לעשות מעשה: הזדמנות חד פעמית לשנות את המפה הפוליטית באיזור

גיל הוד,  יועץ אסטרטגי כלכלי, על הכדאיות של הקמת צינור גז בין ישראל לטורקיה, עכשיו יותר מאי פעם
גיל הוד | (1)

עלות פיתוח מאגר לוויתן נאמדת ב-5 מיליארד דולר (לא כולל נפט באם יימצא) ומימונו מחייב קונסורציום של בנקים זרים. תנאי מקדים מרכזי של קונסורציום בנקים לצורך מימון פיתוח מאגר לוויתן הינו חתימת חוזים משמעותיים לטווח ארוך, בעיקר לייצוא, וכמו כן גם לשוק המקומי. הדרישה הופכת הגיונית אף יותר כאשר אנו זוכרים כי מאגר "תמר" כבר מספק את רוב צורכי הגז במדינת ישראל ל-10 עד 15 השנים הבאות.

פיתוח מאגר לוויתן הוא כדאי במיוחד עבור אזרחי מדינת ישראל שייהנו מגביית המיסים העתידית שתתרום לביטחון הכלכלי של מדינת ישראל. מעבר לצורך הכלכלי המובן מאליו, התמורות שחלו בשנתיים האחרונות בסביבה הגיאו-פוליטית בה נמצאת ישראל, הופכות את פיתוח מאגר לוויתן גם לצורך מדיני.   ההודעה של חברת ENL האיטלקית בחודש שעבר  על פיתוח מאגר Zohr במצרים טרפה את הקלפים. היא ביטלה הלכה למעשה את האפשרות ליצוא גז מישראל למצרים ולירדן, ובמקביל לכך גם את האפשרות הקלושה מלכתחילה לקבל מימון בנקאי לפיתוח לוויתן.   בגזרה הדיפלומטית, חודש יוני האחרון היה עתיר פעילות במסדרונות הממשל באנקרה. טורקיה אישרה את חידוש המגעים בין המדינות, לאחר שמנכ"ל משרד החוץ הישראלי, דורי גולד, נפגש ברומא עם מקבילו הטורקי תוך שמירה על מידור מוחלט. במקביל, במהלך אותו החודש, דיווח ערוץ הטלוויזיה האירני , PRESS TV, כי אירן וטורקיה הגיעו להסכם ראשוני שיגדיל את יבוא הגז של טורקיה מאירן, במחיר נוח יותר מהמחירים היקרים של הסכם ייצוא הגז בין המדינות מאז 1996, לפיו טורקיה מייבאת כ-10 מיליארד מ"ק גז בשנה מאירן (בתקופת הסנקציות הבינ"ל על אירן המסחר התנהל ברובו כנגד זהב).

אירן של אחרי הסנקציות נוקטת מצידה בצעדים משמעותיים להגברת הייצור והיצוא של הגז הטבעי שלה משדה הגז של PARS. על פי ההערכות, השדה מכיל כמות גז המהווה כ-8% מכלל עתודות הגז הטבעי העולמי. 

במקביל, טורקיה לא הכחישה פרסומים על "פלירט" שהיא מנהלת עם רוסיה בדבר הקמת צינור שיעבור מרוסיה דרך טורקיה ומשם לאירופה. הצינור אמור להוות אלטרנטיבה לצינור הקיים בין רוסיה לאוקראינה. בנוסף, הטורקים בוחנים בעתיד גם את עתודות הגז הגדולות שהתגלו במימי קפריסין, לבנון ומצרים, שמהוות גם הן אופציות חליפיות למאגר "לוויתן" במימי ישראל.

מנסה ליהנות מכל העולם לטורקיה  אין בכלל מאגרי גז, והיא נאלצת לרכוש גז טבעי משכנותיה, בעיקר מאירן ומרוסיה. בגלל תלותה המוחלטת בשתי ספקיות גז עיקריות אלו, טורקיה לא נהנתה מהירידה במחירי האנרגיה בשוק העולמי בשנה האחרונה. בנוסף, ניתן ללמוד כמה דברים מהמהלכים שהחלו בחודש יוני. תחילה, טורקיה החליטה לרדת מהגדר בנושא הגז. היא מעוניינת לחזק את השפעתה הפוליטית במערב אירופה תוך ניצול תלותה בציר האוקראיני. כמו כן, טורקיה מעוניינת להמשיך ולהיאבק על בכורתה בעולם הערבי מול מצרים ואירן, והגז הוא אחד ממוקדי ההשפעה. טורקיה, כהרגלה במשא ומתן, מנסה לאחוז במקל משני קצותיו.   מהצד של ממשלת ישראל והאמונים על פיתוח מאגר לוויתן, מדובר בשעת כושר בה יש לבחון את הסיטואציה מכמה היבטים: רוסיה ממשיכה לאיים על אוקראינה, על אף הסנקציות הננקטות נגדה והיא מחזיקה את אירופה בגרון באמצעות צינור הגז הרוסי-אוקראיני. צינור גז מישראל לטורקיה וממנה לאירופה יצור ציר השפעה מדיני מהותי עבורנו ועבור הטורקים.

עבור ישראל מדובר במרוץ נגד הזמן. הנחת צינור לטורקיה היא כיום אופציה רווחית בגלל מחיר הגז הגבוה בשוק הטורקי. למרות עלות ההשקעה בהקמה שכזו, קיימת סבירות גבוהה לאישור המימון בידי קונסורציום הבנקים הזרים.   ממשלת ישראל חייבת לעשות מעשה בנוגע להזדמנות הטורקית. זו הזדמנות קריטית שנקרתה בדרכה של ישראל בעת האחרונה לא רק לשפר את מצבה של כלכלת ישראל, אלא לשנות במשהו את יכולת ההשפעה הפוליטית שלה באזור.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    ושוב כתבה של גיל בעניין שונה לחלוטין אבל לחלוטין לעניין (ל"ת)
    כרוביאל 29/09/2015 19:04
    הגב לתגובה זו
מגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexelsמגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexels

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה

מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו



עופר הבר |
נושאים בכתבה טיסה לוויינים

אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.

בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.

המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית

הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.

תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.

הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים

בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.


תבלינים. צילום: Marta Branco, Pexelsתבלינים. צילום: Marta Branco, Pexels
בלוגסטריט

הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?

יצרנית התבלינים הגדולה בעולם, יצרנית שוקולד, ספקית אגוזים ומגדלת אבוקדו - הכירו את חברות המזון המעניינות שמשקפות פוטנציאל עלייה 

זיו סגל |

לפני שנגיע להזדמנויות נדירות נתחיל עם גרף תוך יומי של האס אנד פי 500. הוא מראה את הקפיצה החדה בתחילת המסחר ביום שישי, את הירידה החדה בהמשך ואת העובדה שהמדד סגר בסופו של יום בירידה קלה. ללמדנו שאנחנו עדיין נמצאים באזור שיווי משקל. לחודש ספטמבר שיווי משקל זו תוצאה טובה והשאלה אם זה ימשיך כך.

בתרשים המוכר לנו מהשבועות האחרונים אנחנו רואים את הקו המחזיר העולה שבולם ולמעשה גורם לאס אנד פי להתכנס לתנודתיות צרה מאד. זאת מכיוון שמתחתיו מתקרב אליו הממוצע ל-21 יום שלמעט חריגה קטנה תומך ב-S&P500  מאז סוף חודש אפריל. 


מדד S&P תוך יומי
מדד S&P תוך יומי


דבר אחד בטוח. התנודתיות הצרה הזו לא תימשך עוד הרבה זמן ואנחנו צריכים להיערך לפריצה. השאלה לאיזה כיוון. אם אני צריך להעריך לפי האינדיקטורים הטכניים אז יש סיכון שהלחץ כלפי מטה יימשך. 

בכל מקרה יש לכם קווים ברורים לקבלת החלטות. סגירה משמעותית בזמן ובמחיר מעל 6532, הגבוה היומי של יום שישי, תיחשב פריצה למעלה וסימן למהלך עלייה מהותי בהמשך. סגירה מתחת ל-6360, שתהיה גם מתחת לממוצע הנע ל-21 יום וגם מתחת לפקודת ההיפוך הפרבולית, תהיה סימן לתחילתו של תיקון שבשלב הראשון שלו יגיע ל-6100-6200. 

אפשר עוד להצטרף לזינוק של הליתיום?

התשובה היא כן. אומנם הצגתי כאן את קרן הסל ILIT  לפני זמן מה והיא אכן בנתה מהלך עלייה יפה אבל יש לו פוטנציאל להימשך. ניתן לצפות שהקרן תעלה ל-13 דולר בשלב ראשון. אפשר להצטרף למגמה כל עוד מעל 10 דולר.