חייבים לראות: הצרות שמאיימות על הבנקים באירופה, ב-3 גרפים

אורית לוין, אנליסטית בנקים וביטוח במזרחי טפחות, סוקרת את מערכת הבנקאות באירופה בצל המבשבר הכלכלי ומציגה מסקנותיה בשלושה גרפים
אורית לוין | (5)

הבנקים באירופה סובלים ממספר בעיות קשות: חשיפה לאג"ח ממשלות בקשיים, חובות בעייתיים ונזילות נמוכה. התדרדרות משבר החוב של כמה ממדינות אירופה עלולה להחמיר עוד יותר את המשבר של חלק מהבנקים. בטור זה אבחן אילו מהבנקים נמצאים בקשיים יותר מאחרים, ומה יכול לאוששם.

לשאלות קשות יש לפעמים תשובות פשוטות. מה קורה עם אירופה? האם המערכת הבנקאית שלה קורסת? כדי להשיב על השאלה נתבונן בשלושה גרפים.

מי הם הבנקים החשופים ביותר לאג"ח של ממשלות מדינות אירופה הפריפריאליות?

הגרף הראשון משיב למעשה על השאלה, מה יקרה אם אחת מהמדינות: איטליה, יוון, ספרד, פורטוגל או אירלנד, לא תצלח את המשבר הנוכחי. הבנקים הספרדים, Banco Santander ו-Banco Bilbao, הבנקים האיטלקים Intesa Sanpaolo ו-Unicredit הינם הפגיעים ביותר. פעם, לפני המשבר, אג"ח ממשלתית נחשבה לנכס חסר סיכון, לכן אותם בנקים רכשו אג"ח של הממשלות שלהם. כיום, כשיחס החוב הציבורי לתוצר של איטליה עומד על 120% ושל ספרד על 68%, אגרות החוב שלהם כבר לא כל כך בטוחות. המסקנה העולה מהגרף היא, שמספר בנקים וכמה חברות ביטוח גדולים באירופה, עלולים לקרוס אם תחול הרעה במצבן הכלכלי של המדינות הפריפריאליות בגוש.

השוואת איכות האשראי בבנקים החשופים ביותר למדינות פריפריאליות באירופה

הגרף השני מתאר בעיה נוספת במערכת הבנקאות האירופית, והיא קשורה לאשראי בעייתי, קרי אשראי שנמצא בפיגור או בהסדר כלשהו. היחס המקובל בבנקים בעולם המערבי עומד על 2%-4%. הבנקים האיטלקיים בולטים לשלילה, בהם שיעור האשראי הבעייתי גבוה מ-10%, וכך גם הבנקים הצרפתים. הבנקים הללו העניקו אשראי מקומי בעיקר, וכשהמיתון במדינותיהם החריף, החלו לווים רבים להגיע לחדלות פירעון. ככל שיחס זה עולה, גובר הסיכוי למחיקות על הפסדי אשראי. ברבעונים האחרונים היחס הזה הולך ועולה. בצורה זו, אם החשיפה לאג"ח של ממשלות לא תחסל אותם, יש סיכוי שהאשראי הבעייתי כן.

בחינת נזילות

אם עוד לא שבענו מגרפים מפחידים, הגרף האחרון מסביר עד כמה תכופה הבעיה. חלק מהבנקים נאלצו לגייס הון במהירות, בכדי לעמוד בדרישות הון שונות או ביחסי כיסוי חובות בעייתיים. בעת משבר, האשראי לטווח קצר (של עד שנה) היה האשראי הזמין ביותר.

כך, הבנקים הצרפתים, למשל, ממומנים במעל לכ-40% באשראי שמועד פירעונו בשנה הקרובה. בעיית הנזילות יכולה להיווצר, כאשר לקוחות הבנק, בין אם מסיבה מוצדקת ובין אם לאו, ממהרים בהמוניהם למשוך את כספם מהבנק. חלק ניכר מהפיקדונות של הבנקים האירופים (בעיקר הצרפתים) נמצא בידי קרנות כספיות אמריקניות, והללו צמצמו בכ-60% את חשיפתם לאירופה בשנה האחרונה. אם נוסיף לכך את העובדה שהבנקים המופיעים בגרף סבלו חדשות לבקרים מפרסומים שליליים ומהורדות דירוג במהלך השנה האחרונה, נוכל בנקל להגיע למסקנה העגומה, שלא דרוש הרבה בכדי ליצור בהלה המונית במערכת הבנקאות האירופית.

על מנת להתמודד עם הבעיות החמורות של הבנקים באירופה, הועלתה לאחרונה הצעה להקים קרן בבעלות ה-ECB, אשר תעניק ערבות לפיקדונות בבנקים באירופה. התמהמהות ההחלטה בנוגע לשמירה על יציבות הבנקים הגדולים באירופה עלולה לאיים על עתידו של גוש האירו.

*לדאבוני, תקנות הייעוץ הכללי החדשות של הרשות לניירות ערך אוסרות עלי להתייחס לתגובות שלכם בעמוד זה

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    לקוח של מזרחי טפחות 07/06/2012 07:39
    הגב לתגובה זו
    כתבה מעולה ומאירת עיינים, אולם איך תסבירי את העובדה שיועצי ההשקעות בסניפי הבנק שלך אינם מכירים ואינם מודעים לאותה אינפורמציה. האם זו בעיה בתקשורת ביניכם?
  • 3.
    שפו גברתי,אבל איך זה שיש עליות? (ל"ת)
    בני 06/06/2012 21:27
    הגב לתגובה זו
  • האחד 06/06/2012 23:12
    הגב לתגובה זו
    נתוני המאקרו גם מארהב וגם מאירופה על הפנים, והעליות היום נבעו מתקוות לחדשות מנגיד הבנק באירופה ומהרחבה כמותית 3 בארהב שגם היא לא עומדת על הפרק. גם לפני שבוע היו יום אחד עליות חזקות ואחריה כמה ימים של התרסקות. העליות הן עדר ללא שום בסיס ומהר מאד הן גם יחזרו להיות ירידות.
  • 2.
    ג'ונסי 06/06/2012 11:30
    הגב לתגובה זו
    אם היית יכולה לענות הייתי שואל איפה קרדיט סוויס בסיפור הזה... תודה
  • 1.
    מנטליסט 06/06/2012 09:53
    הגב לתגובה זו
    שלום. כתבה יפה, מקצועית ומאירת עיניים. אומרים שהריבית באירופה תרד אולי. נקווה שזה ישפר קצת את המצב...
צילום: Pixabay, Pexelsצילום: Pixabay, Pexels

מלחמה בשמיים: בעלי הכנפיים שמאתגרים את המטוסים

למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל ונושאים איתם סכנה בטיחותית משמעותית. מה מושך את הציפורים דווקא לאזורים של שדות תעופה ואילו כלים עומדים לרשות הטייסים כדי להתמודד עם האיום המעופף



עופר הבר |


בשמי ישראל מתרחשת תופעה שמסכנת את בטיחות הטיסות: למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל. הגילוי של הציפורים במרחבי שדות התעופה הופכים את האיום לשגרה שמאתגרת טייסים, חברות תעופה ונוסעים.

כיצד מתמודדת תעשיית התעופה עם האיום המעופף שנמצא מתחת לפני השמיים?

התנגשויות בין מטוסים ללהקות ציפורים, "Bird Strikes", מהוות אחד האיומים הרציניים והנפוצים ביותר בתעשיית התעופה האזרחית והצבאית, עם השלכות בטיחותיות, טכניות וכלכליות משמעותיות. בכל רגע נתון, אלפי מטוסי נוסעים ממריאים ונוחתים בשדות תעופה ברחבי העולם, ונאבקים מול האיום הבלתי נראה אך מסוכן הזה. מדי שנה נרשמות ברחבי העולם עשרות אלפי פגיעות שכאלו, שרובן מסתיימות ללא נפגעים, אך חלקן גורמות לנזקים של מיליארדי דולרים למנועים, לכנפיים ולמערכות מטוס קריטיות.

החשש העיקרי הוא ממפגש בין עופות גדולים למנועי הסילון. יניקה של ציפור אחת לתוך מנוע עלולה לגרום לנזק חמור ואף להשבתתו המיידית. 

כשעורב במשקל 450 גרם פוגע במטוס שטס ב-800 קמ"ש

הכוח של ציפור שנכנסת במהירות למנוע סילון מטוס יכול להיות אדיר, לעיתים עד כדי יצירת כוחות של עשרות או מאות טונות בהתאם למשקל הציפור ומהירות המטוס. לדוגמה, עורב אפור שמשקלו 450 גרם שפוגע במטוס הנוסעים במהירות של 800 קמ"ש, מייצר עוצמה של יותר מ-15 טונות, ואילו ציפור גדולה כמו עגור במשקל 7.5 ק"ג עלולה ליצור עוצמה עצומה של כ־100 טונות. פגיעות כאלה יכולות לגרום לקריסת מנוע, לנזק למערכות ההידראוליות, לקריעת מעטה הכנפיים ואפילו לאובדן שליטה בטיסה שגורם לתאונות קטלניות.

הסיבה שציפורים נמשכות לאזורי שדות תעופה קשורה בעיקר לזמינות מזון, סביבת מנוחה נוחה, ומיקומם הגיאוגרפי. שדות תעופה מציעים משטחים פתוחים, לעיתים עם דשא וגידולים, שמושכים חרקים, עכברים וחרקי קרקע - מקורות מזון מרכזיים לציפורים. בנוסף, שדות תעופה ממוקמים לעיתים באזורים רחבים יחסית וכמעט ללא עצים גבוהים, כך שהציפורים יכולות להרגיש בטוחות ולהימנע מטורפים.

צילום: Pixabay, Pexelsצילום: Pixabay, Pexels

מלחמה בשמיים: בעלי הכנפיים שמאתגרים את המטוסים

למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל ונושאים איתם סכנה בטיחותית משמעותית. מה מושך את הציפורים דווקא לאזורים של שדות תעופה ואילו כלים עומדים לרשות הטייסים כדי להתמודד עם האיום המעופף



עופר הבר |


בשמי ישראל מתרחשת תופעה שמסכנת את בטיחות הטיסות: למעלה מאלף מקרים של פגיעות ציפורים במטוסים מתועדים מדי שנה בישראל. הגילוי של הציפורים במרחבי שדות התעופה הופכים את האיום לשגרה שמאתגרת טייסים, חברות תעופה ונוסעים.

כיצד מתמודדת תעשיית התעופה עם האיום המעופף שנמצא מתחת לפני השמיים?

התנגשויות בין מטוסים ללהקות ציפורים, "Bird Strikes", מהוות אחד האיומים הרציניים והנפוצים ביותר בתעשיית התעופה האזרחית והצבאית, עם השלכות בטיחותיות, טכניות וכלכליות משמעותיות. בכל רגע נתון, אלפי מטוסי נוסעים ממריאים ונוחתים בשדות תעופה ברחבי העולם, ונאבקים מול האיום הבלתי נראה אך מסוכן הזה. מדי שנה נרשמות ברחבי העולם עשרות אלפי פגיעות שכאלו, שרובן מסתיימות ללא נפגעים, אך חלקן גורמות לנזקים של מיליארדי דולרים למנועים, לכנפיים ולמערכות מטוס קריטיות.

החשש העיקרי הוא ממפגש בין עופות גדולים למנועי הסילון. יניקה של ציפור אחת לתוך מנוע עלולה לגרום לנזק חמור ואף להשבתתו המיידית. 

כשעורב במשקל 450 גרם פוגע במטוס שטס ב-800 קמ"ש

הכוח של ציפור שנכנסת במהירות למנוע סילון מטוס יכול להיות אדיר, לעיתים עד כדי יצירת כוחות של עשרות או מאות טונות בהתאם למשקל הציפור ומהירות המטוס. לדוגמה, עורב אפור שמשקלו 450 גרם שפוגע במטוס הנוסעים במהירות של 800 קמ"ש, מייצר עוצמה של יותר מ-15 טונות, ואילו ציפור גדולה כמו עגור במשקל 7.5 ק"ג עלולה ליצור עוצמה עצומה של כ־100 טונות. פגיעות כאלה יכולות לגרום לקריסת מנוע, לנזק למערכות ההידראוליות, לקריעת מעטה הכנפיים ואפילו לאובדן שליטה בטיסה שגורם לתאונות קטלניות.

הסיבה שציפורים נמשכות לאזורי שדות תעופה קשורה בעיקר לזמינות מזון, סביבת מנוחה נוחה, ומיקומם הגיאוגרפי. שדות תעופה מציעים משטחים פתוחים, לעיתים עם דשא וגידולים, שמושכים חרקים, עכברים וחרקי קרקע - מקורות מזון מרכזיים לציפורים. בנוסף, שדות תעופה ממוקמים לעיתים באזורים רחבים יחסית וכמעט ללא עצים גבוהים, כך שהציפורים יכולות להרגיש בטוחות ולהימנע מטורפים.