האם יוקר המחיה הכניע את הצרכן הישראל? לא בטוח

רונן מנחם, מנהל מחלקת השקעות ואסטרטגיה, בנק מזרחי טפחות, פורש את הפרסומים האחרונים על נתוני המאקרו השונים ובודק, האם האזרח הישראלי מפסיד או מרוויח בסיכומו של חודש?
רונן מנחם | (4)

השיח הכלכלי המקומי עוסק היום רבות בשאלה, האם מורגשת האטה בביקושים המקומיים בכלל ובהוצאות משקי הבית בפרט. התחושה היא שכן. לדוגמא, הדוח הכספי האחרון של שופרסל ונתוני מדד נלסון מבטאים זאת היטב. התוצאות אומנם מושפעות מעיתוי חג הפסח, שחל הפעם ברבעון השני ולא בראשון, אך גם משינוי בהרגלי הצריכה של הצרכנים, לרבות מעבר לחנויות עם מחירים נמוכים יותר, או לרכישות מקוונות.

להערכתי, גם אם מתחוללת האטה מסוימת, לא מדובר בעצירה של ממש ואין צורך בנקיטת צעדים מהותיים. אני מסתמך, בין השאר, על סקר אמון הצרכנים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. בחודש אפריל, כבקודמיו, הייתה רמת המדד שלילית, אך הוא עלה בכל זאת והצביע על שיפור בהשוואה לחודש מארס.

אני שואב עידוד במיוחד מכך שבין הפרמטרים שמרכיבים את המדד, השיפור הבולט ביותר היה לגבי מצב התעסוקה במדינה, כפי שהציבור תופש במבט לששת החודשים הבאים. מדי חודש בחודשו מדווחת הלמ"ס על שיעורי תעסוקה גבוהים ועל כך ששיעור האבטלה נמוך מאוד. למעשה, שיעור הבלתי מועסקים נמוך זה 7 חודשים מ-6% ואינו רחוק ממצב של תעסוקה מלאה. השיח התקשורתי נוטה לקבל נתונים אלו עם קורטוב של מלח, ולדעתי, השיפור בתפישת משקי הבית משקף הפנמה הדרגתית של הנושא.

למעשה, עיון במדדי אמון הצרכנים השונים מלמד, כי בעוד הציבור מרוצה פחות מהמצב הנוכחי, הוא מעודד יותר לגבי המחצית השנייה של השנה, הן בהיבט של אווירת הקניות והן בהיבט ההכנסות והתעסוקה.

ובכן, הכל בסדר? לא נרחיק לכת

אחד הממצאים המעניינים, שהציבור מתלבט יותר מבעבר. הוא נוטה לטעון, יותר מבעבר, כי אינו יכול להעריך מה תהיינה ההתפתחויות, או שהוא מסתפק בהערכה כי לא יהיה שינוי. במצב דברים זה, הסיכוי להפתעות, לכל כיוון, גדול. היות ומדובר בצרכנים, על החברות הפועלות בתוך המשק, ובראשן רשתות השיווק, חברות המסחר והשירותים, לגלות ערנות רבה.

אני סבור, כי לנוכח המשך הגידול במספר משרות השכיר במשק, המפצה במידת מה על דריכה במקום של השכר הריאלי, ובסיוע הריבית הנמוכה המתמשכת והעלייה בהכנסה האישית הפנויה מכל המקורות (לרבות ניירות ערך), הצריכה הפרטית תוסיף לגדול ותשמש מנוע צמיחה חשוב לתוצר המקומי הגולמי.

ניתן לראות זאת בנתון שפורסם הבוקר, לפיו סעיף הביקושים המקומיים במדד מנהלי הרכש זינק ועבר להצביע על התרחבות, לראשונה לאחר 12 חודשים. בהמשך, ייתכן פיחות בשער השקל, שיתמוך בביקושים מעבר לים, בעוד חברות מקומיות, שהקדימו להצטייד במכונות, ציוד וחומרי גלם, תיפגענה מכך פחות.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    הבורר 17/05/2014 20:09
    הגב לתגובה זו
    אני אוהב לקרוא את הכתבות של הבחור,ענייני מפוקס ותמציתי תודה רונן....
  • 3.
    תעסוקה מלאה בשכר מינימום.. (ל"ת)
    אני 17/05/2014 11:02
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    יוסי 16/05/2014 14:34
    הגב לתגובה זו
    מי שבעיניו בראשו מבין שהמצב די גרוע. המשק בדרך למיתון. הכלכלה מאבדת מומנטום הרבה בגלל שער הדולר הנמוך שפשוט הורג את הייצוא התעשייתי. הנחת העבודה היא שבהחלט יתכן שנתוני התמ''ג של הרבעון הראשון יפתיעו לרעה לבטח שבקצב הזה אין סיכוי להתממשות תחזיות התוצר של בנק ישראל והאוצר. הן פשוט מנותקות מהמציאות
  • 1.
    הנשר 15/05/2014 10:43
    הגב לתגובה זו
    בדיוק כמו שיעור התעסוקה. הם לא מודדים תוצר, הם מודים רגשות ותחושות, נתוני האבטלה בכלל מזוייפים כבר שנים רבות כדי למנוע מהפכה עממית
רכב מעופף (XPENG)רכב מעופף (XPENG)

מכונית שהיא גם מסוק - כמה זה יעלה ומתי זה ייצא לשוק?

XPeng הסינית מתקדמת בפיתוח פלטפורמה של רכב שבפנים חונה מסוק=רחפן מתקבל שיכול להטיס אתכם במשך 20-30 דקות; ההשקה בסין ב-2026

עופר הבר |
נושאים בכתבה רכבים מעופפים

המותג הסיני XPeng שואף לנער את שוק הרכב עם השקת המכונית המעופפת הראשונה שלו, שעל פי התוכניות תהיה מוכנה לצרכן, בשנת 2026. "נושאת המטוסים היבשתית״(Land Aircraft Carrier) LACשל  Xpeng Aeroht בולטת כנקודת שיא, מסמנת פרק חדש בנוף התעופה של סין ומציעה פרספקטיבה סינית על פיתוח תחבורתי, מסרה החברה בהצהרה על השקת המכונית המעופפת. 

בגרסה הראשונה שלה, היא לא תיראה כמו המכוניות מ"בחזרה לעתיד", אלא תהיה למעשה רחפן גדול שניתן להוביל בטנדר. רחפן הנוסעים עם עיצוב בעל שישה רוטורים וזרועות מתקפלות לאחסון. כלי הטיס מתגאה גם בתא טייס פנורמי של 270 מעלות עם מקומות ישיבה לשניים ומבנה סיבי פחמן להקלת המשקל.

כלי הטייס ערך את הופעת הבכורה שלו בטיסה ציבורית בתערוכת האוויר של סין בסוף השנה שעברה שהתקיימה בעיר ג'וחאי בנובמבר האחרון, ולאחר מכן את הופעת הבכורה הבינלאומית שלו חודשים לאחר מכן, בינואר 2025, בתערוכת האלקטרוניקה CES בלאס וגאס.

הרחפן, בנוי מסיבי פחמן קלים וכולל נוף רחב מתא הטייס. נהגים, או טייסים, יכולים פשוט לחנות את רכב השישה-גלגלים באתר ההמראה, לנתק את הרחפן בלחיצת כפתור ולעלות עליו כשהרכב נשאר בחנייה. משם, הם יכולים לנווט את שאר המסע שלהם באוויר, לקצר את זמן הנסיעה ולשפר את הגישה לאזורים מרוחקים.

פתרון המכונית המעופפת עם המודול הכפול של XPeng, ייקרא ״נושאת המטוסים היבשתית״ - LAC. התמחור בשוק הביתיבסין יהיה מתחת ל-300,000 דולר אמריקאי, כך לדברי וואנג טאן, מייסד שותף וסגן נשיא XPeng Aeroht.