חייבים לראות: הצרות שמאיימות על הבנקים באירופה, ב-3 גרפים
הבנקים באירופה סובלים ממספר בעיות קשות: חשיפה לאג"ח ממשלות בקשיים, חובות בעייתיים ונזילות נמוכה. התדרדרות משבר החוב של כמה ממדינות אירופה עלולה להחמיר עוד יותר את המשבר של חלק מהבנקים. בטור זה אבחן אילו מהבנקים נמצאים בקשיים יותר מאחרים, ומה יכול לאוששם.
לשאלות קשות יש לפעמים תשובות פשוטות. מה קורה עם אירופה? האם המערכת הבנקאית שלה קורסת? כדי להשיב על השאלה נתבונן בשלושה גרפים.
מי הם הבנקים החשופים ביותר לאג"ח של ממשלות מדינות אירופה הפריפריאליות?
הגרף הראשון משיב למעשה על השאלה, מה יקרה אם אחת מהמדינות: איטליה, יוון, ספרד, פורטוגל או אירלנד, לא תצלח את המשבר הנוכחי. הבנקים הספרדים, Banco Santander ו-Banco Bilbao, הבנקים האיטלקים Intesa Sanpaolo ו-Unicredit הינם הפגיעים ביותר. פעם, לפני המשבר, אג"ח ממשלתית נחשבה לנכס חסר סיכון, לכן אותם בנקים רכשו אג"ח של הממשלות שלהם. כיום, כשיחס החוב הציבורי לתוצר של איטליה עומד על 120% ושל ספרד על 68%, אגרות החוב שלהם כבר לא כל כך בטוחות. המסקנה העולה מהגרף היא, שמספר בנקים וכמה חברות ביטוח גדולים באירופה, עלולים לקרוס אם תחול הרעה במצבן הכלכלי של המדינות הפריפריאליות בגוש.
השוואת איכות האשראי בבנקים החשופים ביותר למדינות פריפריאליות באירופה
הגרף השני מתאר בעיה נוספת במערכת הבנקאות האירופית, והיא קשורה לאשראי בעייתי, קרי אשראי שנמצא בפיגור או בהסדר כלשהו. היחס המקובל בבנקים בעולם המערבי עומד על 2%-4%. הבנקים האיטלקיים בולטים לשלילה, בהם שיעור האשראי הבעייתי גבוה מ-10%, וכך גם הבנקים הצרפתים. הבנקים הללו העניקו אשראי מקומי בעיקר, וכשהמיתון במדינותיהם החריף, החלו לווים רבים להגיע לחדלות פירעון. ככל שיחס זה עולה, גובר הסיכוי למחיקות על הפסדי אשראי. ברבעונים האחרונים היחס הזה הולך ועולה. בצורה זו, אם החשיפה לאג"ח של ממשלות לא תחסל אותם, יש סיכוי שהאשראי הבעייתי כן.
בחינת נזילות
אם עוד לא שבענו מגרפים מפחידים, הגרף האחרון מסביר עד כמה תכופה הבעיה. חלק מהבנקים נאלצו לגייס הון במהירות, בכדי לעמוד בדרישות הון שונות או ביחסי כיסוי חובות בעייתיים. בעת משבר, האשראי לטווח קצר (של עד שנה) היה האשראי הזמין ביותר.
כך, הבנקים הצרפתים, למשל, ממומנים במעל לכ-40% באשראי שמועד פירעונו בשנה הקרובה. בעיית הנזילות יכולה להיווצר, כאשר לקוחות הבנק, בין אם מסיבה מוצדקת ובין אם לאו, ממהרים בהמוניהם למשוך את כספם מהבנק. חלק ניכר מהפיקדונות של הבנקים האירופים (בעיקר הצרפתים) נמצא בידי קרנות כספיות אמריקניות, והללו צמצמו בכ-60% את חשיפתם לאירופה בשנה האחרונה. אם נוסיף לכך את העובדה שהבנקים המופיעים בגרף סבלו חדשות לבקרים מפרסומים שליליים ומהורדות דירוג במהלך השנה האחרונה, נוכל בנקל להגיע למסקנה העגומה, שלא דרוש הרבה בכדי ליצור בהלה המונית במערכת הבנקאות האירופית.
על מנת להתמודד עם הבעיות החמורות של הבנקים באירופה, הועלתה לאחרונה הצעה להקים קרן בבעלות ה-ECB, אשר תעניק ערבות לפיקדונות בבנקים באירופה. התמהמהות ההחלטה בנוגע לשמירה על יציבות הבנקים הגדולים באירופה עלולה לאיים על עתידו של גוש האירו.
*לדאבוני, תקנות הייעוץ הכללי החדשות של הרשות לניירות ערך אוסרות עלי להתייחס לתגובות שלכם בעמוד זה
- 4.לקוח של מזרחי טפחות 07/06/2012 07:39הגב לתגובה זוכתבה מעולה ומאירת עיינים, אולם איך תסבירי את העובדה שיועצי ההשקעות בסניפי הבנק שלך אינם מכירים ואינם מודעים לאותה אינפורמציה. האם זו בעיה בתקשורת ביניכם?
- 3.שפו גברתי,אבל איך זה שיש עליות? (ל"ת)בני 06/06/2012 21:27הגב לתגובה זו
- האחד 06/06/2012 23:12הגב לתגובה זונתוני המאקרו גם מארהב וגם מאירופה על הפנים, והעליות היום נבעו מתקוות לחדשות מנגיד הבנק באירופה ומהרחבה כמותית 3 בארהב שגם היא לא עומדת על הפרק. גם לפני שבוע היו יום אחד עליות חזקות ואחריה כמה ימים של התרסקות. העליות הן עדר ללא שום בסיס ומהר מאד הן גם יחזרו להיות ירידות.
- 2.ג'ונסי 06/06/2012 11:30הגב לתגובה זואם היית יכולה לענות הייתי שואל איפה קרדיט סוויס בסיפור הזה... תודה
- 1.מנטליסט 06/06/2012 09:53הגב לתגובה זושלום. כתבה יפה, מקצועית ומאירת עיניים. אומרים שהריבית באירופה תרד אולי. נקווה שזה ישפר קצת את המצב...

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה
מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו
אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.
בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.
המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית
הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.
תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.
- בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
- "טריק יום כיפור" חוזר: כך ישראלים קונים כרטיסי טיסה זולים, מהמרים על ביטולים – ומרוויחים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים
בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.

הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?
יצרנית התבלינים הגדולה בעולם, יצרנית שוקולד, ספקית אגוזים ומגדלת אבוקדו - הכירו את חברות המזון המעניינות שמשקפות פוטנציאל עלייה
לפני שנגיע להזדמנויות נדירות נתחיל עם גרף תוך יומי של האס אנד פי 500. הוא מראה את הקפיצה החדה בתחילת המסחר ביום שישי, את הירידה החדה בהמשך ואת העובדה שהמדד סגר בסופו של יום בירידה קלה. ללמדנו שאנחנו עדיין נמצאים באזור שיווי משקל. לחודש ספטמבר שיווי משקל זו תוצאה טובה והשאלה אם זה ימשיך כך.
בתרשים המוכר לנו מהשבועות האחרונים אנחנו רואים את הקו המחזיר העולה שבולם ולמעשה גורם לאס אנד פי להתכנס לתנודתיות צרה מאד. זאת מכיוון שמתחתיו מתקרב אליו הממוצע ל-21 יום שלמעט חריגה קטנה תומך ב-S&P500 מאז סוף חודש אפריל.
דבר אחד בטוח. התנודתיות הצרה הזו לא תימשך עוד הרבה זמן ואנחנו צריכים להיערך לפריצה. השאלה לאיזה כיוון. אם אני צריך להעריך לפי האינדיקטורים הטכניים אז יש סיכון שהלחץ כלפי מטה יימשך.
בכל מקרה יש לכם קווים ברורים לקבלת החלטות. סגירה משמעותית בזמן ובמחיר מעל 6532, הגבוה היומי של יום שישי, תיחשב פריצה למעלה וסימן למהלך עלייה מהותי בהמשך. סגירה מתחת ל-6360, שתהיה גם מתחת לממוצע הנע ל-21 יום וגם מתחת לפקודת ההיפוך הפרבולית, תהיה סימן לתחילתו של תיקון שבשלב הראשון שלו יגיע ל-6100-6200.
- מסימני הפשרה בין ארה"ב לסין: ייבוא המתכות הנדירות מזנק ב-660%
- יצרנית אמריקאית של מתכות נדירות מפסיקה משלוחים לסין
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אפשר עוד להצטרף לזינוק של הליתיום?
התשובה היא כן. אומנם הצגתי כאן את קרן הסל ILIT לפני זמן מה והיא אכן בנתה מהלך עלייה יפה אבל יש לו פוטנציאל להימשך. ניתן לצפות שהקרן תעלה ל-13 דולר בשלב ראשון. אפשר להצטרף למגמה כל עוד מעל 10 דולר.