טסלה מודל 3 חדש
צילום: טסלה
לקראת הדוחות

לקראת דוחות טסלה - למה אפשר לצפות?

בוול-סטריט נרשמת אופטימיות זהירה, כשהאנליסטים מציינים כי יתמקדו בעיקר בשולי הרווח. צפי האנליסטים הוא לרווח למניה של 74 סנט על הכנסות של 24.16 מיליארד דולר
רוי שיינמן |
יצרנית הרכבים החשמליים טסלה  TESLA INC צפויה לפרסם היום את דוחותיה לאחר הסגירה. החברה פספסה את צפי המסירות לרבעון השלישי והורידה מחירים באופן משמעותי וכמו תמיד תשמש כברומטר לחברות הרכבים החשמליים האחרות. האנליסטים בוול סטריט צופים לטסלה רווח למניה של 74 סנט והכנסות של 24.16 מיליארד דולר, לעומת תוצאות החברה ברבעון המקביל אשתקד בה דיווחה על רווח למניה של 1.05 דולר והכנסות של 21.96 מיליארד דולר. העליה בהכנסות לצד הירידה ברווחיות מגיעה בעיקר לאור העובדה שברבעון האחרון טסלה הורידה מחירים על הדגמים שלה במטרה להיפטר מהמלאים איתם נתקעה בעקבות הירידה בביקוש. "שולי הרווח הם מה שנתמקד בו בדוחות הקרובים בעקבות הנפח הנמוך יותר והתמחור", אמרה איוונה דלבסקה, מנהלת השקעות ב-Spear. "בצד החיובי, תחום אחד שיכול לתמוך בשולי הרווח ואולי המשקיעים לא מעריכים אותו הוא ההכנסות מתוכנה. אנו מצפים לראות הכנסות גבוהות יותר במגזר הזה בעקבות האימוץ הגובר של נהיגה אוטונומית מלאה וקיצוץ המחיר ב-3,000 דולר." התחזיות של האנליסטים לגבי טסלה יורדות בעקביות, האנליסטים מורידים את התחזיות שלהם ככל שמתקרבים לדוחות בשביל להגדיל את הסיכוי לחיזוי נכון, אבל כרגע התחזיות אומרות שטסלה תציג דעיכה שנתית של 30.5% ברווחים. למרות קיצוצי המחירים והשבתת המפעלים בתקופה האחרונה, ההערכות האלה נראות נמוכות מאוד. למרות זאת עדיין יש צפי לגדילה בהכנסות. קיצוצי המחירים בכל זאת עבדו וגרמו לטסלה למכור יותר, ואם מסתכלים כבר אל עבר הדוח השנתי או הדוח של הרבעון הראשון של השנה הבאה, צריך לזכור שהדגם החדש של טסלה, הסייברטראק, צפוי להיות מושק עד סוף השנה. בנוסף ראוי לציין שטסלה פספסה את צפי האנליסטים רק פעם אחת בשלוש וחצי השנים האחרונות, כנראה שהנמכת ציפיות עובדת. נתון נוסף שיכול לגרום לגל קניה של המניה הוא הרווחיות הגולמית. למרות שהאנליסטים צופים שהיא תסתכם ב-18.2% מההכנסות, ירידה מ-21.5% ברבעון הקודם, אם היא תהיה קצת יותר מזה, זה יכול לגרום לגל קניה. למרות שהרווחיות הגולמית נמצאת במגמת ירידה כבר מהרבעון השני של השנה שעברה. רווחיות גולמית טסלה שיעורי הרווחיות הגולמית של טסלה בשנים האחרונות אז למה כדאי לשים לב בדוח הקרוב של טסלה? הנה 6 נקודות:
  • שולי הרווח והורדות המחירים - מוקדם יותר השנה טסלה הבהירה שהיא מתעדפת גדילה במספר המסירות על פני רווחים. הורדות המחירים אולי עזרו למספר המסירות, למרות שגם שם היא פספסה, אבל הם יצרו לחץ גדול על הרווחים, עד לרמה שהרווחיות התפעולית של טסלה ברבעון השני עמדה על 9.6%. בדוח הקרוב כדאי לשים לב לשיעורי הרווחיות של טסלה אבל אפילו יותר לכל אמירה של החברה לגבי מדיניות הורדת המחירים.
  • אסטרטגית הפרסום של החברה - זה לא חדש שטסלה מכרה פחות, לפחות עד הורדות המחירים, ולמרות שמספרי המסירות בכל שלושת הרבעונים של השנה היו מאכזבים טסלה לא השקיעה כל כך בפרסום במדיות השונות. יהיה מעניין לראות אם טסלה תצהיר על שינוי גישה בהיבט הזה במיוחד בגלל שהוצאות חדשות על פרסום יפגעו ברווחיות הדועכת עוד יותר.
  • צפי המסירות של החברה - טסלה השאירה את צפי המסירות שלה ל-2023 על 1.8 מיליון רכבים. ככל שאנו מתקרבים לסוף השנה, יותר ויותר עיניים יהיו נשואות לתחזית ל-2024. בנוסף, יהיה מעניין לראות כמה מסירות החברה צופה לדגם הסייברטראק החדש.
  • דגמים חדשים והמפעל בהודו - בחודש שעבר פורסם שטסלה שוקלת לפתוח מפעל סוללות בהודו, וכחלק מהמשא ומתן עם ממשלת הודו עלה הרעיון שטסלה תייצר דגם חדש וזול במיוחד לשוק ההודי. כל עדכון בנוגע להקמת או אי הקמת המפעל והשקת דגם חדש כזה יכולים להשפיע מאוד על דעת המשקיעים.
  • המצב בסין - היחסים של הרבה חברות אמריקניות עם סין מתקררים לאחרונה, בין היתר בגלל לחצים של ממשלת ארה"ב על הגבלת פעילות של חברות אמריקניות בסין, כמו שפורסם לגבי אנבידיה לאחרונה. במקרה של טסלה ארה"ב לא מתערבת ישירות בפעילות החברה בסין, אבל יכול להיות שלפעולות האחרונות של ארה"ב עדיין יש השפעה על הביקושים בסין - בכל זאת סין מרכיבה כמעט 15% מהשוק של טסלה והביקושים שלה בסין יורדים בשיעור שנתי ממוצע של 11%. התייחסות מצד החברה לשוק הסיני בדוח הקרוב גם כן יכולה לתת למשקיעים קצת מושג על עמדתה בנושא.
  • הרכבים האוטונומיים - אילון מאסק מדבר כבר שנים על כך שהחזון שלו הוא שהכבישים יהיו מלאים במכוניות אוטונומיות, ושהוא מתכוון להפוך את טסלה לחלוצה בתחום. בינתיים אנחנו מתקרבים לסוף 2023, ולפחות לפי מה שידוע לנו, אין התקדמות משמעותית בנושא.

עוד ידיעה שפורסמה היא שמנהל הרכב האמריקני הודיע על ריקול נוסף לרכבים של טסלה, הפעם של 54,676 רכבים ממודל X שנמכרו בין השנים 2021-2023. הסיבה לריקול היא בעיה בה נורת החיווי המורה על חוסר בנוזל בלמים לא נדלקת, וטסלה צפויה לתקן את הבעיה הזו בעזרת עדכון שיוחל על הרכבים דרך האינטרנט. למרות שריקולים הם ממש לא עניין חריג (חברות הרכב הגדולות כבר עשו ריקול ל-16 מיליון רכבים עד כה השנה) ריקולים בתחום הרכבים החשמליים יותר מעניינים, בעיקר בגלל שזה תחום יחסית חדש ויכולות עדיין לצוץ בעיות שישפיעו על החלטות הצרכנים עם לקנות רכב מסוים או לא. בכל מקרה, הריקול הספציפי הזה של טסלה לא צפוי להשפיע עליה יותר מדי. בינתיים, בעוד המתחרות שלה צוברות תאוצה, נתח השוק של טסלה בארה"ב יורד - ברבעון השלישי נתח השוק של טסלה עמד על 50%, לעומת 59% ברבעון השני ו-64% ברבעון השלישי של השנה שעברה. הנתון הזה מדאיג במיוחד לאור העובדה שסך המכירות של רכבים חשמליים בארה"ב הגיע לשיא של 313,086 יחידות.  בדוחות הרבעון השני טסלה דווקא עקפה את צפי האנליסטים. החברה רשמה אז  רווח למניה של 91 סנט על הכנסות של 24.93 מיליארד דולר, לעומת צפי האנליסטים לרווח למניה של 82 סנט על הכנסות של 24.47 מיליארד דולר. למרות הבעיות של טסלה בתקופה האחרונה הצפי הוא שהיא תמשיך להיות חזקה, בעיקר בגלל הכמויות האדירות של מזומנים שיש לה. המניה של טסלה נסחרת במחיר של 254 דולר למניה ויורדת ב-1% בטרום. מתחילת השנה עלתה המניה ב-132% אבל ב-12 החודשים האחרונים עלתה רק ב-14.5%.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

דונלד טראמפ; קרדיט: טוויטרדונלד טראמפ; קרדיט: טוויטר

"טראמפ הבטיח להגן עלינו מפני התקפות ספקולטיביות בשוק המט"ח"

ויקטור אורבן, ראש ממשלת הונגריה אמר את הדברים אחרי פגישה עם טראמפ; ממה הוא חושש ומה זאת התקפה בשוק המט"ח? 

מנדי הניג |

ראש ממשלת הונגריה, ויקטור אורבן, הפתיע עם הצהרה דרמטית לאחר פגישתו עם דונלד טראמפ בבית הלבן: לדבריו, הנשיא האמריקאי הבטיח להגן על הונגריה מפני מתקפות ספקולטיביות, כולל התקפות על המטבע המקומי או הורדת דירוג אשראי.

מה זה בעצם התקפה או ספקולציה בשוק המט"ח? מדובר בפעילות של הזרמת כספים, השקעה גדולה בשוק המט"ח שבה משקיעים, בעיקר קרנות גידור גדולות או בנקים בינלאומיים, מהמרים על תנודות מחירים קצרות טווח בשווקים הפיננסיים, במטרה להשיג רווחים מהירים. בניגוד להשקעה ארוכת טווח, הספקולציה כוללת לעיתים קרובות מכירות בחסר (שורט) של נכסים כמו מטבעות, אג"ח או מניות, כאשר הספקולנטים מצפים לירידת ערך.

בהקשר של מדינה, "מתקפת ספקולציה" או "התקפה פיננסית" מתייחסת למצב שבו קבוצת משקיעים גדולה תוקפת את המטבע או את חוב המדינה באמצעות מכירה המונית, מה שיוצר לחץ על הבנק המרכזי להגן עליו. זה עלול להוביל למשבר מטבע, כמו שחוותה תאילנד ב-1997 או בריטניה ב-1992 ("יום חמישי השחור"), שבו סוחרים כמו ג'ורג' סורוס הרוויחו מיליארדים על ידי הימור נגד הלירה סטרלינג, והכריחו את בריטניה לצאת ממנגנון שער החליפין האירופי. במקרה כזה, הבנק המרכזי נאלץ למכור את רזרבות המט"ח שלו כדי לתמוך במטבע, או להעלות ריבית דרמטית - מה שפוגע בכלכלה, מגביר אבטלה, מפחית השקעות ומעלה מחירים.

אורבן חושש כבר שנים רבות מסורוס ומאשים אותו בפעילות בשוק המט"ח המקומי. סורוס הוא אחד ממתנגדיו הגדולים של אורבן. בהצהרה, סיפר אורבן כי סיכם עם טראמפ על הקמת "חומת מגן פיננסית" שתספק תמיכה אמריקאית במקרה שמערכת הכספים של הונגריה תיקלע לסכנה חיצונית. לדבריו, "אם מישהו ינסה לתקוף את המטבע ההונגרי או לחנוק את הונגריה מהצד הפיננסי, יש לנו פתרון - האמריקאים הבטיחו להגן על היציבות שלנו".

הרקע הפוליטי: בידול מהאיחוד האירופי לקראת בחירות

האמירה של אורבן מגיעה בתקופה רגישה במיוחד עבורו. באפריל הקרוב יתקיימו בחירות פרלמנטריות בהונגריה, והוא שואף לחזק את מעמדו על רקע ביקורת פנימית הולכת וגוברת. בתוך כך, האיחוד האירופי הקפיא מימון של למעלה מ-20 מיליארד דולר למדינה, בטענה להפרות עקרונות של שלטון החוק ושחיתות שלטונית.