הקשר בין הדולר, למניות המומלצות בת"א - חזק מתמיד

דביר עוליאל, אנליסט מאקרו בתכלית תעודות סל, מתייחס להפסדי בנק ישראל על הר הדולרים - וההשלכות על המשק
דביר עוליאל | (9)
נושאים בכתבה שער הדולר

תוכנית רכישות המט"ח של בנק ישראל הוכיחה שהיא אינה יעילה למניעת התחזקות השקל, כאשר הפסדי העתק שנוצרים לבנק פוגעים ברווחת כלל המשק. הפתרון לפגיעה מהשקל החזק, צריך לדעתי להיות דרך שינוי במיסוי ולא על ידי התערבות של בנק ישראל.

כשבנק ישראל החל בתוכנית רכישות המט"ח, הטענה היתה שספקולנטים מובילים להתחזקות השקל ולכן הבנק צריך להתערב ולפעול כנגדם בשוק. אחרי חמש שנים של התערבות כבר די ברור שהתחזקות השקל לא נובעת מ- "מתקפת ספקולנטים" אלא מירידה גדולה בייבוא עקב גילויי הגז, צפי לייצוא גז וכמובן לאור הנתונים הטובים של המשק הישראלי, כך שאין כיום היגיון כלכלי נבון מאחורי תוכנית רכישות המט"ח.

בפועל התכנית יוצרת הפסדי עתק לבנק ישראל, כיוון שהדרך בה הבנק מבצע את הרכישה היא על ידי הנפקת מק"מ לציבור, כשבכסף המתקבל הוא רוכש דולרים. על המק"מ הוא משלם ריבית של 1% ועל הדולרים הוא מקבל ריבית של 0.25%, כלומר מפסיד 0.75% בשנה על כלל הסכום, כשבנוסף הוא מפסיד גם מהמשך התחזקות השקל מול הדולר.

ההפסד מאז 2008 מסתכם כבר ב-44 מיליארד שקלים

משנת 2008 ועד היום, הפסיד בנק ישראל 44 מיליארד שקל מתוכנית הרכישות. ולמה אכפת לנו מהפסדי בנק ישראל? כי בנק ישראל אמור להעביר את הרווחים שלו למשרד האוצר, וכשאין רווחים, לא עובר כסף והאוצר מעלה מיסים שמשפיעים על כולנו.

אומנם לא מדברים על זה מספיק, אבל להתחזקות השקל יש צדדים חיוביים. כמו שהיצואנים מפסידים, היבואנים מרוויחים. לנו בתור אזרחים יותר זול לקנות דברים מחו"ל או לטוס לחו"ל, ובתיאוריה מוצרי הייבוא היו אמורים להיות עבורנו זולים יותר. מכיוון שחלק עיקרי מהצריכה שלנו הוא מוצרי ייבוא (מזון, רהיטים, דלקים, רכבים ועוד), השקל החזק היה אמור להוביל לכך שנשלם פחות שקלים על כל מוצר. למה אני אומר בתיאוריה? כי בפועל לא הייתה הוזלת מחירים במשק, כפי שמשתקף מהאינפלציה שעלתה בשנת 2013. הדבר נובע לדעתי בגלל שחלק נכבד מהענפים במשק הם ריכוזיים, כלומר אין תחרות ובמקום להוריד מחירים, היבואנים לוקחים את הרווחים שנוצרו מהתחזקות השקל לעצמם.

הפיתרון המועדף

פיתרון שלדעתי עדיף למשק, הוא פיתרון קצת שונה ל"בעיית" התחזקות השקל. משרד האוצר צריך לחוקק מס רווחי מט"ח וזיכוי מס על הפסדי מט"ח. המשמעות היא כזו: נחליט למשל שבשיווי משקל, דולר אחד שווה 3.8 שקל. ונניח שכיום הדולר הוא 3.5 שקל, כלומר יצואן מפסיד 30 אגורות על כל דולר ייצוא ויבואן מרוויח 30 אגורות על כל דולר ייבוא. כלומר ישנם רווחים והפסדים שנוצרו רק משום שהשקל התחזק מול הדולר.

כעת, על בנק ישראל להימנע מלהתערב בשוק המט"ח, ומשרד האוצר צריך לדאוג שהיצואן יקבל 3.8 ש"ח על כל דולר ייצוא. מנגד, ליבואן תהיה בחירה. הוא יוכל למכור במחיר גבוה, כאילו הייבוא שלו לא זול יותר, ואז לשלם את הרווח הנוסף כמס, או שהוא יוכל להוזיל את המוצר בשיעור התחזקות השקל, וכתגובה הצרכנים יגדילו את הביקוש, כלומר יקנו מספר רב יותר של מוצרים במחיר זול יותר.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

המדינה תהנה מרווח גבוה יותר של מע"מ, מס חברות וכולי, וכך תממן את החזרי המס ליצואנים. כלומר היצואנים לא יפגעו מהתחזקות השקל, היבואנים לא ירוויחו מהתחזקות השקל וכלל המשק ירוויח מהתחזקות השקל.

כמובן שגם לתוכנית זו יהיו את הבעיות שלה, אבל התוכנית הקיימת אינה משיגה את מטרותיה והיא גם פוגעת במשק. לכן צריך לשקול אלטרנטיבה ולפתח אותה כך שתועיל כמה שיותר.

אז בינתיים - מניות שורה שניה-שלישית

כל עוד התוכנית של בנק ישראל קיימת והשקל ממשיך להתחזק, למשקיע בשוק המקומי כדאי להתעניין במניות השורה השנייה והשלישית, שהן לרוב מוטות יותר לצריכה מקומית וייבוא, לעומת מניות השורה הראשונה שהן לרוב גלובאליות ומוטות ייצוא. כמו כן, למשקיע ישראלי המשקיע בחו"ל עדיף לנטרל את השפעת המט"ח ולהימנע מחשיפה לסיכון שהשקל ימשיך להתחזק.

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    אמיר 21/01/2014 20:42
    הגב לתגובה זו
    רעיון טוב ומאתגר
  • 6.
    הגרמני 20/01/2014 19:58
    הגב לתגובה זו
    אחלה כתבה!!! בעיקר הסוף, לקנות מדדי שורה שניה+ נטרול מטבע.
  • 5.
    ינון 20/01/2014 11:39
    הגב לתגובה זו
    איך יכול להיות שיש אנליסט או יועץ השקעות יוצא עדות המזרח? הייתם מאמינים לו?? אני לעולם לא!
  • תגובתך מבישה ומעידה על בורות לשמה (ל"ת)
    פרובוקטור עלוב 21/01/2014 01:26
    הגב לתגובה זו
  • אסי 20/01/2014 13:15
    הגב לתגובה זו
    לא רוצה להשמע גזען, אבל גם אני לא הייתי משתכנע
  • 4.
    לעשות מה שארה"ב עושה 20/01/2014 09:03
    הגב לתגובה זו
    ולעלות את שער הדולר . בנוסף להפחית מיסים מכל האנשים החנוקים במדינה
  • 3.
    רעיון מאוד מקורי ומפתיע - מעניין עם הק. פלופ תבין?! (ל"ת)
    אורי 19/01/2014 22:33
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אורן 19/01/2014 17:21
    הגב לתגובה זו
    דביר.בהחלט רעיון מעניין העלתה פה. השאלה הנשאלת היא מה יקרה עם הדולר יעלה מעל ה 3.8(כמו בדוגמא)?
  • 1.
    חיים 19/01/2014 12:51
    הגב לתגובה זו
    פיתרון מעניין
איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית

כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם  




עופר הבר |

 מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?

כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.

האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?

התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?

שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון 

המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר. 

איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית

כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם  




עופר הבר |

 מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?

כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.

האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?

התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?

שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון 

המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.