מטוס בואינג דרימליינר
צילום: טוויטר

בואינג עם עוד שנה של הפסדים במגזר הביטחון

החברה סגרה מספר חוזים שמכריחים אותה לשלם בעצמה עלויות עודפות שנוצרות מפיתוחים חדשים, מה שגורם לה הפסדים של מיליארדים
אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה בואינג ביטחון

ענקית התעופה בואינג BOEING מתקשה להפוך את המצב במגזר הביטחון, כשהספקים עושים טעויות ועלויות הייצור הגבוהות גרמו להפסדים כבר של 1.7 מיליארד דולר השנה על תוכניות כמו Air Force One וקפסולת ה-Starliner של נאס"א. 

למרות שבואינג ספגה הפסדים של 4.4 מיליארד דולר בשנת 2022, שלדברי המנהלים היו צפויים להוריד את הסיכון מחריגות עתידיות בעלויות, מגזר ההגנה ראה שיפור מועט השנה. למעט השנה שעברה, ההפסדים בתוכניות ההגנה של בואינג בשנת 2023 עולים על ההפסדים בכל שנה מאז 2014. 

חברת התעופה היא מיוחדת בין חברותיה למגזר, שכן חברות כמו לוקהיד מרטין, ג'נרל דיינמיקס ו-RTX רואות הכנסות גבוהות יותר בעקבות הביקוש הגבוה כתוצאה מהמלחמה באוקראינה. לעומת המתחרות, בואינג סגרה קומץ חוזים שמכריחים אותה להפסיד כאשר פיתוחים טכנולוגיים חורגים מהתקציב שיועד להם. ההפסדים של יחידת ההגנה השנה כללו חיובים של 933 מיליון דולר ברבעון השלישי, רובם נבעו מהפסד של 482 מיליון דולר בבניית שני מטוסי Air Force One וכ-315 מיליון דולר על תוכנית לוויינית לא ידועה, שלא הפסידה כסף קודם לכן. 

מנהלי בואינג הודיעו כי הם מקיימים הכשרה חדשה ופורסים משאבים עבור הספקים בכדי להבטיח שיחידת ההגנה תעבור משולי רווח שליליים לשולי רווח חיוביים גבוהים עד 2025-2026, כאשר הפרויקטים הבעייתיים שלה אמורים להיות במקום יותר יציב. "אנחנו מניעים ייצור קשה, קפדנות, ניהול תוכניות ופריון עלויות באופן עקבי ברחבי החטיבה", אמר סמנכ"ל הכספים, בריאן ווסט. 

לפי ביירון קאלן, אנליסט בטחוני מ-Capital Alpha Partners, ציר הזמן שנתנה בואינג לשנים 2025-2026 הוא אפשרי על מנת להגיע לשולי רווח חיוביים, אך נשאלת השאלה מדוע לקח לחברה שנים בשביל לבנות תוכניות לשיפור הביצועים. בנוסף, האנליסטים סבורים כי בואינג יכולה לעשות מעט על מנת לקזז את הנטל הפיננסי שנוצר מהרשימה הארוכה של חוזי פיתוח במחיר קבוע עם לקוחות כמו משרד ההגנה האמריקני ונאס"א, שנעלו את יצרנית המטוסים לשלם את כל העלויות מעל הרף המוסכם.

העסקאות הללו, המהוות כ-15% מהכנסות תכנית ההגנה של בואינג, נסגרו לפני שעסק המטוסים המסחריים של בואינג ספג מכה קשה ממשבר מטוסי ה-Max ולפי שהקורונה והאינפלציה הגבוהה גרמו לעליות בעלות חומרי הגלם והעבודה. בנוסף, כאב ראש נוסף איתו התמודדה החברה לאחרונה התרחש כאשר אחד הספקים שלה ציפה בצורה לא נכונה את מכלי הדלק KC-46.

הפסדיה של בואינג מסמנים כי לחברה אין הבנה אמיתית של העלויות, כאשר כל חיוב חדש הוא "עדכון כלפי מעלה של צפי העלויות, לעומת שלושה חודשים בלבד לפני כן", אמר סת' זייפמן מג'יי פי מורגן. "גם אם נימנע מלכלול את ההוצאות, החברה עדיין לא הניבה רווח אמיתי".

קיראו עוד ב"גלובל"

עם זאת, בואינג הכריזה לאחרונה כי לא תיכנס לחוזים חדשים במחיר קבוע לשלב הפיתוח של כלי הנשק, בעקבות העלויות הבלתי צפויות הנלוות לפיתוחים הללו. למרות זאת, ההוצאות האחרונות על מטוסי ה-Air force one הביאו את ההפסד הכולל על פיתוח המטוסים ל-2.4 מיליארד דולר, בחוזה של 3.9 מיליארד דולר. לפי לוח הזמנים הנוכחי, החברה צפויה לספק את המטוס הראשון עד ספטמבר 2027. מחלקת ההגנה של בואינג רודפת באגרסיביות אחר חוזים עתידיים למטוסי קרב ומזלט"ים של הדור הבא, חוזים שנחשבים כהימור בטוח יותר. 

בואינג נסחרת לפי שווי של 109 מיליארד דולר עם מכפיל רווח עתידי של 106.8, זאת לאחר שמנית החברה ירדה ב-5% מתחילת השנה ועלתה ב-35% בשנה האחרונה כולה. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אבישי אברהמי וויקס
צילום: אלן צצקין

עובדי Wix הפסידו 400 מיליון דולר; כל עובד איבד 110 אלף דולר

כשהנהלת החברה, אבישי אברהמי, ניר זוהר וליאור שמש, מימשו בעשרות מיליוני דולרים - הם ידעו מה שהם עושים; רוב העובדים "אכלו אותה"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה וויקס

מניית וויקס Wix Wix.com -3.98%  התחילה את השנה במחיר של 215 דולר, שווי של 12 מיליארד דולר ועם תקוות גדולות אחרי שזינקה ב-90% בשנה. הנהלת החברה ביטלה את חששות המשקיעים מתחרות מחברות שיאמצו AI כדי להתחרות ביכולת בניית האתרים של וויקס, וטענה שמדובר בפלטפורמה שלא ניתנת להחלפה. האנליסטים החמיאו והמגמה נראתה חיובית. בפועל, זו היתה אחת השנים הגרועות של החברה (בינתיים) כשהמניה נופלת ב-55% מהמחיר בתחילת השנה ל-95 דולר. השווי ירד ל-5.3 מיליארד דולר. 

הנהלה אולי יהירה, אולי מנותקת שלא הבינה את גודל האירוע, ואולי ניסתה להחביא את הבעיה. אנליסטים הלכו שבי אחריה. התעוררות מאוחרת ורכישת סטארטאפ בן כמה חודשים עם 2-3 עובדים במחיר של 80 מיליון דולר סימנה מפנה. רכישת סטארט אפ של AI שיכול לפתוח את הדרך לחברה שתקועה במירוץ ה-AI הוא סימן לכישלון בדרך עד כה. תחליטו - אתמול הייתם בטוחים בכיוון ופתאום אתם בהיסטריה? ובכל זאת, השוק אהב את הרכישה. למרות שזו היתה, בין השורות, הודאה ברורה בטעות ובהתעוררות מאוחרת. עברו כמה חודשים והובן באופן ברור - החברה לא צומחת, הרכישה מוסיפה לה צמיחה חיצונית, אבל הפעילות המסורתית בבעיה. הסיפור האמיתי נחשף. 

כל חברות התוכנה נמצאות בבעיה - יש פוטנציאל תחרות ענק מצד ה-AI. פיתוחי תוכנה שלקח שנים להרים אותם, יכולים להיות מוכנים היום בימים ושבועות. נכון, חברה זה לא רק מוצר התוכנה, זה הרבה מסביב - תפעול, שיווק, לקוחות, אבל המוצר זה העיקר. האלטרנטיבות AI יכולות להוביל להחלפה של מוצרי וויקס ויכולות להביא לתחרות על המחיר. בכל מצב זה הפסד לוויקס, והשוק הפנים שיש בעיה קשה בדוחות האחרונים לפני כשבוע - וויקס התרסקה אבל "הכתובת הייתה על הקיר": איך יכולתם לדעת שהיא במצוקה?



ניר זוהר וליאור שמש, מכרו בזמן
ניר זוהר וליאור שמש, מכרו בזמן - קרדיט: אלן צצקין



המנהלים - אבישי אברהמי, ניר זוהר וליאור שמש מכרו מניות בכמויות גדולות בכל השנה האחרונה. עשו בשכל. אבל תראו מה קרה לעובדים - אלו החזיקו במניות  חסומות (RSUs) שניתנות כחלק מהשכר השוטף והם הפסידו סדר גודל של 400 מיליון דולר. בתחילת השנה הם החזיקו 3.34 מיליון מניות כשכל מניה היתה שווה כאמור 215 דולר. מדובר על ערך של 718 מיליון דולר. כעת זה שווה 318 מיליון דולר.

אלי פפושדו
צילום: יח"צ

אלי פפושדו ובוריס איוושה לקראת מכירת פארק פלאזה

בעלי השליטה ב-PPHE (פארק פלאזה לשעבר), אלי פפושדו ובוריס איוושה,  בוחנים שינוי מהותי במבנה הבעלות על רקע פער גדול בין שווי השוק לשווי נכסי הענק של החברה; החברה בחרה בבנק רוטשילד שילווה אותה בתהליך כך שישקף שווי שוק גבוה מהקיים

רן קידר |
נושאים בכתבה פלאזה פפושדו

קבוצת PPHE שנכנסת כעת לתהליך אסטרטגי רחב, שבמסגרתו ייבחנו אפשרויות שונות, החל מהכנסת משקיעים חדשים ועד מהלך של מכירה מלאה. לצורך הבדיקה גויס בנק רוטשילד, שעמד לאחרונה מאחורי מכירת רשת המלונות Dalata באנגליה בעסקה שהשלימה פרמיה גדולה על מחיר השוק. לאור זאת, PPHE מאותת בעצם על כוונתה למכור, ולהבטיח בחינה מקיפה של האפשרויות העומדות בפניה. המהלך מתרחש בתקופה שבה מניית החברה עלתה משמעותית, בין היתר בעקבות עסקאות בעלי עניין שנעשו במהלך השנה, והפער בין שווי השוק לבין שווי נכסי הנדל״ן של החברה, שמוערכים ביותר מפי שניים, מציב אותו כיעד אטרקטיבי. 

הודעת החברה מגיעה לאחר תקופה של תזוזה מואצת סביב השליטה בקבוצה. אלי פפושדו ובוריס איוושה, שמחזיקים יחד ב-44% מהמניות, החלו לבחון אפשרויות שונות לעתידם בחברה, כולל תרחיש של מחיקה מהמסחר, וקיימו התייעצויות עם מומחים בתחום. השוק הגיב בחדות, ומניית PPHE זינקה לאחרונה בלונדון ביותר מ-16%, כשהמשקיעים מתמחרים סבירות גוברת לשינוי מבנה הבעלות או לכניסת שותפים חדשים.

גם בצד הבעלות נרשמות תנועות לאחרונה, כשבחודשים האחרונים רכשו דוד פתאל וקרן ברוש נקודת אחיזה בחברה, עם קניית 8% מהמניות בעסקה שבוצעה לפי שווי 525 מיליון פאונד, שווי שכבר טיפס לכ-628 מיליון פאונד כיום. פפושדו עצמו מחזיק בכשליש מהמניות, ואיוושה בכ-11%. לצד זאת, גופים מוסדיים כמו כלל והראל מחזיקים כל אחד כ-9%.

אחת הסיבות להיערכות מחדש נעוצה בגילם של פפושדו ואיוושה, וכן בחוסר העניין של דור ההמשך בעסקי המלונאות. משפחת פפושדו מתמקדת כיום בתחומים אחרים כמו חוות שרתים וייזום נדל״ן, ובנו של איבשה פעיל בתחום חללי עבודה באנגליה. במקביל, פפושדו, בן 87, ממשיך להתמודד משפטית עם טענה שהוגשה נגדו על ידי עובדת מחוץ לקבוצה, טענה שהוא דוחה על הסף.

הרבעון השלישי והמגמה במנייה 

הבחינה האסטרטגית מתרחשת בעיתוי שבו PPHE מציגה תוצאות תפעוליות חזקות. למרות שהחברה מדווחת פעמיים בשנה, היא כן מפרסמת עדכון רבעוני, ועל פיו, ההכנסות ברבעון השלישי עלו ב-5.2% והגיעו לכ-1569 מיליון פאונד, בעוד שהתפוסה עלתה ל-80.2%, וה-RevPAR (הכנסה לחדר זמין) עלה ב-2.7% ל-140.3 פאונד. הנהלת החברה ציינה כי המלונות באיטליה והפרויקטים החדשים של רשת Art’otel בלונדון וברומא מתקדמים לפי התכנון.