כיצד השפיעה הודעת הריבית על שוק אגרות החוב בארץ?
נגיד בנק ישראל, הפרופסור סטנלי פישר, הודיע ביום שני שעבר על הותרת ריבית בנק ישראל בחודש יוני ברמה של 2.5%. מדובר על חודש חמישי ברציפות שריבית בנק ישראל נותרת ללא שינוי. החלטת הנגיד שלא לשנות את הריבית במשק באה בשל מספר סיבות, ולהלן העיקריות שבהן:
- הותרת הריבית על כנה באה בתגובה למדד חודש אפריל 2012 שעלה ב-0.9% בהתאם לציפיות האנליסטים. כמו כן, האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים הסתכמה ב-2.1% כאשר היא עומדת באמצע טווח יעד האינפלציה השנתי של בנק ישראל - 1%-3%. תחזיות שוק ההון לאינפלציה במשק ל-12 החודשים הקרובים ירדו בשבועות האחרונים ל-2.3% בלבד לעומת 2.5% לפני חודש.
- התגברות החששות ממצבה של המערכת הפיננסית בגוש האירו - המלווה בעליית תשואות באג"ח של ספרד ואיטליה - ובחשש מההשלכות האפשריות של יציאת יוון מגוש האירו.
- רצף מתמשך של נתונים לא טובים של כלכלת ארה"ב מאותתים שלא נחזה בשנה הקרובה בעליית ריבית בארה"ב.
הבה נבחן את השלכות הודעת הריבית של הנגיד ואת המצב הכלכלי הלא פשוט בעולם על מדדי אגרות-החוב הממשלתיות הארוכות ועל מדדי התל-בונד:
מספר ימים לאחר הודעת הריבית התפרסמו נתונים נוספים, גרועים למדי, משוק העבודה האמריקני. נתונים אשר מעלים את הסבירות להרחבה כמותית בארה"ב ולהורדת ריבית המשק. בהודעתו רמז נגיד בנק ישראל על הורדת ריבית במשק בחודשים הקרובים, מה הוביל לעליות שערים חדות באג"ח הממשלתיות השקליות הארוכות. אג"ח הממשלתיות השקליות לטווח של 5+ שנים זינקו בחודש האחרון מעל ל-2.5% והתשואה עליהן ירדה לרמה של 4.16% בלבד. גם אג"ח הממשלתיות הצמודות לטווח של 5-10 שנים עלו בחודש האחרון בשיעור של כ-1.5% והתשואה בהן ירדה לרמה של 1.47%.
מנגד, נרשמו בחודש האחרון ירידות שערים חדות במדדי התל בונד. מדד התל בונד 60 ירד ב-1.4% והתשואה לפדיון עלתה לרמה של 3.55%. מדד התל בונד השקלי איבד כ-1% והתשואה שלו עומדת על 5.62%.
פער התשואה בין מדדי התל בונד למדדי אג"ח הממשלתיות במח"מ דומה גדל בחודש האחרון וכעת הוא עומד על קרוב ל-3%. לדעתי, יש לנצל את הגדלת פער התשואה והירידה במדדי התל בונד ולהגדיל חשיפה אליהם.
הכותב, סיון ליימן, הינו יועץ השקעות פרטי ומנכ"ל כנען ייעוץ השקעות ומעניק ייעוץ השקעות מקצועי ובלתי תלוי לבתי-אב, חברות ולגופים עסקיים. ייעוץ ההשקעות שניתן הוא חיצוני - כלומר בלא ייפוי-כוח לביצוע פעולות כלשהן. לפרטים נוספים: [email protected]
- 3.לאיזו רמה נראה לך שהריבית תגיע עד סוף השנה? (ל"ת)יובל 05/06/2012 12:57הגב לתגובה זו
- 2.אוי 05/06/2012 12:54הגב לתגובה זולא שכחנו
- 1.ליימן איפה היית שבועיים? טוב שחזרת גבר (ל"ת)אורן 05/06/2012 11:31הגב לתגובה זו

שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית
חברת התעופה של היבשת המבודדת מתכוננת להשקה ב-2026 של פרויקט Sunrise, שיאפשר טיסות נוסעים ארוכות במיוחד ללא עצירות וללא קונקשן, כך שתירדמו בהמראה מסידני ותתעוררו בלונדון
כשחברת התעופה האוסטרלית Qantas הכריזה שתשבור את שיאי הזמן בטיסה ישירה בין סידני ללונדון, כמעט 20 שעות באוויר ללא חניית ביניים, התגובה נעה בין "וואו!" לבין "רגע, מי רוצה לשבת 20 שעות על אותה כרית?".
דמיינו טיסה ללא הפסקות מלב סידני ללונדון או ניו יורק, 22 שעות בשמיים, מעל אוקיינוסים ומדבריות, מבלי לנחות וללא קונקשן וריצות בין דלפקי חברות התעופה. זהו חלום התעופה שהופך למציאות עם האיירבוס A350-1000ULR בפרויקט Sunrise של קוואנטס.
Sunrise היא יוזמה פורצת דרך, שנשמעת כמעט כמו פרויקט חלל, שתאפשר טיסות נוסעים ללא עצירות בטיסות הארוכות ביותר בעולם, תוך כיבוש "נתיב הקנגורו" ההיסטורי. הפרויקט מחיה מסורת ממלחמת העולם השנייה של טיסות "Double Sunrise" של קוואנטס, שבהן המטוסים היו באוויר זמן רב מספיק כדי לראות שתי זריחות.
ולא מדובר בסתם מטוס גדול יותר, אלא זה ניסוי אנושי-טכנולוגי שמאתגר את גבולות הגוף, הזמן והשעון הביולוגי, וגם משנה את כללי המשחק בשוק התעופה העולמי.
- FAA מחייב בדיקות נוספות במטוסי A320 בעקבות סדקים ברכיבי דלתות
- נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מי מזמין ומדוע?
קוואנטס, חברת התעופה האוסטרלית הוותיקה שנוסדה ב-1920, הזמינה 12 מטוסי איירבוס A350-1000ULR מיוחדים, עם מיכל דלק אחורי נוסף של 20,000 ליטר שמאפשר טווח מטורף של 18,000 ק"מ. הסיבה? אוסטרליה מבודדת גיאוגרפית, וטיסות עם עצירות בסינגפור או בדובאי גוזלות זמן, כסף וסיכונים. Sunrise יחסוך ארבע שעות טיסה כוללת ויחבר את המדינה-היבשת ישירות למרכזים כלכליים.

שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית
חברת התעופה של היבשת המבודדת מתכוננת להשקה ב-2026 של פרויקט Sunrise, שיאפשר טיסות נוסעים ארוכות במיוחד ללא עצירות וללא קונקשן, כך שתירדמו בהמראה מסידני ותתעוררו בלונדון
כשחברת התעופה האוסטרלית Qantas הכריזה שתשבור את שיאי הזמן בטיסה ישירה בין סידני ללונדון, כמעט 20 שעות באוויר ללא חניית ביניים, התגובה נעה בין "וואו!" לבין "רגע, מי רוצה לשבת 20 שעות על אותה כרית?".
דמיינו טיסה ללא הפסקות מלב סידני ללונדון או ניו יורק, 22 שעות בשמיים, מעל אוקיינוסים ומדבריות, מבלי לנחות וללא קונקשן וריצות בין דלפקי חברות התעופה. זהו חלום התעופה שהופך למציאות עם האיירבוס A350-1000ULR בפרויקט Sunrise של קוואנטס.
Sunrise היא יוזמה פורצת דרך, שנשמעת כמעט כמו פרויקט חלל, שתאפשר טיסות נוסעים ללא עצירות בטיסות הארוכות ביותר בעולם, תוך כיבוש "נתיב הקנגורו" ההיסטורי. הפרויקט מחיה מסורת ממלחמת העולם השנייה של טיסות "Double Sunrise" של קוואנטס, שבהן המטוסים היו באוויר זמן רב מספיק כדי לראות שתי זריחות.
ולא מדובר בסתם מטוס גדול יותר, אלא זה ניסוי אנושי-טכנולוגי שמאתגר את גבולות הגוף, הזמן והשעון הביולוגי, וגם משנה את כללי המשחק בשוק התעופה העולמי.
- FAA מחייב בדיקות נוספות במטוסי A320 בעקבות סדקים ברכיבי דלתות
- נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מי מזמין ומדוע?
קוואנטס, חברת התעופה האוסטרלית הוותיקה שנוסדה ב-1920, הזמינה 12 מטוסי איירבוס A350-1000ULR מיוחדים, עם מיכל דלק אחורי נוסף של 20,000 ליטר שמאפשר טווח מטורף של 18,000 ק"מ. הסיבה? אוסטרליה מבודדת גיאוגרפית, וטיסות עם עצירות בסינגפור או בדובאי גוזלות זמן, כסף וסיכונים. Sunrise יחסוך ארבע שעות טיסה כוללת ויחבר את המדינה-היבשת ישירות למרכזים כלכליים.
