הפדרל ריזרב
צילום: AgnosticPreachersKid, Wikipedia

מאזן הפד מצטמצם שוב, מה המשמעויות?

הנכסים במאזן הפד ירדו משיא של 9 טריליון דולר בתחילת 2022, לכמעט 8.3 טריליון דולר במרץ. הפיקדונות שיצאו מהבנקים, גרמו להם לבקש מהפד הלוואות ובכך העלו את מאזנו למעל 8.7 טריליון דולר
אדיר בן עמי | (1)

מבט על האופן שבו הפד שולט בכמות הכסף בשוק מקל על ההבנה מה קורה. כאשר הפד רוצה להמריץ את צמיחת הכלכלה, כפי שעשה לאחר סגירתה בזמן מגפת הקורונה, הוא יכול למעשה להדפיס כסף ולרכוש איתו נכסים כמו אג"ח ואג"ח משכנתא. מוכרים של החוב הזה מקבלים מזומן וכך הכסף זורם לתוך המערכת הפיננסית. בעוד שהקנייה של הפד מגדילה את מחירי האג"ח ומפחיתה את התשואות שלהם, או את שיעורי הריבית ובכך מגדילה את זמינות ההלוואות למשקי בית ועסקים, מה שנוטה להגביר את ההוצאות במשק, היות ולאנשים יש יותר כסף.

הכל עובד הפוך כאשר הפד מושך כסף מהמערכת, או מכווץ את המאזן שלו. לפני משבר הבנקים במרץ, הפד כיווץ את מאזנו במשך חודשים - מסלול מקביל למאמץ שלו להילחם באינפלציה על ידי העלאת ריבית. הנכסים במאזן הפד ירדו משיא של 9 טריליון דולר בתחילת 2022, לכמעט 8.3 טריליון דולר במרץ. הפיקדונות שיצאו מהבנקים, גרמו להם לבקש מהפד הלוואות ובכך העלו את מאזנו למעל 8.7 טריליון דולר.

כעת הפד חזר להמשיך ולצמצם את מאזנו, כשנכסיו ירדו כבר ל-8.6 טריליון דולר. הסיבה לכך היא שלמרות המשבר בבנק פירסט רפובליק, המצב בבנקים בכללותם די התייצב ולכן אין עוד צורך באקסטרה נזילות של הפד ואלה חדשות די טובות לכלכלה. כשהפד מצמצם את מאזנו בזמנים שנחשבים בעיניו טובים יותר זה מאפשר לו להגיע מוכן יותר למשברים עתידיים בכך שהוא מגדיל את יכולתו לרכוש נכסים ולהכניס כסף למערכת בזמני משבר.

הצד השני של המטבע לעומת זאת הוא שהפד חזר לנסות לצמצם את הביקוש.  בקרוב הוא כנראה יעצור את העלאות הריבית לטווח קצר, אבל הוא עדיין מקטין את נכסי ההכנסה הקבועה שלו על ידי שמירה של המזומנים שהוא מקבל כשאיגרות החוב מבשילות, במקום להשתמש בכסף כדי לקנות עוד חוב. בשוק מקווים שהפד יוריד את הריבית השנה, לאור העובדה שקצב האינפלציה ירד. אבל אם זה יקרה, זה יהיה בתגובה לכלכלה חלשה יותר שתהווה איום על רווחי החברות.

אי הוודאות סביב כיוון שוק המניות הולכת וגוברת עם כל החלטת ריבית של הבנק המרכזי בארה"ב. חלק מהמשקיעים מאמינים כי רוב הירידות כבר מאחורינו, השוק כבר תמחר את כל העלאות הריבית ושבעצם השוק הדובי נגמר. מצד שני ישנם את "רואי השחורות" שהירידות שחווינו בשנה האחרונה הן רק קצה הקרחון. ג'רמי גרנתם לדוגמה, אחד המשקיעים המוכרים והמוצלחים בעולם, נמצא במחנה הפסימי. גרנתם כבר חזה בעבר כמה משברים, חלק ממה שהוביל לפרסום שלו, לפי דעתו אנחנו לקראת אחד מהמשברים האלה וכי שוק המניות נמצא בבועה אשר הולכת להתפוצץ בסוף השנה הבאה.

"רוב הירידות בשוק דובי גדול שכזה קורות רק אחרי הורדת הריבית הראשונה, אז תגיד לי מתי תהיה ההורדה הראשונה, ואני אומר לך מתי החצי השני של הכאב הולך להיות" אמר גרנתם בפודקאסט בסוף השבוע האחרון. עוד בספטמבר הזהיר גרנתם כי השוק נמצא ב"סופר-בועה" בה המחירים נמצאים במצב גבוה בצורה לא סבירה. 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    לדעתי 27/04/2023 01:24
    הגב לתגובה זו
    מחירי האינרגיה הם פיקציה.
מייקל סיילור; קרדיט: רשתות חברתיותמייקל סיילור; קרדיט: רשתות חברתיות

סטרטג'י רכשה ביטקוין בכמעט מיליארד דולר

החברה הגדילה את אחזקות הביטקוין ביותר מ־10,600 מטבעות באמצעות גיוסי הון, בזמן שפרמיית השוק על החברה ממשיכה להצטמצם והיא נערכת לעמידה בהתחייבויות באמצעות קרן רזרבות של 1.4 מיליארד דולר
אדיר בן עמי |

מניית סטרטג'י MicroStrategy Inc 3.49%   נסחרת בעליות שערים לאחר שהחברה דיווחה על רכישה משמעותית נוספת של ביטקוין. החברה, המחזיקה הציבורית הגדולה בעולם במטבע הקריפטו, הודיעה כי רכשה יותר מ־10,600 מטבעות במהלך שבעה ימים בלבד, בהיקף כולל של כ־963 מיליון דולר. מדובר ברכישה הגדולה ביותר שביצעה מאז חודש יולי.


לפי הנתונים שפרסמה החברה, הביטקוין נרכש במחיר ממוצע של כ־90,600 דולר למטבע, נמוך במעט ממחירי השוק בעת הפרסום. במקביל לרכישה, החברה הנפיקה כ־5.1 מיליון מניות רגילות שמהן גויסו כ־928 מיליון דולר, וכן השלימה גיוס נוסף באמצעות מכירת מניות בכורה תמידיות. המהלך החזיר את תשומת הלב להיקף האחזקות של סטרטג'י, שחצה כעת שווי של 60 מיליארד דולר. עם זאת, יחס השווי של החברה ביחס לנכסי הביטקוין שבידיה המשיך להצטמצם, כאשר פרמיית השוק על החברה ירדה ל־1.1 בלבד - הרמה הנמוכה ביותר זה תקופה ארוכה.


הירידה בפרמיה דחפה את הנהלת החברה להכריז על הקמת קרן רזרבות בהיקף 1.4 מיליארד דולר, שנועדה להבטיח תשלומי דיבידנד וריבית בעתיד. מנכ"ל החברה, פונג לה, ציין בחודש נובמבר כי פרמיה הנמוכה מאחד עלולה להצדיק מכירה של חלק מהאחזקות.


האנליסטים מנמיכים ציפיות

במקביל לדיווחים על הרכישות, החלו אנליסטים בשוק להנמיך ציפיות מהחברה. קנטור פיצג'רלד חתכה את מחיר היעד למניה ב־59%, בעוד ברנשטיין הפחיתה את ההמלצה ב־25%, על רקע ירידה של יותר מ־25% במחיר הביטקוין מאז השיא שנרשם באוקטובר. למרות זאת, ההודעה על הרכישות נתפסה כהצהרת אמון מחודשת של החברה במטבע. בשבועיים שקודם לכן רכשה סטרטג'י כמות זניחה של מטבעות בלבד, והמהלך האחרון נחשב בעיני השוק לחזרה לאסטרטגיית קניית־הירידות שאפיינה אותה בעבר.


האנליסטים בקנטור פיצג'רלד ציינו גם כי החברה נוהגת לרכוש ביטקוין כאשר המהלך "מגדיל ערך" מבחינתה, ללא קשר למחיר הנוכחי של המטבע. לדברי האנליסטים, אסטרטגיה זו נותרה בעינה גם לאחר הירידות האחרונות. גם בבית ההשקעות TD Cowen ראו בצעד איתות חיובי. בהערכה שפרסמו כתבו כי משקיעים המאמינים בביטקוין לטווח בינוני וארוך צפויים לראות ברכישה הרחבה מהלך מחזק, בעיקר אם מחיר המטבע יחזור לטפס לרמות השיא.


אילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיותאילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיות

טסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים

זינוק בנתוני הבטיחות והביצועים של FSD מקרב את טסלה להפעלה מסחרית של רובוטקסי, אך אישורים רגולטוריים ממשיכים לעכב את המהלך
אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה טסלה אילון מאסק

טסלה Tesla 1.81%  קרובה, יותר מאי פעם, ליעד אליו היא שואפת כבר שנים: הפעלת מערכת נהיגה אוטונומית מלאה ללא צורך בהשגחת נהג. לפי ניתוח חדש של פירמת ההשקעות פייפר סנדלר, הגרסאות האחרונות של תוכנת Full Self-Driving (FSD) מצביעות על קפיצה משמעותית בביצועים, מגמה שעשויה לאפשר לחברה להסיר נהגים מפקחים מניסוי הרובוטקסי שלה באוסטין.


הניתוח מבוסס על נתונים שנאספו על ידי FSD Community Tracker, אתר עצמאי המנטר את ביצועי המערכת. המדד המרכזי שנבחן הוא מרחק ממוצע עד ל”התנתקות קריטית”, אירוע שבו הנהג צריך להשתלט על הרכב באופן מיידי. לפי הנתונים, לאחר השקת גרסה 14.1.x באוקטובר, המרחק זינק מ־710 ק"מ ליותר מ־14,800 ק"מ. מדובר בשיפור הגדול ביותר שנמדד בארבע שנות איסוף נתונים. בפייפר סנדלר מציינים כי למרות שהגרסה העדכנית יותר, 14.2.x, הראתה ירידה מסוימת בביצועים, מגמה זו עשויה להשתנות עם הצטברות נתונים נוספים בשבועות הקרובים. בחברה מעריכים כי ככל שתתארך תקופת הניסוי בגרסה זו, המרחק בין התנתקויות יחזור לעלות.


שלוש שנות נהיגה ללא תאונה

מעבר למדדים הטכניים, הדוח כולל גם נתונים מניסוי הרובוטקסי באוסטין. מהמידע שנאסף עולה שהמתווה הנוכחי מצביע על מרחק של כ־64 אלף ק"מ בין תאונות, שבעה אירועים לאורך כ־450 אלף ק"מ. בהקשר למשתמש ממוצע בארה״ב, שנוסע כ־21 אלף ק"מ בשנה, מדובר בכשלוש שנות נהיגה ללא תאונה. הנתונים משליכים ישירות על הפיילוט של טסלה בתחום הרכב האוטונומי. אם מגמת השיפור תימשך, מעריכים בפייפר סנדלר כי החברה עשויה בקרוב להפעיל כלי רכב אוטונומיים באוסטין ללא נהג מפקח. האנליסט אלכסנדר פוטר אף שב ואישר את המלצת ה״תשואת יתר״ למניית טסלה עם מחיר יעד של 500 דולר.


מנכ״ל טסלה, אילון מאסק, תרם אף הוא לעלייה במודעות סביב יכולות התוכנה. בשבועות האחרונים טען כי גרסה 14.2.x מאפשרת לנהגים להסיט את מבטם מהכביש ואף לכתוב הודעות טקסט. אולם טענות אלו אינן מתיישבות עם החוק האמריקאי: ברוב מדינות ארצות הברית אסור לשלוח הודעות בזמן נהיגה, והכרה רשמית בנהיגה אוטונומית מלאה מחייבת אישור רגולטורי. נכון להיום, רק ויימו של אלפאבית מפעילה שירות רובוטקסי ברמה 4 עם היתרים מוגדרים ומגבלות גאוגרפיות. טסלה עדיין טרם קיבלה אישורים דומים, גם אם הנתונים מהניסויים האחרונים מצביעים על שיפור רלוונטי.


שנת 2026: נקודת מפנה לענף כולו

ההתעניינות הגוברת בתחום הרכב האוטונומי אינה מוגבלת לטסלה. אנליסטים במורגן סטנלי סבורים כי שנת 2026 תהיה נקודת מפנה משמעותית לענף כולו, על רקע התקדמות מהירה ביכולות עיבוד, בבינה מלאכותית ובתכנון מערכות בטיחות. אנדרו פרוקו, אנליסט הרכב החדש של הבנק, אמנם מציג גישה מתונה יותר ביחס לפייפר סנדלר בנוגע למניית טסלה, אך מסכים כי המערכת האוטונומית של החברה מעניקה לה יתרון תחרותי מובהק. לדבריו, היכולת להציע נהיגה אוטונומית אישית  ולא רק שירותי רובוטקסי עשויה לשנות את כללי המשחק בענף הרכב.