אחרי שהצוק הפיסקאלי מאחורינו, מה הלאה?

יחזקאל ינושבסקי, אנאליסט בכיר ב-ATRADE, מתייחס ליום שאחרי הצוק הפיסקאלי. מה צופן עתידה של הכלכלה הגדולה בעולם?
יחזקאל ינושבסקי |

אחרי מספר שבועות של חוסר וודאות בעניין עתידה הכלכלי של ארה"ב, קברניטי הכלכלה הגדולה בעולם הצליחו להגיע להסכם ביניהם שמנע את הגרוע מכל - נפילה מהצוק הפיסקאלי - דבר אשר היה גורר את הכלכלה האמריקנית למיתון נוסף. הצדדים הגיעו להסכם ממש בדקות האחרונות של השנה שעברה, אשר כולל העלאת מיסים לאלו המשתכרים מעל 400 מיליון דולר בשנה. אובמה נאלץ להתפשר על מנת להגיע להסכם (בהצעתו העלאת המס הייתה אמורה לחול על כל מי שמשתכר מעל 200 אלף דולר בשנה). התגובות בשווקים השונים לא איחרו להגיע: המדדים המובילים טיפסו והדולר התרסק מול מרבית המטבעות הנסחרים מולו, להוציא את הין אשר רשם את הביצועים הגרועים ביותר מבין מטבעות העיקריים.

כעת נשאלת השאלה: מה הלאה?

האם אפשר לנשום לרווחה לאורך השנה האזרחית החדשה, או שמא מדובר בעוד פתרון זמני, סוג של דחיית הקץ בעוד מספר שבועות? להערכתנו ולצערנו, הדברים הרבה יותר מורכבים ממה שהם נראים בפועל. עדיין נותרו מספר אתגרים לא פתורים שעלולים לצוף לאורך השנה ועשויים לגרום לתנודתיות רבה בשווקים. המשוכה הראשונה אותה תיאלץ ארה"ב לעבור הינה - העלאת תקרת החוב עד לחודש מארס. למרות שעדיין נותרו מספר שבועות להתמודד עם הבעיה, השווקים מתחילים להגיב למה שעלול להתרחש בעוד פחות מחודשיים. סוכנות הדירוג הבינ"ל מודיס הזהירה בפני האפשרות להורדת דירוג האשראי של ארה"ב אם לא ימצא פתרון לסוגיית תקרת החוב בארה"ב.

חשוב לזכור כי גם באירופה המצב לא מעודד. העובדה שעניין משבר החוב באירופה נדחק הצידה בשבועות האחרונים, לא אומרת שהבעיות שם נפתרו. המצב הכלכלי של ספרד ממשיך להיות גרוע ובאיטליה מתחוללת סערה פוליטית שעשויה להעיב על השווקים.

למרות האתגרים הרבים, אסור להתעלם מהעבודה שהכלכלה האמריקנית והסינית מתאוששות בקצב מעודד בשבועות האחרונים וזה למעשה עלול לספק דלק לראלי נוסף בחודש הקרוב.

הזדמנויות השקעה בפתח

אנו מעריכים כי השווקים ימשיכו לעלות בשבועות הקרובים ובשל כך יש להיערך לפתיחת עסקאות כנגד הדולר והין אשר אמורים להמשיך לאבד גובה ככל שהסנטימנט החיובי בשווקים ילך ויגבר. המטבעות היותר אטרקטיביים להשקעה הינם הדולר האוסטרלי, הקנדי והניו זילנדי. הפאונד עשוי גם כן להפתיע השנה לאור העובדה שהכלכלה הבריטית יצאה ברבעון האחרון מהמיתון וממשיכה להראות סימני התאוששות משמעותיים לאחרונה.

בסקטור המניות האמריקנית כדאי לעקוב אחרי מניות הבנקים הגדולים של ארה"ב כגון בנק אוף אמריקה אשר עלתה בקרוב ל-20% בשבועות האחרונים. הזינוק הצפוי בסקטור הבנקאות האמריקני בהחלט בא בחשבון לאור העובדה שהכלכלה הגדולה בעולם לא תיפול אל תוך הצוק הפיסקאלי.

ניתן לרכוש תעודת סל בשם XLF הכוללת בתוכה את מניות הבנקים הגדולים בארה"ב כגון בנק אוף אמריקה, וולס פארגו, סיטיגרופ ועוד. התעודה כוללת בתוכה בתי השקעות גדולים. ניתן לשקול להשקיע במדדים המובילים של ארה"ב אשר קרובים לקבוע שיאים היסטוריים חדשים.

לסיכום:

פתרון סוגיית הצוק הפיסקאלי היא רק סנונית אחת מתוך רבות שצריך לעבור השנה. יחד עם זאת אנו מעריכים כי בתחילת השנה המומנטום החיובי יימשך - כדאי לנצל זאת. חשוב להיות עם יד על הדופק על מנת שנוכל לזהות את נקודות המפנה בשווקים בהמשך ולפעול בהתאם על מנת שלא לספוג הפסדים מיותרים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית

כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם  




עופר הבר |

 מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?

כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.

האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?

התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?

שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון 

המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר. 

איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית

כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם  




עופר הבר |

 מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?

כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.

האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?

התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?

שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון 

המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.