טסלה מודל 3 חדש
צילום: טסלה
לקראת הדוחות

לקראת דוחות טסלה - למה אפשר לצפות?

בוול-סטריט נרשמת אופטימיות זהירה, כשהאנליסטים מציינים כי יתמקדו בעיקר בשולי הרווח. צפי האנליסטים הוא לרווח למניה של 74 סנט על הכנסות של 24.16 מיליארד דולר
רוי שיינמן |
יצרנית הרכבים החשמליים טסלה  TESLA INC צפויה לפרסם היום את דוחותיה לאחר הסגירה. החברה פספסה את צפי המסירות לרבעון השלישי והורידה מחירים באופן משמעותי וכמו תמיד תשמש כברומטר לחברות הרכבים החשמליים האחרות. האנליסטים בוול סטריט צופים לטסלה רווח למניה של 74 סנט והכנסות של 24.16 מיליארד דולר, לעומת תוצאות החברה ברבעון המקביל אשתקד בה דיווחה על רווח למניה של 1.05 דולר והכנסות של 21.96 מיליארד דולר. העליה בהכנסות לצד הירידה ברווחיות מגיעה בעיקר לאור העובדה שברבעון האחרון טסלה הורידה מחירים על הדגמים שלה במטרה להיפטר מהמלאים איתם נתקעה בעקבות הירידה בביקוש. "שולי הרווח הם מה שנתמקד בו בדוחות הקרובים בעקבות הנפח הנמוך יותר והתמחור", אמרה איוונה דלבסקה, מנהלת השקעות ב-Spear. "בצד החיובי, תחום אחד שיכול לתמוך בשולי הרווח ואולי המשקיעים לא מעריכים אותו הוא ההכנסות מתוכנה. אנו מצפים לראות הכנסות גבוהות יותר במגזר הזה בעקבות האימוץ הגובר של נהיגה אוטונומית מלאה וקיצוץ המחיר ב-3,000 דולר." התחזיות של האנליסטים לגבי טסלה יורדות בעקביות, האנליסטים מורידים את התחזיות שלהם ככל שמתקרבים לדוחות בשביל להגדיל את הסיכוי לחיזוי נכון, אבל כרגע התחזיות אומרות שטסלה תציג דעיכה שנתית של 30.5% ברווחים. למרות קיצוצי המחירים והשבתת המפעלים בתקופה האחרונה, ההערכות האלה נראות נמוכות מאוד. למרות זאת עדיין יש צפי לגדילה בהכנסות. קיצוצי המחירים בכל זאת עבדו וגרמו לטסלה למכור יותר, ואם מסתכלים כבר אל עבר הדוח השנתי או הדוח של הרבעון הראשון של השנה הבאה, צריך לזכור שהדגם החדש של טסלה, הסייברטראק, צפוי להיות מושק עד סוף השנה. בנוסף ראוי לציין שטסלה פספסה את צפי האנליסטים רק פעם אחת בשלוש וחצי השנים האחרונות, כנראה שהנמכת ציפיות עובדת. נתון נוסף שיכול לגרום לגל קניה של המניה הוא הרווחיות הגולמית. למרות שהאנליסטים צופים שהיא תסתכם ב-18.2% מההכנסות, ירידה מ-21.5% ברבעון הקודם, אם היא תהיה קצת יותר מזה, זה יכול לגרום לגל קניה. למרות שהרווחיות הגולמית נמצאת במגמת ירידה כבר מהרבעון השני של השנה שעברה. רווחיות גולמית טסלה שיעורי הרווחיות הגולמית של טסלה בשנים האחרונות אז למה כדאי לשים לב בדוח הקרוב של טסלה? הנה 6 נקודות:
  • שולי הרווח והורדות המחירים - מוקדם יותר השנה טסלה הבהירה שהיא מתעדפת גדילה במספר המסירות על פני רווחים. הורדות המחירים אולי עזרו למספר המסירות, למרות שגם שם היא פספסה, אבל הם יצרו לחץ גדול על הרווחים, עד לרמה שהרווחיות התפעולית של טסלה ברבעון השני עמדה על 9.6%. בדוח הקרוב כדאי לשים לב לשיעורי הרווחיות של טסלה אבל אפילו יותר לכל אמירה של החברה לגבי מדיניות הורדת המחירים.
  • אסטרטגית הפרסום של החברה - זה לא חדש שטסלה מכרה פחות, לפחות עד הורדות המחירים, ולמרות שמספרי המסירות בכל שלושת הרבעונים של השנה היו מאכזבים טסלה לא השקיעה כל כך בפרסום במדיות השונות. יהיה מעניין לראות אם טסלה תצהיר על שינוי גישה בהיבט הזה במיוחד בגלל שהוצאות חדשות על פרסום יפגעו ברווחיות הדועכת עוד יותר.
  • צפי המסירות של החברה - טסלה השאירה את צפי המסירות שלה ל-2023 על 1.8 מיליון רכבים. ככל שאנו מתקרבים לסוף השנה, יותר ויותר עיניים יהיו נשואות לתחזית ל-2024. בנוסף, יהיה מעניין לראות כמה מסירות החברה צופה לדגם הסייברטראק החדש.
  • דגמים חדשים והמפעל בהודו - בחודש שעבר פורסם שטסלה שוקלת לפתוח מפעל סוללות בהודו, וכחלק מהמשא ומתן עם ממשלת הודו עלה הרעיון שטסלה תייצר דגם חדש וזול במיוחד לשוק ההודי. כל עדכון בנוגע להקמת או אי הקמת המפעל והשקת דגם חדש כזה יכולים להשפיע מאוד על דעת המשקיעים.
  • המצב בסין - היחסים של הרבה חברות אמריקניות עם סין מתקררים לאחרונה, בין היתר בגלל לחצים של ממשלת ארה"ב על הגבלת פעילות של חברות אמריקניות בסין, כמו שפורסם לגבי אנבידיה לאחרונה. במקרה של טסלה ארה"ב לא מתערבת ישירות בפעילות החברה בסין, אבל יכול להיות שלפעולות האחרונות של ארה"ב עדיין יש השפעה על הביקושים בסין - בכל זאת סין מרכיבה כמעט 15% מהשוק של טסלה והביקושים שלה בסין יורדים בשיעור שנתי ממוצע של 11%. התייחסות מצד החברה לשוק הסיני בדוח הקרוב גם כן יכולה לתת למשקיעים קצת מושג על עמדתה בנושא.
  • הרכבים האוטונומיים - אילון מאסק מדבר כבר שנים על כך שהחזון שלו הוא שהכבישים יהיו מלאים במכוניות אוטונומיות, ושהוא מתכוון להפוך את טסלה לחלוצה בתחום. בינתיים אנחנו מתקרבים לסוף 2023, ולפחות לפי מה שידוע לנו, אין התקדמות משמעותית בנושא.

עוד ידיעה שפורסמה היא שמנהל הרכב האמריקני הודיע על ריקול נוסף לרכבים של טסלה, הפעם של 54,676 רכבים ממודל X שנמכרו בין השנים 2021-2023. הסיבה לריקול היא בעיה בה נורת החיווי המורה על חוסר בנוזל בלמים לא נדלקת, וטסלה צפויה לתקן את הבעיה הזו בעזרת עדכון שיוחל על הרכבים דרך האינטרנט. למרות שריקולים הם ממש לא עניין חריג (חברות הרכב הגדולות כבר עשו ריקול ל-16 מיליון רכבים עד כה השנה) ריקולים בתחום הרכבים החשמליים יותר מעניינים, בעיקר בגלל שזה תחום יחסית חדש ויכולות עדיין לצוץ בעיות שישפיעו על החלטות הצרכנים עם לקנות רכב מסוים או לא. בכל מקרה, הריקול הספציפי הזה של טסלה לא צפוי להשפיע עליה יותר מדי. בינתיים, בעוד המתחרות שלה צוברות תאוצה, נתח השוק של טסלה בארה"ב יורד - ברבעון השלישי נתח השוק של טסלה עמד על 50%, לעומת 59% ברבעון השני ו-64% ברבעון השלישי של השנה שעברה. הנתון הזה מדאיג במיוחד לאור העובדה שסך המכירות של רכבים חשמליים בארה"ב הגיע לשיא של 313,086 יחידות.  בדוחות הרבעון השני טסלה דווקא עקפה את צפי האנליסטים. החברה רשמה אז  רווח למניה של 91 סנט על הכנסות של 24.93 מיליארד דולר, לעומת צפי האנליסטים לרווח למניה של 82 סנט על הכנסות של 24.47 מיליארד דולר. למרות הבעיות של טסלה בתקופה האחרונה הצפי הוא שהיא תמשיך להיות חזקה, בעיקר בגלל הכמויות האדירות של מזומנים שיש לה. המניה של טסלה נסחרת במחיר של 254 דולר למניה ויורדת ב-1% בטרום. מתחילת השנה עלתה המניה ב-132% אבל ב-12 החודשים האחרונים עלתה רק ב-14.5%.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
סטארפייטרס ספייססטארפייטרס ספייס

המניה שהונפקה, זינקה כמעט 400% ונופלת היום ב-60%

ההנפקה הצנועה, היצע מניות מוגבל והיעדר הכנסות הפכו את סטארפייטרס לאחת המניות התנודתיות בשוק ומציבים סימני שאלה סביב השווי שנקבע לה בתוך ימים ספורים

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה חלל

חברת החלל האמריקאית סטארפייטרס ספייס (FJET) נכנסה בשבוע שעבר לשווקים הציבוריים בהנפקה ראשונית צנועה יחסית, אך בתוך ימים ספורים הפכה לאחת המניות התנודתיות ביותר בבורסות בארה״ב. ההנפקה, שגייסה כ־40 מיליון דולר, הציבה את החברה במרכז תשומת הלב, בעיקר בשל תנודות חדות במחיר המניה ובמחזורי מסחר גבוהים במיוחד.


סטארפייטרס החלה להיסחר בחמישי שעבר בבורסת NYSE American במחיר של 3.59 דולר למניה. כבר ביום המסחר הראשון זינקה המניה עד לרמה של 8.5 דולר, כאשר נרשמו תנודות חדות לשני הכיוונים וביום שני נרשם זינוק חריג של כ־371%, שהקפיץ את מחיר המניה לשיא של 31.5 דולר, לפני שמגמת המסחר התהפכה היום (שלישי), כאשר המניה נופלת בכמעט 60% למחיר של פחות מ-14 דולר.


סטארפייטרס מציגה את עצמה כחברה שמחזיקה ומפעילה את צי המטוסים העל־קוליים המסחריים הגדול בעולם. פעילותה מתבצעת ממרכז החלל קנדי בפלורידה, והיא מפעילה שבעה מטוסי F-104 סטארפייטר, דגם שיצא משירות בנאס"א כבר באמצע שנות ה־70.


שלוש שנים בלי הכנסות

החברה לא רשמה הכנסות בשלוש השנים האחרונות, ובשנת 2024 דיווחה על הפסד של 7.9 מיליון דולר. נתונים אלו ממקמים אותה כחברה בשלב מוקדם מאוד, שעדיין לא הוכיחה מודל עסקי יציב. מבנה המאזן של סטארפייטרס מסבך את המצב עוד יותר. לחברה הון עצמי שלילי, כך שההתחייבויות עולות על הנכסים. כתוצאה מכך, יחס מחיר להון של החברה עומד על מינוס כ־160, נתון חריג במיוחד בענף תעופה וביטחון, שבו היחס המקובל נע סביב 2.5–3.7.


גורם נוסף שמסביר את התנודות החריפות הוא היקף המניות הזמין למסחר. מתוך כ־21.7 מיליון מניות קיימות, רק כ־11.1 מיליון הוצעו לציבור בהנפקה. היצע מצומצם של מניות סחירות יוצר תנאים שבהם גם עסקאות בהיקף לא גדול גורמות לתנודות מחיר חדות.


וול סטריט שור (גרוק)וול סטריט שור (גרוק)
סקירה

נייקי מתחזקת 3%, מיקרון 1.2%; אינטל נחלשת 1.6% - המדדים נסחרים ביציבות

יום המסחר המקוצר נפתח ביציבות כשהמדדים נסחרים ללא שינוי משמעותי סביב שערי הפתיחה; המשקיעים עדיין מעכלים את התמ"ג החזק של הרבעון השלישי בארה"ב, שהפתיע עם קצב שנתי של 4.3%; נייקי מטפסת בעקבות הרכישות של טים קוק; אינטל נחלשת אחרי הפרסומים על עצירת השת"פ עם אנבידיה

צוות גלובל |
נושאים בכתבה טסלה

וול סטריט פותחת את יום המסחר באווירה רגועה יחסית, כמעט מהוססת, עם מחזורי מסחר דלים לקראת ערב חג המולד ויום מסחר מקוצר. אחרי רצף עליות בימים האחרונים ושיאים חדשים במדדים, השוק עובר למצב המתנה. אין דרמה מיוחדת בנתוני המאקרו הבוקר, והסנטימנט מושפע בעיקר מהעונתיות, מהרצון לשמור על פוזיציות קיימות ומהמבט קדימה אל סוף השנה והימים הראשונים של 2026.


הדאו יציב על שערי הפתיחה גם ה-S&P והנאסד"ק עדיין על ה-0 ללא שינוי ניכר. ה-S&P 500 מדשדש סביב רמות השיא שנקבעו אתמול, הנאסד"ק נחלש קלות והדאו מצליח להחזיק בעלייה מתונה. זה מסחר שמרגיש יותר כמו שמירה על עמדות מאשר חיפוש כיוון חדש, עם נטייה ברורה של השמקיעים לא להגדיל סיכונים ערב החג. במקביל, הסיפור עובר גם לשווקים אחרים, כשמחירי המתכות היקרות ממשיכים לטפס והזהב קובע שיא חדש מעל 4,500 דולר לאונקיה, על רקע מתיחות גיאופוליטית וציפיות להורדות ריבית בהמשך הדרך - ההזהב מעל 4,500 דולר: למה המשקיעים רצים למתכות היקרות?



המשקיעים עדיין מעכלים את נתון הצמיחה החזק של הרבעון השלישי בארה"ב, עם קצב שנתי של 4.3%, גבוה משמעותית מהציפיות. הנתון הזה חיזק את התמונה של כלכלה אמריקאית עמידה, גם בסביבה של ריבית גבוהה, והיה אחד הגורמים שדחפו את המדדים לשיאים חדשים בימים האחרונים. עם זאת, דווקא העוצמה הזו גרמה לחלק מהשוק לצנן ציפיות להורדות ריבית מוקדמות, גם אם בשוק החוזים על הריבית עדיין מתמחרים שתי הורדות עד סוף 2026.


השווקים נכנסים לתקופה המכונה “ראלי סנטה קלאוס”, שמתחילה רשמית השבוע. לפי נתונים היסטוריים מאז 1950, מדד S&P 500 רשם בתקופה זו תשואה ממוצעת של כ־1.3%, עם תוצאות חיוביות בכ־78% מהמקרים. עם זאת, אנליסטים מדגישים כי מדובר בדפוס היסטורי ולא בהבטחה. נתונים נוספים מראים כי יום המסחר שלאחר חג המולד היה לאורך השנים אחד הימים החזקים ביותר לשוקי המניות, אך גם כאן, ההיסטוריה אינה ערובה להמשך המגמה.


שווקי המניות בוול סטריט רשמו אתמול עליות שערים בנפח מסחר דליל יחסית, כאשר המשקיעים עיכלו שורת נתוני מאקרו לקראת חופשת חג המולד. מדד S&P 500 עלה זה היום הרביעי ברציפות, בהובלה ברורה של מניות הטכנולוגיה, למרות שנתוני הכלכלה לא חיזקו את ההערכות להורדות ריבית קרובות מצד הפדרל ריזרב. מחזורי המסחר היו נמוכים בכ־35% מהממוצע החודשי, נתון אופייני לתקופה שלפני החגים. למרות זאת, המדדים המרכזיים המשיכו להתקדם, וה־S&P 500 עלה ב-0.5% וחצה את רמת 6,900 הנקודות. הנאסד״ק טיפס ב-0.6% והדאו ב-0.2%.