הגיע הזמן להחליט: תקציב הממשלה לא עונה על השאלות הנכונות
בערב ראש השנה נתניהו ולפיד סיכמו על תוספת של כ-14 מיליארד שקל לתקציב הביטחון בשנתיים הקרובות, יעד הגירעון ל-2015 יעלה על 3.4%, חוק מע"מ 0% יעבור, לא יבוצעו קיצוצים בתקציב המדינה ולא יועלו מסים. לאחר שבועות רבים של דיונים הושגה הפשרה שאמורה לרצות את כולם.
מגבשי ההסכם טוענים שהתקציב המוסכם משקף את האיזונים הנכונים בין דרישות משרד הביטחון, הצרכים האזרחיים-חברתיים ויעד הגירעון. אך לעמדתי ברור שמשולש צרכים זה אינו שווה כוחות: כשראש הממשלה התייחס לנושא בשבועות האחרונים, הוא הדגיש שהגדלת תקציב הבטחון תהיה תוך עמידה ביעדי הגירעון - ההתייחסות לצרכים האזרחיים לא זכתה להתייחסות.
כנראה שזו התוצאה כשמצד אחד, על פי תפישת משרד הביטחון, אי הגדלת תקציב הביטחון באופן מספק משמעותה הפקרת בטחון אזרחי ישראל. ומן הצד שני, על פי משרד האוצר ובנק ישראל, הגדלת הגירעון משמעותה קטסטרופה כלכלית שתעלה מיליארדי שקלים בהחזרי החובות ותשלום ריביות לקופת המדינה. אך מי הם מקבלי ההחלטות שאמורים להסביר את הנזקים ארוכי הטווח הכרוכים בהמשך מדיניות ייבוש התקציבים האזרחיים חברתיים של הממשלה?
להערכתי, ייתכן ותקציב 2015 יהיה האחרון בו לא נדרשת טלטלה אמיתית בתהליך ההכנה ובתקציב עצמו. ייתכן ואנחנו בנקודה בה השמיכה מתחילה להיות קצרה מדי בכדי לספק את כל הצרכים הללו.
- תכננה לרצוח את נתניהו ב-RPG - ביקשה עזרה מפעילי מחאה שהסגירו אותה
- היועמ"שית: "שיטת המשטר בישראל משתנה במהירות"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות הגדלת תקציב הביטחון, יש צורך להבין שבמבנה ההוצאות הקשיח של משרד הביטחון, גידול זה רק שומר על הקיים וחיילי צה"ל ואזרחי ישראל לא צפויים לקבל יותר ביטחון כתוצאה מהגדלת התקציב. נראה כי אנחנו קרבים לנקודה בו כלכלת ישראל לא צומחת מספיק בכדי לעמוד בעלות הצרכים הביטחוניים האמיתיים המתגברים בקצב גבוה הרבה לנוכח האיומים מסביב.
הוויכוח הקבוע בין משרד הביטחון לאוצר, מתנהל בחוסר שקיפות. אנחנו לא באמת יכולים לדעת האם הייתה כבר התייעלות ובאיזו מידה, וזאת כאשר האתוס הצבאי מקשה מאוד על ניהול דיון ענייני - כל קיצוץ מתקבל באופן מיידי ע"י מערכת הביטחון כפגיעה בביטחון של אזרחי ישראל.
בדיוק בנקודה זו, זה הזמן לדרוש מקובעי המדיניות לנהל דיון רציני בו תינתן תשובה האם אפשר לתת את אותה רמת ביטחון לאזרחי ישראל עם אותו הכסף, וכמה יעלה יותר ביטחון? היכן ניתן לבצע שינויים הכרחיים לייעול מערכת הביטחון? נשאלת השאלות, איך ייתכן שתקציב מערכת הביטחון ב-2015 הוגדל ללא דרישות כלשהן ממערכת הביטחון וללא רפורמות בכוח האדם ובפנסיות?
- הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?
- חרם אירופאי על סחורה ישראלית - עד כמה זה משמעותי ומה אפשר לעשות?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
בעשור וחצי האחרונים ממשלת ישראל הייתה אחראית להקטנת מס ההכנסה ומס החברות מצד אחד, ואחראית לתהליך קיצוץ השירותים האזרחיים שהממשלה מספקת מצד השני. תהליכים אלו היו קיצוניים יחסית ומתבטאים בכל פרמטר כלכלי של כלכלת ישראל. ההוצאה האזרחית של הממשלה היא כמעט הנמוכה ביותר מתוך מדינות ה-OECD. כמו כן, זה מתבטא בצורה בולטת בפרמטרים נוספים כמו ההוצאה הממשלתית הממוצעת לתלמיד, במדדי האי שויון, בעוני וכד'.
במצב שכזה ולאחר מסקנות ועדות טרכטנברג, גרמן ואלאלוף , יהיה קשה להחליט על המשך הקטנה נוספת בתקציבים האזרחיים חברתיים משנת 2016 ואילך. בדיוק בנקודה זו, זה גם הזמן לדרוש מקובעי המדיניות תשובה לאן ישראל רוצה להגיע מבחינת ההוצאה האזרחית חברתית שלה.
האם פחות נטל מס והוצאה אזרחית? או יותר נטל מס ויותר הוצאה אזרחית? אנחנו אפילו לא יודעים אם נתניהו, לפיד, פקידי האוצר ושאר קובעי המדיניות מוטרדים, ואם כן, עד כמה, מההוצאה האזרחית הנמוכה, מההוצאה הממוצעת לתלמיד, ממבחני ההשוואה הבינלאומיים של מערכת החינוך, ממצב אי השויון והעוני? האם זה המקום שישראל רוצה להיות בו? ואם לא, מה הסיבות האמיתיות לכך שאין שינוי? האם נערך דיון על השפעות ארוכות הטווח של המדיניות הקיימת?
לכאורה נשמעות הצהרות של חלק ממקבלי ההחלטות והמלצות של ועדות בכיוון של שינוי, אך בפועל לא נראה שמושקעים משאבים אמיתיים של הממשלה לשינוי משמעותי בתחומים אלו. דיון נוסף שלא נערך הוא בנושא יעד הגירעון, כשנדמה שבנושא זה קיימת התקבעות מחשבתית.
אחרי טראומות העבר בכלכלת ישראל, הפכה להיות השליטה בגירעון כדבר כמעט מקודש בעשור האחרון. ישראל אכן זכתה להצלחה מרשימה בשעה שבמדינות מפותחות רבות גדל יחס החוב/תוצר לרמות בעייתיות, אך כעת נראה כעת כי קובעי המדיניות הכלכלית "התאהבו" בהצלחה ויעד הגירעון נקבע ללא קשר ממשי לנתונים הכלכליים ומצב המשק, ללא קשר לעלות המימון של החוב והשוואות הבינלאומיות של יחס החוב/תוצר. ייתכן שדיון רציני, תוך ניסיון להיות קצת יותר גמישים ומותאמים למצב הכלכלי העולמי, היה מביא לתוצאה אחרת של יעד הגירעון והיה מתאים קצת יותר למצב הנוכחי.
למרות הגדלת הגירעון באופן מדוד ונשלט בתקציב 2015, נראה כי על סמך נתוני הצמיחה העדכניים שנמצאים במגמת התכווצות וצרכי הממשלה הגדלים, לא יהיה מנוס מהגדלת הגירעון בשנים הבאות. עד עתה, לא רק שהממשלה נמנעה מהחלטות קשות בנושא תקציב הבטחון, התקציב האזרחי כלכלי ויעד הגירעון, אלא שכלל לא התקיים דיון רציני לאן מועדות פני כלכלת מדינת ישראל - לא היה ניסיון אמיתי לטפל לעומק בבעיות המבניות במשק, ומקבלי החלטות נמנעו מטיפול בנושאים כמו רפורמות במגזר הציבורי והעסקי, טיפול של ממש בהון השחור, ביטולי פטורים והטבות שגורמים נזקים. לא הובאה התייחסות רצינית לנושא היצע הדיור, מדיניות המיסוי הרצוייה, יצירת גורמים מחוללי צמיחה שיכולים לתת תקווה להתאוששות עתידית במשק ועוד.
אני סבור שבמהלך שנת 2015 לא יהיה מנוס והממשלה תידרש להחלטות קשות שלא התקבלו במשך שנים רבות. לרוב, במצב משבר, קל יותר לערוך את הדיון הנדרש ולפעול. נראה כי שנת 2015 מסתמנת כשנה בה מקבלי ההחלטות יאלצו לעשות כן. לדעתי רצוי לערוך את הדיונים הללו ולקבל את ההחלטות הקשות מבעוד מועד ובהקדם האפשרי.

מכונית שהיא גם מסוק - כמה זה יעלה ומתי זה ייצא לשוק?
XPeng הסינית מתקדמת בפיתוח פלטפורמה של רכב שבפנים חונה מסוק=רחפן מתקבל שיכול להטיס אתכם במשך 20-30 דקות; ההשקה בסין ב-2026
המותג הסיני XPeng שואף לנער את שוק הרכב עם השקת המכונית המעופפת הראשונה שלו, שעל פי התוכניות תהיה מוכנה לצרכן, בשנת 2026. "נושאת המטוסים היבשתית״(Land Aircraft Carrier) LACשל Xpeng Aeroht בולטת כנקודת שיא, מסמנת פרק חדש בנוף התעופה של סין ומציעה פרספקטיבה סינית על פיתוח תחבורתי, מסרה החברה בהצהרה על השקת המכונית המעופפת.
בגרסה הראשונה שלה, היא לא תיראה כמו המכוניות מ"בחזרה לעתיד", אלא תהיה למעשה רחפן גדול שניתן להוביל בטנדר. רחפן הנוסעים עם עיצוב בעל שישה רוטורים וזרועות מתקפלות לאחסון. כלי הטיס מתגאה גם בתא טייס פנורמי של 270 מעלות עם מקומות ישיבה לשניים ומבנה סיבי פחמן להקלת המשקל.
כלי הטייס ערך את הופעת הבכורה שלו בטיסה ציבורית בתערוכת האוויר של סין בסוף השנה שעברה שהתקיימה בעיר ג'וחאי בנובמבר האחרון, ולאחר מכן את הופעת הבכורה הבינלאומית שלו חודשים לאחר מכן, בינואר 2025, בתערוכת האלקטרוניקה CES בלאס וגאס.
הרחפן, בנוי מסיבי פחמן קלים וכולל נוף רחב מתא הטייס. נהגים, או טייסים, יכולים פשוט לחנות את רכב השישה-גלגלים באתר ההמראה, לנתק את הרחפן בלחיצת כפתור ולעלות עליו כשהרכב נשאר בחנייה. משם, הם יכולים לנווט את שאר המסע שלהם באוויר, לקצר את זמן הנסיעה ולשפר את הגישה לאזורים מרוחקים.
- טראמפ מדבר – והמניות עפות: זינוק במניות יצרניות הרכב המעופף ג'ובי וארצ'ר
- המוניות המעופפות ממריאות: ג’ובי נערכת לרכוש את בלייד;היכן אנשים טסים לעבודה במונית?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פתרון המכונית המעופפת עם המודול הכפול של XPeng, ייקרא ״נושאת המטוסים היבשתית״ - LAC. התמחור בשוק הביתיבסין יהיה מתחת ל-300,000 דולר אמריקאי, כך לדברי וואנג טאן, מייסד שותף וסגן נשיא XPeng Aeroht.

הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?
יצרנית התבלינים הגדולה בעולם, יצרנית שוקולד, ספקית אגוזים ומגדלת אבוקדו - הכירו את חברות המזון המעניינות שמשקפות פוטנציאל עלייה
לפני שנגיע להזדמנויות נדירות נתחיל עם גרף תוך יומי של האס אנד פי 500. הוא מראה את הקפיצה החדה בתחילת המסחר ביום שישי, את הירידה החדה בהמשך ואת העובדה שהמדד סגר בסופו של יום בירידה קלה. ללמדנו שאנחנו עדיין נמצאים באזור שיווי משקל. לחודש ספטמבר שיווי משקל זו תוצאה טובה והשאלה אם זה ימשיך כך.
בתרשים המוכר לנו מהשבועות האחרונים אנחנו רואים את הקו המחזיר העולה שבולם ולמעשה גורם לאס אנד פי להתכנס לתנודתיות צרה מאד. זאת מכיוון שמתחתיו מתקרב אליו הממוצע ל-21 יום שלמעט חריגה קטנה תומך ב-S&P500 מאז סוף חודש אפריל.
דבר אחד בטוח. התנודתיות הצרה הזו לא תימשך עוד הרבה זמן ואנחנו צריכים להיערך לפריצה. השאלה לאיזה כיוון. אם אני צריך להעריך לפי האינדיקטורים הטכניים אז יש סיכון שהלחץ כלפי מטה יימשך.
בכל מקרה יש לכם קווים ברורים לקבלת החלטות. סגירה משמעותית בזמן ובמחיר מעל 6532, הגבוה היומי של יום שישי, תיחשב פריצה למעלה וסימן למהלך עלייה מהותי בהמשך. סגירה מתחת ל-6360, שתהיה גם מתחת לממוצע הנע ל-21 יום וגם מתחת לפקודת ההיפוך הפרבולית, תהיה סימן לתחילתו של תיקון שבשלב הראשון שלו יגיע ל-6100-6200.
- מסימני הפשרה בין ארה"ב לסין: ייבוא המתכות הנדירות מזנק ב-660%
- יצרנית אמריקאית של מתכות נדירות מפסיקה משלוחים לסין
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אפשר עוד להצטרף לזינוק של הליתיום?
התשובה היא כן. אומנם הצגתי כאן את קרן הסל ILIT לפני זמן מה והיא אכן בנתה מהלך עלייה יפה אבל יש לו פוטנציאל להימשך. ניתן לצפות שהקרן תעלה ל-13 דולר בשלב ראשון. אפשר להצטרף למגמה כל עוד מעל 10 דולר.