גולדמן זקס
צילום: טוויטר

גולדמן זקס משדרג את היעד שלו ל-S&P 500 - הפד לא מעניין

בבית ההשקעות שדרגו גם את תחזית הרווח למניה עבור מדד ה-S&P 500 הרחב לשנה הנוכחית ולשנה הבאה וצופים צמיחה של 8% ברווח ב-2024 ו-6% בשנת 2025
אדיר בן עמי | (10)

בפעם השנייה מאז דצמבר, גולדמן זקס מעדכנים מעלה את היעד למדד ה-S&P 500. בנק ההשקעות צופה כי המדד יסיים את 2024 ב-5,200 נקודות, עלייה לעומת הצפי הקודם של 5,100 נקודות. לפני חודשיים, עדכנו בגולדמן את התחזית מ-4,700 והתבססו על תחזיות הפד להורדת שיעורי הריבית, כעת הפד כלל לא מוזכר. 

"שדרוג היעד שלנו היום משקף תחזית רווחים משופרת", כתבו האנליסטים.

בגולדמן שדרגו גם את תחזית הרווח למניה עבור ה-S&P 500 הרחב לשנה הנוכחית ולשנה הבאה וצופים צמיחה של 8% ברווח ב-2024 ו-6% בשנת 2025. בית ההשקעות ציין כי "שבעת המופלאות" שהניעו את רוב העליות האחרונות במדד נותרו חזקות. האנליסטים מצפים כי החברות במגזרי טכנולוגיות המידע ושירותי התקשורת ימשיכו לספק ביצועים טובים יותר מאשר חברות במגזרים האחרים. 

האופטימיות בגולדמן משקפת את הסנטימנט בוול-סטריט מאז תחילת השנה, שדחף את המניות מעלה גם כאשר הציפיות להורדת הריבית של הפד דעכו. רק לפני מספר שבועות, השווקים עוד ציפו כי הבנק המרכזי יחל להוריד את הריבית כבר בחודש מרץ. נתונים חזקים של צמיחה ואינפלציה דחו את הציפיות להורדת הריבית לחודש יוני. המגמה החיובית בשוק המניות עשויה לעורר חששות שמא המשקיעים קצת "קפצו מעל הפופיק". בהתאם, ההשפעה של הורדת הריבית עשויה להתעכב, כאשר האופוריה בנוגע לכך שהריבית כנראה לא תעלה מכאן, עשויה לשבש את יכולות השיפוט של המשקיעים בנוגע לתוצאות החברות. 

ריביות נמוכות בדרך כלל נחשבות כדבר טוב עבור המניות, כאשר הן הופכות לקיחת הלוואות על ידי חברות לזולה יותר, הופכות השקעות הנחשבות מסוכנות יותר ליותר אטרקטיביות ותומכות בכלכלה בצורה רחבה. עם זאת, גם אחרי העלייה התלולה בריבית בשנתיים האחרונות, החברות והמשק האמריקאי הצליחו להפתיע. התוצר המקומי הגולמי עלה ב-2.5% בשנת 2023, קפיצה מ-1.9% ב-2022 כאשר הריבית הייתה נמוכה באופן משמעותי. 

 

חששות הפד

הפד לא לחוץ להוריד ריבית. התחלה של הורדות ריבית מוקדם מדי עלולה להאיץ מחדש את האינפלציה. עם זאת, המתנה ארוכה מדי, גם כאשר האינפלציה נמצאת בכיוון הנכון, עלולה לפגוע בכלכלה ולהגדיל את האבטלה. בפד חוששים ומעדיפים לנקוט בגישה של "נחכה ונראה" לפחות כרגע. זה פשוט מוקדם מדי לנסות לצפות מה יעשו הכלכלה והאינפלציה ומה תהיה המדיניות המתאימה. 

"אין יותר מדי לחץ להתחיל בסייקל של הורדות ריבית מוקדם מדי", אמר אדם עבאס מ-Harris Associates. "נתוני הצמיחה בסדר, שוק העבודה טוב, האינפלציה משתפת פעולה ונראה כי הנטייה כרגע היא להתאזר בסבלנות.

ועדת השוק הפתוח הפדרלית הצביעה פה אחד בפגישה האחרונה על השארת הריבית על כנה בטווח של 5.25% עד 5.50%. בהצהרת המדיניות של הוועדה ופאוול אותתו שניהם כי ברגע שהנתונים יאפשרו - המהלך הבא יהיה הורדות ריבית. אך התזמון המדויק של המהלך ידרוש התקדמות מוכחת יותר במיתון האינפלציה. "אנו מאמינים כי ריבית המדיניות שלנו נמצאת בשיא של סייקל ההידוק הנוכחי, במידה והכלכלה תתנהג כמצופה, נתחיל לפעול בכדי להקל במדיניות השנה", אמר פאוול במסיבת העיתונאים. "עם זאת, הכלכלה הפתיעה את החזאים במובנים רבים מאז הקורונה וההתקדמות המתמשכת לעבר יעד האינפלציה של 2% אינה מובטחת". 

קיראו עוד ב"גלובל"

פאוול אומנם אמר כי זה לא סביר שתהיה הורדת ריבית בחודש מרץ, אבל הוא לא הוריד את האפשרות לגמרי מהשולחן. לפד יש עוד חודש לנתח את הנתונים עד פגישתו הבאה ב-19 במרץ, אך הנגיד לא אופטימי. "אני לא חושב שסביר שהוועדה תגיע לרמת אמון מסביר גבוהה עד הישיבה במרץ בכדי להגיד שזה הזמן להוריד ריבית", אמר יו"ר הבנק המרכזי.

הסבירות כי הריבית תישאר על כנה במרץ עומדת כעת על 91.5%, עם 63.9% בחודש מאי. בחודש יוני יש כרגע הסתברות של 51.7% להורדת ריבית לטווח של 5%-5.25%. 

השוק מתמחר יעד ריבית לסוף שנה של 4.25% ל-4.5%, מה שמשקף הורדות ריבית של נקודת אחוז אחת השנה. רק לפני מספר שבועות היעד עמד על 3.75%-4%. "תחילת ההתאמה עלולה להתעכב בחודש או חודשיים, אך אנחנו עדיין בטוחים בכיוון הנסיעה", אמרו האנליסטים.

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    השקר אל אחר 20/02/2024 05:47
    הגב לתגובה זו
    בהודו לא מעמיסים נשק ותחמושת בנמלי הים , איחוד אירופי להוציא גרמניה כבר אמברגו נשק , טראמפ צורר ומונע סיוע בקונקרס . אין לך תקווה עד שלח מושיע וגואל. טיהור גדול מוזס 2000 שופטי פולין פשעו פעמיים.
  • מה יש לכם מהנהר והים כל הזמן? (ל"ת)
    אורן 20/02/2024 10:39
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    השקר אל אחר 20/02/2024 05:44
    הגב לתגובה זו
    ורחקת מן אלי הון ומשפחות פשע מדינה בת ערובה נשדדה לאור היום.
  • 7.
    ולכן מדינת בת חפר המומה מנהרות בצפון 7 אוקטובר חלום. (ל"ת)
    השקר אל אחר 20/02/2024 05:42
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    פרפורי גסיסה 20/02/2024 05:39
    הגב לתגובה זו
    נייר חוגלה.
  • 5.
    פרפורי גסיסה 20/02/2024 05:39
    הגב לתגובה זו
    יפן השמש עולה.
  • 4.
    פרפורי גסיסה 20/02/2024 05:37
    הגב לתגובה זו
    גטו ורשה 80 עיוורון מוחלט הכלכלה צועדת לפנינו והארץ קדושה לנו ולזרענו לעולמי עד.
  • 3.
    פרפורי גסיסה 20/02/2024 05:36
    הגב לתגובה זו
    בשבועיים מכרה זהב להמונים קאתי ווד שיטרית.
  • 2.
    פרפורי גסיסה 20/02/2024 05:33
    הגב לתגובה זו
    קץ אחרית הימין .
  • 1.
    האמיתי 19/02/2024 22:16
    הגב לתגובה זו
    אם נותנים יעד 5200 ועכשיו 5000 זו בעצם המלצה חזקה למכור כי באגח ללא סיכון אפשר לקבל 4 אחוז זו הבועה הכי גדולה בהיסטוריה של חזירי הבר בהובלת מלכת החזירות אינבידיה וברודקום
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

תנודתיות, מסחר, בורסה, עליות, ירידות, שוק ההון, וול סטריט
צילום: Istock

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד

לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות

אדיר בן עמי |

מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.


כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות

מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.


מקסוול גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.


התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.


בבנק אוף אמריקה מזהירים

אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".