המירוץ לנשיאות :איך טראמפ והאריס עשויים לשנות את פני הכלכלה האמריקאית?
בעוד שהמרוץ לנשיאות 2024 מתקרב לשיאו, שאלת מי יכנס לבית הלבן ואיזה מדיניות כלכלית תיושם הופכת למרכזית עבור רבים. בחירות אלו לא משפיעות רק על סדר היום הפוליטי, אלא גם על כיסם של הציבור, שוקי ההון והאופן שבו המשקיעים יגיבו. עם הבדל משמעותי במדיניות המס והרגולציה בין הנשיא לשעבר דונלד טראמפ לבין סגנית הנשיא קמלה האריס, התוצאות עשויות להוביל לשינויים ניכרים בשוק ההון ובתנודתיות המניות, שיכולים להקפיץ או להוריד את ערך תיקי ההשקעות של רבים.
עם גידול של 14% במניות הקריפטו וביטקוין שזוכה לתשומת לב רבה, ההשפעה של הבחירות הקרובות ניכרת גם בשוק ההון. ההערכות מצביעות על כך שניצחון של טראמפ עשוי להוסיף 4% לרווחי החברות, בעוד שניצחון של האריס צפוי להוביל להפסדים של כ-5%. עם תוכניות מס שונות שיכולות לשנות את המצב הכלכלי, ברור שהבחירות הקרובות לא משפיעות רק על המדיניות, אלא גם על תיקי ההשקעות של הציבור האמריקאי.
בנוסף להשפעות הכלכליות המיידיות, הבחירה בין טראמפ להאריס משפיעה באופן ישיר על הכיסים של הציבור. על פי נתוני Penn Wharton Budget Model, בעוד שטראמפ מציע קיצוץ מיסים כללי שיכול להוביל לעלייה של 2.8% בהכנסות עבור המעמד הבינוני, האריס מתמקדת בהגברת ההטבות עבור מעוטי ההכנסה, עם עלייה פוטנציאלית של 4.8% למי שמרוויח 48,000 דולר. מניות הבריאות עשויות לרדת תחת ממשלת האריס אך להתייצב או לעלות אם טראמפ ינצח. המגזר הטכנולוגי, במיוחד חברות הקשורות לקריפטו, כבר חווה עליות מרשימות בעקבות תחזיות חיוביות להחזרת טראמפ לשלטון. כל אחת מהתוצאות תיצור כיווני השקעה שונים, שמחייבים את המשקיעים להיערך בהתאם.
התכנית של דונלד טראמפ:
טראמפ מציע להרחיב את קיצוצי המיסים שהיו חלק מהחוק של 2017, עם כוונה להוריד מיסים עבור כל הקבוצות, אך במיוחד עבור המעמד הגבוה. מי שמרוויח 138 אלף דולר בשנה עשוי ליהנות מקיצוץ של 2.8% בהכנסה, כלומר כ-4000 דולר. בנוסף, טראמפ מתכוון להוריד את שיעור המס על החברות מ-21% ל-15%, מה שיכול להועיל לחברות גדולות בשוק האמריקאי ולכלל החברות גם כן מפני שכתוצאה מהורדת מס החברות הפעילות השוטפת במשק גדלה ובכך מייצרת יותר נפח של עסקאות והתקשרויות בין החברות. עם זאת, יש לקחת בחשבון שגם מכסים גבוהים על יבוא עשויים להעלות את מחירי המוצרים, דבר שעשוי לפגוע במעמד הנמוך והבינוני.
התכנית של קמלה האריס:
האריס לעומת זאת מתמקדת בהעלאת המיסים על בעלי הכנסה גבוהה, במיוחד על משפחות שמרוויחות יותר מ400 אלף דולר בשנה. היא מתכוונת להשקיע את הכספים במימון שירותים חברתיים כמו בריאות וחינוך, עם תוספות משמעותיות כמו הרחבת הרווחה בארצות הברית, שיכולות להעניק יתרון משמעותי למשפחות נמוכות הכנסה. האריס מבטיחה גם לשמור על הסובידיות לחברות ביטוח הבריאות המציעות פוליסות דרך השוק הפדרלי, דבר שיכול להשפיע לחיוב על החברות בתחום זה ולשפר את נגישות השירותים הרפואיים לאוכלוסיות חלשות.לאן הולכים מכאן?
- טראמפ מפסיק את הסיוע לקולומביה: "פטרו הוא סוחר סמים"
- טראמפ ג'וניור מגייס 260 מיליון דולר לספאק; ועל נכסי הקריפטו של המשפחה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ההשפעה על השוק האמריקאי תהיה תלויה במידה רבה בזהות המנצח בבחירות. אם טראמפ ינצח, ניתן לצפות לעלייה במניות חברות ביטוח הבריאות, במיוחד אלה שעוסקות בתוכניות של יתרון רפואי, כמו Humana ו-UnitedHealth, שיכולות ליהנות מהקלות רגולטוריות. מנגד, ניצחון של האריס עשוי לחזק את מניות חברות הביטוח הפועלות בשוק הבריאות המפוקח, כאשר הרחבת הסובידיות תתמוך בלקוחות ותשפר את הכנסות בתי חולים כמו HCA ו-Tenet. בנוסף, שוק ההון עשוי להגיב גם לשינויים במדיניות המיסוי של כל מועמד, כאשר קיצוצי המס של טראמפ צפויים להניב יתרון למעמד הגבוה, בעוד שהעלאות המס של האריס עשויות להשפיע על המשקיעים בעסקים הגדולים.
כמו כן, השפעות הבחירות על השוק עשויות להיות רחבות יותר, במיוחד בהקשרים של רגולציה וטכנולוגיה. אם טראמפ ייבחר, צפויה להתרכך רגולציית שוק הקריפטו, מה שעשוי להניב תועלות משמעותיות למניות של חברות כמו Coinbase ו-MicroStrategy. לעומת זאת, האריס, שמציעה מדיניות יותר ממוקדת בהגנה על הצרכנים, עשויה להחמיר את הרגולציה על חברות טכנולוגיה פיננסיות, מה שיכול להוביל לירידות במניות הסקטור. בנוסף, שוק המניות ככלל עשוי להגיב בחדות לשינויים במדיניות המס, כאשר ההשלכות על הצמיחה הכלכלית עשויות להשפיע על תחזיות הרווחים של חברות, ובכך לעצב את התנהגות המשקיעים בשוק.
ההשפעה על מניות הרכב:
ראש וראשית בהמשך לתמיכת אילון מאסק בטראמפ ההשפעה על טסלה מורכבת. אם טראמפ יזכה, ייתכן שהחברה תסבול מהסרת הטבות המס לרכישת רכבים חשמליים, מה שיכול להאט את הצמיחה במכירות. עם זאת, ישנה גם אפשרות שטסלה תפיק תועלת מהקלות רגולטוריות בתחום הרכבים האוטונומיים, דבר שיכול לתמוך בפיתוח הטכנולוגיה שלה. בנוסף, לאור העובדה שאין לטסלה ייצור במקסיקו, היא עלולה להרוויח מניהול מדיניות כלפי סחר שונה, שתהיה חיובית עבורה.
בסופו של דבר, הבחירות עשויות להשפיע על טסלה, אך החברה נמצאת במצב שבו היא תצטרך להתמודד עם אתגרים נוספים מעבר לפוליטיקה.
תעשיית הרכב נמצאת בנקודת מפנה משמעותית, כשהיא מתמודדת עם אתגרים כלכליים ורגולטוריים בו זמנית. ב-2024, חברות רכב מסורתיות כמו פורד וגנרל מוטורס חוות קשיים כלכליים, כאשר מחירי רכבים יורדים ורמות המלאי אצל הסוכנויות גבוהות. בנוסף, יש חששות גוברים ממעבר לצמיחה מאוחרת בשוק הרכב החשמלי, בעקבות ההשקעות הגדולות שהחברות ביצעו. למרות זאת, ישנו מתח בין השפעות פוליטיות לבין האתגרים הפנימיים בתעשייה. אם הנשיא הבא יהיה טראמפ, תעשיית הרכב המסורתית עשויה להרוויח מהפחתת הרגולציות, בעוד שטסלה ותעשיית הרכב החשמלי עלולות להיתקל בקשיים. בסופו של דבר, תעשיית הרכב כולה תצטרך לנקוט צעדים אסטרטגיים על מנת להסתגל לסביבה המשתנה, בין אם מדובר בשינויים פוליטיים ובין אם בשינויים בשוק.
- טסלה פספסה בשורת הרווח - המשקיעים מחכים לאילון מאסק
- רדיט תובעת את פרפלקסיטי: "מירוץ הבינה המלאכותית הפך לכלכלת גניבת נתונים"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מ-240 לפחות מדולר - הקריסה של ביונדמיט
אם קמלה האריס תבחר, תעשיית הרכב החשמלי צפויה להנות מהמשך התמיכה הממשלתית והרגולטורית, כולל החמרת תקנות סביבתיות ותמריצים לרכישת רכבים חשמליים. המדיניות של האריס תעודד מעבר מהיר יותר לרכב חשמלי, מה שיכול להטיב עם חברות כמו טסלה, שמקוות להמשיך להרחיב את פעילותן בשוק. חברות רכב מסורתיות עלולות להיתקל בקשיים להתמודד עם המעבר המואץ לרכבים חשמליים, במיוחד אם הן לא השקיעו מספיק במודלים חשמליים. בנוסף, האריס עשויה לקדם חוקים שמגנים על זכויות עובדים ומבצעים, דבר שיכול להשפיע על עלויות הייצור ועל הרווחיות של חברות רכב מסורתיות.
- 1.ZZ 31/10/2024 08:02הגב לתגובה זוטרמפ קפילסט אמיתי מ"השטח" - הבעיה - לא ממש צפוי וקפריזי. הריס מיושנת לא מעודדת צמיחה וזה לפני האנטישמיות...

וורן באפט מלמד אתכם מתי לממש מניות והדבר הכי חשוב בהשקעות
שיעור חינם מבאפט - מתי מוכרים מניה, בהמשך לשיעור קודם: שיעור חינם מוורן באפט - מתי קונים מניה? ועל ההשקעה והמימוש של באפט באפל
וורן באפט השקיע באפל את רוב תיק ההשקעות הסחיר של ברקשייר. אפל סיפקה רווחי עתק שמוערכים במעל 100 מיליארד דולר לתיק של באפט. אפל היא עדיין ההשקעה הגדולה של באפט, אבל לפני שנה-שנתיים נמכרו רוב המניות.
באפט החליט שאחרי זינק ברווחים, עלייה במכפיל הרווח מרמה של 11-13 למעל 20, זה הגיע לממש. הוא סבר ואמר שזו חברה נהדרת, ועדיין היא הגדולה בתיק ההשקעות של ברקשייר שלו, אבל היא כבר לא זולה. התזמון- עיתוי המימוש היה טוב כי בחצי שנה שלאחר מכן, המניה נפלה בכ-15%. אלא שהעליות האחרונות הביאו את מחיר המניה לשיא של כל הזמנים ולמחיר שעולה על מחירי המימוש של באפט בכ-30%. באפט "הפסיד" מעל 50 מיליארד דולר, אבל כמה תובנות בעניין:
ראשית, אף אחד לא נביא
שנית, את ההחלטה מקבלים על סמך מה שידוע בנקודת הזמן המסוימת. אז באפט הגדיר את אפל כחברה נהדרת, מניה לא רעה, אבל המשקל בתיק שלו היה גבוה, ומכיוון שהיא כבר הגיעה לתמחור מלא בעיניו החליט לממש. זו החלטה נכונה בלי קשר למה שיהיה בהמשך.
שלישית, כאשר אתם קונים או מוכרים - אל תסתכלו אחורה. מה שהיה היה מה שהיה מת. בבורסה ובהשקעות כל יום מתקבלות ההחלטות מחדש. ההיסטוריה לא רלבנטית. מה שהיה יכול להיות אם... ולמה לא פעלנו כך, זה חשוב להסקת מסקנות ולתובנות, אבל זה לא אמור להשפיע על החלטות השקעה. במילים אחרות, מכרתם כי חשבתם שזה המחיר הנכון. גם אם יעלה בהמשך - אז מה?
- שמעתם בבית הקפה סיפור על ההוא ש"עשה מכה"? תברחו!
- באפט יכול לחייך - דומינוס פיצה מכה את התחזיות: המכירות בארה"ב מזנקות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
וזו נקודה חשובה, כי משקיעים רבים לא יודעים מתי לממש. הם רואים עליות, מורווחים הרבה, וחושבים שמה שהיה הוא שיהיה והעליות ימשכו. צריך משמעת, צריך לסמן תמחור כלכלי שמעליו כבר אתם לא סבורים שההחזקה כדאית ולממש גם אם הכיוון של המניה למעלה. באפט יודע לקנות ויודע לממש.

טסלה פספסה בשורת הרווח - המשקיעים מחכים לאילון מאסק
טסלהTesla -0.82% פרסמה תוצאות מעורבת לרבעון שלישי, עם הכנסות שעלו על הציפיות אבל רווח למניה שנותר מתחת להערכות. החברה דיווחה על הכנסות של 28.01 מיליארד דולר לעומת ציפיות של 26.27 מיליארד דולר, עלייה מ-25.18 מיליארד דולר באותו רבעון אשתקד. הרווח המתואם למניה הגיע ל-0.50 דולר לעומת הערכות של 0.54 דולר, בעוד ה-EBITDA עמד על 4.23 מיליארד דולר לעומת ציפיות של 3.78 מיליארד דולר.
המניה יורדת קלות לאחר פרסום התוצאות. התגובה המתונה של השוק מעידה שהמשקיעים עדיין מחכים לפרטים נוספים על התקדמות הרובוטקסי, שצפויים להתפרסם בשיחת הרווחים עם אילון מאסק.
החברה לא סיפקה מידע חדש מהותי על הרחבת שירותי הרובוטקסי, למעט אזכור להשקת שירות הזמנת נסיעות באזור מפרץ סן פרנסיסקו המבוסס על הטכנולוגיה שלה. העדכון החלקי מותיר את המשקיעים בציפייה לפרטים נוספים, במיוחד לאחר השקת השירות הראשון באוסטין בקיץ והרחבתו בהמשך לאזורים נוספים. הסביבה הכלכלית ממשיכה להשפיע על טסלה במספר מישורים. החברה מתמודדת עם אי־ודאות סביב השלכות שינויים במדיניות הסחר והמיסוי העולמית על שרשרת האספקה, מבנה העלויות והביקוש. מכסי יבוא בגובה 25% על רכבים וחלקים מיובאים נותרו בתוקף ומכבידים על יצרניות הרכב בארצות הברית, בהן גם טסלה.
מסירות הרכבים ברבעון השלישי הפתיעו לטובה והגיעו ל-497,099 יחידות, שיא רבעוני חדש. הנתון עלה על תחזיות הקונסנזוס של כ-439,800 רכבים ועל 462,890 רכבים שנמסרו אשתקד. במקביל, טסלה דיווחה על פריסה של 12.5 ג׳יגה־ואט־שעה במוצרי אחסון אנרגיה, גם הוא שיא חדש. העלייה במסירות משקפת את הצלחת החברה לשפר את הנגישות הכלכלית של הדגמים המרכזיים שלה. הזינוק במכירות התרחש לפני פקיעת הזיכוי הפדרלי לרכבים חשמליים ב-30 בספטמבר, היום האחרון של הרבעון. בטסלה מעריכים כי ביטול ההטבה עלול להביא להאטה בביקוש. אילון מאסק כבר הזהיר לאחר דוחות הרבעון הקודם שהחברה עלולה להתמודד עם תקופה מאתגרת לאחר סיום הזיכוי, ותוצאות הרבעון הנוכחי טרם משקפות את ההשפעה המלאה.
- המבחן של מאסק: כולם רואים את הצמיחה - אבל הרווחיות עדיין בסימן שאלה
- ג׳נרל מוטורס נהנית מהמכסים - מכה את הציפיות ומשדרגת תחזית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בתחילת אוקטובר השיקה החברה גרסאות “סטנדרט” מופשטות לדגמי Model 3 ו-Model Y, שנועדו להציע חלופה נגישה יותר. הגרסאות כוללות הנעה אחורית, סוללות קטנות יותר ומספר תוספות מופחתות, במחירים של 39,990 ו-36,990 דולר בהתאמה. המהלך נועד לשמר את הביקוש לאחר ביטול התמיכה הפדרלית.