פשיטת  רגל
צילום: Unsplash

S&P: "פשיטות הרגל בארה"ב הגיעו לשיא של 14 שנה"

על רקע סביבת הריבית הגבוהה מספר העסקים בארה"ב שפושטים רגל מגיע לרמות שיא; האם אנחנו לקראת מיתון?
רוי שיינמן | (2)

גל של פשיטות רגל בארה"ב - מספר התאגידים האמריקאים המגישים בקשות לפשיטת רגל בחודש אחד הגיע לשיא מאז תחילת 2020, כך לפי דו"ח של S&P Global. לפי הדוח, הוגשו מתחילת השנה 346 בקשות פשיטת רגל בארה"ב - נתון גבוה יותר מכל תקופה דומה ב-14 השנים האחרונות. רק בחודש יוני האחרון נרשמו 75 בקשות פשיטת רגל חדשות, מספר שמתקרב לשיא שנרשם בחודשים הקשים ביותר של 2020, אז המשבר הכלכלי שנגרם מקורונה דחף גל עצום של עסקים לפשיטת רגל.

הנתונים מהדו"ח עולים בקנה אחד עם דו"ח אחר של S&P מלפני כמה חודשים שסקר את מספר העסקים שהגיעו לחדלות פירעון בפעם השנייה, שהצביע על זינוק בשיעור החברות המגיעות לחדלות פירעון חוזרת - 35% מסך כל החברות, הרמה הגבוהה ביותר מאז 2008.

העסקים בארה"ב מתקשים וקורסים על רקע הריבית הגבוהה ביותר בארה"ב ב-23 השנה האחרונות שנמצאת באזור הרמה הנוכחית כבר קרוב לשנה. למרות נתוני מאקרו מעודדים לאחרונה, בראשם מדד המחירים לצרכן שהיה שלילי בחודש יוני, לראשונה מזה 4 שנים, מקבלי ההחלטות בפד' נזהרים בהחלטה על העיתוי המתאים להוריד ריבית. עם זאת, גוברות ההערכות האופטימיות לגבי הורדת ריבית בחודש ספטמבר הקרוב.

בחלוקה לפי סקטורים, סקטור מוצרי הצריכה הוא זה שחווה את מספר מקרי פשיטת הרגל הגבוה ביותר בשנת 2024, עם 55 בקשות. אחריהם נמצאים תחומי הבריאות והתעשייה עם 40 בקשות כל אחד. סקטורים נוספים שנפגעו כוללים את סקטור הטכנולוגיה עם 20 בקשות, מזון וצריכה בסיסית עם 19 בקשות, פיננסים עם 16 בקשות, חומרי גלם עם 11 בקשות, תקשורת עם 10 בקשות, אנרגיה עם 4 בקשות ותשתיות עם 3 בקשות.

סקטור מוצרי הצריכה כולל חברות שמוכרות מוצרים או שירותים שאנשים עשויים לרצות אך הם לא הכרחיים עבור מחייתם. בהתחשב בכך, הגיוני שתחום זה מוביל בפשיטות הרגל לאור כך שהצרכנים מעדיפים לחסוך באזורי ה"מותרות" ולתת עדיפות להוצאות חיוניות כמו מזון, דלק ותשלומי הלוואות.

צמיחת ההוצאות האישיות, או הצריכה הפרטית, נמצאת במגמת ירידה מאז השיא באפריל 2021, כאשר אז חוסר האיזון בין הביקוש וההיצע הוביל לזינוק באינפלציה שלא נראה מאז שנות ה-70. באפריל 2021, ההוצאות האישיות קפצו בכמעט 30% לעומת התקופה המקבילה, הרבה מעל ל-5.1% שנרשם במאי 2024.

גם בעלי העסקים הקטנים בארה"ב מתמודדים עם קשיים, כאשר ההערכות בקרב העסקים הקטנים לגבי הכלכלה בחודשים שנותרו השנה נותרות פסימיות, כך לפי ביל דונקלברג, הכלכלן הראשי של הפדרציה הלאומית לעסקים עצמאיים, בדוח שפורסם ביוני. "לא צפויה הקלה באינפלציה עבור בעלי עסקים קטנים לקראת החודשים הלא ברורים שלפנינו".

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    כלכלה לחוד ונסדק לחוד (ל"ת)
    עוקב של אבא של בבר 14/07/2024 11:30
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    דודו 14/07/2024 10:55
    הגב לתגובה זו
    העקשנות הזאת של הורדת האינפלציה למספר מסויים מפילה חללים רבים בדרך והשאלה האם העקשנות הזאת היא לא כמו בפתגם הדרך לגיהינום רצופה כוונות טובות או לשפוך את התינוק עם המים ואני שואל מה יכול לקרות אם יוריד את הריבית ב2 אחוזים לסביבת ריבית של 3 אחוזים -זה יכול לעזור להמון עסקים קטנים ומשקי בית ומנגד האינפלציה לא תשתולל המון
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.