פשיטת  רגל
צילום: Unsplash

S&P: "פשיטות הרגל בארה"ב הגיעו לשיא של 14 שנה"

על רקע סביבת הריבית הגבוהה מספר העסקים בארה"ב שפושטים רגל מגיע לרמות שיא; האם אנחנו לקראת מיתון?
רוי שיינמן | (2)

גל של פשיטות רגל בארה"ב - מספר התאגידים האמריקאים המגישים בקשות לפשיטת רגל בחודש אחד הגיע לשיא מאז תחילת 2020, כך לפי דו"ח של S&P Global. לפי הדוח, הוגשו מתחילת השנה 346 בקשות פשיטת רגל בארה"ב - נתון גבוה יותר מכל תקופה דומה ב-14 השנים האחרונות. רק בחודש יוני האחרון נרשמו 75 בקשות פשיטת רגל חדשות, מספר שמתקרב לשיא שנרשם בחודשים הקשים ביותר של 2020, אז המשבר הכלכלי שנגרם מקורונה דחף גל עצום של עסקים לפשיטת רגל.

הנתונים מהדו"ח עולים בקנה אחד עם דו"ח אחר של S&P מלפני כמה חודשים שסקר את מספר העסקים שהגיעו לחדלות פירעון בפעם השנייה, שהצביע על זינוק בשיעור החברות המגיעות לחדלות פירעון חוזרת - 35% מסך כל החברות, הרמה הגבוהה ביותר מאז 2008.

העסקים בארה"ב מתקשים וקורסים על רקע הריבית הגבוהה ביותר בארה"ב ב-23 השנה האחרונות שנמצאת באזור הרמה הנוכחית כבר קרוב לשנה. למרות נתוני מאקרו מעודדים לאחרונה, בראשם מדד המחירים לצרכן שהיה שלילי בחודש יוני, לראשונה מזה 4 שנים, מקבלי ההחלטות בפד' נזהרים בהחלטה על העיתוי המתאים להוריד ריבית. עם זאת, גוברות ההערכות האופטימיות לגבי הורדת ריבית בחודש ספטמבר הקרוב.

בחלוקה לפי סקטורים, סקטור מוצרי הצריכה הוא זה שחווה את מספר מקרי פשיטת הרגל הגבוה ביותר בשנת 2024, עם 55 בקשות. אחריהם נמצאים תחומי הבריאות והתעשייה עם 40 בקשות כל אחד. סקטורים נוספים שנפגעו כוללים את סקטור הטכנולוגיה עם 20 בקשות, מזון וצריכה בסיסית עם 19 בקשות, פיננסים עם 16 בקשות, חומרי גלם עם 11 בקשות, תקשורת עם 10 בקשות, אנרגיה עם 4 בקשות ותשתיות עם 3 בקשות.

סקטור מוצרי הצריכה כולל חברות שמוכרות מוצרים או שירותים שאנשים עשויים לרצות אך הם לא הכרחיים עבור מחייתם. בהתחשב בכך, הגיוני שתחום זה מוביל בפשיטות הרגל לאור כך שהצרכנים מעדיפים לחסוך באזורי ה"מותרות" ולתת עדיפות להוצאות חיוניות כמו מזון, דלק ותשלומי הלוואות.

צמיחת ההוצאות האישיות, או הצריכה הפרטית, נמצאת במגמת ירידה מאז השיא באפריל 2021, כאשר אז חוסר האיזון בין הביקוש וההיצע הוביל לזינוק באינפלציה שלא נראה מאז שנות ה-70. באפריל 2021, ההוצאות האישיות קפצו בכמעט 30% לעומת התקופה המקבילה, הרבה מעל ל-5.1% שנרשם במאי 2024.

גם בעלי העסקים הקטנים בארה"ב מתמודדים עם קשיים, כאשר ההערכות בקרב העסקים הקטנים לגבי הכלכלה בחודשים שנותרו השנה נותרות פסימיות, כך לפי ביל דונקלברג, הכלכלן הראשי של הפדרציה הלאומית לעסקים עצמאיים, בדוח שפורסם ביוני. "לא צפויה הקלה באינפלציה עבור בעלי עסקים קטנים לקראת החודשים הלא ברורים שלפנינו".

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    כלכלה לחוד ונסדק לחוד (ל"ת)
    עוקב של אבא של בבר 14/07/2024 11:30
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    דודו 14/07/2024 10:55
    הגב לתגובה זו
    העקשנות הזאת של הורדת האינפלציה למספר מסויים מפילה חללים רבים בדרך והשאלה האם העקשנות הזאת היא לא כמו בפתגם הדרך לגיהינום רצופה כוונות טובות או לשפוך את התינוק עם המים ואני שואל מה יכול לקרות אם יוריד את הריבית ב2 אחוזים לסביבת ריבית של 3 אחוזים -זה יכול לעזור להמון עסקים קטנים ומשקי בית ומנגד האינפלציה לא תשתולל המון
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


חג המולד כריסמס כריסטמס עץ אשוח
צילום: Istock

כולם רוצים לחגוג: האם עונת הכריסמס משפיעה גם עלינו - מי נהנה מזה ומי משלם ביוקר?

המלונות בנצרת ובחיפה בתפוסת שיא ובמסדרונות ההייטק האווירה מנומנמת - המשק הישראלי, שספג פגיעה קשה, מקבל בדצמבר זריקת מרץ מרעננת; אך לצד האורות המנצנצים, ישנם גם מפסידים 

ענת גלעד |


מי שעדיין חושב שחודש דצמבר בישראל מסתכם בסופגנייה ומטבעות שוקולד מוזהבים, מפספס את אחת המגמות הכלכליות המעניינות של השנים האחרונות. ישראל של סוף שנת 2025 היא כבר לחלוטין חלק מהכפר הגלובלי; דצמבר הפך לחודש של "צריכה היברידית" - שילוב של מסורת מקומית עם עונת חגים בינלאומית שחלחלה עמוק למיינסטרים הכלכלי, ויצרה דינמיקה המבוססת על חוויות ובילויים. ויש לכך גם משמעויות כלכליות - חבל הצלה לתיירות הפנים ולעסקים מקומיים, אבל במקביל הרכישה מאתרים בחו"ל דווקא מגלגלת כספים מהמשק המקומי החוצה, ובהייטק הכול ממתין על אש קטנה עד שהעולם יחזור לפעילות.

למי מצלצלים פעמוני החג?

תיירות הפנים ועסקי החוויות המבוססים על נוכחות פיזית ושירותים מקומיים מקבלים בדצמבר מנת חמצן כלכלי שאי אפשר לייבא באונליין. לפי נתוני משרד התיירות והלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס), תפוסת המלונות בערים המעורבות בשיא העונה מגיעה לכ-90%. לאחר שנים מאתגרות בענף ותיירות חוץ שעדיין מדשדשת, מדובר בפדיון קריטי ליציבות העסקים המקומיים. 

בערים המעורבות הקסם של חג המולד ממלא את הרחובות כבר מתחילת דצמבר - נצרת וחיפה, שבה מצוין פסטיבל "החג של החגים", הופכות למוקדי עלייה לרגל, והקהל הישראלי שמחפש תחושת חו"ל ותמונות יפות בלי לעבור בנתב"ג לא מאכזב. אך הרווח אינו מסתכם בלינה בלבד; "כלכלת החוויות" מייצרת תנועה ערה של מאות אלפי מבקרים בירושלים, חיפה ויפו סביב מיצגי אור ופסטיבלים אורבניים. אלו שירותים שדורשים נוכחות פיזית, ולכן הכסף נשאר בידי בעלי המסעדות, בתי הקפה והעסקים הקטנים בישראל. 

תעשיית חנוכה: כסף "ישן" במחירים חדשים

על רקע עצי האשוח המנצנצים, גם כלכלת חנוכה המקומית תורמת בוסט אדיר. כבכל שנה, גם ב-2025 נרשמו שיאים במכירות במאפיות, למרות שהמחירים הרקיעו שחקים, וסופגניות פרימיום נמכרות במחיר של עד 20 שקלים לאחת.

עולם הבידור, שחזר לפעילות מלאה ב-2025, מגלגל עשרות מיליוני שקלים על מופעי ענק ופסטיגלים, המהווים מוקד משיכה צרכני שלא עוצר גם בתקופות מיתון. השילוב בין חנוכה, כריסמס ונובי-גוד-סילבסטר (הצובר תאוצה בכל המגזרים) מייצר "חודש זהב" לקמעונאי המזון והאלכוהול, הנהנים מביקושים חסרי תקדים למוצרי פרימיום.