לאן הולכת הריבית? זו לא הכלכלה זו האנתרופולוגיה
עליות הריבית החדות והמהירות יצרו בלבול רב בקרב משקי הבית כאשר כולם מנסים להסתגל למצב החדש ובעיקר מנסים להבין מה צפוי.
אחת ההנחות הרווחות בשוק (כפי שניתן ללמוד מעקום התשואות) וגם אצל משקי הבית היא שהריבית לא תישאר ברמה זו לאורך זמן אלא תחל לרדת בחזרה תוך תקופה קצרה ובא לציון גואל.
האם הנחה זו נכונה? קודם כל ידוע למי ניתנה הנבואה, ובכל זאת, אחרי שאמרנו זאת ננסה לגשת לשאלה זו מנקודת מבט קצת שונה.
נתחיל קודם כל בשאלה האם הריבית היום היא אכן גבוהה במונחים אבסולוטיים.
ובכן, עד שנת 2008 ריבית אפס לא נתפסה כלל ההגיונית, ודאי לא בתוספת הרחבה כמותית (QE1, QE2 ,QE3 -זוכרים?). בריבית אפס, ודאי בתוחלת חיים שעולה - הגופים הפנסיוניים נמצאים בגירעון אקטוארי שהולך ומצטבר, הסיבה היחידה שבגללה נגידי העולם הרשו לעצמם להוריד את הריבית לאפס היתה החרדה מהמצב הכלכלי כאן ועכשיו, התחושה בעולם היתה שאם לא נציל את המערכת הבנקאית היום אז ממילא לא יהיה מי שישלם את הפנסיות מחר.
כעת אחרי שהצילו את העולם (ולפי נתוני האינפלציה העולמיים האחרונים- כנראה בהצלחה יתרה) נגידי העולם מתפנים לחזור למחויבות הראשית שלהם - שמירה על יציבות המחירים.
אם כך די ברור שמבחינת נגידי העולם עידן ריבית האפס היה ונגמר, נשק זה יישלף שוב רק במשבר הבא שירעיד את אמות סיפי הכלכלה העולמית.
ומה מבחינת הציבור?
ובכן, אם תשאלו את ילידיו המוקדמים של הדור המכונה דור ה-x ובעיקר את הוריו, הם יספרו לכם על תקופות שבהן ריבית דו ספרתית הייתה דבר שבשגרה. תקופה שבה לחיסכון היה משמעות והלוואה (חוץ ממשכנתא) הייתה מילה גסה. הדורות האלו יודעים שריבית אפס היא העיוות וכעת אנחנו סה״כ חוזרים לשגרה. הדור הנ''ל גם סיים כבר את המשכנתא, או לקראת סופה, נמצא בעבודה יציבה הילדים כבר גדלו ההכנסות והוצאות יציבות יחסית .
- לקראת 2025: האופטימיות נצחה, נצלו את ההטבות המס ואל תשאירו כסף בעו"ש
- דו"ח המכירות הקמעונאיות עשוי להמשיך את הראלי בוול סטריט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
דור זה גם חווה את משבר הסאב-פריים בצורה קשה ואף אלימה, ראה אין הפנסיה והגמל שלו מצטמקים בעשרות אחוזים תוך שבועות בודדים וזוכר את חוסר האונים שמתלווה לחוסר הוודאות , בו בזמן שהוא צופה בדור ה-Y הפרטי שלו מסיים תיכון/צבא/אוניברסיטה.
ו...הגענו לדור ה-Y. דור זה כבר גדל - או יותר נכון בגר - לתוך מציאות של ריבית אפסית. בסופרים זורקים עליו הלוואות לחופשה, רכבים נוצצים ממתינים להם בסוכנויות הרכב, רק תיקחו בתשלום חודשי של x עם גרייס לחמש שנים, נדבר אז... נמחזר/נחליף/נשדרג.
קרן השתלמות לא מושכים אלא לוקחים הלוואה על חשבונה - בעצם את ההלוואה לוקחים לפני שהיא נזילה.
ודירה? מי מתחיל משלושה חדרים? מינימום ארבעה עדיף חמישה. אז את המשכנתא נאריך ל-30 שנה, והמשכורת שלי בטוח תעלה, אם לא , נחליף מקום עבודה.
ועכשיו, שינו לו את הכללים, ההלוואות הקיימות עולות ומעיקות, המשכנתא מנופחת ורק בתחילת דרכה, שוק העבודה פתאום פחות מלטף, תנאי החיתום להלוואות הוקשחו, ובבטן מתנחלת תחושה לא מוכרת - חוסר וודאות.
- ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
- תרופת ההרזיה החדשה של אלי לילי: ירידה של 30% במשקל, אך שיעור הנשירה גבוה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
לדור זה - בני 25-45 - שאלת הריבית בשנים הבאות הרת גורל, וכאן אנו חוזרים לשאלה מתחילת המאמר: לאן הריבית הולכת?
כלכלה היא שוק של ציפיות, הבוגרים בינינו זוכרים את נאומיו המיוזעים של ברננקי בקונגרס בימי הסאב-פריים הלא עליזים, הוא ניסה בכל מאודו לשכנע את הצרכן האמריקאי "לשחרר", הבטיח שהריבית תהיה נמוכה זמן ממושך, "הליקופטר בן" אף הבטיח לזרוק על הציבור כסף ממטוסים אם יצטרך. כלום לא זז בכלכלה הריאלית עד שהציבור השתכנע, וזה לקח כמה שנים טובות. בשנתיים האחרונות הציבור השתכנע מדי.
אז מה עכשיו? עד שהשוק והצרכנים לא יאמינו לנגידים וימשיכו לצרוך, הריבית לא תרד ואף תמשיך לעלות.
לכן, מי שכאסטרטגיה מתנהל מתוך הנחה שהריבית תרד עוד שנה ושעליו רק לעבור את השנה הנ''ל (אולי עם עוד הלוואה) עלול למצוא עצמו עוד שנה במצב הרבה פחות נח. מי שממחזר משכנתא לכל מיני עוגנים שמשתנים כל שנתיים או חמש שנים כי יועצי המשכנתאות אמרו לו שאין מצב שהריבית תישאר ברמה הנוכחית עוד שנתיים - שיחשוב שוב. ולכל הפחות שיבדוק מה יקרה איתו אם בעדכון העוגן הבא הריבית כן תהיה ברמה הנוכחית , או גבוהה יותר. או הרבה יותר.
מתי יגיע השינוי? כשיגיע הכאב, כשבמעלית השכן שלכם יספר לכם שהחזיר את הרכב לליסינג בגלל עלות המימון, כשהמלונות וסוכנויות הנסיעות ידווחו על מלונות חצי ריקים לחופשות פסח/אוגוסט, כשתחפושת לילדים לפורים במחירים של 200 שקל יישארו על המדף, כששליחי וולט יפסיקו לשרוק מסביבכם. שמעתם על אחד מאלו לאחרונה? נכון, עדיין לא ? זה לוקח זמן לחנך דור שלם.
- 12.סיכום יפה של המצב (ל"ת)הקורא 23/05/2023 00:58הגב לתגובה זו
- 11.חנן 18/05/2023 10:25הגב לתגובה זוהנגידים משחקים שש בש במקום לטפל במחלות כלכליות שיצרו לכן רבים נפגעים
- 10.בן 18/05/2023 09:41הגב לתגובה זוכל מי שמנסה ללכת נגד ציפיות השוק אוכל אותה. במצב הנתון היום ללא אירועי קיצון חדשים כמו מלחמה נוספת, הריבית תרד בעוד שנה. נקודה.
- עקום התשואות 20/05/2023 11:01הגב לתגובה זוגם לפני חצי שנה הוא היה הפוך. האם אתה מאמין שעוד חצי שנה הריבית תהיה נמוכה מרמתה לפני חצי שנה?
- פחח 19/05/2023 18:13הגב לתגובה זווזה ללא לחץ על השקל. התנהלות כלכלית נאותה ממשלתית המשך הגאות בהייטק. להמשיך? זבליהו קידם את הכלכלה בעבר, והפסיד בבחירות. הוא לא יעשה זאת שוב.
- 9.אזרח 18/05/2023 09:24הגב לתגובה זועשור ריבית אפסית ובפחות משנה הקפצה מעל 4 אחוז
- 8.סקירה יפה של המצב. תודה. (ל"ת)ש.ק. 18/05/2023 08:59הגב לתגובה זו
- 7.מסכים לכל מילה (ל"ת)קלבסיאלה 18/05/2023 08:46הגב לתגובה זו
- 6.רון גל 18/05/2023 08:39הגב לתגובה זואפילו צוחקים על זה באינסטוש, אחת כותבת "אין לי גרוש על התחת ותראו איפה אני " בזמן שהיא רצה למטוס. איזה מזל יש לי שהילדות שלי עדיין קטנות ולא יודעות מזה חובות ואני סיימתי את שלי.
- 5.שלומי 18/05/2023 08:25הגב לתגובה זוכתבה מצויינת. צודק לגמרי.
- 4.אנונימי 18/05/2023 08:09הגב לתגובה זושורה תחתונה לא מוסבר לאיפה הולכת הריבית
- נדב 18/05/2023 10:41הגב לתגובה זואולי לעלות עוד קצת, ואז להישאר באותה רמה לתקופה מסוימת, ואז לרדת מעט, אבל לא להעלם. בהמשך אולי לרדת עוד מעט, או לעלות קצת, אבל היא לא תחזור לערכים הקרובים לאפס בעתיד הנראה לעין.
- 3.כתבה נכונה וכואבת. הצעירים התמכרו לריבית האפסית וה 18/05/2023 08:06הגב לתגובה זוכתבה נכונה וכואבת. הצעירים התמכרו לריבית האפסית וההתפקחות כואבת כלכלית. נדהם לגלות אנשים בורים פיננסית שמשלמים 10% ומעלה ריבית שנתית לכרטיסי אשראי כשכל אחד מלווה בכמה כרטיסים סימולטאנית כדי נניח לטייל בעולם ״כי מגיע לי״ או לקנות רכב יקר שהוא בפקקים של היום חסר משמעות. שלא לדבר על מינופי משכנתא שישאירו את הלווים עם דירה שמחירה יורד ותשלומי ריבית עצומים
- 2.88 18/05/2023 07:53הגב לתגובה זוהכותב שכח את 40 טריליון הדולר חוב של הממשל הפדרלי. ריבית שאיננה אפס - משמעה שהחוב יגיע למאות טריליונים בשנים הקרובות. וזה אומר הדפסת כסף שתצא משליטה. הפד מסונדל. ומה יעשו עם האינפלציה? פשוט מאוד, ירמו.
- 1.סתם אחד 18/05/2023 07:43הגב לתגובה זואנשים, מי שאין לו - שיקנה רק מה שבאמת צריך. מי שיש לו - שיקפיד לחסוך בפקדון כמה שיותר. לא ניקנה - המחירים ירדו.
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס
אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.
כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.
הון של 500 מיליארד דולר
ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.
העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון.
- טסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים
- חנות המחשבים הראשונה נפתחת לקהל הרחב ומה קרה היום לפני 15 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד.
ריביאן אתר החברהריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%
ריביאן Rivian Automotive -6.11% חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.
הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.
החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.
דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית
דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.
- ריביאן מפטרת עובדים ומתכוננת לאתגרים כלכליים בשוק הרכבים החשמליים
- ריביאן מתפצלת: משיקה חברה בת למיקרו-ניידות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.
