כלכלת בריטניה פורשת, והמטבע ששבר שיא חדש
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כדי לבחון זאת, הרכבנו סלי מניות עם חשיפות מוגברות לאיזורים השונים. חברות אנגליות שחשופות לשוק הבריטי אכן סיפקו את הביצועים החלשים ביותר מתחילת השנה, וגם מניות עם חשיפה מוגברת לאירופה הפגינו חולשה, מהסיבה שהמשקיעים מעריכים שגלי ההדף מפרישה של בריטניה מהאיחוד האירופי תפגע בראש ובראשונה ביבשת אירופה, גם במישור הפוליטי (אולי מדינות אחרות ינסו לפרוש) וגם במישור הכלכלי (בריטניה מהווה יעד ייצוא חשוב למדינות כגון גרמניה). החברות שחשופות בעיקר לשוק האמריקני הניבו את הביצועים הטובים ביותר מתחילת השנה. אם בריטניה תחליט להישאר באיחוד, ניתן לצפות להתאוששות מהירה מאד במניות שחשופות בעיקר לשוק האנגלי והאירופי.
חשיפה לפי סקטורים
ברמה סקטוריאלית, מניות הפיננסים, נדל"ן, רשתות האופנה וה-Utilities בולטות כסקטורים שתלויים במידה רבה בכלכלה המקומית, עם יחסית מעט מקורות הכנסה מחוץ לגבולות בריטניה, ולכן הם חשופים אם בריטניה תחליט לפרוש מהאיחוד. הבנקים, חברות הנדל"ן וה-utilities גם רגישים מאד לשיעורי היוון הנכסים. אם בריטניה תחליט לפרוש ניתן לצפות לעלייה חדה בשיעורי היוון לגבי נכסים אלו ופגיעה בשוויים של סקטורים אלו, אם כי הבנק המרכזי ינסה למזער את הנזקים תוך התערבות ברמת הריביות ואולי גם בשוק האג"ח. כמובן שאם בריטניה תישאר, ניתן לצפות לתיקון חד בשווי חברות הנדל"ן, הבנקים והקמעונאים.
ראוי לציין שמדובר בשוק מניות מאד משוקלל, כך שההתאמות לכל אחד מהתרחישים מתבצעות כמעט באופן רציף. המצב מאד דינמי, ומניות בודדות וסקטורים שלמים מגיבים בתנודיות רבה ככל שהסיכוי של אחד מהצדדים משתנה בהתאם לתוצאות הסקרים העדכניים והסיכויים להישאר או לפרוש כפי שמשתקפים באתרי ההימורים.
- שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית
- נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין...
- 5.מזל 24/06/2016 06:12הגב לתגובה זובאם תהיה פרישה מהאיחוד מה יעשה לבורסה חיבת לרדת או עולם כמנהגו נוהג האםמזה סוףצהעולם בכלכלה
- 4.פנינה גבאי 24/06/2016 06:10הגב לתגובה זוגם אני מושקעת במניות של התרופות כגון פרוטליקס וטבע מה יהיה האם יש קשר ישיר למה שיהיה בבריטניה
- 3.ראובן בן גרא 24/06/2016 06:08הגב לתגובה זואני מושקע במנית טבע כבר שנתים ואני עדין בקרן שלי האם זה קשור לבעיה בבריטניה אם תפרוש נא עזרה
- 2.דוד 24/06/2016 06:06הגב לתגובה זומה מידת ההשפעה על מניות הביומד טבע ועוד
- 1.תודה 22/06/2016 13:27הגב לתגובה זולא יורידו את הריבית בבריטניה

שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית
חברת התעופה של היבשת המבודדת מתכוננת להשקה ב-2026 של פרויקט Sunrise, שיאפשר טיסות נוסעים ארוכות במיוחד ללא עצירות וללא קונקשן, כך שתירדמו בהמראה מסידני ותתעוררו בלונדון
כשחברת התעופה האוסטרלית Qantas הכריזה שתשבור את שיאי הזמן בטיסה ישירה בין סידני ללונדון, כמעט 20 שעות באוויר ללא חניית ביניים, התגובה נעה בין "וואו!" לבין "רגע, מי רוצה לשבת 20 שעות על אותה כרית?".
דמיינו טיסה ללא הפסקות מלב סידני ללונדון או ניו יורק, 22 שעות בשמיים, מעל אוקיינוסים ומדבריות, מבלי לנחות וללא קונקשן וריצות בין דלפקי חברות התעופה. זהו חלום התעופה שהופך למציאות עם האיירבוס A350-1000ULR בפרויקט Sunrise של קוואנטס.
Sunrise היא יוזמה פורצת דרך, שנשמעת כמעט כמו פרויקט חלל, שתאפשר טיסות נוסעים ללא עצירות בטיסות הארוכות ביותר בעולם, תוך כיבוש "נתיב הקנגורו" ההיסטורי. הפרויקט מחיה מסורת ממלחמת העולם השנייה של טיסות "Double Sunrise" של קוואנטס, שבהן המטוסים היו באוויר זמן רב מספיק כדי לראות שתי זריחות.
ולא מדובר בסתם מטוס גדול יותר, אלא זה ניסוי אנושי-טכנולוגי שמאתגר את גבולות הגוף, הזמן והשעון הביולוגי, וגם משנה את כללי המשחק בשוק התעופה העולמי.
- FAA מחייב בדיקות נוספות במטוסי A320 בעקבות סדקים ברכיבי דלתות
- נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מי מזמין ומדוע?
קוואנטס, חברת התעופה האוסטרלית הוותיקה שנוסדה ב-1920, הזמינה 12 מטוסי איירבוס A350-1000ULR מיוחדים, עם מיכל דלק אחורי נוסף של 20,000 ליטר שמאפשר טווח מטורף של 18,000 ק"מ. הסיבה? אוסטרליה מבודדת גיאוגרפית, וטיסות עם עצירות בסינגפור או בדובאי גוזלות זמן, כסף וסיכונים. Sunrise יחסוך ארבע שעות טיסה כוללת ויחבר את המדינה-היבשת ישירות למרכזים כלכליים.

שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית
חברת התעופה של היבשת המבודדת מתכוננת להשקה ב-2026 של פרויקט Sunrise, שיאפשר טיסות נוסעים ארוכות במיוחד ללא עצירות וללא קונקשן, כך שתירדמו בהמראה מסידני ותתעוררו בלונדון
כשחברת התעופה האוסטרלית Qantas הכריזה שתשבור את שיאי הזמן בטיסה ישירה בין סידני ללונדון, כמעט 20 שעות באוויר ללא חניית ביניים, התגובה נעה בין "וואו!" לבין "רגע, מי רוצה לשבת 20 שעות על אותה כרית?".
דמיינו טיסה ללא הפסקות מלב סידני ללונדון או ניו יורק, 22 שעות בשמיים, מעל אוקיינוסים ומדבריות, מבלי לנחות וללא קונקשן וריצות בין דלפקי חברות התעופה. זהו חלום התעופה שהופך למציאות עם האיירבוס A350-1000ULR בפרויקט Sunrise של קוואנטס.
Sunrise היא יוזמה פורצת דרך, שנשמעת כמעט כמו פרויקט חלל, שתאפשר טיסות נוסעים ללא עצירות בטיסות הארוכות ביותר בעולם, תוך כיבוש "נתיב הקנגורו" ההיסטורי. הפרויקט מחיה מסורת ממלחמת העולם השנייה של טיסות "Double Sunrise" של קוואנטס, שבהן המטוסים היו באוויר זמן רב מספיק כדי לראות שתי זריחות.
ולא מדובר בסתם מטוס גדול יותר, אלא זה ניסוי אנושי-טכנולוגי שמאתגר את גבולות הגוף, הזמן והשעון הביולוגי, וגם משנה את כללי המשחק בשוק התעופה העולמי.
- FAA מחייב בדיקות נוספות במטוסי A320 בעקבות סדקים ברכיבי דלתות
- נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מי מזמין ומדוע?
קוואנטס, חברת התעופה האוסטרלית הוותיקה שנוסדה ב-1920, הזמינה 12 מטוסי איירבוס A350-1000ULR מיוחדים, עם מיכל דלק אחורי נוסף של 20,000 ליטר שמאפשר טווח מטורף של 18,000 ק"מ. הסיבה? אוסטרליה מבודדת גיאוגרפית, וטיסות עם עצירות בסינגפור או בדובאי גוזלות זמן, כסף וסיכונים. Sunrise יחסוך ארבע שעות טיסה כוללת ויחבר את המדינה-היבשת ישירות למרכזים כלכליים.
