כיצד השפיעה הודעת הריבית על שוק אגרות החוב בארץ?

סיון ליימן, מנכ"ל כנען ייעוץ השקעות, סוקר ומנתח את השפעותיה והשלכותיה של הודעת ריבית בנק ישראל על אג"ח הממשלתיות הארוכות ועל מדדי התל בונד ובודק את כדאיות ההשקעה בהם
סיון ליימן | (3)

נגיד בנק ישראל, הפרופסור סטנלי פישר, הודיע ביום שני שעבר על הותרת ריבית בנק ישראל בחודש יוני ברמה של 2.5%. מדובר על חודש חמישי ברציפות שריבית בנק ישראל נותרת ללא שינוי. החלטת הנגיד שלא לשנות את הריבית במשק באה בשל מספר סיבות, ולהלן העיקריות שבהן:

- הותרת הריבית על כנה באה בתגובה למדד חודש אפריל 2012 שעלה ב-0.9% בהתאם לציפיות האנליסטים. כמו כן, האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים הסתכמה ב-2.1% כאשר היא עומדת באמצע טווח יעד האינפלציה השנתי של בנק ישראל - 1%-3%. תחזיות שוק ההון לאינפלציה במשק ל-12 החודשים הקרובים ירדו בשבועות האחרונים ל-2.3% בלבד לעומת 2.5% לפני חודש.

- התגברות החששות ממצבה של המערכת הפיננסית בגוש האירו - המלווה בעליית תשואות באג"ח של ספרד ואיטליה - ובחשש מההשלכות האפשריות של יציאת יוון מגוש האירו.

- רצף מתמשך של נתונים לא טובים של כלכלת ארה"ב מאותתים שלא נחזה בשנה הקרובה בעליית ריבית בארה"ב.

הבה נבחן את השלכות הודעת הריבית של הנגיד ואת המצב הכלכלי הלא פשוט בעולם על מדדי אגרות-החוב הממשלתיות הארוכות ועל מדדי התל-בונד:

מספר ימים לאחר הודעת הריבית התפרסמו נתונים נוספים, גרועים למדי, משוק העבודה האמריקני. נתונים אשר מעלים את הסבירות להרחבה כמותית בארה"ב ולהורדת ריבית המשק. בהודעתו רמז נגיד בנק ישראל על הורדת ריבית במשק בחודשים הקרובים, מה הוביל לעליות שערים חדות באג"ח הממשלתיות השקליות הארוכות. אג"ח הממשלתיות השקליות לטווח של 5+ שנים זינקו בחודש האחרון מעל ל-2.5% והתשואה עליהן ירדה לרמה של 4.16% בלבד. גם אג"ח הממשלתיות הצמודות לטווח של 5-10 שנים עלו בחודש האחרון בשיעור של כ-1.5% והתשואה בהן ירדה לרמה של 1.47%.

מנגד, נרשמו בחודש האחרון ירידות שערים חדות במדדי התל בונד. מדד התל בונד 60 ירד ב-1.4% והתשואה לפדיון עלתה לרמה של 3.55%. מדד התל בונד השקלי איבד כ-1% והתשואה שלו עומדת על 5.62%.

פער התשואה בין מדדי התל בונד למדדי אג"ח הממשלתיות במח"מ דומה גדל בחודש האחרון וכעת הוא עומד על קרוב ל-3%. לדעתי, יש לנצל את הגדלת פער התשואה והירידה במדדי התל בונד ולהגדיל חשיפה אליהם.

הכותב, סיון ליימן, הינו יועץ השקעות פרטי ומנכ"ל כנען ייעוץ השקעות ומעניק ייעוץ השקעות מקצועי ובלתי תלוי לבתי-אב, חברות ולגופים עסקיים. ייעוץ ההשקעות שניתן הוא חיצוני - כלומר בלא ייפוי-כוח לביצוע פעולות כלשהן. לפרטים נוספים: [email protected]

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    לאיזו רמה נראה לך שהריבית תגיע עד סוף השנה? (ל"ת)
    יובל 05/06/2012 12:57
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אוי 05/06/2012 12:54
    הגב לתגובה זו
    לא שכחנו
  • 1.
    ליימן איפה היית שבועיים? טוב שחזרת גבר (ל"ת)
    אורן 05/06/2012 11:31
    הגב לתגובה זו
איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

F‑35, איירבוס וגם אנבידיה: סעודיה מכוונת הכי גבוה בדרך להפוך למוקד תחבורה אזורי

עסקת המטוסים המסתמנת עם ארה"ב היא רק הנדבך האחרון בתוכניתה הכוללת של הממלכה לייצר סביבת תעופה יעילה, מודרנית ובת קיימא. וכשגם אנבידיה בתוך הקלחת - השמיים הם הגבול

עופר הבר |
נושאים בכתבה סעודיה אנבידיה


במהלך העשור האחרון, ערב הסעודית מקדמת באופן חסר תקדים מהפכה בתעשיית התעופה שלה - לא רק בתעופה אזרחית אלא גם בצבאית, תוך שילוב טכנולוגיות חדשניות, מערכת מתקדמת של בינה מלאכותית (AI) ובעיקר שותפות אסטרטגית עם ענקיות טכנולוגיה כמו אנבידיה. בנוסף, סעודיה עושה מאמץ אדיר מול ארה״ב לקבל את מטוס הקרב האמריקאי F‑35, מטוס שעלול להיות שובר שוויון במזרח התיכון.

פיתוח תעשיית התעופה בסעודיה במסגרת התוכנית "חזון 2030" של יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמן היא לא רק מהלך טכנולוגי-תדמיתי, אלא מהפכה עם השלכות כלכליות וחברתיות עמוקות המשנות את פניה של הממלכה.

תוכנית "חזון 2030" שמוביל יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן מתמקדת ביצירת כלכלה פחות תלויה בנפט באמצעות עידוד תעשיות טכנולוגיות, ביניהן תעופה. סעודיה משקיעה כיום מאות מיליארדי דולרים בבניית שדות תעופה מודרניים, הרחבת חברות תעופה לאומיות וכן פיתוח תעשייה ביטחונית מקומית, שמכילה גם שותפויות עם חברות כמו לוקהיד מרטין ובואינג לצד פיתוח עצמי בחברת SAMI, החברה הביטחונית הסעודית.

על הפרק היהלום שבכתר - ה־F‑35 

חיל האוויר הסעודי נחשב כיום לאחד החילות המתקדמים במזרח התיכון, עם צי מטוסים מגוון שמתמקד במטוסי F-15 המתקדמים, לצד מטוסים נוספים כמו טורנדו ומערכות בקרה והגנה אווירית מתקדמות. בשנים האחרונות, הממלכה ביצעה מודרניזציה נרחבת שכללה רכישת מטוסי F-15SA ו-F-15EX, שמאופיינים במערכות נשק ואוויוניקה מתקדמות. נעשה מאמץ לשדרג את יכולות חיל האוויר הכוללות טיסה ארוכת טווח, יכולות תקיפה מדויקות ומערכות לוחמה אלקטרונית מתקדמות.


מוחמד בן סלמאן על רקע של דאטה סנטרים, מידול ע


איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

F‑35, איירבוס וגם אנבידיה: סעודיה מכוונת הכי גבוה בדרך להפוך למוקד תחבורה אזורי

עסקת המטוסים המסתמנת עם ארה"ב היא רק הנדבך האחרון בתוכניתה הכוללת של הממלכה לייצר סביבת תעופה יעילה, מודרנית ובת קיימא. וכשגם אנבידיה בתוך הקלחת - השמיים הם הגבול

עופר הבר |
נושאים בכתבה סעודיה אנבידיה


במהלך העשור האחרון, ערב הסעודית מקדמת באופן חסר תקדים מהפכה בתעשיית התעופה שלה - לא רק בתעופה אזרחית אלא גם בצבאית, תוך שילוב טכנולוגיות חדשניות, מערכת מתקדמת של בינה מלאכותית (AI) ובעיקר שותפות אסטרטגית עם ענקיות טכנולוגיה כמו אנבידיה. בנוסף, סעודיה עושה מאמץ אדיר מול ארה״ב לקבל את מטוס הקרב האמריקאי F‑35, מטוס שעלול להיות שובר שוויון במזרח התיכון.

פיתוח תעשיית התעופה בסעודיה במסגרת התוכנית "חזון 2030" של יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמן היא לא רק מהלך טכנולוגי-תדמיתי, אלא מהפכה עם השלכות כלכליות וחברתיות עמוקות המשנות את פניה של הממלכה.

תוכנית "חזון 2030" שמוביל יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן מתמקדת ביצירת כלכלה פחות תלויה בנפט באמצעות עידוד תעשיות טכנולוגיות, ביניהן תעופה. סעודיה משקיעה כיום מאות מיליארדי דולרים בבניית שדות תעופה מודרניים, הרחבת חברות תעופה לאומיות וכן פיתוח תעשייה ביטחונית מקומית, שמכילה גם שותפויות עם חברות כמו לוקהיד מרטין ובואינג לצד פיתוח עצמי בחברת SAMI, החברה הביטחונית הסעודית.

על הפרק היהלום שבכתר - ה־F‑35 

חיל האוויר הסעודי נחשב כיום לאחד החילות המתקדמים במזרח התיכון, עם צי מטוסים מגוון שמתמקד במטוסי F-15 המתקדמים, לצד מטוסים נוספים כמו טורנדו ומערכות בקרה והגנה אווירית מתקדמות. בשנים האחרונות, הממלכה ביצעה מודרניזציה נרחבת שכללה רכישת מטוסי F-15SA ו-F-15EX, שמאופיינים במערכות נשק ואוויוניקה מתקדמות. נעשה מאמץ לשדרג את יכולות חיל האוויר הכוללות טיסה ארוכת טווח, יכולות תקיפה מדויקות ומערכות לוחמה אלקטרונית מתקדמות.


מוחמד בן סלמאן על רקע של דאטה סנטרים, מידול ע