פרופ עלי קריזברג
צילום: עלי קריזברג

מה יקבע את מצב הכלכלה הישראלית ביום שאחרי המלחמה?

רבע מהייצוא הישראלי הוא לצפון אמריקה; על הקשר בין הכלכלה הישראלית לאמריקאית ועל האינדיקציות למצב הכלכלה בארה"ב

סיפור ידוע ומסופר רבות הוא כשדווחו לראש הממשלה לוי אשכול שיש בצורת, הוא שאל היכן. ענו לו, בישראל. "נרגעתי", אמר, "טוב שהבצורת היא לא ב...קליפורניה". תגובה חכמה זו תקפה גם היום שכן, נאמר זאת בגלוי, יכולת השיקום הכלכלי של ישראל בעקבות המלחמה ומהירות השיקום תלויים לא במעט ביכולת הצמיחה של המשק האמריקאי. מנוע הצמיחה העיקרי של ישראל, התעשייה הטכנולוגית המתוחכמת, תלוי כמעט בלעדית בצמיחת הכלכלה האמריקאית. שינוי הדרוג של ישראל של שתי חברות דרוג מובילות  לאופק שלילי נובע בעיקרו מחולשת הסקטור הטכנולוגי בישראל, שהחלה ונגרמה עוד לפני המלחמה, עקב קיפאון דומה בשוק האמריקאי והמלחמה הנוכחית מוסיפה שמן למדורה. 

כ-25% מהייצוא הישראלי הכולל מגיע לצפון אמריקה. לאחרונה קצב ההשקעות בארה"ב של קופות הפנסיה והקרנות המנהלות את כספי הציבור הישראלי גדלו בשיעור דו ספרתי. לבסוף, מידת הנכונות של בית המחוקקים האמריקאי בעת זו לסייע לישראל מושפע רבות מהמצב הכלכלי בו נתונה ארה"ב לאחר העלאת תקרת החוב הלאומי והתערערות הדרוג המושלם של ארה"ב.

אם כך, לאן פני הכלכלה ושוק ההון האמריקאי?

נדבר דווקא על מדדים טכניים ולא על תחזיות כלכליות פאנדמנטליות או על נתונים כלכליים שפורסמו, כמו העלייה בשיעור הצמיחה בכלכלה האמריקאית, שכן אלו משקפים תקופה ניכרת אחורנית. מטבע הדברים תחזיות כלכליות משקפות מצב קיים והלך רוח קיים ולא בהכרח צפי אמיתי להתפתחות עתידית, בעוד שמדדים מקרו - טכניים עשויים לטמון בחובם אינדיקציית שוק אובייקטיבית הנעדרות שיקול דעת.

 

פערי הריבית של חוב ממשלתי לשלושה חדשים לעומת 10 שנים. בשנה האחרונה שער הריבית הקצר, באופן אנומלי,  גבוה משער הריבית הארוך והוא עומד עתה על פער של 0.6%. מעבר לכך שנתון זה מבטא צפי לירידת ריבית שכן שער הפורוורד הארוך נמוך מהשער הנוכחי, מסתבר שבכל מיתון שהיה מאז מלחמת העולם השניה, שערי הריבית התנהגו בצורה אנומלית זו. עובדה זו היא טכנית שכן אין בה התייחסות לסיבה הפאנדמנטלית להתנהגות אנומלית זו.  הבעיה העיקרית בתקופה הנוכחית היא, שמדד זה מאותת כבר למעלה משנה על מיתון שעדיין לא התרחש (במונחים של שני רבעונים עם צמיחה שלילית), בעוד שבעבר היה המדד חופף לתקופת המיתון.

חולשת מדד המניות ראסל 2000 ביחס למדד S&P500. מדד ראסל 2000 הוא מדד בעל משקלות שווים למרכיביו בלי קשר לגדל החברה. לפיכך נחשב המדד לאינדיקציה לגבי המניות של החברות הקטנות. מדד ה-S&P500 לעומתו לוקח בחשבון את גדלה היחסי של החברה הנמצאת במדד. טכנית, החברות הקטנות הנן הראשונות להיפגע  והאחרונות להתאושש (עובדה זו נכונה גם לתחום הנדל"ן). אכן, מדד ראסל 2000  היה הראשון להראות חולשה בשלהי 2021 כאשר החל המשבר בשוק ההון, ומדד ה S&P500  החל להראות סמני חולשה רק כחדש וחצי לאחר מכן. היום, חולשתו של ראסל 2000  הנה בשיא ביחס ל S&P500. מתחילת המשבר בשלהי 2021  ירד מדד ה-S&P500 בשיעור של  9.1% ואילו מדד ראסל 2000 ירד בשיעור חד של 26.2%. כל עוד ביצועיו של מדד ראסל 2000  לא יהיו טובים מאלו של ה S&P500, תמשך המגמה השלילית בשוק ההון.

חוזקו היחסי של מדד המניות DOW30 לעומת S&P500. מדד ה-DOW30 משקף את המניות הגדולות בשוק ההון האמריקאי, הנחשבות כבטוחות יותר. מאז אוקטובר 2022 (שיאו של המשבר בשוק המניות) עלה DOW30 ב-11.8%  לעומת 5.6% של ה-S&P500. התופעה הטכנית מכונה "fight to safety", כלומר - הקטנת החשיפה לסיכון, תופעה המאפיינת כל משבר כלכלי מאז ומתמיד.

מדד ה-VIX משקף את הפרמיה באופציות על מדד המניות מעל הערך הפנימי (הערך הפנימי הנו ההפרש בין מחיר השוק למחיר המימוש). כאשר המדד עולה, דהיינו הפרמיה עולה, הדבר משקף עלייה ברמת אי הוודאות וכנראה בפרמיית הסיכון הנדרש על ידי השוק.  מספטמבר 2023 זינק המדד מרמה סבירה של 12.8  לרמה של 21.5 היום. יתכן שהסיבה לכך הנה אי הוודאות לגבי המלחמה באזורנו, אך מכל מקום מדד זה, שחופף בדרך כלל לתקופות משבר, אינו מאותת התאוששות.

קיראו עוד ב"גלובל"

שיעור המכירה בחסר: מאז תחילת המשבר בשלהי 2021, עלה סך המכירות בחסר(Open  Interest  מקור – FINRA)  ב-34%, שיעור חסר תקדים בשוק ההון האמריקאי. מטבע הדברים, עליה במכירות בחסר מעידה על ציפייה לירידת מחירים.   מדד המכירות בחסר  הנו מדד חופף להתנהגות שוק ההון. יחד עם זאת, פקטור זה עשוי להיחשב כחיובי שכן ברגעי ההתאוששות הראשונים ימהרו מוכרי החסר לכסות את עמדתם דבר שמשמעותו העצמת העלייה בערכי המניות.

שיעור הציטוטים של מנהלי סניפי הבנק הפדרלי לשלוחותיו לגבי דעתם על המדיניות המוניטרית (שער הריבית וכו') ירדה באופן ניכר בחדש האחרון (8 ציטוטים בלבד בחדש אוקטובר). בעוד שבתחילת המשבר מנהלים אלו ששו לדווח על עמדתם, הרי שהם לא ששים לעשות זאת עתה וניכרת אי אחידות הדעות ביניהם. יתכן שההסבר לכך הנו הנחיה מצד היו"ר של הבנק הפדרלי להימנע מהצהרות מקדימות כדי לא לפגוע באפקטיביות של צעדי הבנק. יותר סביר להניח כי מנהלי הבנק הפדרלי נמצאים היום בעמדה קשה יותר ופחות ברורה לגבי הצעדים הנדרשים עבור הכלכלה האמריקאית. חוסר החלטיות של מעצבי המדיניות של הבנק המרכזי מהווה אינדיקציה שלילית לגבי שוק ההון שכן הוא תורם לעליה ברמת אי הודאות.

לבסוף, אינדיקציה אחת חיובית: רמת הפסימיות של אנליסטים הנה בשיאה. מרבית האנליסטים מביעים גישה שלילית לגבי התנהגות שוק ההון בטווח הקרוב. קיים מדד שהוכח כמדד מקדים והוא מדד הדעה הנגדית: כאשר האנליסטים מביעים דעה פסימית כנראה שכבר המליצו ללקוחותיהם לבצע מכירות  ולכן סביר שבעתיד ידם של הקונים תהיה על העליונה. 

 

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    אברמזון 30/10/2023 14:05
    הגב לתגובה זו
    כמובן שאת נתניהו חייבים לפטר.
  • 2.
    ניצחון וניקוי השטח גם ביהודה ושומרון יקפיץ את הכלכלה (ל"ת)
    אזרח 30/10/2023 10:34
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אליהו 29/10/2023 16:30
    הגב לתגובה זו
    רואים את זה כבר בדוחות שברובם לא טובים גם בתחזיות קדימה עד שלא יהיה שינוי בכח העבודה או צמצום הוצאות צרכנים לא יהיה שינוי לטובה
אבישי אברהמי וויקס
צילום: אלן צצקין

עובדי Wix הפסידו 400 מיליון דולר; כל עובד איבד 110 אלף דולר

כשהנהלת החברה, אבישי אברהמי, ניר זוהר וליאור שמש, מימשו בעשרות מיליוני דולרים - הם ידעו מה שהם עושים; רוב העובדים "אכלו אותה"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה וויקס

מניית וויקס Wix Wix.com -3.98%  התחילה את השנה במחיר של 215 דולר, שווי של 12 מיליארד דולר ועם תקוות גדולות אחרי שזינקה ב-90% בשנה. הנהלת החברה ביטלה את חששות המשקיעים מתחרות מחברות שיאמצו AI כדי להתחרות ביכולת בניית האתרים של וויקס, וטענה שמדובר בפלטפורמה שלא ניתנת להחלפה. האנליסטים החמיאו והמגמה נראתה חיובית. בפועל, זו היתה אחת השנים הגרועות של החברה (בינתיים) כשהמניה נופלת ב-55% מהמחיר בתחילת השנה ל-95 דולר. השווי ירד ל-5.3 מיליארד דולר. 

הנהלה אולי יהירה, אולי מנותקת שלא הבינה את גודל האירוע, ואולי ניסתה להחביא את הבעיה. אנליסטים הלכו שבי אחריה. התעוררות מאוחרת ורכישת סטארטאפ בן כמה חודשים עם 2-3 עובדים במחיר של 80 מיליון דולר סימנה מפנה. רכישת סטארט אפ של AI שיכול לפתוח את הדרך לחברה שתקועה במירוץ ה-AI הוא סימן לכישלון בדרך עד כה. תחליטו - אתמול הייתם בטוחים בכיוון ופתאום אתם בהיסטריה? ובכל זאת, השוק אהב את הרכישה. למרות שזו היתה, בין השורות, הודאה ברורה בטעות ובהתעוררות מאוחרת. עברו כמה חודשים והובן באופן ברור - החברה לא צומחת, הרכישה מוסיפה לה צמיחה חיצונית, אבל הפעילות המסורתית בבעיה. הסיפור האמיתי נחשף. 

כל חברות התוכנה נמצאות בבעיה - יש פוטנציאל תחרות ענק מצד ה-AI. פיתוחי תוכנה שלקח שנים להרים אותם, יכולים להיות מוכנים היום בימים ושבועות. נכון, חברה זה לא רק מוצר התוכנה, זה הרבה מסביב - תפעול, שיווק, לקוחות, אבל המוצר זה העיקר. האלטרנטיבות AI יכולות להוביל להחלפה של מוצרי וויקס ויכולות להביא לתחרות על המחיר. בכל מצב זה הפסד לוויקס, והשוק הפנים שיש בעיה קשה בדוחות האחרונים לפני כשבוע - וויקס התרסקה אבל "הכתובת הייתה על הקיר": איך יכולתם לדעת שהיא במצוקה?



ניר זוהר וליאור שמש, מכרו בזמן
ניר זוהר וליאור שמש, מכרו בזמן - קרדיט: אלן צצקין



המנהלים - אבישי אברהמי, ניר זוהר וליאור שמש מכרו מניות בכמויות גדולות בכל השנה האחרונה. עשו בשכל. אבל תראו מה קרה לעובדים - אלו החזיקו במניות  חסומות (RSUs) שניתנות כחלק מהשכר השוטף והם הפסידו סדר גודל של 400 מיליון דולר. בתחילת השנה הם החזיקו 3.34 מיליון מניות כשכל מניה היתה שווה כאמור 215 דולר. מדובר על ערך של 718 מיליון דולר. כעת זה שווה 318 מיליון דולר.

פורשה 911, קרדיט: יצרןפורשה 911, קרדיט: יצרן

פורשה 911 טורבו S ההיברידית: חזקה ומהירה מאי פעם; כמה היא עולה?

הביצועים, הגרסאות השונות והמחירים

ענת גלעד |
נושאים בכתבה פורשה

הדגם החדש של פורשה 911 טורבו S לשנת 2026 נראה על פניו כמו גרסה נוספת של מכונית־העל הקלאסית - אבל מתחת לפני השטח זהו השינוי המשמעותי ביותר שעבר על הסדרה בעשורים האחרונים. לראשונה, פורשה מציגה גרסה היברידית לדגם הדגל שלה, עם ביצועים עוצמתיים יותר מאי פעם.

הפורשה 911 החדשה מגיעה עם מערכת הנעה מתקדמת שמבוססת על מנוע חדש לחלוטין, תיבה אוטומטית שעוצבה מחדש, סוללה קומפקטית עם מתח עבודה של 400 וולט ושילוב ראשון מסוגו של מערכת טורבו חשמלת. כל אלה יחד הופכים את הרכב למהיר יותר, מדויק יותר, ובעיקר, צעד קדימה במאמץ לשלב בין ביצועים, רגולציה וחדשנות.

המנוע של הדגם החדש - שישה צילינדרים אופקי בנפח 3.6 ליטר - שונה לגמרי מזה של הדור הקודם: מדובר בגרסה קומפקטית יותר, עם קוטר בוכנות חדש, מערכת הזרקה מתקדמת, והסרה מוחלטת של מערכות רצועה מכאניות. הגישה המודולרית אפשרה למהנדסי פורשה לשלב מעל המנוע את מערכות ההמרה החשמליות, כולל ממיר DC/DC ואינוורטר מתקדם, בלי להגביה את קו המכסה האחורי של הרכב.

אבל הסיפור הגדול יותר הוא שילוב של טכנולוגיית T-Hybrid: מנוע חשמלי בהספק של 80 כ"ס משולב בתיבת ה־PDK האוטומטית, אשר מחובר ישירות לגל הארכובה. גם מגדשי הטורבו שונו לחלוטין: הפעם מדובר במערכות טורבו חשמליות עם מדחסי אוויר שנשלטים אלקטרונית, ללא תלות בסיבובי המנוע. התוצאה היא זמינות כוח מיידית, העלמת השהיית הטורבו ואספקת מומנט מרשימה במיוחד לאורך תחום הסל"ד.

בזכות המערכת המשולבת, ה־Turbo S מציע כעת הספק כולל של 701 כוחות סוס ומומנט מרבי של 590 ליברה־רגל. אלה מתקבלים בטווח שבין 2,300 ל-6,000 סל"ד - מה שמקנה לרכב גמישות נדירה, גם בנסיעה עירונית וגם על מסלול מירוצים.