ארהב
צילום: Freepik

האינפלציה בארה"ב עלתה ל-3.2%; אינפלציית הליבה ירדה ל-3.8%

בעוד המשקיעים מחכים לסימנים שיתמכו בהורדת ריבית מצד הפד, האינפלציה ממשיכה להיות דביקה ועולה ל-3.2% בפברואר לעומת 3.1% בחודש ינואר; גם אינפלציית הליבה הייתה מעל לצפי
רוי שיינמן | (11)

האינפלציה בארה"ב עלתה ב-0.4% בחודש פברואר לעומת פברואר שעבר, מה שמעלה את הקצב השנתי של האינפלציה על 3.2%. הנתונים מגיעים מעל לצפי לאינפלציה שנתית של 3.1% והם לא מעודדים את מי שמצפה לראות הורדות ריבית מצד הפד כבר עוד מספר חודשים. אינפלציית הליבה נכון לחודש פברואר הייתה 3.8%, ירידה לעומת חודש ינואר בו עמדה על 3.9% אך מעל הצפי שהיה ל-3.7%.

זהו החודש השני ברציפות בו האינפלציה עולה מעל לצפי בשוק. מחירי האנרגיה עלו ב-2.3% והיוו את המרכיב העיקרי לעלייה במדד הראשי. מחירי המזון היו ללא שינוי בעוד מחירי הדיור רשמו עליה של 0.4%.

החלטת הריבית הקרובה של הפד תינתן בשבוע הבא (20.3) והפד כנראה ישאיר את הריבית על כנה, כאשר כמעט 100% מהסוחרים ומהאנליסטים חושבים שלא תהיה הורדת ריבית. הנתונים הכלכליים עדיין לא מספיק חזקים בשביל לתמוך בהורדת ריבית, האינפלציה עדיין רחוקה מהיעד של 2% שהציב הפד ולא נראה שהיא עושה צעדים משמעותיים להתקדם לשם. 

לפי סקרים שנערכו בקרב משקיעים ואנליסטים, 60% מהם חושבים שהפד יוריד ריבית בהחלטה שלו בחודש יוני.

בנוסף, בעוד שיעור האבטלה בארה"ב עלה בחודש פברואר ל-3.9%, נוספו במשק האמריקני 275 אלף משרות חדשות לעומת הצפי שהיה ל-198 אלף משרות, כך שגם שוק התעסוקה עדיין לא מצדיק הורדת ריבית באופן מובהק.

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    שחף 12/03/2024 18:24
    הגב לתגובה זו
    למה ככה אין לזה הגיון ...גם הפרשנים האמריקאים חושבים ככה....
  • ילדי ישראל 13/03/2024 07:11
    הגב לתגובה זו
    לקרנות בארה"ב יש יכולת לקבוע מגמה עדיין אין כוח נגדי . אם האינפלציה תעלה והריבית תעלה השוק ירד.
  • 4.
    בקצב הזה הוא עוד יעלה את הריבית (ל"ת)
    קובי 12/03/2024 16:37
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    99 12/03/2024 15:29
    הגב לתגובה זו
    מה עוזרת הריבית אם ממשיכים להדפיס דולרים? הממשל בגירעון שנתי של 2.5 טריליון. כל שנה! זה אומר הדפסת כסף בכמויות עתק. ברור שהאינפלציה תעלה. פלא שהיא עדיין לא תלת ספרתית, אבל גם זה עלול להגיע, כמו גרמניה בשנות ה 30.
  • מנשה כהן 13/03/2024 09:36
    הגב לתגובה זו
    המטבע האמריקאי משמש למסחר בינלאומי, בניגוד למטבע הגרמני אז. לכן הם גם יכולים להיות בגירעון מסחרי של יבוא יצוא. את הסדר הזה הם השיגו בזכות הפטרו דולר בעיקר אבל לא רק.
  • 2.
    כנראה בשוק ציפו לתוצאה גרועה יותר (ל"ת)
    דוד 12/03/2024 14:52
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אז מדוע החוזים מתחזקים יותר ממה שהיה לפני ההודעה (ל"ת)
    שלמה 12/03/2024 14:44
    הגב לתגובה זו
  • המשקיע 12/03/2024 16:54
    הגב לתגובה זו
    כי בעצם זה הכל ביקוש והיצע והשאר תירוצים
  • ק 12/03/2024 14:59
    הגב לתגובה זו
    שהפד ישנה את מדיניותו, של הורדות ריבית במהלך השנה,מבחינת המשקיעים זה נתון מעודד.
  • אחרי ההודעה כבר אין ממה לפחד. (ל"ת)
    א 12/03/2024 14:58
    הגב לתגובה זו
  • דוד 12/03/2024 16:42
    הוודאות תמיד יותר טובה מחוסר ודאות.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AI

טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי

בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טראמפ

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.

"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.

טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.

דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.

לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.


הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת  Truth Social