פפסי
צילום: טוויטר
דוחות

פפסיקו עקפה בשורה התחתונה - למה המשקיעים לא התלהבו?

החברה רשמה רווח למניה של 2.28 דולר בעוד ההכנסות עמדו על 22.5 מיליארד דולר. בוול-סטריט ציפו לרווח למניה של 2.16 דולר על הכנסות של 22.6 מיליארד דולר
אדיר בן עמי |

בעוד האינפלציה מתמתנת השנה, הצרכנים עדיין מרגישים אותה. רשתות כמו מקדונלדס וסטארבקס מתמודדות עם ביקוש יורד, כאשר פפסיקו PEPSICO INC גם היא מתמודדת עם אותו האתגר. בדומה למתחרות המזון המהר, יתכן והחברה תצטרך גם כן להוריד מחירים על מנת למשוך בחזרה את הלקוחות.

ענקית החטיפים והמשקאות דיווחה על תוצאות מעורבת. פפסיקו אומנם עקפה מצד את הציפיות לרווח ברבעון השני, ההכנסות הגיעו נמוך מהצפוי. החברה רשמה רווח למניה של 2.28 דולר, עלייה של 9% לעומת שנה קודם לכן, בעוד ההכנסות עמדו על 22.5 מיליארד דולר, עלייה של 0.9%. בוול-סטריט ציפו לרווח למניה של 2.16 דולר על הכנסות של 22.6 מיליארד דולר.

 

"הצרכן יותר מודע למחיר"

לפי פפסיקו, התוצאות לרבעון השני שלה נפגעו מחולשה בעסקי החטיפים שלה בצפון אמריקה, וההשפעה של הריקול ביחידת הקוואקר שלה. בשתי היחידות הללו נרשמה ירידה של 4% ו-17% בהיקף המכירות לעומת השניה שעברה, בהתאמה. גם היקף המכירות של עסקי המשקאות בצפון אמריקה ירד ב-3%.

"הצרכן הרבה יותר מודע למחיר והוא מחפש יותר ערך", אמר מנכ"ל פפסיקו, רמון לגוארטה. עוד הוסיף המנכ"ל היא החברה תשקיע יותר כדי לעורר צמיחה, כולל הצעות ערך נוספות עבור חלק ממוצרי החטיפים שלה, כמו הגדלת הוצאות הפרסום והשיווק. "חלקים מסוימים בפורטפוליו צריכים להיות עבור צרכנים מסיומים", הוסיף לגוארטה. "אנחנו צריכים נקודות מחיר כניסה חדשות וכנראה כמה מכניקות קידום מכירות חדשות".

 

תחזית החברה וחששות המשקיעים

הנהלת החברה צופה כעת צמיחה אורגנית של 4% בהכנסות לשנה כולה, תחזית מתוקנת מהטווח של 4%-8% קודם לכן. עם זאת, החברה אמרה שהיא בטוחה כי היא תספק צמיחה של לפחות 8% ברווח למניה. בוול-סטריט פחות אופטימיים. הקונצנזוס בקרב האנליסטים עומד על צמיחה של 3% במכירות ו-7% ברווחים.

במהלך החודשיים האחרונים מניית פפסיקו איבדה 9%, כאשר המשקיעים חוששים כי מחירים גבוהים יותר בעקבות האינפלציה והפופולריות הגוברת של התרופות להרזייה תפגע בביקושים לחטיפים ומשקאות ממותקים. הנתונים הקמעונאיים האחרונים מצביעים על כך שנפח המכירות של פפסיקו היה נמוך מהצפוי. במידה וזה יימשך, החברה תצטרך לקצץ בעלויות על מנת להגיע ליעדי הרווח שהגדירה, או להוריד תחזיות פיננסיות לרבעונים הקרובים.

עסקי ה-Frito-Lay של החברה בצפון אמריקה, גרמו להגדלת הוצאות השיווק השנה, אך לא הצליחו להגביר את נפח המכירות. בנוסף, עסקי המשקאות של פפסיקו חווים רכות גם הם, כאשר החברה מחזיקה במגוון טעמים קטן יותר משל היריבות. במידה והנפחים לא ישתפרו, יהיה מורכב יותר לעמוד ביעדי הרווח. במקביל, הריקול בשנה שעברה של מוצרי קוואקר, חתכו עוד יותר את צמיחת ההכנסות של פפסיקו. ההנהלה צופה שהשפעת הריקול תתמתן ככל שהשנה תתקדם וכי הייצור יחזור לקדמותו עד דצמבר.

קיראו עוד ב"גלובל"

פפסיקו מחזיקה בנתח של 8.5% בחברת משקאות האנרגיה Celsius, שגם מניותיה ירדו לאחרונה בעקבות חששות בנוגע לביקוש.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיותאגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיות

למה עשירים מכל העולם עוברים לאיטליה?

מיסוי נוח, נדל"ן תוסס ואיכות חיים, איטליה קפצה למקום השלישי בעולם ביעדים מועדפים להגירת הון, עם צפי לקליטת קרוב ל-4,000 מיליונרים בשנה הקרובה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה איטליה

איטליה הפכה בשנים האחרונות ליעד מועדף עבור מיליונרים ובעלי הון, לא רק בזכות הנופים, ההיסטוריה או הקולינריה, אלא בעיקר בשל שילוב בין מדיניות מס נוחה, שוק נדל"ן תוסס וסביבה כלכלית פתוחה להשקעות. התוצאה היא מגמה ברורה של מעבר של עשירים מרחבי העולם למדינה, עם הערכות שמדובר בקרוב ל-4,000 אנשים בעלי עושר גדול שייקלטו באיטליה בשנה הקרובה, ויביאו עמם כ-20-25 מיליארד דולר בהון פרטי.

מיקומה של איטליה בדירוג העולמי של יעדים מועדפים להגירת הון השתנה באופן ניכר, ממקום 11 בשנת 2023 למקום שלישי ב-2025. היא עקפה מדינות כמו סינגפור, שווייץ ואוסטרליה, והפכה ליעד מרכזי עבור קהלים אמידים שמחפשים אלטרנטיבה למיסוי נוקשה במדינות המוצא שלהם. אחד הגורמים המרכזיים לשינוי הוא מס שטוח,  מודל לפיו נדרש תשלום שנתי קבוע על הכנסות מחו"ל, ללא קשר להיקפן. בשלב הראשון עמד הסכום על 100 אלף יורו לשנה, אך לאחר ביקורת ציבורית הוכפל ל-200 אלף, ועדיין נשאר אטרקטיבי ביחס לחלופות.

ההטבה במס מיועדת לתושבים חדשים בלבד ואינה מתייחסת לרווחים מחוץ לאיטליה, בעוד שההכנסות מקומיות ממוסות לפי מדרגות רגילות. המשמעות היא שמי שמעתיק את כתובת המס שלו לאיטליה, משלם מס אחיד ומשתלם גם אם יש לו הכנסות של עשרות מיליוני יורו בשנה. ככל שמדינות אחרות מגבירות את המיסוי על עשירים, למשל בצרפת עם מס עושר או בבריטניה עם ביטול משטר המיסוי החדש, איטליה מצטיירת כמדינה עם מיסוי מאוד נמוך והופכת לאטרקטיבית לאמידים. אגב, זה במקביל לכך שהיא מפתה גם אנשים ממעמדות שונים לבוא להתגורר באזורים עם שיעור ילודה נמוך כמו חבל טוסקנה שבו יש כפרים שלמים זנוחים עם הגירה שלילית. איטליה מציעה במקומות לא מעטים דירה-בית חינם ואפילו מענק של 20 אלף דולר פלוס לתושבים זרים כדי לבוא להתגורר באזורים האלו. 

ובכל מקרה, מחירי הדירות-בתים נמוכים מאוד באזורים האלו - מאות אלפי שקלים בודדים. 


השקעה בנדל"ן באיטליה

למרות שהחוק אינו מחייב השקעה ישירה במדינה כתנאי למס, בפועל רבים מהמהגרים האמידים כן משקיעים: בנדל"ן, בעסקים, בתיירות ובתחומים יצירתיים. במקביל, איטליה קידמה תמריצים נוספים להשקעה, כמו תוכניות Industria 4.0 ו-Transition 5.0, שמעניקות זיכויי מס לעסקים בתחומי תשתיות ירוקות, דיגיטציה וחדשנות.

המוקדים המרכזיים להגירה ולהשקעות הם אזורים עם כמו טוסקנה, הריביירה האיטלקית, אגם קומו והעיר מילאנו. מחירי הנדל"ן במילאנו זינקו קרוב ל-50% מאז 2017, בעוד שבערים גדולות אחרות באיטליה העלייה הייתה מתונה יותר. גם באזור אגם קומו מדווחים על עלייה מתמשכת במחירים.

פורשה מקאן. צילום יצרןפורשה מקאן. צילום יצרן

פורשה מתרסקת: הפסד של כמעט מיליארד אירו ברבעון

השקעות ענק במכוניות חשמליות שלא מצאו קונים, ירידה חדה במכירות בסין ומכסים בארה"ב הפכו את רווחי פורשה להפסדים היסטוריים. החברה מתכננת פיטורים נרחבים ושיקום ארוך טווח

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה פורשה

פורשה עושה היסטוריה, אבל לא מהסוג שהיא רצתה. החברה שנחשבה למכונת כסף של קבוצת פולקסווגן דיווחה השבוע על הפסד תפעולי של כמעט מיליארד יורו ברבעון השלישי. זה קורה בפעם הראשונה מאז שהחברה הונפקה בבורסה ב-2022, ומסמן נקודת מפנה בהיסטוריה המפוארת של יצרנית מכוניות הספורט.


המספרים מעידים על קריסה: הפסד תפעולי של 967 מיליון יורו לעומת רווח של 974 מיליון יורו באותו רבעון אשתקד. כלומר, היפוך מוחלט של כמעט שני מיליארד יורו תוך שנה אחת. מדובר בפגיעה יסודית במודל העסקי שהפך את פורשה לאחת החברות הרווחיות בענף הרכב העולמי. בתשעת החודשים הראשונים של 2025 הרוויחה פורשה 40 מיליון יורו בלבד, לעומת ארבעה מיליארד יורו בתקופה המקבילה ב־2024 - ירידה של 99% ברווח הנקי. קשה למצוא תקדים לחברה בסדר גודל כזה שמאבדת כמעט את כל רווחיותה בפרק זמן כה קצר.


אסטרטגיה שנכשלה

הסיבה העיקרית לנפילה היא האסטרטגיה שנכשלה. פורשה השקיעה סכומי עתק במעבר לרכב חשמלי, אך שוק הלקוחות שלה בחר בכיוון אחר. במקום להתלהב ממכוניות חשמליות, הצרכנים המשיכו להעדיף את מנועי הבנזין הקלאסיים, המזוהים עם הצליל, העוצמה והחווייה המזוהה עם המותג. בחודש שעבר הודיעה החברה על ביטול מוחלט של פרויקט רכב השטח החשמלי החדש, תוך רישום הפסד של 1.8 מיליארד יורו. במקביל, היא חזרה להשקיע בפיתוח דגמי בנזין והיבריד, מהלך שמשקף הודאה פומבית בכישלון האסטרטגיה החשמלית שבה הושקעו שנים של פיתוח ומיליארדי אירו.


סמנכ״ל הכספים, יוכן ברקנר, ניסה להציג את המהלך כחלק מתהליך ארגוני מתוכנן, וטען כי החברה מקריבה רווחים קצרי טווח לטובת חיזוק עתידי. אלא שבפועל קשה לראות בכך מהלך מתוכנן, יותר ניסיון מאוחר לתקן החלטה שגויה.


בעיה משמעותית נוספת היא סין, השוק שנחשב למנוע הצמיחה של פורשה בעשור האחרון. המכירות במדינה ירדו ב־26% מתחילת השנה, ירידה שמעידה על שינוי עמוק בהעדפות הצרכנים הסינים. פורשה, שבעבר הייתה סמל סטטוס מבוקש, מתקשה כעת לשמר את מעמדה מול מותגים מקומיים חדשים שמציעים חדשנות דומה במחיר נמוך בהרבה. גם בארצות הברית מצטברות בעיות. מכסים גבוהים שהוטלו במסגרת מדיניות סחר חדשה העלו משמעותית את עלות היבוא, ופורשה, שאין לה מפעל ייצור מקומי, סופגת את מלוא הפגיעה. ההשלכה הישירה היא הוצאות של מאות מיליוני יורו בשנה ופגיעה חדה ברווחיות.