תהליך הפרישה לגימלאות - משתנים חדשים

ירון שמיר, מומחה אתר Bizportal, מתייחס לשינויים החדשים בתהליך עזיבת מקום עבודה בכלל והפרישה לגימלאות בפרט
ירון שמיר | (2)

תיקון 190 לפקודת מס ההכנסה, שעבר במהלך שנת 2012, חידד עוד יותר את הצורך בתכנון הפרישה לגימלאות. יתרה מכך, בעקבות אותו תיקון "תחילת התכנון" צריכה להיות בגילאים הצעירים (גיל 35 לגבר ו-30 לאשה), עקב העובדה שכל החלטה לגבי קבלת פטור על פיצויי פיטורים בעת עזיבת עבודה, יכולה להשפיע על גובה הפטור שהפורש בפנסיה יהיה זכאי לו.

עקב חשיבות הנושא ומורכבותו חשוב לקבל כל החלטה בנושא עזיבת עבודה, ובוודאי בהחלטה באשר פרישה לגימלאות, בהתיעצות עם אנשי מקצוע מתאימים. יש לקחת בחשבון שבנוסף לאמור בטור זה קיימים משתנים רבים, כמו בחירת מסלול הפנסיה (היכן שניתן), התאמת מוטבים, קביעת רמות סיכון, סדר השימוש בכספים ועוד המחייבים התייחסות מקצועית וכוללת.

השפעת קבלת פטור על פיצויי פיטורים על הפטור על הפנסיה

טרום התיקון, החלטה בדבר קבלת פטור על פיצויים בטווח של 15 שנה ליום קבלת הפטור על הפנסיה השפיעה על גובה הפנסיה הפטורה. נוסחה זו, שקבעה בכמה ישחק כל פטור, ידועה בשם נוסחת השילוב.

תיקון 190 שינה את הנוסחה, אך קבע כי החלטה בדבר קבלת פטור על פיצויים בטווח של 32 שנה ליום קבלת הפנסיה, ישפיע על גובה הפטור שיתקבל. כאן חשוב להבהיר כי קבלת פטור על פיצויי פיטורים אינו שייך לשאלה האם נמשכו כספי פיצויים מהקופות הפנסיוניות, אלא אם התבקש פטור עליהם (במסגרת טופס שנקרא 161 א). פעמים רבות קיימת טעות של יחוס פטור על פיצויי פיטורים לעובדה האם נמשכו פיצויים פטורים מהקופות.

העלאת גובה הפטור על הפנסיה

אם טרום התיקון היה הפנסיונר זכאי לפטור של עד 35% מהפנסיה שלו (או 35% מתקרת קיצבה שעומדת בשנת 2013 על 8,310 ש"ח לחודש) כפוף לנוסחת השילוב, החל מהתיקון יגדל הפטור על הפנסיה ויגיע בשנת 2025 לפטור של עד 67%. פטור זה יגדל בהדרגה החל משנת 2012 על פי מדרגות קבועות מראש.

התיקון כאן הוא כפול. ראשית, בהעלאת גובה הפטור מ-35% ל-67%, ושנית בקבלת הפטור בכל מקרה על הקיצבה המזכה, גם אם הקיצבה בפועל נמוכה יותר.

תיקון המושג קיצבה מוכרת והוצאתו מנוסחת השילוב

בתיקון 190 הוגדר מחדש מושג ה"קיצבה מוכרת". קיצבה מוכרת הינה קיצבה הנובעת מתשלומי העובד מעבר לתשלומיו, עליהם קיבל זיכוי וניכוי בנוסף על הפקדת מעביד לתגמולים שחויבה במס בידי העובד.

קיימים תשלומים נוספים שניתן ליחס לקיצבה המוכרת, אך המוזכרים מעלה הינם התשלומים הנובעים עקב הפקדות שוטפות. חשוב לציין, כי גזירת קיצבה מוכרת אינה קיימת בכל סוגי התוכניות. כך לדוגמא, היא אינה קיימת בקרן פנסיה ותיקה, ולא ברורה עדיין ההתייחסות לפוליסות ביטוח שקיבלו אישור טרום 1995.

יחד עם זאת, אם טרום התיקון הפנסיונר היה יכול לבחור בגבוה מבין הפטור ממס על הקיצבה המוכרת או 35% מהקיצבה בפועל, החל מתיקון 190 מדובר על קיצבה שפטורה ממס (ללא קשר לפטורים אחרים) וניתן ליהנות בפטור ממס עליה החל מגיל 60.

שינוי משטר הפטורים, העלאת גובה הפטור, הארכת תקופת ההשפעה על הפטור (בקבלת פטור על פיצויים) ותוספת הפטור על קיצבה מוכרת, מאפשרים, בתכנון נכון כמובן, להשיג נטו גבוה יותר מהסכומים הקיצבתיים המשולמים. עם זאת לצערנו הרב, נושא זה אמור להיות זמין וברור לכל אזרח, אך זה האחרון נשאר עדיין סבוך ומורכב יתר על המידה.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    אנא הבהר! 08/04/2013 22:59
    הגב לתגובה זו
    אם לקחתי פיצויים לפני כמה שנים בידיעה שאני יותר מ 15 שנה לפני הפרישה עכשיו משנים את הנוסחא לאחור!
  • 1.
    גם הכתבה הזו ממש לא עוזרת להבהיר הנושא. (ל"ת)
    איש 08/04/2013 12:56
    הגב לתגובה זו
איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר

קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק 



עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס בואינג


ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.

ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.

האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.

בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.

גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.

איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר

קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק 



עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס בואינג


ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.

ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.

האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.

בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.

גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.