לעשות מעשה: הזדמנות חד פעמית לשנות את המפה הפוליטית באיזור
עלות פיתוח מאגר לוויתן נאמדת ב-5 מיליארד דולר (לא כולל נפט באם יימצא) ומימונו מחייב קונסורציום של בנקים זרים. תנאי מקדים מרכזי של קונסורציום בנקים לצורך מימון פיתוח מאגר לוויתן הינו חתימת חוזים משמעותיים לטווח ארוך, בעיקר לייצוא, וכמו כן גם לשוק המקומי. הדרישה הופכת הגיונית אף יותר כאשר אנו זוכרים כי מאגר "תמר" כבר מספק את רוב צורכי הגז במדינת ישראל ל-10 עד 15 השנים הבאות.
פיתוח מאגר לוויתן הוא כדאי במיוחד עבור אזרחי מדינת ישראל שייהנו מגביית המיסים העתידית שתתרום לביטחון הכלכלי של מדינת ישראל. מעבר לצורך הכלכלי המובן מאליו, התמורות שחלו בשנתיים האחרונות בסביבה הגיאו-פוליטית בה נמצאת ישראל, הופכות את פיתוח מאגר לוויתן גם לצורך מדיני. ההודעה של חברת ENL האיטלקית בחודש שעבר על פיתוח מאגר Zohr במצרים טרפה את הקלפים. היא ביטלה הלכה למעשה את האפשרות ליצוא גז מישראל למצרים ולירדן, ובמקביל לכך גם את האפשרות הקלושה מלכתחילה לקבל מימון בנקאי לפיתוח לוויתן. בגזרה הדיפלומטית, חודש יוני האחרון היה עתיר פעילות במסדרונות הממשל באנקרה. טורקיה אישרה את חידוש המגעים בין המדינות, לאחר שמנכ"ל משרד החוץ הישראלי, דורי גולד, נפגש ברומא עם מקבילו הטורקי תוך שמירה על מידור מוחלט. במקביל, במהלך אותו החודש, דיווח ערוץ הטלוויזיה האירני , PRESS TV, כי אירן וטורקיה הגיעו להסכם ראשוני שיגדיל את יבוא הגז של טורקיה מאירן, במחיר נוח יותר מהמחירים היקרים של הסכם ייצוא הגז בין המדינות מאז 1996, לפיו טורקיה מייבאת כ-10 מיליארד מ"ק גז בשנה מאירן (בתקופת הסנקציות הבינ"ל על אירן המסחר התנהל ברובו כנגד זהב).
אירן של אחרי הסנקציות נוקטת מצידה בצעדים משמעותיים להגברת הייצור והיצוא של הגז הטבעי שלה משדה הגז של PARS. על פי ההערכות, השדה מכיל כמות גז המהווה כ-8% מכלל עתודות הגז הטבעי העולמי.
במקביל, טורקיה לא הכחישה פרסומים על "פלירט" שהיא מנהלת עם רוסיה בדבר הקמת צינור שיעבור מרוסיה דרך טורקיה ומשם לאירופה. הצינור אמור להוות אלטרנטיבה לצינור הקיים בין רוסיה לאוקראינה. בנוסף, הטורקים בוחנים בעתיד גם את עתודות הגז הגדולות שהתגלו במימי קפריסין, לבנון ומצרים, שמהוות גם הן אופציות חליפיות למאגר "לוויתן" במימי ישראל.
- לפני שאיבדה את הריבונות הביטחונית, ישראל איבדה את הריבונות האנרגטית
- ממשל טראמפ ישיק מכרז ענק לקידוחי נפט וגז במפרץ מקסיקו
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מנסה ליהנות מכל העולם לטורקיה אין בכלל מאגרי גז, והיא נאלצת לרכוש גז טבעי משכנותיה, בעיקר מאירן ומרוסיה. בגלל תלותה המוחלטת בשתי ספקיות גז עיקריות אלו, טורקיה לא נהנתה מהירידה במחירי האנרגיה בשוק העולמי בשנה האחרונה. בנוסף, ניתן ללמוד כמה דברים מהמהלכים שהחלו בחודש יוני. תחילה, טורקיה החליטה לרדת מהגדר בנושא הגז. היא מעוניינת לחזק את השפעתה הפוליטית במערב אירופה תוך ניצול תלותה בציר האוקראיני. כמו כן, טורקיה מעוניינת להמשיך ולהיאבק על בכורתה בעולם הערבי מול מצרים ואירן, והגז הוא אחד ממוקדי ההשפעה. טורקיה, כהרגלה במשא ומתן, מנסה לאחוז במקל משני קצותיו. מהצד של ממשלת ישראל והאמונים על פיתוח מאגר לוויתן, מדובר בשעת כושר בה יש לבחון את הסיטואציה מכמה היבטים: רוסיה ממשיכה לאיים על אוקראינה, על אף הסנקציות הננקטות נגדה והיא מחזיקה את אירופה בגרון באמצעות צינור הגז הרוסי-אוקראיני. צינור גז מישראל לטורקיה וממנה לאירופה יצור ציר השפעה מדיני מהותי עבורנו ועבור הטורקים.
עבור ישראל מדובר במרוץ נגד הזמן. הנחת צינור לטורקיה היא כיום אופציה רווחית בגלל מחיר הגז הגבוה בשוק הטורקי. למרות עלות ההשקעה בהקמה שכזו, קיימת סבירות גבוהה לאישור המימון בידי קונסורציום הבנקים הזרים. ממשלת ישראל חייבת לעשות מעשה בנוגע להזדמנות הטורקית. זו הזדמנות קריטית שנקרתה בדרכה של ישראל בעת האחרונה לא רק לשפר את מצבה של כלכלת ישראל, אלא לשנות במשהו את יכולת ההשפעה הפוליטית שלה באזור.
- 1.ושוב כתבה של גיל בעניין שונה לחלוטין אבל לחלוטין לעניין (ל"ת)כרוביאל 29/09/2015 19:04הגב לתגובה זו
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
