אחרי שהצוק הפיסקאלי מאחורינו, מה הלאה?
אחרי מספר שבועות של חוסר וודאות בעניין עתידה הכלכלי של ארה"ב, קברניטי הכלכלה הגדולה בעולם הצליחו להגיע להסכם ביניהם שמנע את הגרוע מכל - נפילה מהצוק הפיסקאלי - דבר אשר היה גורר את הכלכלה האמריקנית למיתון נוסף. הצדדים הגיעו להסכם ממש בדקות האחרונות של השנה שעברה, אשר כולל העלאת מיסים לאלו המשתכרים מעל 400 מיליון דולר בשנה. אובמה נאלץ להתפשר על מנת להגיע להסכם (בהצעתו העלאת המס הייתה אמורה לחול על כל מי שמשתכר מעל 200 אלף דולר בשנה). התגובות בשווקים השונים לא איחרו להגיע: המדדים המובילים טיפסו והדולר התרסק מול מרבית המטבעות הנסחרים מולו, להוציא את הין אשר רשם את הביצועים הגרועים ביותר מבין מטבעות העיקריים.
כעת נשאלת השאלה: מה הלאה?
האם אפשר לנשום לרווחה לאורך השנה האזרחית החדשה, או שמא מדובר בעוד פתרון זמני, סוג של דחיית הקץ בעוד מספר שבועות? להערכתנו ולצערנו, הדברים הרבה יותר מורכבים ממה שהם נראים בפועל. עדיין נותרו מספר אתגרים לא פתורים שעלולים לצוף לאורך השנה ועשויים לגרום לתנודתיות רבה בשווקים. המשוכה הראשונה אותה תיאלץ ארה"ב לעבור הינה - העלאת תקרת החוב עד לחודש מארס. למרות שעדיין נותרו מספר שבועות להתמודד עם הבעיה, השווקים מתחילים להגיב למה שעלול להתרחש בעוד פחות מחודשיים. סוכנות הדירוג הבינ"ל מודיס הזהירה בפני האפשרות להורדת דירוג האשראי של ארה"ב אם לא ימצא פתרון לסוגיית תקרת החוב בארה"ב.
חשוב לזכור כי גם באירופה המצב לא מעודד. העובדה שעניין משבר החוב באירופה נדחק הצידה בשבועות האחרונים, לא אומרת שהבעיות שם נפתרו. המצב הכלכלי של ספרד ממשיך להיות גרוע ובאיטליה מתחוללת סערה פוליטית שעשויה להעיב על השווקים.
למרות האתגרים הרבים, אסור להתעלם מהעבודה שהכלכלה האמריקנית והסינית מתאוששות בקצב מעודד בשבועות האחרונים וזה למעשה עלול לספק דלק לראלי נוסף בחודש הקרוב.
הזדמנויות השקעה בפתח
אנו מעריכים כי השווקים ימשיכו לעלות בשבועות הקרובים ובשל כך יש להיערך לפתיחת עסקאות כנגד הדולר והין אשר אמורים להמשיך לאבד גובה ככל שהסנטימנט החיובי בשווקים ילך ויגבר. המטבעות היותר אטרקטיביים להשקעה הינם הדולר האוסטרלי, הקנדי והניו זילנדי. הפאונד עשוי גם כן להפתיע השנה לאור העובדה שהכלכלה הבריטית יצאה ברבעון האחרון מהמיתון וממשיכה להראות סימני התאוששות משמעותיים לאחרונה.
בסקטור המניות האמריקנית כדאי לעקוב אחרי מניות הבנקים הגדולים של ארה"ב כגון בנק אוף אמריקה אשר עלתה בקרוב ל-20% בשבועות האחרונים. הזינוק הצפוי בסקטור הבנקאות האמריקני בהחלט בא בחשבון לאור העובדה שהכלכלה הגדולה בעולם לא תיפול אל תוך הצוק הפיסקאלי.
ניתן לרכוש תעודת סל בשם XLF הכוללת בתוכה את מניות הבנקים הגדולים בארה"ב כגון בנק אוף אמריקה, וולס פארגו, סיטיגרופ ועוד. התעודה כוללת בתוכה בתי השקעות גדולים. ניתן לשקול להשקיע במדדים המובילים של ארה"ב אשר קרובים לקבוע שיאים היסטוריים חדשים.
לסיכום:
פתרון סוגיית הצוק הפיסקאלי היא רק סנונית אחת מתוך רבות שצריך לעבור השנה. יחד עם זאת אנו מעריכים כי בתחילת השנה המומנטום החיובי יימשך - כדאי לנצל זאת. חשוב להיות עם יד על הדופק על מנת שנוכל לזהות את נקודות המפנה בשווקים בהמשך ולפעול בהתאם על מנת שלא לספוג הפסדים מיותרים.

שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית
חברת התעופה של היבשת המבודדת מתכוננת להשקה ב-2026 של פרויקט Sunrise, שיאפשר טיסות נוסעים ארוכות במיוחד ללא עצירות וללא קונקשן, כך שתירדמו בהמראה מסידני ותתעוררו בלונדון
כשחברת התעופה האוסטרלית Qantas הכריזה שתשבור את שיאי הזמן בטיסה ישירה בין סידני ללונדון, כמעט 20 שעות באוויר ללא חניית ביניים, התגובה נעה בין "וואו!" לבין "רגע, מי רוצה לשבת 20 שעות על אותה כרית?".
דמיינו טיסה ללא הפסקות מלב סידני ללונדון או ניו יורק, 22 שעות בשמיים, מעל אוקיינוסים ומדבריות, מבלי לנחות וללא קונקשן וריצות בין דלפקי חברות התעופה. זהו חלום התעופה שהופך למציאות עם האיירבוס A350-1000ULR בפרויקט Sunrise של קוואנטס.
Sunrise היא יוזמה פורצת דרך, שנשמעת כמעט כמו פרויקט חלל, שתאפשר טיסות נוסעים ללא עצירות בטיסות הארוכות ביותר בעולם, תוך כיבוש "נתיב הקנגורו" ההיסטורי. הפרויקט מחיה מסורת ממלחמת העולם השנייה של טיסות "Double Sunrise" של קוואנטס, שבהן המטוסים היו באוויר זמן רב מספיק כדי לראות שתי זריחות.
ולא מדובר בסתם מטוס גדול יותר, אלא זה ניסוי אנושי-טכנולוגי שמאתגר את גבולות הגוף, הזמן והשעון הביולוגי, וגם משנה את כללי המשחק בשוק התעופה העולמי.
- FAA מחייב בדיקות נוספות במטוסי A320 בעקבות סדקים ברכיבי דלתות
- נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מי מזמין ומדוע?
קוואנטס, חברת התעופה האוסטרלית הוותיקה שנוסדה ב-1920, הזמינה 12 מטוסי איירבוס A350-1000ULR מיוחדים, עם מיכל דלק אחורי נוסף של 20,000 ליטר שמאפשר טווח מטורף של 18,000 ק"מ. הסיבה? אוסטרליה מבודדת גיאוגרפית, וטיסות עם עצירות בסינגפור או בדובאי גוזלות זמן, כסף וסיכונים. Sunrise יחסוך ארבע שעות טיסה כוללת ויחבר את המדינה-היבשת ישירות למרכזים כלכליים.
