יש לבטל את אפליית המס, הנה כמה דוגמאות

עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, מתייחס לנושא אפליית המס בישראל
אוריאל לין | (10)
נושאים בכתבה אוריאל לין מסים

תשלום מסים הוא אחד מהחובות המכבידות ביותר המוטלות על הפרט; שכן המדינה נוטלת חלק ניכר וגדול מפרי עמלו של הפרט, ופגיעה בכיס היא תמיד פגיעה כואבת; על כן מערכת מס חייבת להיות שוויונית. זהו חלק בלתי נפרד מעיקרון השוויון בפני החוק.

אלא שעיקרון זה של שוויון בפני מערכת המסים אינו מופנם ולא מובן מספיק על ידי שורה ארוכה של שרים ופקידים בכירים. יהיה ניסיונם רב או מועט, אסור בשום אופן ששיקול דעת של רשויות הביצוע יפגע בעיקרון השוויון בפני החוק. לפגיעה בעיקרון זה יש השלכות רוחב הפוגעות קשה לא רק בציבור משלמי המס אלא גם במערכת המסים עצמה ובהכנסות המדינה.

רשויות המס אינן צריכות לפנות אל ציבור הנישומים רק עם הגרזן והחרב. הן צריכות לפנות אל ציבור הנישומים גם עם עלה הזית. רשות המסים צריכה לחתור להגיע לתשלום מס אמת גם בדרך של העברת מסרים חיוביים ולא רק בדרך של איומים. היא צריכה לומר לציבור משלמי המסים כי אין פה מצב של שוטר מול פושע, אלא מצב של שני שותפים. המסר המרכזי צריך להיות פחות או יותר כך: "אנו פועלים במשותף על מנת להעביר משאבים אל קופת המדינה כדי להשיג את היעדים הלאומיים החשובים כל כך לכולנו".

כשמערכת המס בלתי שוויונית קשה מאוד לגבות מס אמת. אכן, גם כאשר מערכת המס שוויונית יקשה לגבות מס אמת; אך כאשר היא עונה על עקרון השוויוניות קל יותר לבוא לציבור הנישומים במסרים חיוביים ולזכות לשיתוף פעולה.

מערכת מס לא שוויונית יוצרת מרירות ומהווה תמריץ חזק יותר להעלמות מס ולתמרוני מס. ולא תמיד שיקול דעתם של פקידים או שרים משכנע דיו כדי להצדיק יצירת אפליות במערכת המס.

עקרון יסוד זה לא הובן אצלנו. על פני שנים, מערכת המסים בישראל נותרה נקובה ככברה באפליות ותמיד האפליה היא לרעת החלשים. במישור המוניציפאלי, במישור המיסוי העקיף המוטל על צריכה; במישור מס החברות; במישור המס הישיר על הכנסת יחידים; בין מסחר ושירותים לבין תעשיה; בין יצור לשוק המקומי וליצוא וגם בין יצוא מוצרי תעשייה ליצוא שירותים. ההיקף הכולל של הטבות המס מגיע ל- 44 מיליארד ש"ח.

חלק גדול מאפליות אלה הן אנכרוניסטיות. ניטול לדוגמא את מה שמרתק היום את תשומת הלב הציבורית, נושא הרווחים הכלואים. כשנציגי ממשלה צריכים להצדיק או להסביר מדוע הם אפשרו הטבות מס בהיקפים של עשרות מיליארדים הם תמיד יאמרו לנו כי עלינו למשוך לישראל חברות רב לאומיות.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

הם עוטפים את כישלון הביצוע במעטה מטעה שכן חוק עידוד השקעות הון לא נועד רק למשיכת חברות רב לאומיות. חוק עידוד השקעות הון חל גם על חברות מקומיות.

הגיעה השעה שכל רשויות המדינה כולל כנסת ישראל יפנימו שיצירת אפליות במערכת המסים ממוטטת את התשתית הערכית של מערכת המס. היא יוצרת בקיעים חמורים במערכת זו ומכרסמת באחת מזכויות היסוד החשובות של הפרט שהוא השוויון בפני החוק.

אין צורך ביצירת העדפות לסקטור עסקי אחד מול סקטור עסקי אחר. כולם חשובים לכלכלת המדינה. הפעילות בשוק המקומי חשובה לא פחות מהייצוא. כלכלת שירותים מפותחת חשובה לא פחות מכלכלת תעשייה מפותחת. מה שחשוב הוא לתת הזדמנות שווה לכולם.

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    צבריקו 26/01/2014 21:20
    הגב לתגובה זו
    לא יתכן מצב שנתניה או פרס ואחרים יגורו ויחיו כמו מליארדים, והעם ישלם. להוריד את רמת ההכנסות של בכירי העם, כדי שאנו נראה שהמסים שלנו לא מבוזבזים
  • 9.
    חזי 26/01/2014 09:06
    הגב לתגובה זו
    אם גונבים מיסים מחלשים ונותנים אותו למשכורות לשרות ציבורי מנופח ובזבזני ומחלקים פנסיות תקציביות ותומכים בשחיתות ההסתדרות בועדים הגדולים ובשחיתות ההסתדרות בעבר ובקריסת קרנות הפנסיה הוותיקות על ידי העברת המיסים שלנו לכיסוי גרעונות הגנבה לאור היום שקרתה לפני 30 שנה-אין ערכיות לשלם מיסים כשכל יום המדינה חושבת מנסה ובדרך כלל מצליחה להמציא עוד מיסים כדי לממן את השחיתות הזו על חשבון משלמי המיסים שלא יקבלו אף פעם דבר חזרה תמיד זה יהיה מישהו אחר או הבן של מישהו אחר שאביו היה פעם עובד מדינה כלשהו
  • 8.
    שכיר שדוד 24/01/2014 15:51
    הגב לתגובה זו
    כרגיל, הכי קל לעשוק את השכירים ומעמד הביניים.
  • 7.
    מה עם המסעדה של מוחמד שנמצאת בכל תחנת דלק ואינה משלמת (ל"ת)
    ארנונה 21/01/2014 09:16
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    יש רבים שמשתמטים ממס 21/01/2014 01:23
    הגב לתגובה זו
    אין אכיפה מספקת ואין הרתעה אמיתית כלפי בעלי מקצועות מועדים לעבודה בשחור, וכלפי מיגזר (שכולנו יודעים מיהו) ששם התרבות של עבודה בשחור והשתמטות ממס היא נורמה מקובלת.
  • 5.
    ישראל ויינברג 20/01/2014 19:42
    הגב לתגובה זו
    צריך לבצע עבודה יסודית של מחקר על פני רובדים שונים בכלכלה ולראות מה הם העיוותים וכיצד יש לתקן אותם. לזה צריך רצון של הממשלה, השקעה עם לו"ז סביר של כמה חודשים ועם צוות כלכלנים מיקצועי. ולבצע את המסקנות עם מינימום נזקים ומקסימום תועלת לכולם. הבעיה פה בארץ היא שמוסר התשלומים גרוע ויש הרבה תיחכומים בכל הרבדים כי כולם בהרגשה שאף אחד לא יעבוד עלי...
  • 4.
    טוני 20/01/2014 17:39
    הגב לתגובה זו
    מעניין ומחכים אך תמיד יש מקום לשיפור
  • 3.
    עמית 20/01/2014 17:37
    הגב לתגובה זו
    אל תוותרו על שום הטבת מס. שבו אצל הרואה חשבון ותבינו את ל מה שיש להבין. תחסכו מיליונים.
  • 2.
    תמר 20/01/2014 17:35
    הגב לתגובה זו
    גזר זה רעיון טוב, השאלה מה עושים
  • 1.
    astern 20/01/2014 14:27
    הגב לתגובה זו
    כתוב בצורה אבסטרקטית, כמעט ללא דוגמאות.
מטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexelsמטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexels

מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס

חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר. במרכז הזירה - שתי הענקיות המסורתיות. אבל בצד מתחמם סטארט-אפ שיכול להיות הראשון שיפעיל מטוס חשמלי מסחרי לטיסות קצרות 


עופר הבר |
נושאים בכתבה בואינג איירבוס


כשהנשיא ביל קלינטון אמר בתחילת שנות ה־2000 כי "המאבק על האקלים יהיה מבחן המנהיגות של דורנו", הוא לא העלה בדעתו עד כמה דבריו ינבאו את העתיד של עולם התעופה. הוא לא יכול היה לחזות שעשרים שנה מאוחר יותר הקרב בין ענקיות התעופה יתפתח לזירה חדשה לחלוטין - המרוץ אחר תעופה ירוקה, שבו גם סטארט-אפ קטן משבדיה מנסה לחטוף חלק מהשוק עם טכנולוגיות מהפכניות. 

תעופה ירוקה אינה רק חזון סביבתי, היא הזדמנות כלכלית ואסטרטגית. בעולם שבו תחבורה בת־קיימא הופכת לדרישה רגולטורית ולא רק מוסרית, מדינות וחברות שלא יאיצו את ההסתגלות יישארו על הקרקע בעוד האחרים ממריאים קדימה.

הקרב המסורתי בין בואינג לאיירבוס על שליטה בשמיים הפך כיום למרוץ מורכב יותר שבו יעילות הדלק, הפחתת פליטות פחמן וחדשנות סביבתית הן השדות החדשים שעליהם נחרץ עתיד התעופה האזרחית.

בעולם שבו שינויי האקלים הפכו לאיום גלובלי, גם השמיים נדרשים לעבור מהפכה. תעשיית התעופה, שאחראית לכ־3% מפליטת הפחמן הדו־חמצני בעולם, ניצבת בעשור האחרון בראש סדר היום הסביבתי. חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר.

דלקים חדשים - הלב של השינוי

המעבר לדלקי תעופה בני־קיימא (SAF - Sustainable Aviation Fuels) הוא המפתח המיידי ביותר להפחתת פליטות פחמן דו חמצני. דלקים אלה מופקים משמנים צמחיים, פסולת אורגנית או אפילו מימן ירוק, ומאפשרים ירידה של עד 80% בפליטות הפחמן לעומת דלק סילוני מסורתי. חברות כמו בואינג, איירבוס ורולס רויס כבר ביצעו טיסות ניסוי מוצלחות בדלק "ירוק", ומדינות באירופה אף החלו לחייב ערבוב שלו בדלקים המסחריים.