טסלה מודל 3 חדש
צילום: טסלה
לקראת הדוחות

לקראת דוחות טסלה - למה אפשר לצפות?

בוול-סטריט נרשמת אופטימיות זהירה, כשהאנליסטים מציינים כי יתמקדו בעיקר בשולי הרווח. צפי האנליסטים הוא לרווח למניה של 74 סנט על הכנסות של 24.16 מיליארד דולר
רוי שיינמן |
יצרנית הרכבים החשמליים טסלה  TESLA INC צפויה לפרסם היום את דוחותיה לאחר הסגירה. החברה פספסה את צפי המסירות לרבעון השלישי והורידה מחירים באופן משמעותי וכמו תמיד תשמש כברומטר לחברות הרכבים החשמליים האחרות. האנליסטים בוול סטריט צופים לטסלה רווח למניה של 74 סנט והכנסות של 24.16 מיליארד דולר, לעומת תוצאות החברה ברבעון המקביל אשתקד בה דיווחה על רווח למניה של 1.05 דולר והכנסות של 21.96 מיליארד דולר. העליה בהכנסות לצד הירידה ברווחיות מגיעה בעיקר לאור העובדה שברבעון האחרון טסלה הורידה מחירים על הדגמים שלה במטרה להיפטר מהמלאים איתם נתקעה בעקבות הירידה בביקוש. "שולי הרווח הם מה שנתמקד בו בדוחות הקרובים בעקבות הנפח הנמוך יותר והתמחור", אמרה איוונה דלבסקה, מנהלת השקעות ב-Spear. "בצד החיובי, תחום אחד שיכול לתמוך בשולי הרווח ואולי המשקיעים לא מעריכים אותו הוא ההכנסות מתוכנה. אנו מצפים לראות הכנסות גבוהות יותר במגזר הזה בעקבות האימוץ הגובר של נהיגה אוטונומית מלאה וקיצוץ המחיר ב-3,000 דולר." התחזיות של האנליסטים לגבי טסלה יורדות בעקביות, האנליסטים מורידים את התחזיות שלהם ככל שמתקרבים לדוחות בשביל להגדיל את הסיכוי לחיזוי נכון, אבל כרגע התחזיות אומרות שטסלה תציג דעיכה שנתית של 30.5% ברווחים. למרות קיצוצי המחירים והשבתת המפעלים בתקופה האחרונה, ההערכות האלה נראות נמוכות מאוד. למרות זאת עדיין יש צפי לגדילה בהכנסות. קיצוצי המחירים בכל זאת עבדו וגרמו לטסלה למכור יותר, ואם מסתכלים כבר אל עבר הדוח השנתי או הדוח של הרבעון הראשון של השנה הבאה, צריך לזכור שהדגם החדש של טסלה, הסייברטראק, צפוי להיות מושק עד סוף השנה. בנוסף ראוי לציין שטסלה פספסה את צפי האנליסטים רק פעם אחת בשלוש וחצי השנים האחרונות, כנראה שהנמכת ציפיות עובדת. נתון נוסף שיכול לגרום לגל קניה של המניה הוא הרווחיות הגולמית. למרות שהאנליסטים צופים שהיא תסתכם ב-18.2% מההכנסות, ירידה מ-21.5% ברבעון הקודם, אם היא תהיה קצת יותר מזה, זה יכול לגרום לגל קניה. למרות שהרווחיות הגולמית נמצאת במגמת ירידה כבר מהרבעון השני של השנה שעברה. רווחיות גולמית טסלה שיעורי הרווחיות הגולמית של טסלה בשנים האחרונות אז למה כדאי לשים לב בדוח הקרוב של טסלה? הנה 6 נקודות:
  • שולי הרווח והורדות המחירים - מוקדם יותר השנה טסלה הבהירה שהיא מתעדפת גדילה במספר המסירות על פני רווחים. הורדות המחירים אולי עזרו למספר המסירות, למרות שגם שם היא פספסה, אבל הם יצרו לחץ גדול על הרווחים, עד לרמה שהרווחיות התפעולית של טסלה ברבעון השני עמדה על 9.6%. בדוח הקרוב כדאי לשים לב לשיעורי הרווחיות של טסלה אבל אפילו יותר לכל אמירה של החברה לגבי מדיניות הורדת המחירים.
  • אסטרטגית הפרסום של החברה - זה לא חדש שטסלה מכרה פחות, לפחות עד הורדות המחירים, ולמרות שמספרי המסירות בכל שלושת הרבעונים של השנה היו מאכזבים טסלה לא השקיעה כל כך בפרסום במדיות השונות. יהיה מעניין לראות אם טסלה תצהיר על שינוי גישה בהיבט הזה במיוחד בגלל שהוצאות חדשות על פרסום יפגעו ברווחיות הדועכת עוד יותר.
  • צפי המסירות של החברה - טסלה השאירה את צפי המסירות שלה ל-2023 על 1.8 מיליון רכבים. ככל שאנו מתקרבים לסוף השנה, יותר ויותר עיניים יהיו נשואות לתחזית ל-2024. בנוסף, יהיה מעניין לראות כמה מסירות החברה צופה לדגם הסייברטראק החדש.
  • דגמים חדשים והמפעל בהודו - בחודש שעבר פורסם שטסלה שוקלת לפתוח מפעל סוללות בהודו, וכחלק מהמשא ומתן עם ממשלת הודו עלה הרעיון שטסלה תייצר דגם חדש וזול במיוחד לשוק ההודי. כל עדכון בנוגע להקמת או אי הקמת המפעל והשקת דגם חדש כזה יכולים להשפיע מאוד על דעת המשקיעים.
  • המצב בסין - היחסים של הרבה חברות אמריקניות עם סין מתקררים לאחרונה, בין היתר בגלל לחצים של ממשלת ארה"ב על הגבלת פעילות של חברות אמריקניות בסין, כמו שפורסם לגבי אנבידיה לאחרונה. במקרה של טסלה ארה"ב לא מתערבת ישירות בפעילות החברה בסין, אבל יכול להיות שלפעולות האחרונות של ארה"ב עדיין יש השפעה על הביקושים בסין - בכל זאת סין מרכיבה כמעט 15% מהשוק של טסלה והביקושים שלה בסין יורדים בשיעור שנתי ממוצע של 11%. התייחסות מצד החברה לשוק הסיני בדוח הקרוב גם כן יכולה לתת למשקיעים קצת מושג על עמדתה בנושא.
  • הרכבים האוטונומיים - אילון מאסק מדבר כבר שנים על כך שהחזון שלו הוא שהכבישים יהיו מלאים במכוניות אוטונומיות, ושהוא מתכוון להפוך את טסלה לחלוצה בתחום. בינתיים אנחנו מתקרבים לסוף 2023, ולפחות לפי מה שידוע לנו, אין התקדמות משמעותית בנושא.

עוד ידיעה שפורסמה היא שמנהל הרכב האמריקני הודיע על ריקול נוסף לרכבים של טסלה, הפעם של 54,676 רכבים ממודל X שנמכרו בין השנים 2021-2023. הסיבה לריקול היא בעיה בה נורת החיווי המורה על חוסר בנוזל בלמים לא נדלקת, וטסלה צפויה לתקן את הבעיה הזו בעזרת עדכון שיוחל על הרכבים דרך האינטרנט. למרות שריקולים הם ממש לא עניין חריג (חברות הרכב הגדולות כבר עשו ריקול ל-16 מיליון רכבים עד כה השנה) ריקולים בתחום הרכבים החשמליים יותר מעניינים, בעיקר בגלל שזה תחום יחסית חדש ויכולות עדיין לצוץ בעיות שישפיעו על החלטות הצרכנים עם לקנות רכב מסוים או לא. בכל מקרה, הריקול הספציפי הזה של טסלה לא צפוי להשפיע עליה יותר מדי. בינתיים, בעוד המתחרות שלה צוברות תאוצה, נתח השוק של טסלה בארה"ב יורד - ברבעון השלישי נתח השוק של טסלה עמד על 50%, לעומת 59% ברבעון השני ו-64% ברבעון השלישי של השנה שעברה. הנתון הזה מדאיג במיוחד לאור העובדה שסך המכירות של רכבים חשמליים בארה"ב הגיע לשיא של 313,086 יחידות.  בדוחות הרבעון השני טסלה דווקא עקפה את צפי האנליסטים. החברה רשמה אז  רווח למניה של 91 סנט על הכנסות של 24.93 מיליארד דולר, לעומת צפי האנליסטים לרווח למניה של 82 סנט על הכנסות של 24.47 מיליארד דולר. למרות הבעיות של טסלה בתקופה האחרונה הצפי הוא שהיא תמשיך להיות חזקה, בעיקר בגלל הכמויות האדירות של מזומנים שיש לה. המניה של טסלה נסחרת במחיר של 254 דולר למניה ויורדת ב-1% בטרום. מתחילת השנה עלתה המניה ב-132% אבל ב-12 החודשים האחרונים עלתה רק ב-14.5%.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
צילום: Brett Sayles, Pexelsצילום: Brett Sayles, Pexels
הטור של גרינברג

לא רק AI: הנישה החדשה והצומחת שמתפתחת במקביל לתחום הלוהט

כשהבינה המלאכותית והאוטומציה הם שני המגזרים הטכנולוגיים הכי צומחים בעולם, הם זקוקים לצדם לתשתיות מתאימות. Equinix, אחת החברות המובילות בעולם בהקמת מרכזי נתונים, היא רק דוגמה אחת לחברות שנהנות מהטרנד. וגם: למה למרות העלייה של מניית סופטבנק, וול סטריט ממשיכה לאהוב אותה  



שלמה גרינברג |


בפברואר 2024 עדכנתי כתבות עבר שעשיתי על ענקית האחזקות-השקעות היפנית סופטבנק (סימול:SFTBY) תחת הכותרת "הקונגלומרט היפני שוול סטריט לא אוהבת משקף פוטנציאל גדול". היתה זו כתבה שלישית או רביעית על החברה מאז תחילת המאה. מאז הכתבה המניה עלתה בקרוב ל-200%, אלא שבמהלך השנה האחרונה ולמרות העלייה במחיר וול סטריט מחבבת יותר ויותר את הקונגלומרט היפני הגדול שהקים ב-1981 היזם מסאיושי סאן, אז בן 24. מאז, סאן ללא ספק מצליח להוכיח שהוא קורא נכון את התפתחות מהפכת האינפורמציה ופועל בהתאם, וזאת למרות אישיות מוזרה ולקיחת סיכונים אדירים שלמעשה גרמו לאנליסטים להגדירו כ"ספקולנט". 

סאן התחיל את דרכו כמפיץ תוכנות ומשחקי וידאו, אבל אז פגש בזכיין מקדונלד'ס ביפן ששכנע אותו לעבור וללמוד בארה"ב. סאן אכן עשה זאת, למד מחשבים ב-UCLA, חזר ליפן והקים את סופטבנק שאותה הוא מוביל מאז כיו"ר, נשיא ומנכ"ל.  


סופטבנק
מסאיושי סאן, סופטבנק - קרדיט: טוויטר


קבוצת סופטבנק מוגדרת כחברת אחזקות-השקעות יפנית רב-לאומית שמתמחה בהשקעות בחברות טכנולוגיה שמקדמות את מהפכת המידע, תוך התמקדות בשבבים, בבינה מלאכותית, רובוטיקה חכמה, האינטרנט של הדברים, טלקומוניקציה, שירותי אינטרנט ואנרגיה נקייה. החזקות מרכזיות של הקבוצה כוללות את חברת הקניין הרוחני המובילה של מוליכים למחצה Arm Holdings (סימול:ARM) שבה סופטבנק שולטת ב-90%. שווי החזקה זו לבדה מגיע כיום לכ-80% משווייה הכולל של סופטבנק. החחזקה השנייה בגודלה היא בקרן ההון סיכון הגדולה בעולם SoftBank Vision, אשר משקיעה בגל הבא של טרנספורמציה טכנולוגית, ושם סופטבנק שותפה עם ממשלת ערב הסעודית. 

השאיפה המוצהרת של סאן היא להפוך את הקונצרן לקבוצת התאגידים החיונית ביותר לכלכלה הגלובלית. אגב, החברה היא גם ממנהלי הכספים המובילות גלובלית ומנהלת נכסים של רוב חברות הטכנולוגיה המובילות, ביניהן אפל (סימול:AAPL) וקוואלקום (סימול:QCOM). החברה השקיעה הון סיכון ראשוני בחברות כמו  אנבידיה, אובר, T-Mobile, עליבאבא וספרינט, ובכולן מכרה את רוב ההחזקות ברווחי שיא (את ARM רכשה בהצעת רכש). היו לה גם כישלונות בדרך כמו WeWork הישראלית. סופטבנק היא גם המשקיעה הגדולה בעולם בסטארטאפים בתחומי הטכנולוגיה שהזכרתי למעלה, במיוחד בתחום ה-AI.  

וול סטריט השוק האמריקאיוול סטריט השוק האמריקאי
סקירה

מניות הקוואנטים מזנקות, מה הסיבה? השוק עולה במעל 0.5%

וול סטריט ממשיכה את המגמה החיובית עם שיאים חדשים, וגם מדד הראסל 2000 מצטרף לחגיגת השיאים

מערכת ביזפורטל |

מניות הקוואנטים מזנקות על רקע התקדמות בעסקאות מול הממשל.  שתי חברות אמריקאיות הודיעו בימים האחרונים על עסקאות אסטרטגיות עם גורמי ממשל. חברת ריגטי קמפיוטינג (Rigetti Computing 15.26%  ) הודיעה כי זכתה בחוזה של חיל האוויר האמריקאי, בעוד איאון־קיו (IonQ 5.4%  ) חשפה שיתוף פעולה חדש עם משרד האנרגיה. שתי ההודעות דחפו את מניות החברות ואת כלל סקטור הקוונטום לעליות חדות וזה בולט מאוד גם היום.  


אתמול זה היה היום של אינטל, לאחר שקיבלה השקעה מרשימה מהחברה היקרה והיוקרתית ביותר בוול סטריט, אנבידיה. איך אינטל הגיעה למצב שהיא צריכה השקעות ומה יהיה בעתיד - אינטל - העבר, ההווה והעתיד לצד אנבידיה. נזכיר כי הממשל האמריקאי רכש כ-10% מאינטל בהשקעה של כ-9 מיליארד דולר והרוויח מהזינוק במניה בעקבות הצטרפות אנבידיה כמשקיעה - ההשקעה המוצלחת של טראמפ: 5 מיליארד דולר בפחות מחודש.

שיחת טראמפ/שי - הנשיא טראמפ צפוי לשוחח היום עם נשיא סין שי ג׳ינפינג במטרה לסגור סופית את עסקת טיקטוק, אחרי שדחה את הדד-ליין למכירת השליטה הסינית באפליקציה עד דצמבר. על פי הדיווחים, קונסורציום בהובלת אורקל צפוי להפעיל את הפעילות בארה״ב, כשברקע יש גם ציפיות להתקדמות בהפחתת מכסים הדדיים. עסקת ענק: טיק טוק הסינית נמכרת לקונסורציום אמריקאי הכולל את אורקל


מאקרו

סיכום שבוע בקריפטו: בדרך להמשך עליות? הרגולטור מסיר חסמים, וחברות הקריפטו עם ביצועי שיא - אפשרויות החשיפה לקריפטו מתרחבות ומתגוונות, מהשקעה ישירה דרך תעודות סל, חברות אוצר, ועד חברות מתעשיית הקריפטו, כעת הרגולטור מתגייס לעזרת המשקיעים עם תקנות חדשות להנפקה מהירה יותר של תעודות סל; דוחות בוליש, השקת מטבע יציב חדש, ואיזה מטבע נסחר בשיא כל הזמנים?

הריבית באנגליה נותרה ללא שינוי אבל הצמצום הכמותי מאט הבנק המרכזי של אנגליה הותיר את הריבית על 4% אך האט את קצב הצמצום הכמותי, צעד שנתפס כהקלה מוניטרית חלקית על רקע זינוק בתשואות האג"ח וחוסר אמון גובר במדיניות הפיסקלית של הממשלה החדשה