השוק מאותת לפרוסט: עסקת פרולור רעה לבעלי המניות - הנה הסיבות
האם העסקה למכירת פרולור ביוטקלפי שווי של 480 מיליון דולר טובה לבעלי המניות? יממה לאחר העסקה ניתן להרגיש סקפטיות רבה בקרב בעלי המניות לעסקה שתפר פיליפ פרוסט למיזוג בין שתי חברות הנמצאות בבעלותו ובשניהן הוא מכהן כיו"ר.
במסגרת העסקה אמורה חברת אופקו הלת' (סימול: OPK) לרכוש את פרולור באופן שבו לבעלי המניות של פרולור יוצעו מניות של אופקו הלת' (כמעט ביחס של אחד לאחד). במלים אחרות, כל מניה של פרולור אשר שווה 6.32 דולר למניה אמורה להיות מוחלפת במניה חדשה של אופקו הלת' ששווה 6.96 דולר.
מאחר ושוק ההון האמריקני משוכלל במיוחד, ניתן לומר בזהירות כי המשקיעים מתנגדים לעסקה. אם המצב היה שונה הרי שמחירן של שתי המניות היה דומה. שחקני ארביטראז' מתוחכמים גם היו יכולים לנקוט בפוזיציה של רכישת פרולור ומכירת אופקו הלת' בחסר תוך יצירת רווח ארביטראז' - וזה לא קורה.
לא פחות משמונה משרדי עורכי דין החלו לבדוק את העסקה כשהטענה המרכזית שלהם היא שהדירקטוריון של פרולור לא הצליח להשיג את העסקה האופטימלית עבור בעלי המניות. כל משרדי עורכי הדין מצביעים על כך שאיש העסקים פיליפ פרוסט אשר מכהן כיו"ר של שתי החברות אחראי לכך שהעסקה נסגרה במחיר זול.
לא מעט אקזיטים בוצעו בתחום של מדעי החיים בוול סטריט בשנים האחרונות. ובכל זאת, פרמיה של 20% על מחיר המניה בעסקת מניות היא זניחה מאוד. כמו כן, עצם העובדה שמדובר בעסקת מניות שבה לא מועבר מזומן עוד יותר מצביעה על החסרונות של העסקה מבחינת בעלי המניות של פרולור אשר הצביעו ברגליים. המניה עלתה ב-8% בלבד במסחר בוול סטריט.
בעבר התפרסמו דיווחים בכלי התקשורת על כך שחברת טבע שגם בה מכהן פיליפ פרוסט כיו"ר התעניינה ברכישת פרולור אך העסקה לא הבשילה לכדי הסכם. ניתן לנחש שפרוסט העדיף שטבע תרכוש את פרולור ביוטק בעסקת מזומן אך הדירקטוריון לא אישר את העסקה שתפר היו"ר ולכן בלית ברירה פנה למיזוג עם אופקו הלת'.
בתוך מספר שבועות צפויה חברת פרולור ביוטק לפרסם לרשות ני"ע את דו"ח העסקה ולבקש את אישורם של בעלי מניות. כחלק מדו"ח העסקה צפויות פרולור ואופקו הלת' לחשוף את כל התהליך שהוביל לעסקה, האם היו הצעות נוספות והאם הדירקטוריון של פרולור עשה הכל על מנת למקסם את הערך לבעלי המניות ודרש מאופקו הלת' לשפר את ההצעה.
- 5.ניתוח מבריק של תומר קרונפלד (ל"ת)דני משקיע 27/04/2013 19:26הגב לתגובה זו
- 4.בלה בלה 25/04/2013 11:48הגב לתגובה זוויש כמה מ' מניות כבר בשורט
- 3.עדי 25/04/2013 11:24הגב לתגובה זוCertain of OPKO's directors, executive officers and stockholders are directors and stockholders of PROLOR. Specifically, Phillip Frost, M.D., OPKO's Chairman and Chief Executive Officer, and a greater than 5% stockholder of OPKO is PROLOR's Chairman of the Board and a greater than 5% stockholder of PROLOR. Jane H. Hsiao, Ph.D., M.B.A., OPKO's Vice Chairman of the Board and Chief Technical Officer, and a greater than 5% stockholder of OPKO, and Steven D. Rubin, OPKO's Executive Vice President - Administration and a Director, and a less than 5% stockholder of OPKO are both directors of PROLOR and less than 5% stockholders of PROLOR. The Board of Directors of each of OPKO and PROLOR (with the directors noted above abstaining) has approved the Merger and the Merger Agreement. The transaction was also approved by PROLOR's Strategic Alternatives Committee.
- 2.יורם 25/04/2013 11:12הגב לתגובה זוזו הסיבה לפער הגדול
- 1.עדי 25/04/2013 10:55הגב לתגובה זוובעל מניות
פנסיה (גרוק)קיבוע זכויות: טופס הפנסיה שעלול להפוך למוקש מס
מה שנראה כמו טופס ביורוקרטי מול מס הכנסה, עשוי להיות צומת קריטי שיקבע אם תיהנו מפטור של אלפי שקלים בחודש, או שתשלמו מס מיותר לכל החיים. בקיבוע זכויות, כל סימון קטן מתורגם לכסף גדול, וכל טעות עלולה להצטבר למאות אלפי שקלים שאבדו. דרך מקרים אמיתיים מהשטח
מתברר איך איחור, סיווג שגוי או בחירה שנשמעה זהירה, הפכו לפגיעה כלכלית כבדה. ומנגד, איך תיקון בזמן יכול להפוך את הטופס למנוע של החזרי מס
קיבוע זכויות הופך להיות נושא חם בתחילת 2026. מינואר ממשיכה הרפורמה שהוחלט על תיקון המתווה שלה, שלפיה הפטור ממס על קצבאות הפנסיה יעלה בהדרגה עד 67% באופן הדרגתי. במקום קפיצה אחת ב‑2025. כל פעימה (כולל זו של 2026) מגדילה עוד קצת את הפטור החודשי, אבל מי וכמה ייהנו בפועל? זה נקבע דרך קיבוע הזכויות (טופס 161ד) שבאמצעותו מנצלים את ההטבה.
מי שהגיע לגיל פרישה וגם מקבל פנסיה נדרש להחליט איך לחלק את הפטור בין קצבה חודשית לבין משיכות הוניות (פיצויים, היוון תגמולים, תיקון 190). ההחלטות האלה נעשות דרך קיבוע זכויות, והן כמעט בלתי הפיכות. בפנסיה של 20–30 אלף ש״ח בחודש, כל אחוז פטור נוסף מתורגם לעשרות אלפי שקלים לאורך החיים, כך שהגדלת הפטור מ‑52% ל‑67% היא "אירוע הון" של מאות אלפי שקלים, אבל רק אם הקיבוע בנוי נכון. שגיאה בקיזוז פטורים, בהיוון או בסיווג מענקי פרישה "אוכלת" חלק מההטבה בכל אחת מהפעימות של הרפורמה. במילים אחרות, אתם יכולים להרוויח עשרות אלפים או להפסיד עשרות אלפים ואפילו יותר - אז שווה להכיר את הנושא:
- הרפורמה בפנסיה להבטחת תשואה נדחתה: המנגנון הקיים יהיה עד סוף 2028
- כמה מס משלמים על פנסיה ואיך אפשר לחסוך במס?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
טופס אחד, איחור קטן, ובלי לשים לב השארתם לקופת המדינה מאות אלפי שקלים מהפנסיה שלכם. כל זה קורה בקיבוע זכויות - הליך שרוב הפורשים בטוחים שהוא טכני, אבל בפועל הוא אחת ההחלטות הכלכליות הגדולות ביותר בחיים. מי שמתייחס אליו כאל עוד טופס למס הכנסה, מגלה לפעמים מאוחר מדי ששילם מס על כסף שיכול היה להיות פטור לחלוטין.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIקרב ענקים אווירי: איירבוס ובואינג משנות את מפת ההשקעות הגלובלית
התחרות בין שתי הענקיות היא הרבה יותר ממאבק מסחרי על הזמנות ומטוסים, זו התנגשות בין שתי פילוסופיות הנדסיות, תרבותיות וניהוליות, הפועלות בתוך אותו שוק גלובלי צפוף ורגיש. איך הן סגרו את השנים שעברו, על מה הן עובדות לעתיד ואיך אפשר
להשקיע בהן
בעולם שבו מטוסים חוצים אוקיינוסים ומחברים כלכלות, שתי ענקיות שולטות בשמיים: איירבוס הבווארית-אירופית ובואינג האמריקאית. היריבות ביניהן אינה רק טכנולוגית או תעשייתית, היא מעצבת מחדש את מפת ההשקעות הגלובלית. משקיעים פיננסיים רואים בהן מניות יציבות עם פוטנציאל צמיחה, בעוד חובבי טכנולוגיה מתלהבים מחדשנות כמו מנועי מימן ומטוסים אוטונומיים. בשנת 2025, עם הזמנות שיא והתאוששות שלאחר שנות הקורונה, הקרב הזה הופך להזדמנות השקעה של מיליארדים.
התחרות בין בואינג לאיירבוס היא הרבה יותר ממאבק מסחרי על הזמנות ומטוסים, זו התנגשות בין שתי פילוסופיות הנדסיות, תרבותיות וניהוליות, הפועלות בתוך אותו שוק גלובלי צפוף ורגיש.
פילוסופיה מול פילוסופיה
בואינג צמחה מתוך תרבות תעופתית אמריקאית שמדגישה את הטייס במרכז: שליטה ידנית, תחושה מכנית, ומערכות שנועדו “לשרת” את האדם ולא להחליפו. במשך עשורים זו הייתה גישת ה-pilot in command הקלאסית. בואינג מייצגת גישה אבולוציונית: שימור רצף וכבוד למסורת. האוטומציה קיימת, אך היא מאחורי הקלעים. המסר ברור: האדם אחראי, המערכת הטכנולוגית מסייעת.
איירבוס מייצגת גישה מהפכנית: הטכנולוגיה מובילה, המחשב מגן מפני טעות טייס, והטייס מנהל את יעדי הטיסה ולא את מגבלותיה. הבטיחות נובעת מהנדסה שמונעת מראש טעויות אנוש, גם במחיר של ויתור על חופש פעולה מלא של הטייס.
- שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית
- FAA מחייב בדיקות נוספות במטוסי A320 בעקבות סדקים ברכיבי דלתות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
איירבוס נולדה כקונסורציום אירופי בשנות ה־70, עם רצון לערער על ההגמוניה האמריקאית. כבר מהדור הראשון של מטוסי ה־Fly-by-Wire היא אימצה גישה הפוכה: מחשב כשותף מלא לטיסה והגנות מובנות מפני טעויות אנוש.
